Prawo lotnicze: Różnice pomiędzy wersjami
m (Pozycjonowanie) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 61: | Linia 61: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Gregorski M. (2017) | * Gregorski M. (2017), ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/2-2017_Gregorski.pdf Regulacje dotyczące bezzałogowych statków powietrznych w prawie Unii Europejskiej w kontekście międzynarodowym]'', Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego | ||
* Piątek B., Zarzycki B. (2012) | * Piątek B., Zarzycki B. (2012), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-PWAA-0036-0032/c/httpwww_witu_mil_plwwwbiuletynzeszyty20120122p65.pdf Bezzałogowe środki lotnicze i ich zastosowanie]'', Problemy Techniki Uzbrojenia | ||
* Szymajda I. (2002) | * Szymajda I. (2002), ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/Szymajda.pdf Prawo lotnicze Unii Europejskiej - charakterystyka systemu]'', Studia Europejskie, nr 1 | ||
* Szymajda I. (2002) | * Szymajda I., Polkowska M. (2002), ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2002_Szymajda.pdf Ochrona praw pasażerów lotniczych w prawie Wspólnoty Europejskiej]'', Studia Europejskie, nr 4 | ||
* ''Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20021301112 Dz.U. nr 130 poz. 1112] | * ''Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20021301112 Dz.U. nr 130 poz. 1112] | ||
* Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016), ''Transport'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016), ''Transport'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Aktualna wersja na dzień 23:23, 11 sty 2024
Prawo lotnicze jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo (art. 1 § 2 Prawo lotnicze)
Ustawa Prawo lotnicze dokonuje wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich. Wspólnotowe prawo lotnicze umożliwia realizację celów Wspólnoty, do których należy m.in. ustanowienie wspólnego rynku oraz prowadzenie wspólnych polityk, w tym polityki w zakresie transportu (Szymajda I. s. 83)
Prezes Urzędu jest organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego. Jest powoływany przez Prezes Rady Ministrów. Do zadań Prezesa Urzędu należy: (art. 21 ust.2)
- nadzór nad eksploatacją statków powietrznych
- sprawdzanie zdatności sprzętu do lotów
- sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego
- prowadzenie rejestrów m.in. statków powietrznych, lotnisk
- kontrolowanie przestrzegania przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego
- wydawanie decyzji administracyjnych
TL;DR
Prawo lotnicze reguluje kwestie związane z lotnictwem cywilnym w Polsce. Prezes Urzędu ds. Lotnictwa Cywilnego jest odpowiedzialny za nadzór nad eksploatacją statków powietrznych i kontrolę przestrzegania przepisów. Lotnictwo cywilne obejmuje lotnictwo komunikacyjne, sportowe i gospodarczo-usługowe. Statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze. Rejestry statków powietrznych są prowadzone przez Prezesa Urzędu, Ministra Obrony Narodowej i Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Lotnisko może być użytku publicznego lub wyłącznego. Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem to m.in. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego i Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego.
Lotnictwo cywilne
Lotnictwo cywilne obejmuje wszystkie rodzaje lotnictwa, z wyjątkiem lotnictwa państwowego, (art. 1 § 3 Prawo lotnicze)
Lotnictwo cywilne obejmuje:
- Lotnictwo komunikacyjne,
- Lotnictwo sportowe,
- Lotnictwo gospodarczo-usługowe.
Statek powietrzny
Według ustawy Prawo lotnicze "statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża". (art. 2 pkt 1) Zgodnie z ustawą jego użytkownikiem jest właściciel lub inna osoba wpisana do rejestru statków powietrznych. Zgodnie z art. 6 "w czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej".
Wykonywać loty w przestrzeni powietrznej mogą wyłącznie cywilne statki powietrzne: (art. 31)
- wpisane do polskiego lub obcego rejestru cywilnych statków powietrznych,
- mające wymagane znaki rozpoznawcze,
- posiadające zdatność do lotów, potwierdzoną odpowiednimi dokumentami.
Rejestry statków powietrznych
Rejestr cywilnych statków powietrznych jest prowadzony przez Prezesa Urzędu. Rejestr ten jest jawny. Prezes Urzędu dokonuje wpisu w drodze decyzji administracyjnej. Natomiast wypis z rejestru jest wydawany na wniosek zainteresowanych (art. 34) Rejestr wojskowych statków powietrznych prowadzi Minister Obrony Narodowej z kolei rejestr statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego jest prowadzony przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Zdatność statków powietrznych do lotu jest sprawdzana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA. (art. 46)
Lotnisko
"Lotniskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych, wraz ze znajdującymi się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charakterze trwałym, wpisany do rejestru lotnisk" (art. 2 pkt 4) Częścią lotniczą lotniska jest obszar trwale przeznaczony do startów i lądowań statków powietrznych oraz do związanego z tym ruchu statków powietrznych, wraz z urządzeniami służącymi do jego obsługi (art. 2 pkt 6)
Rodzaj lotnisk ze względu na dostępność dla użytkowników:
- lotnisko użytku publicznego,
- lotnisko użytku wyłącznego
"Lotniskiem użytku publicznego jest lotnisko otwarte dla wszystkich statków powietrznych w terminach i godzinach ustalonych przez zarządzającego tym lotniskiem i podanych do publicznej wiadomości". (art. 54 § 2)
"Lotniskiem użytku wyłącznego jest lotnisko wykorzystywane przez zarządzającego tym lotniskiem, użytkowników lotniska wymienionych w dokumentacji rejestracyjnej tego lotniska oraz za zgodą zarządzającego lotniskiem - przez innych użytkowników lotniska". (art. 54 § 3)
Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem
- Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
- Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego (ECAC)
- Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL)
- Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
Prawo lotnicze — artykuły polecane |
SANEPID — Ochrona informacji niejawnych — Ustawa o ochronie danych osobowych — Państwowa Inspekcja Handlowa — Rzecznik konsumentów — Starostwo powiatowe — Naczelny Sąd Administracyjny — Funkcjonariusz publiczny — Urząd celny |
Bibliografia
- Gregorski M. (2017), Regulacje dotyczące bezzałogowych statków powietrznych w prawie Unii Europejskiej w kontekście międzynarodowym, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
- Piątek B., Zarzycki B. (2012), Bezzałogowe środki lotnicze i ich zastosowanie, Problemy Techniki Uzbrojenia
- Szymajda I. (2002), Prawo lotnicze Unii Europejskiej - charakterystyka systemu, Studia Europejskie, nr 1
- Szymajda I., Polkowska M. (2002), Ochrona praw pasażerów lotniczych w prawie Wspólnoty Europejskiej, Studia Europejskie, nr 4
- Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Dz.U. nr 130 poz. 1112
- Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016), Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Autor: Agata Wadowska
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |