Trening umiejętności społecznych: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Trening]] [[umiejętności]] społecznych''' jest to forma zajęć kształtująca [[kompetencje]], polegająca na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod dowództwem wykwalifikowanego trenera. Wśród wielu publikacji naukowych jako kluczowe umiejętności społeczne poddawane treningowi znajdziemy takie jak: [[asertywność]], współ[[działanie]] i umiejętność współpracy, właściwe stosowanie otwartości, nagradzanie i wzmacnianie, umiejętności komunikacyjne: komunikację niewerbalną i werbalną (umiejętność słuchania, rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy, zadawanie pytań, wyrażanie próśb, zbieranie informacji, udzielanie informacji zwrotnych, wydawanie poleceń, prowadzenie dyskusji, negocjowanie i przekonywanie innych), umiejętność postępowania w sytuacjach konfliktowych i rozwiązywania konfliktów, empatię, autoprezentację i kształtowanie własnego wizerunku <ref name="Bandach M. 2013">Bandach M. (2013), ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''</ref>. | '''[[Trening]] [[umiejętności]] społecznych''' jest to forma zajęć kształtująca [[kompetencje]], polegająca na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod dowództwem wykwalifikowanego trenera. Wśród wielu publikacji naukowych jako kluczowe umiejętności społeczne poddawane treningowi znajdziemy takie jak: [[asertywność]], współ[[działanie]] i umiejętność współpracy, właściwe stosowanie otwartości, nagradzanie i wzmacnianie, umiejętności komunikacyjne: komunikację niewerbalną i werbalną (umiejętność słuchania, rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy, zadawanie pytań, wyrażanie próśb, zbieranie informacji, udzielanie informacji zwrotnych, wydawanie poleceń, prowadzenie dyskusji, negocjowanie i przekonywanie innych), umiejętność postępowania w sytuacjach konfliktowych i rozwiązywania konfliktów, empatię, autoprezentację i kształtowanie własnego wizerunku <ref name="Bandach M. 2013">Bandach M. (2013), ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''</ref>. | ||
==TL;DR== | |||
Trening umiejętności społecznych polega na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod nadzorem trenera. Celem treningu jest poprawa zachowań społecznych i zdobycie umiejętności społecznych. W treningu wykorzystuje się różne role, a techniki obejmują trening percepcji społecznej, empatii, analizy sytuacji społecznych oraz komunikacji niewerbalnej i werbalnej. | |||
==Cele przeprowadzania== | ==Cele przeprowadzania== | ||
Podstawowym celem treningu umiejętności społecznych jest | Podstawowym celem treningu umiejętności społecznych jest '''poprawienie zachowań społecznych'''. Kolejnym '''ważnym''' celem jest ''naprawianie i zmienianie nieprawidłowych nawyków oraz substytucja ich nawykami odpowiednimi do sytuacji''. Następnym celem jest ''zdobycie umiejętności, kompetencji i wiedzy społecznej''. Natomiast '''najważniejszym celem treningu umiejętności społecznych jest przełożenie tych wyuczonych i wyćwiczonych zachowań i zastosowanie ich w rzeczywistości'''<ref>Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017),''Samoświadomość emocji i [[percepcja]] własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania''</ref>. | ||
==Warunki przeprowadzenia Treningu== | ==Warunki przeprowadzenia Treningu== | ||
Są niezbędne do spełnienia, aby trening był skuteczny, a równocześnie, aby osoba stała się dobrze wyszkoloną w zakresie danej umiejętności <ref name="Bandach M. 2013"/>:''' | Są niezbędne do spełnienia, aby trening był skuteczny, a równocześnie, aby osoba stała się dobrze wyszkoloną w zakresie danej umiejętności <ref name="Bandach M. 2013"/>:''' | ||
# jednostka musi poznać i zrozumieć cel szkolenia oraz jaki jest jego sens, | # jednostka musi poznać i zrozumieć cel szkolenia oraz jaki jest jego sens, | ||
Linia 25: | Linia 13: | ||
# jednostka musi mieć dostęp do informacji zwrotnych na temat tego, jak dobrze wykonuje daną aktywność, | # jednostka musi mieć dostęp do informacji zwrotnych na temat tego, jak dobrze wykonuje daną aktywność, | ||
# jednostka musi utrwalić zdobytą umiejętność, używać jej w miarę możliwości jak najczęściej, aż stanie się w pełni zautomatyzowaną, naturalną czynnością oraz chodzącą w parze z innymi zachowaniami; | # jednostka musi utrwalić zdobytą umiejętność, używać jej w miarę możliwości jak najczęściej, aż stanie się w pełni zautomatyzowaną, naturalną czynnością oraz chodzącą w parze z innymi zachowaniami; | ||
<google>n</google> | |||
==Rola w treningu umiejętności społecznych== | ==Rola w treningu umiejętności społecznych== | ||
Linia 35: | Linia 25: | ||
==Techniki służące do przeprowadzania treningu umiejętności społecznych== | ==Techniki służące do przeprowadzania treningu umiejętności społecznych== | ||
