MOCRA: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 20 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''MOCRA''' (Method of Construction Risk Assessment) jest jedną z metod  
'''MOCRA''' (Method of Construction Risk Assessment) jest jedną z metod
[[Zarządzanie ryzykiem|zarządzania ryzykiem]], która została stworzona przez polskiego profesora, Dariusza Skorupkę i po raz pierwszy przedstawiona w 2007 roku. Metodyka ta została stworzona w celu [[Ocena ryzyka|oceny ryzyka]] realizacji w projektach inżynieryjno-budowlanych i pozwala na rozpoznanie, klasyfikacje oraz kwantyfikacje czynników ryzyka, a następnie przypisanie ich do harmonogramów rzeczowo-finansowych budowy (D. Skorupka 2007, s.79). Produktem finalnym po zastosowaniu metody MOCRA powinien być [[plan awaryjny]] (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 127).
[[Zarządzanie ryzykiem|zarządzania ryzykiem]], która została stworzona przez polskiego profesora, Dariusza Skorupkę i po raz pierwszy przedstawiona w 2007 roku. [[Metodyka]] ta została stworzona w celu [[Ocena ryzyka|oceny ryzyka]] realizacji w projektach inżynieryjno-budowlanych i pozwala na rozpoznanie, klasyfikacje oraz kwantyfikacje czynników ryzyka, a następnie przypisanie ich do harmonogramów rzeczowo-finansowych budowy (D. Skorupka 2007, s.79). Produktem finalnym po zastosowaniu metody MOCRA powinien być [[plan awaryjny]] (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 127).
 
==TL;DR==
Metoda MOCRA to narzędzie zarządzania ryzykiem w projektach inżynieryjno-budowlanych. Składa się z 8 etapów, w tym zdefiniowania ryzyka, rozpoznania czynników ryzyka, oszacowania ich oraz przygotowania planu zmniejszenia ryzyka. Metoda pozwala na ocenę ryzyka, umiejscowienie go w harmonogramie projektu oraz stworzenie planu awaryjnego.


==Struktura metody MOCRA==
==Struktura metody MOCRA==
Linia 7: Linia 10:
* rozpoznanie czynników ryzyka,
* rozpoznanie czynników ryzyka,
* oszacowanie czynników ryzyka,
* oszacowanie czynników ryzyka,
* wstępna ocena ryzyka,
* wstępna [[ocena]] ryzyka,
* przygotowanie planu zmniejszenia ryzyka,
* przygotowanie planu zmniejszenia ryzyka,
* oszacowanie pozostającego ryzyka,
* oszacowanie pozostającego ryzyka,
* umiejscowienie pozostałego ryzyka w harmonogramie rzeczowo-finansowym,
* umiejscowienie pozostałego ryzyka w harmonogramie rzeczowo-finansowym,
* przygotowanie awaryjnego harmonogramu lub kosztorysu.
* przygotowanie awaryjnego harmonogramu lub kosztorysu.
Bardzo duże znaczenie w metodzie MOCRA ma jasne zdefiniowanie pojęcia jakim jest [[ryzyko]] na pierwszym etapie analizy – '''zdefiniowanie ryzyka oraz obszarów jego analizy'''. Jest to spowodowane faktem, że ryzyko może być przez różne osoby rozumiane oraz definiowane inaczej, co mogłoby skutkować pojawieniem się problemów z interpretacją analizy (D. Skorupka 2007, s. 81).


Kolejny etap metody, '''rozpoznanie czynników ryzyka''', polega na stworzeniu wyjściowej [[baza danych|bazy danej]] czynników ryzyka, rozszerzanej w miarę zdobywania nowych informacji w tym temacie. Następnie, w trakcie realizacji projektu, baza danych jest stale sprawdzana i w razie  potrzeby modyfikowana. Często na tym etapie korzysta się z czynników ryzyka, które zostały zidentyfikowane przy pomocy innych modelów, np. ICRAM lub [[RAMP]]. Rezultatem tego etapu powinien być wykaz czynników ryzyka na poziomie projektu, bliskiego oraz dalszego otoczenia (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 118).
===Zdefiniowanie ryzyka oraz obszerów jego analizy===
Bardzo duże znaczenie w metodzie MOCRA ma jasne zdefiniowanie pojęcia jakim jest [[ryzyko]] na pierwszym etapie analizy - '''zdefiniowanie ryzyka oraz obszarów jego analizy'''. Jest to spowodowane faktem, że ryzyko może być przez różne osoby rozumiane oraz definiowane inaczej, co mogłoby skutkować pojawieniem się problemów z interpretacją analizy (D. Skorupka 2007, s. 81).


