Rating: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Raiting''' jest pojęciem angielskojęzycznym, które przyjęło się powszechnie w nomenklaturze finansowej. Rating oznacza ocenę [[Ryzyko kredytowe|ryzyka kredytowego]] [[emitent]]a, lub [[proces]] przydzielenia owej oceny danemu podmiotowi. Oceny ratingowe pogrupowane są w kilku kategoriach. Są one z reguły kombinacją liter, cyfr i znaków. Ocenę ratingową przeprowadzają wyspecjalizowane agencje ratingowe, które cechuje niezależność i obiektywizm. Proces przydzielenia oceny emitentowi zakłada szczegółowe badanie kondycji finansowej podmiotu oraz jego otoczenia, które może mieć wpływ na [[zdolność]] obsługi [[Zobowiązania|zobowiązań]]. Rating jest często wymogiem pożądanym przy uzyskiwaniu finansów dla podmiotów działających na globalnym rynku finansowym.
|list1=
<ul>
<li>[[Agencja ratingowa]]</li>
<li>[[Wiarygodność kredytowa]]</li>
<li>[[Analiza fundamentalna]]</li>
<li>[[Firma ratingowa]]</li>
<li>[[Bank spółdzielczy]]</li>
<li>[[Amerykański certyfikat depozytowy]]</li>
<li>[[Wskaźnik Altmana]]</li>
<li>[[MBO]]</li>
<li>[[Fundusz hedgingowy]]</li>
</ul>
}}
 
 
'''Raiting''' jest pojęciem angielskojęzycznym, które przyjęło się powszechnie w nomenklaturze finansowej. Rating oznacza ocenę [[Ryzyko kredytowe|ryzyka kredytowego]] [[emitent]]a, lub [[proces]] przydzielenia owej oceny danemu podmiotowi. Oceny ratingowe pogrupowane są w kilku kategoriach. Są one z reguły kombinacją liter, cyfr i znaków. Ocenę ratingową przeprowadzają wyspecjalizowane agencje ratingowe, które cechuje niezależność i obiektywizm. Proces przydzielenia oceny emitentowi zakłada szczegółowe badanie kondycji finansowej podmiotu oraz jego otoczenia, które może mieć wpływ na [[zdolność]] obsługi [[Zobowiązania|zobowiązań]]. Rating jest często wymogiem pożądanym przy uzyskiwaniu finansów dla podmiotów działających na globalnym rynku finansowym.  


==TL;DR==
Rating to ocena ryzyka kredytowego danego podmiotu, przeprowadzana przez wyspecjalizowane agencje ratingowe. Oceny ratingowe są grupowane w kategorie inwestycyjne i spekulacyjne. Agencje ratingowe mają dostęp do większych źródeł informacji i opiniują badane podmioty. Główne agencje ratingowe to Standard & Poor's, Moody's i Fitch. Nadawanie ratingu odbywa się przez komitety ratingowe, a rating pełni funkcje racjonalizatorską, informacyjną, porządkującą, popularyzatorską i wyrównywania szans.


==Kategorie ratingowe==
==Kategorie ratingowe==
* inwestycyjna
* inwestycyjna
*spekulacyjna
* spekulacyjna
 
==Kategorie inwestycyjne według poziomu==
==Kategorie inwestycyjne według poziomu==
* Bardzo wysoki AAA bardzo wysoka zdolność spłacania zobowiązań i [[Odsetki|odsetek]]
* Bardzo wysoki AAA bardzo wysoka zdolność spłacania zobowiązań i [[Odsetki|odsetek]]
* Wysoki AA+, AA, AA- wysoka zdolność spłacania zobowiązań i odsetek
* Wysoki AA+, AA, AA - wysoka zdolność spłacania zobowiązań i odsetek
*Średni A+, A, A- możliwość obniżenia jakości [[dług]]u w sytuacji pogorszenia [[Koniunktura gospodarcza|koniunktury gospodarczej]]
* Średni A+, A, A - możliwość obniżenia jakości [[dług]]u w sytuacji pogorszenia [[Koniunktura gospodarcza|koniunktury gospodarczej]]
* Zadowalający BBB+, BBB, BBB- większa możliwość obniżenia jakości długu w sytuacji pogorszenia koniunktury gospodarczej
* Zadowalający BBB+, BBB, BBB - większa możliwość obniżenia jakości długu w sytuacji pogorszenia koniunktury gospodarczej
<google>ban728t</google>
 