Do przeprowadzenia treningu umiejętności społecznych możemy zastosować 5 technik. Są nimi: | Do przeprowadzenia treningu umiejętności społecznych możemy zastosować 5 technik. Są nimi: | ||
* '''trening percepcji społecznej''' | * '''trening percepcji społecznej''' - polega on na udoskonalaniu [[zdolności]] trafnego postrzegania i interpretacji komunikatów niewerbalnych, postrzeganiu stanów emocjonalnych i postaw interpersonalnych oraz udoskonaleniu kompetencji rozpoznawania braku integralności w przekazie niewerbalnym innego człowieka i wnioskowania o ich założeniu. | ||
* '''trening podejmowania roli innych ludzi''' | * '''trening podejmowania roli innych ludzi''' - polega na poszerzaniu wiedzy z zakresu empatii poznawczej, czyli zauważania, rozumienia oraz liczenie się z punktem widzenia drugiej osoby. | ||
* '''trening analizowania sytuacji społecznej''' | * '''trening analizowania sytuacji społecznej''' - koncentruje się na analizowaniu kłopotliwych oraz trudnych sytuacji interpersonalnych pod kątem rozpoznawania zamierzeń ich partycypantów, zasad społecznych, które obowiązują w pewnych sytuacjach społecznych i sekwencji działań które dają możliwość osiągnięcie postawionych celów. | ||
* '''trening nadawania komunikatów niewerbalnych'''-polega na poprawie umiejętności dzielenia się informacjami, przede wszystkim o postawach interpersonalnych, takimi jak dominacja, życzliwość dzięki wykorzystaniu mimiki, tonu głosu, gestów, postawy ciała oraz odległości przestrzeni osobistej. | * '''trening nadawania komunikatów niewerbalnych'''-polega na poprawie umiejętności dzielenia się informacjami, przede wszystkim o postawach interpersonalnych, takimi jak dominacja, życzliwość dzięki wykorzystaniu mimiki, tonu głosu, gestów, postawy ciała oraz odległości przestrzeni osobistej. | ||
* '''trening komunikacji werbalnej oraz trening autoprezentacji'''-przede wszystkim sprowadza on do nauki inicjowania, podtrzymywania i kończenia interakcji oraz do zapoznania się uczestników zajęć zasadami rozmowy, wystąpień publicznych czy prowadzenia zebrań. | * '''trening komunikacji werbalnej oraz trening autoprezentacji'''-przede wszystkim sprowadza on do nauki inicjowania, podtrzymywania i kończenia interakcji oraz do zapoznania się uczestników zajęć zasadami rozmowy, wystąpień publicznych czy prowadzenia zebrań. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Metoda Myers-Briggs]]}} — {{i5link|a=[[Doradca zawodowy]]}} — {{i5link|a=[[Umiejętności sprawnego negocjatora]]}} — {{i5link|a=[[Mentor]]}} — {{i5link|a=[[Trening asertywności]]}} — {{i5link|a=[[Inteligencja emocjonalna]]}} — {{i5link|a=[[Empatia]]}} — {{i5link|a=[[Counselling]]}} — {{i5link|a=[[Mentoring]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bandach M. (2013), [ | <noautolinks> | ||
* Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017), | * Bandach M. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-f95f622c-51d2-4a7f-b928-7a6315dd96f1/c/Bandach.pdf Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych]'', Economics and Management, nr 4 | ||
* Martowska K. (2012), | * Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017), ''Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania'', Wydawnictwo Naukowe FREL, Warszawa | ||
* Martowska K. (2012), ''Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych'', Wydawnictwo Liberi Libri | |||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Psychologia]] | [[Kategoria:Psychologia]] | ||
{{a|Blanka Bojarska, Marcelina Drobot, Oliwia Skowron}} | {{a|Blanka Bojarska, Marcelina Drobot, Oliwia Skowron}} | ||
{{#metamaster:description|Trening umiejętności społecznych - asertywność, współpraca, komunikacja i rozwiązywanie konfliktów. Zajęcia prowadzone przez trenera. Skuteczna interakcja społeczna.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:03, 19 gru 2023
Trening umiejętności społecznych jest to forma zajęć kształtująca kompetencje, polegająca na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod dowództwem wykwalifikowanego trenera. Wśród wielu publikacji naukowych jako kluczowe umiejętności społeczne poddawane treningowi znajdziemy takie jak: asertywność, współdziałanie i umiejętność współpracy, właściwe stosowanie otwartości, nagradzanie i wzmacnianie, umiejętności komunikacyjne: komunikację niewerbalną i werbalną (umiejętność słuchania, rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy, zadawanie pytań, wyrażanie próśb, zbieranie informacji, udzielanie informacji zwrotnych, wydawanie poleceń, prowadzenie dyskusji, negocjowanie i przekonywanie innych), umiejętność postępowania w sytuacjach konfliktowych i rozwiązywania konfliktów, empatię, autoprezentację i kształtowanie własnego wizerunku [1].
