Fundusze celowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Finanse publiczne]]</li>
<li>[[Służba zdrowia]]</li>
<li>[[Sektor publiczny]]</li>
<li>[[Jednostka sektora finansów publicznych]]</li>
<li>[[Kasa oszczędnościowa]]</li>
<li>[[Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa]]</li>
<li>[[Subsydia]]</li>
<li>[[System finansów publicznych]]</li>
<li>[[Opieka medyczna]]</li>
</ul>
}}
'''[[Fundusze]] celowe''' są to fundusze tworzone w celu realizacji wyodrębnionych zadań, które należą do obowiązków państwa. Środki w funduszach pochodzą z [[Budżet|budżetu państwa]] i są przeznaczone wyłącznie na wyznaczony cel, który jest zapisany w ustawach tworzących konkretny [[fundusz]].
'''[[Fundusze]] celowe''' są to fundusze tworzone w celu realizacji wyodrębnionych zadań, które należą do obowiązków państwa. Środki w funduszach pochodzą z [[Budżet|budżetu państwa]] i są przeznaczone wyłącznie na wyznaczony cel, który jest zapisany w ustawach tworzących konkretny [[fundusz]].


Linia 19: Linia 4:
Państwowe fundusze celowe nie posiadają organizacji prawnej. Zarządza nimi wskazany w ustawie minister lub inny organ administracji publicznej. Środki pieniężne są przechowywane na specjalnie wyodrębnionym dla funduszu rachunku bankowym. [[Plan finansowy|Plany finansowe]] każdego funduszu muszą być umieszczane w ustawie budżetowej.
Państwowe fundusze celowe nie posiadają organizacji prawnej. Zarządza nimi wskazany w ustawie minister lub inny organ administracji publicznej. Środki pieniężne są przechowywane na specjalnie wyodrębnionym dla funduszu rachunku bankowym. [[Plan finansowy|Plany finansowe]] każdego funduszu muszą być umieszczane w ustawie budżetowej.


Obsługą operacyjną państwowych funduszy celowych zajmuje się Bank Gospodarstwa Krajowego. (Brzozowska K., 2010, s. 21).
Obsługą operacyjną państwowych funduszy celowych zajmuje się Bank Gospodarstwa Krajowego (Brzozowska K., 2010, s. 21).
<google>t</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Fundusze celowe to fundusze tworzone w celu realizacji konkretnych zadań państwa. Po zmianach w 2009 roku, fundusze samorządowe zostały zlikwidowane. Państwowe fundusze celowe nie posiadają organizacji prawnej i są zarządzane przez ministra lub inny organ administracji publicznej. Funkcje funduszy celowych to m.in. alokacja, redystrybucja, mobilizacja środków publicznych i racjonalizacja wydatków. Istnieje wiele funduszy celowych, np. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych czy Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych. Porównanie funduszu celowego z instytucją budżetu pokazuje różnice w finansowaniu, ciągłości finansowania, bezpieczeństwie i elastyczności.
Fundusze celowe to fundusze tworzone w celu realizacji konkretnych zadań państwa. Po zmianach w 2009 roku, fundusze samorządowe zostały zlikwidowane. Państwowe fundusze celowe nie posiadają organizacji prawnej i są zarządzane przez ministra lub inny organ administracji publicznej. Funkcje funduszy celowych to m.in. alokacja, redystrybucja, mobilizacja środków publicznych i racjonalizacja wydatków. Istnieje wiele funduszy celowych, np. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych czy Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych. Porównanie funduszu celowego z instytucją budżetu pokazuje różnice w finansowaniu, ciągłości finansowania, bezpieczeństwie i elastyczności.


==Funkcje funduszy celowych ==
==Funkcje funduszy celowych==
* '''[[Funkcja]] alokacyjna''' rozmieszczanie środków pieniężnych mechanizmami administracyjnymi
* '''[[Funkcja]] alokacyjna''' - rozmieszczanie środków pieniężnych mechanizmami administracyjnymi
* '''Funkcja redystrybucyjna''' wprowadzają zmiany w proporcjach podziału dochodu narodowego w wyniku wykorzystania środków osób fizycznych lub podmiotów gospodarczych na rzecz funduszy
* '''Funkcja redystrybucyjna''' - wprowadzają zmiany w proporcjach podziału dochodu narodowego w wyniku wykorzystania środków osób fizycznych lub podmiotów gospodarczych na rzecz funduszy
* '''Funkcja mobilizacyjna''' wykorzystuje [[instrumenty finansowe]] w celu zwiększenia środków publicznych
* '''Funkcja mobilizacyjna''' - wykorzystuje [[instrumenty finansowe]] w celu zwiększenia środków publicznych
* '''Funkcja racjonalizacji wydatków publicznych''' zabezpieczają [[finansowanie]] wyznaczonych zadań publicznych w przypadku zmian w hierarchii celów rządzących (Piotrowska-Marczak K., 2000).
* '''Funkcja racjonalizacji wydatków publicznych''' - zabezpieczają [[finansowanie]] wyznaczonych zadań publicznych w przypadku zmian w hierarchii celów rządzących (Piotrowska-Marczak K., 2000).