==Kategorie spekulacyjne według poziomu==
==Kategorie spekulacyjne według poziomu==
*Średni: BB+, BB, BB- średnia zdolność spłacania zobowiązań
* Średni: BB+, BB, BB- średnia zdolność spłacania zobowiązań
* Poniżej średniego: B+, B, B- niewystarczająca [[gwarancja]] spłaty długu
* Poniżej średniego: B+, B, B - niewystarczająca [[gwarancja]] spłaty długu
* Niski: CCC istnieje [[zagrożenie]] spłaty długu wobec niesprzyjającej sytuacji gospodarczej
* Niski: CCC istnieje [[zagrożenie]] spłaty długu wobec niesprzyjającej sytuacji gospodarczej
* Bardzo niski: CC duże zagrożenie braku spłaty długu
* Bardzo niski: CC duże zagrożenie braku spłaty długu
* Ryzykowny: C zagrożenie spłaty długu wynika z rozpoczętego lub przewidywanego [[Postępowanie upadłościowe|postępowania upadłościowego]] wobec emitenta
* Ryzykowny: C zagrożenie spłaty długu wynika z rozpoczętego lub przewidywanego [[Postępowanie upadłościowe|postępowania upadłościowego]] wobec emitenta
* Bardzo ryzykowny: D niewiarygodność emitenta w związku z zaległościami w spłacie zobowiązań [Herdan, Krasodomoska, s. 180-181].
* Bardzo ryzykowny: D niewiarygodność emitenta w związku z zaległościami w spłacie zobowiązań [Herdan, Krasodomoska, s. 180-181].
==[[Agencja ratingowa|Agencje Ratingowe]] ==
 
Składają się z grupy wykwalifikowanych ekspertów zatrudnionych w instytucji, zajmującej się oceną możliwości danych podmiotów rynku finansowego do spłaty swoich zobowiązań jak również instrumentów dłużnych, którymi obraca się na rynku finansowym. Agencje ratingowe mają w swoim zakresie dostęp do dużo większych źródeł informacji na temat danego podmiotu niż przeciętni [[interesariusze]] dlatego rzetelnie mogą opiniować badane podmioty. A ich [[praca]] może być wykorzystywana przy podejmowaniu decyzji przez interesariuszy.
<google>n</google>
Agencje można podzielić według kryteria zakresu na agencje o zakresie działania krajowym lub globalnym. W swoich ocenach agencje biorą pod uwagę tylko uwarunkowania dotyczące danego zakresu. Także zmiany wartości walut nie będą miały znaczenia przy ocenie jednostek krajowych. A zupełnie odwrotnie będzie przy ocenie jednostek globalnych gdzie wartości waluty będzie ogrywała duże znaczenie.  
 
==Agencje Ratingowe==
Składają się z grupy wykwalifikowanych ekspertów zatrudnionych w instytucji, zajmującej się oceną możliwości danych podmiotów rynku finansowego do spłaty swoich zobowiązań jak również instrumentów dłużnych, którymi obraca się na rynku finansowym. Agencje ratingowe mają w swoim zakresie dostęp do dużo większych źródeł informacji na temat danego podmiotu niż przeciętni [[interesariusze]] dlatego rzetelnie mogą opiniować badane podmioty. A ich [[praca]] może być wykorzystywana przy podejmowaniu decyzji przez interesariuszy.
Agencje można podzielić według kryteria zakresu na agencje o zakresie działania krajowym lub globalnym. W swoich ocenach agencje biorą pod uwagę tylko uwarunkowania dotyczące danego zakresu. Także zmiany wartości walut nie będą miały znaczenia przy ocenie jednostek krajowych. A zupełnie odwrotnie będzie przy ocenie jednostek globalnych gdzie wartości waluty będzie ogrywała duże znaczenie.
Łączna liczba agencji z całego świata wynosi około 100 agencji. Aby ich oceny były wiarygodne muszą spełniać dokładnie wymagania. Wymagania te zostały ustalone przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd.
Łączna liczba agencji z całego świata wynosi około 100 agencji. Aby ich oceny były wiarygodne muszą spełniać dokładnie wymagania. Wymagania te zostały ustalone przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd.


'''Główne Agencje Ratingowe'''
'''Główne Agencje Ratingowe'''


Do głównych agencji zaliczamy: Standard &Poor's, Moody's, Fitch. Pierwsza z nich wywodzi się z dwóch działających oddzielnie firm, które połączyły swoje siły w 1941 roku. Na przestrzeni lat dokonywały się jej kolejne przemiany aby w obecnej formie wydawać około 30 rodzajów opinii. Opinie te są dzielone w sposób umowny na credit rating i non-credit rating. Przez swój sposób oceniania różni się ona od agencji Moody’s, założonej przez John’a Moody w 1900 roku. Poprzez zbieranie informacji na temat interesujący daną nisze klientów przedsiębiorstw rozwijał swoją firmę. Obecnie [[firma]] ta jest spółką giełdową i wystawia około 40 różnych swoich opinii. Trzecia agencja Fitch wywodzącą się od Fitch Publishing Company w przeszłości na rynku amerykańskiej nie posiadała tak silnej pozycji jak Standard&Poor i Moody’s. Dopiero po połączeniu z inną agencją wzmocniła swój [[wizerunek]] na rynkach i tak jak Moody’s wystawia ponad 30 rodzajów opinii.
Do głównych agencji zaliczamy: Standard &Poor's, Moody's, Fitch. Pierwsza z nich wywodzi się z dwóch działających oddzielnie firm, które połączyły swoje siły w 1941 roku. Na przestrzeni lat dokonywały się jej kolejne przemiany aby w obecnej formie wydawać około 30 rodzajów opinii. Opinie te są dzielone w sposób umowny na credit rating i non-credit rating. Przez swój sposób oceniania różni się ona od agencji Moody’s, założonej przez John’a Moody w 1900 roku. Poprzez zbieranie informacji na temat interesujący daną nisze klientów przedsiębiorstw rozwijał swoją firmę. Obecnie [[firma]] ta jest spółką giełdową i wystawia około 40 różnych swoich opinii. Trzecia agencja Fitch wywodzącą się od Fitch Publishing Company w przeszłości na rynku amerykańskiej nie posiadała tak silnej pozycji jak Standard&Poor i Moody’s. Dopiero po połączeniu z inną agencją wzmocniła swój [[wizerunek]] na rynkach i tak jak Moody’s wystawia ponad 30 rodzajów opinii.


==Nadanie ratingu==
==Nadanie ratingu==
Nadawanie ratingu danej jednostce zajmują się komitety ratingowe, w których skład wchodzą obiektywni specjaliści posiadający [[kompetencje]] przeprowadzania procedur nadania. W razie [[potrzeby]] komitet jest zwoływany. Wszystkie jego ustalenia i działania przed opublikowaniem ratingu są tajne . Po zakończeniu czynności komitetu [[dane]], które mają być przedstawione w formie jawnej są ujawniane we właściwym czasie, pozwalającym na zapoznanie się z nimi przez odpowiednie jednostki.
Nadawanie ratingu danej jednostce zajmują się komitety ratingowe, w których skład wchodzą obiektywni specjaliści posiadający [[kompetencje]] przeprowadzania procedur nadania. W razie [[potrzeby]] komitet jest zwoływany. Wszystkie jego ustalenia i działania przed opublikowaniem ratingu są tajne . Po zakończeniu czynności komitetu [[dane]], które mają być przedstawione w formie jawnej są ujawniane we właściwym czasie, pozwalającym na zapoznanie się z nimi przez odpowiednie jednostki.


==Funkcje ratingu==
* Racjonalizatorska - ulepszanie procedur informacyjnych w celu jak najlepszego zwiększenia efektywności inwestycji
* Informacyjna - pozwala potencjalnym [[inwestor]]om ocenić emitenta i wybrać najkorzystniejszą ofertę na rynku
* Porządkująca - oznacza pozbywanie się niepotrzebnych lub nieprawdziwych informacji
* Popularyzatorska - rozpowszechnianie informacji o badanym zakresie
* "Wyrównywania szans" - [[działanie]] mające na celu uczynienia dostępnych informacji dla instytucji a także dla niewyodrębniony jednostek


==Funkcje ratingu==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Agencja ratingowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wiarygodność kredytowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza fundamentalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Firma ratingowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bank spółdzielczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Amerykański certyfikat depozytowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wskaźnik Altmana]]}} &mdash; {{i5link|a=[[MBO]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Fundusz hedgingowy]]}} }}
*Racjonalizatorska – ulepszanie procedur informacyjnych w celu jak najlepszego zwiększenia efektywności inwestycji
*Informacyjna - pozwala potencjalnym [[inwestor]]om ocenić emitenta i wybrać najkorzystniejszą ofertę na rynku
* Porządkująca – oznacza pozbywanie się niepotrzebnych lub nieprawdziwych informacji 
* Popularyzatorska – rozpowszechnianie informacji o badanym zakresie
*”Wyrównywania szans” – [[działanie]] mające na celu uczynienia dostępnych informacji dla instytucji a także dla niewyodrębniony jednostek


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Brylak J. (2011), [http://www.pte.pl/pliki/1/1146/ZN-11_Brylak.pdf''Agencje ratingowe na rynku inwestycji. Prawne aspekty instytucji''] Zeszyty naukowe nr 11, [[Polskie Towarzystwo Ekonomiczne]]
<noautolinks>
*Cichy J. (2016), Rating na rynku finansowym, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice.
* Brylak J. (2011), ''[https://www.pte.pl/pliki/1/1146/ZN-11_Brylak.pdf Agencje ratingowe na rynku inwestycji. Prawne aspekty instytucji]'', Zeszyty naukowe nr 11, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
*Czempas J. (2014), [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-ab54f299-7c4c-4b6d-8f76-df46d71e8f3e/content/partContents/da6045d1-54dd-34da-9f69-cb7cf1f80725’’ Rating jako narzędzie oceny wiarygodności kredytowej inwestora samorządowego’’ ] Studia Ekonomiczne vol. 177
* Cichy J. (2016), ''Rating na rynku finansowym'', Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice
*Dziawgo D. (2010), Credit rating na międzynarodowym, rynku finansowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
* Czempas J. (2014), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-ab54f299-7c4c-4b6d-8f76-df46d71e8f3e/content/partContents/da6045d1-54dd-34da-9f69-cb7cf1f80725 Rating jako narzędzie oceny wiarygodności kredytowej inwestora samorządowego]'', Studia Ekonomiczne vol. 177
* Herdan A. (2006), [[Ocena]] agencji ratingowych a [[klasyfikacja]] wag ryzyka bankowego, Zeszyty Naukowe nr 702 Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Dziawgo D. (2010), ''Credit rating na międzynarodowym, rynku finansowym'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Jajuga K.(2006), [[Inwestycje]], PWN, Warszawa.
* Herdan A. (2006), ''Ocena agencji ratingowych a klasyfikacja wag ryzyka bankowego'', Zeszyty Naukowe nr 702 Akademii Ekonomicznej w Krakowie
* Radomska E. (2012), [https://www.researchgate.net/profile/Ewa_Radomska/publication/282807770_Agencje_ratingowe_-_zasady_funkcjonowania_i_zrodla_krytyki_Sztuka_Zarzadzania_2012_nr_3-4/links/561cccae08ae044edbb53698/Agencje-ratingowe-zasady-funkcjonowania-i-zrodla-krytyki-Sztuka-Zarzadzania-2012-nr-3-4.pdf''Agencje ratingowe zasady funkcjonowania i źródła krytyki''] Sztuka Zarządzania nr 3-4.
* Jajuga K., Jajuga T. (2012), ''Inwestycje: instrumenty finansowe, aktywa niefinansowe, ryzyko finansowe, inżynieria finansowa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Radomska E. (2012), ''Agencje ratingowe - zasady funkcjonowania i źródła krytyki'', Sztuka Zarządzania nr 3-4
</noautolinks>