TL;DR
Trening umiejętności społecznych polega na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod nadzorem trenera. Celem treningu jest poprawa zachowań społecznych i zdobycie umiejętności społecznych. W treningu wykorzystuje się różne role, a techniki obejmują trening percepcji społecznej, empatii, analizy sytuacji społecznych oraz komunikacji niewerbalnej i werbalnej.
Cele przeprowadzania
Podstawowym celem treningu umiejętności społecznych jest poprawienie zachowań społecznych. Kolejnym ważnym celem jest naprawianie i zmienianie nieprawidłowych nawyków oraz substytucja ich nawykami odpowiednimi do sytuacji. Następnym celem jest zdobycie umiejętności, kompetencji i wiedzy społecznej. Natomiast najważniejszym celem treningu umiejętności społecznych jest przełożenie tych wyuczonych i wyćwiczonych zachowań i zastosowanie ich w rzeczywistości[2].
Warunki przeprowadzenia Treningu
Są niezbędne do spełnienia, aby trening był skuteczny, a równocześnie, aby osoba stała się dobrze wyszkoloną w zakresie danej umiejętności [1]:
- jednostka musi poznać i zrozumieć cel szkolenia oraz jaki jest jego sens,
- jednostka musi posiąść, wyćwiczyć pewne umiejętności behawioralnie (mieć okazję do jej praktycznego ćwiczenia, do zapoznania się z nią),
- jednostka musi mieć dostęp do informacji zwrotnych na temat tego, jak dobrze wykonuje daną aktywność,
- jednostka musi utrwalić zdobytą umiejętność, używać jej w miarę możliwości jak najczęściej, aż stanie się w pełni zautomatyzowaną, naturalną czynnością oraz chodzącą w parze z innymi zachowaniami;
Rola w treningu umiejętności społecznych
W treningu umiejętności społecznych możemy wymienić cztery podstawowe role: rola edukacyjna, rola kompensacyjna, rola korekcyjna i rola terapeutyczna. Rola edukacyjna polega na tym, że jednostka przyswaja nową wiedzę z zakresu umiejętności społecznych. Jeżeli chodzi o rolę kompensacyjną, to jej założeniem jest pomoc w osiąganiu możliwie jak najwyższego poziomu funkcjonowania społecznego. Uwzględnia się w niej przede wszystkim wszystkie ograniczenia wynikające z wszelkich braków, takich jak: niepełnosprawność ruchowa lub intelektualna. Natomiast rola korekcyjna polega na tym, że zmieniamy swoje zachowanie w odpowiedzi na żądania społeczne. Ostatnia rola - terapeutyczna polega na tym, że trening umiejętności społecznych umożliwia dziecku zrozumienie własnych predyspozycji oraz perspektyw.
Techniki służące do przeprowadzania treningu umiejętności społecznych
Do przeprowadzenia treningu umiejętności społecznych możemy zastosować 5 technik. Są nimi:
- trening percepcji społecznej - polega on na udoskonalaniu zdolności trafnego postrzegania i interpretacji komunikatów niewerbalnych, postrzeganiu stanów emocjonalnych i postaw interpersonalnych oraz udoskonaleniu kompetencji rozpoznawania braku integralności w przekazie niewerbalnym innego człowieka i wnioskowania o ich założeniu.
- trening podejmowania roli innych ludzi - polega na poszerzaniu wiedzy z zakresu empatii poznawczej, czyli zauważania, rozumienia oraz liczenie się z punktem widzenia drugiej osoby.
- trening analizowania sytuacji społecznej - koncentruje się na analizowaniu kłopotliwych oraz trudnych sytuacji interpersonalnych pod kątem rozpoznawania zamierzeń ich partycypantów, zasad społecznych, które obowiązują w pewnych sytuacjach społecznych i sekwencji działań które dają możliwość osiągnięcie postawionych celów.
- trening nadawania komunikatów niewerbalnych-polega na poprawie umiejętności dzielenia się informacjami, przede wszystkim o postawach interpersonalnych, takimi jak dominacja, życzliwość dzięki wykorzystaniu mimiki, tonu głosu, gestów, postawy ciała oraz odległości przestrzeni osobistej.
- trening komunikacji werbalnej oraz trening autoprezentacji-przede wszystkim sprowadza on do nauki inicjowania, podtrzymywania i kończenia interakcji oraz do zapoznania się uczestników zajęć zasadami rozmowy, wystąpień publicznych czy prowadzenia zebrań.
Trening umiejętności społecznych — artykuły polecane |
Metoda Myers-Briggs — Doradca zawodowy — Umiejętności sprawnego negocjatora — Mentor — Trening asertywności — Inteligencja emocjonalna — Empatia — Counselling — Mentoring |
Przypisy
Bibliografia
- Bandach M. (2013), Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych, Economics and Management, nr 4
- Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017), Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania, Wydawnictwo Naukowe FREL, Warszawa
- Martowska K. (2012), Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Wydawnictwo Liberi Libri
Autor: Blanka Bojarska, Marcelina Drobot, Oliwia Skowron