==Istniejące fundusze celowe ==
<google>n</google>
 
==Istniejące fundusze celowe==
Wśród istniejących funduszy celowych można wymienić:
Wśród istniejących funduszy celowych można wymienić:
* Fundusz Ubezpieczeń Społecznych,
* Fundusz Ubezpieczeń Społecznych,
Linia 39: Linia 25:
* Fundusz Kredytu Technologicznego,
* Fundusz Kredytu Technologicznego,
* Fundusz Pracy,
* Fundusz Pracy,
*[[Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych|Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych]],
* [[Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych|Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych]],
* Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów,
* Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów,
* Fundusz Wsparcia Policji,
* Fundusz Wsparcia Policji,
Linia 72: Linia 58:
| style="text-align: left;" | Ciągłość finansowania || brak || zapewniona
| style="text-align: left;" | Ciągłość finansowania || brak || zapewniona
|-
|-
| style="text-align: left;" | Bezpieczeństwo finansowania zadań|| niskie [[konkurencyjność]] zadań || wysokie brak konkurencyjności zadań
| style="text-align: left;" | Bezpieczeństwo finansowania zadań|| niskie - [[konkurencyjność]] zadań || wysokie - brak konkurencyjności zadań
|-
|-
| style="text-align: left;" |Arbitralność w alokacji środków|| istotna || nieistotna
| style="text-align: left;" |Arbitralność w alokacji środków|| istotna || nieistotna
Linia 93: Linia 79:
|}
|}
Źródło: S. Owsiak, Finanse publiczne, s. 136.
Źródło: S. Owsiak, Finanse publiczne, s. 136.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Finanse publiczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Służba zdrowia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sektor publiczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jednostka sektora finansów publicznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kasa oszczędnościowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Subsydia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System finansów publicznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Opieka medyczna]]}} }}
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Brzozowska K. (2010). [https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-a28d4a46-5342-46fb-b7ae-ac67608b433f/c/Brzozowska.pdf '' Bankowa obsługa państwowych funduszy celowych w Polsce''], Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
* Brzozowska K. (2010), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-a28d4a46-5342-46fb-b7ae-ac67608b433f/c/Brzozowska.pdf Bankowa obsługa państwowych funduszy celowych w Polsce]'', Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
* Owsiak S. (2006). ''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Owsiak S. (2013), ''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Piotrowska-Marczak K. (2000). [https://biurose.sejm.gov.pl/teksty/i-715.htm'' Analiza celowości działania państwowych funduszy celowych oraz agencji''], Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu
* Piotrowska-Marczak K. (2000), ''Analiza celowości działania państwowych funduszy celowych oraz agencji'', Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, Warszawa
* ''Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20091571240 Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240]
* ''Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20091571240 Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240]
* Wójtowicz W. (2011). [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=5W5SAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=Fundusze+celowe+jako+element+polskiego+systemu+finans%C3%B3w+publicznych&ots=lajIQXYlGM&sig=uLgqHB0gGskobnOChR_8h3N1Vsg&redir_esc=y#v=onepage&q=Fundusze%20celowe%20jako%20element%20polskiego%20systemu%20finans%C3%B3w%20publicznych&f=false ''Zarys finansów publicznych i prawa finansowego''], Wolters Kluwer Polska, Warszawa
* Wójtowicz W. (red) (2014), ''Zarys finansów publicznych i prawa finansowego'', Wolters Kluwer, Warszawa
</noautolinks>
</noautolinks>
 
[[Kategoria: Finanse publiczne]]
[[Kategoria: Administracja publiczna]]
{{a|Piotr Wyżga}}
{{a|Piotr Wyżga}}
{{msg:law}}
{{msg:law}}


{{#metamaster:description|Fundusze celowe to specjalne fundusze tworzone w celu realizacji zadań państwa. Pochodzą z budżetu państwa i są przeznaczone na określony cel. Zarządzaniem zajmuje się minister lub inny organ administracji publicznej.}}
{{#metamaster:description|Fundusze celowe to specjalne fundusze tworzone w celu realizacji zadań państwa. Pochodzą z budżetu państwa i są przeznaczone na określony cel. Zarządzaniem zajmuje się minister lub inny organ administracji publicznej.}}

Aktualna wersja na dzień 23:04, 11 sty 2024

Fundusze celowe są to fundusze tworzone w celu realizacji wyodrębnionych zadań, które należą do obowiązków państwa. Środki w funduszach pochodzą z budżetu państwa i są przeznaczone wyłącznie na wyznaczony cel, który jest zapisany w ustawach tworzących konkretny fundusz.