{{a|Artur Goniewicz, Alicja Latocha}}
{{a|Artur Goniewicz, Alicja Latocha}}
[[Kategoria:Rynki finansowe]]
[[Kategoria:Rynki finansowe]]
{{#metamaster:description|Raiting to ocena ryzyka kredytowego emitenta, przyznawana przez agencje ratingowe. Ocenę ratingową stanowi kombinacja liter, cyfr i znaków.}}

Aktualna wersja na dzień 00:17, 12 sty 2024

Raiting jest pojęciem angielskojęzycznym, które przyjęło się powszechnie w nomenklaturze finansowej. Rating oznacza ocenę ryzyka kredytowego emitenta, lub proces przydzielenia owej oceny danemu podmiotowi. Oceny ratingowe pogrupowane są w kilku kategoriach. Są one z reguły kombinacją liter, cyfr i znaków. Ocenę ratingową przeprowadzają wyspecjalizowane agencje ratingowe, które cechuje niezależność i obiektywizm. Proces przydzielenia oceny emitentowi zakłada szczegółowe badanie kondycji finansowej podmiotu oraz jego otoczenia, które może mieć wpływ na zdolność obsługi zobowiązań. Rating jest często wymogiem pożądanym przy uzyskiwaniu finansów dla podmiotów działających na globalnym rynku finansowym.

TL;DR

Rating to ocena ryzyka kredytowego danego podmiotu, przeprowadzana przez wyspecjalizowane agencje ratingowe. Oceny ratingowe są grupowane w kategorie inwestycyjne i spekulacyjne. Agencje ratingowe mają dostęp do większych źródeł informacji i opiniują badane podmioty. Główne agencje ratingowe to Standard & Poor's, Moody's i Fitch. Nadawanie ratingu odbywa się przez komitety ratingowe, a rating pełni funkcje racjonalizatorską, informacyjną, porządkującą, popularyzatorską i wyrównywania szans.

Kategorie ratingowe

  • inwestycyjna
  • spekulacyjna

Kategorie inwestycyjne według poziomu

  • Bardzo wysoki AAA bardzo wysoka zdolność spłacania zobowiązań i odsetek
  • Wysoki AA+, AA, AA - wysoka zdolność spłacania zobowiązań i odsetek
  • Średni A+, A, A - możliwość obniżenia jakości długu w sytuacji pogorszenia koniunktury gospodarczej
  • Zadowalający BBB+, BBB, BBB - większa możliwość obniżenia jakości długu w sytuacji pogorszenia koniunktury gospodarczej

Kategorie spekulacyjne według poziomu

  • Średni: BB+, BB, BB- średnia zdolność spłacania zobowiązań
  • Poniżej średniego: B+, B, B - niewystarczająca gwarancja spłaty długu
  • Niski: CCC istnieje zagrożenie spłaty długu wobec niesprzyjającej sytuacji gospodarczej
  • Bardzo niski: CC duże zagrożenie braku spłaty długu
  • Ryzykowny: C zagrożenie spłaty długu wynika z rozpoczętego lub przewidywanego postępowania upadłościowego wobec emitenta
  • Bardzo ryzykowny: D niewiarygodność emitenta w związku z zaległościami w spłacie zobowiązań [Herdan, Krasodomoska, s. 180-181].

Agencje Ratingowe

Składają się z grupy wykwalifikowanych ekspertów zatrudnionych w instytucji, zajmującej się oceną możliwości danych podmiotów rynku finansowego do spłaty swoich zobowiązań jak również instrumentów dłużnych, którymi obraca się na rynku finansowym. Agencje ratingowe mają w swoim zakresie dostęp do dużo większych źródeł informacji na temat danego podmiotu niż przeciętni interesariusze dlatego rzetelnie mogą opiniować badane podmioty. A ich praca może być wykorzystywana przy podejmowaniu decyzji przez interesariuszy. Agencje można podzielić według kryteria zakresu na agencje o zakresie działania krajowym lub globalnym. W swoich ocenach agencje biorą pod uwagę tylko uwarunkowania dotyczące danego zakresu. Także zmiany wartości walut nie będą miały znaczenia przy ocenie jednostek krajowych. A zupełnie odwrotnie będzie przy ocenie jednostek globalnych gdzie wartości waluty będzie ogrywała duże znaczenie. Łączna liczba agencji z całego świata wynosi około 100 agencji. Aby ich oceny były wiarygodne muszą spełniać dokładnie wymagania. Wymagania te zostały ustalone przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd.

Główne Agencje Ratingowe

Do głównych agencji zaliczamy: Standard &Poor's, Moody's, Fitch. Pierwsza z nich wywodzi się z dwóch działających oddzielnie firm, które połączyły swoje siły w 1941 roku. Na przestrzeni lat dokonywały się jej kolejne przemiany aby w obecnej formie wydawać około 30 rodzajów opinii. Opinie te są dzielone w sposób umowny na credit rating i non-credit rating. Przez swój sposób oceniania różni się ona od agencji Moody’s, założonej przez John’a Moody w 1900 roku. Poprzez zbieranie informacji na temat interesujący daną nisze klientów przedsiębiorstw rozwijał swoją firmę. Obecnie firma ta jest spółką giełdową i wystawia około 40 różnych swoich opinii. Trzecia agencja Fitch wywodzącą się od Fitch Publishing Company w przeszłości na rynku amerykańskiej nie posiadała tak silnej pozycji jak Standard&Poor i Moody’s. Dopiero po połączeniu z inną agencją wzmocniła swój wizerunek na rynkach i tak jak Moody’s wystawia ponad 30 rodzajów opinii.

Nadanie ratingu

Nadawanie ratingu danej jednostce zajmują się komitety ratingowe, w których skład wchodzą obiektywni specjaliści posiadający kompetencje przeprowadzania procedur nadania. W razie potrzeby komitet jest zwoływany. Wszystkie jego ustalenia i działania przed opublikowaniem ratingu są tajne . Po zakończeniu czynności komitetu dane, które mają być przedstawione w formie jawnej są ujawniane we właściwym czasie, pozwalającym na zapoznanie się z nimi przez odpowiednie jednostki.

Funkcje ratingu

  • Racjonalizatorska - ulepszanie procedur informacyjnych w celu jak najlepszego zwiększenia efektywności inwestycji
  • Informacyjna - pozwala potencjalnym inwestorom ocenić emitenta i wybrać najkorzystniejszą ofertę na rynku
  • Porządkująca - oznacza pozbywanie się niepotrzebnych lub nieprawdziwych informacji
  • Popularyzatorska - rozpowszechnianie informacji o badanym zakresie
  • "Wyrównywania szans" - działanie mające na celu uczynienia dostępnych informacji dla instytucji a także dla niewyodrębniony jednostek


Ratingartykuły polecane
Agencja ratingowaWiarygodność kredytowaAnaliza fundamentalnaFirma ratingowaBank spółdzielczyAmerykański certyfikat depozytowyWskaźnik AltmanaMBOFundusz hedgingowy

Bibliografia

  • Brylak J. (2011), Agencje ratingowe na rynku inwestycji. Prawne aspekty instytucji, Zeszyty naukowe nr 11, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Cichy J. (2016), Rating na rynku finansowym, Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice
  • Czempas J. (2014), Rating jako narzędzie oceny wiarygodności kredytowej inwestora samorządowego, Studia Ekonomiczne vol. 177
  • Dziawgo D. (2010), Credit rating na międzynarodowym, rynku finansowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Herdan A. (2006), Ocena agencji ratingowych a klasyfikacja wag ryzyka bankowego, Zeszyty Naukowe nr 702 Akademii Ekonomicznej w Krakowie
  • Jajuga K., Jajuga T. (2012), Inwestycje: instrumenty finansowe, aktywa niefinansowe, ryzyko finansowe, inżynieria finansowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Radomska E. (2012), Agencje ratingowe - zasady funkcjonowania i źródła krytyki, Sztuka Zarządzania nr 3-4


Autor: Artur Goniewicz, Alicja Latocha