Nowelizacja w 2009 roku ustawy o finansach publicznych zlikwidowała samorządowe fundusze celowe oraz osobowość prawną dla funduszy celowych. Powodem tych zmian była mnogość funduszy i potrzeba poprawy kontroli nad finansami publicznymi. Państwowe fundusze celowe nie posiadają organizacji prawnej. Zarządza nimi wskazany w ustawie minister lub inny organ administracji publicznej. Środki pieniężne są przechowywane na specjalnie wyodrębnionym dla funduszu rachunku bankowym. Plany finansowe każdego funduszu muszą być umieszczane w ustawie budżetowej.

Obsługą operacyjną państwowych funduszy celowych zajmuje się Bank Gospodarstwa Krajowego (Brzozowska K., 2010, s. 21).

TL;DR

Fundusze celowe to fundusze tworzone w celu realizacji konkretnych zadań państwa. Po zmianach w 2009 roku, fundusze samorządowe zostały zlikwidowane. Państwowe fundusze celowe nie posiadają organizacji prawnej i są zarządzane przez ministra lub inny organ administracji publicznej. Funkcje funduszy celowych to m.in. alokacja, redystrybucja, mobilizacja środków publicznych i racjonalizacja wydatków. Istnieje wiele funduszy celowych, np. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych czy Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych. Porównanie funduszu celowego z instytucją budżetu pokazuje różnice w finansowaniu, ciągłości finansowania, bezpieczeństwie i elastyczności.

Funkcje funduszy celowych

  • Funkcja alokacyjna - rozmieszczanie środków pieniężnych mechanizmami administracyjnymi
  • Funkcja redystrybucyjna - wprowadzają zmiany w proporcjach podziału dochodu narodowego w wyniku wykorzystania środków osób fizycznych lub podmiotów gospodarczych na rzecz funduszy
  • Funkcja mobilizacyjna - wykorzystuje instrumenty finansowe w celu zwiększenia środków publicznych
  • Funkcja racjonalizacji wydatków publicznych - zabezpieczają finansowanie wyznaczonych zadań publicznych w przypadku zmian w hierarchii celów rządzących (Piotrowska-Marczak K., 2000).

Istniejące fundusze celowe

Wśród istniejących funduszy celowych można wymienić:

  • Fundusz Ubezpieczeń Społecznych,
  • Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej,
  • Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych,
  • Fundusz Emerytur Pomostowych,
  • Fundusz Kredytu Technologicznego,
  • Fundusz Pracy,
  • Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
  • Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów,
  • Fundusz Wsparcia Policji,
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • Fundusz Promocji Twórczości,
  • Fundusz Rekompensacyjnego,
  • Fundusz - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców,
  • Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego,
  • Fundusz Reprywatyzacji,
  • Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców,
  • Fundusz Skarbu Państwa,
  • Fundusz Nauki i Technologii Polskiej,
  • Fundusz Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy,
  • Fundusz Pomocy Postpenitencjarnej,
  • Fundusz Emerytalno-Rentowy,
  • Fundusz Prewencji i rehabilitacji,
  • Fundusz Administracyjny,
  • Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,
  • Fundusz Promocji Kultury,
  • Fundusz Wsparcia Straży Granicznej,
  • Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej,
  • Fundusz Promocji Kultury.

Porównanie instytucji budżetu i funduszu celowego

Cecha Budżet Fundusz celowy
Przedmiot finansowania ogólny ściśle określony
Okres finansowania roczny nieokreślony
Ciągłość finansowania brak zapewniona
Bezpieczeństwo finansowania zadań niskie - konkurencyjność zadań wysokie - brak konkurencyjności zadań
Arbitralność w alokacji środków istotna nieistotna
Możliwość akumulacji środków finansowych po roku finansowym nie istnieje istnieje
Zasady gospodarki finansowej sztywne elastyczne
Możliwość mobilizacji dochodów minimalne znaczne
Możliwości kontroli ze strony władz przedstawicielskich istotne ograniczone
Racjonalizacja wydatków ograniczona znaczna
Możliwość realokacji środków finansowych stosownie do zmieniających się warunków społecznych i politycznych duża mała
Możliwość nieracjonalnego wydatkowania środków w wyniku działania grup nacisku duża mała
Możliwość rozbicia gospodarki pieniężnymi środkami publicznymi mała duża

Źródło: S. Owsiak, Finanse publiczne, s. 136.


Fundusze celoweartykuły polecane
Finanse publiczneSłużba zdrowiaSektor publicznyJednostka sektora finansów publicznychKasa oszczędnościowaAgencja Restrukturyzacji i Modernizacji RolnictwaSubsydiaSystem finansów publicznychOpieka medyczna

Bibliografia

  • Brzozowska K. (2010), Bankowa obsługa państwowych funduszy celowych w Polsce, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Owsiak S. (2013), Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Piotrowska-Marczak K. (2000), Analiza celowości działania państwowych funduszy celowych oraz agencji, Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, Warszawa
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240
  • Wójtowicz W. (red) (2014), Zarys finansów publicznych i prawa finansowego, Wolters Kluwer, Warszawa

Autor: Piotr Wyżga

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.