W etapie '''oszacowanie czynników ryzyka''' dochodzi do sklasyfikowania zidentyfikowanych wcześniej czynników ryzyka, uwzględniając charakter projektu oraz specyfikę rynku na którym przedsięwzięcie jest realizowane. Następnie czynniki muszą zostać oszacowane np. poprzez przypisanie im wag  (D. Skorupka 2007, s. 81).
<google>n</google>


Następny etap, '''wstępna ocena ryzyka''', składa się z 3 poziomów. Kolejno dokonuje się analizy ryzyka na poziomie [[Makrootoczenie|makro]] (co dotyczy zazwyczaj rynku krajowego), następnie na poziomie branżowym, a na końcu przeprowadza się analizę na poziomie realizowanego projektu (D. Skorupka 2007, s. 81). Celem tego etapu jest ustalenie czy projekt jest opłacalny oraz oszacowanie jak będą się kształtować przewidywane straty w stosunku do możliwych zysków (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 124). Jeżeli okaże się, że wstępna ocena ryzyka nie będzie możliwa do zaakceptowania przez potencjalnych realizatorów projektu to wykonawca projektu może zrezygnować z jego kontynuacji (D. Skorupka 2007, s. 81).
===Rozpoznanie czynników ryzyka===
Kolejny etap metody, '''rozpoznanie czynników ryzyka''', polega na stworzeniu wyjściowej [[baza danych|bazy danej]] czynników ryzyka, rozszerzanej w miarę zdobywania nowych informacji w tym temacie. Następnie, w trakcie realizacji projektu, [[baza danych]] jest stale sprawdzana i w razie [[potrzeby]] modyfikowana. Często na tym etapie korzysta się z czynników ryzyka, które zostały zidentyfikowane przy pomocy innych modelów, np. ICRAM lub [[RAMP]]. Rezultatem tego etapu powinien być wykaz czynników ryzyka na poziomie projektu, bliskiego oraz dalszego otoczenia (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 118).


Jeśli wykonawcy zdecydują się na kontynuacje projektu, przechodzą do '''przygotowania planu zmniejszenia ryzyka'''. Na tym etapie powinien zostać przygotowany szczegółowy plan zmniejszenia ryzyka, opracowany w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć wpływ zakłóceń na projekt, lub w razie możliwości, całkowicie je wyeliminować. Warto zaznaczyć, że w metodzie MOCRA zakłada się, że ryzyko może być w głównej mierze zmniejszone na poziomie projektu (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 124–125).  
===Oszacowanie czynników ryzyka===
W etapie '''oszacowanie czynników ryzyka''' dochodzi do sklasyfikowania zidentyfikowanych wcześniej czynników ryzyka, uwzględniając charakter projektu oraz specyfikę rynku na którym [[przedsięwzięcie]] jest realizowane. Następnie czynniki muszą zostać oszacowane np. poprzez przypisanie im wag (D. Skorupka 2007, s. 81).


'''Umiejscowienie pozostałego ryzyka w harmonogramie rzeczowo-finansowym''', jest to etap na którym czynniki ryzyka powinny zostać ponownie sprawdzone i przyporządkowane do konkretnych czynności znajdujących się w harmonogramie projektu. Następnie pozostałe ryzyko powinno zostać umieszczone w harmonogramie rzeczowo finansowym (D. Skorupka 2007, s. 84). To działania jest spowodowane faktem, że menadżerom projektu często bardziej od procentowej oceny ryzyka, zależy właśnie na pokazaniu współzależności ryzyka z harmonogram rzeczowo-finansowym (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 126).
===Wstępna ocena ryzyka===
Następny etap, '''wstępna [[ocena ryzyka]]''', składa się z 3 poziomów. Kolejno dokonuje się analizy ryzyka na poziomie [[Makrootoczenie|makro]] (co dotyczy zazwyczaj rynku krajowego), następnie na poziomie branżowym, a na końcu przeprowadza się analizę na poziomie realizowanego projektu (D. Skorupka 2007, s. 81). Celem tego etapu jest ustalenie czy [[projekt]] jest opłacalny oraz oszacowanie jak będą się kształtować przewidywane straty w stosunku do możliwych zysków (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 124). Jeżeli okaże się, że wstępna ocena ryzyka nie będzie możliwa do zaakceptowania przez potencjalnych realizatorów projektu to [[wykonawca]] projektu może zrezygnować z jego kontynuacji (D. Skorupka 2007, s. 81).


Ostatnim etapem metody jest '''przygotowanie awaryjnego harmonogramu lub kosztorysu''', co skutkuje stworzeniem [[Plan awaryjny|planu awaryjnego]]. Często praktykuje się opracowanie kilku, różnych wariantów planu awaryjnego (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 127).
===Przygotowanie planu zmniejszenia ryzyka===
Jeśli wykonawcy zdecydują się na kontynuacje projektu, przechodzą do '''przygotowania planu zmniejszenia ryzyka'''. Na tym etapie powinien zostać przygotowany szczegółowy [[plan]] zmniejszenia ryzyka, opracowany w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć wpływ zakłóceń na projekt, lub w razie możliwości, całkowicie je wyeliminować. Warto zaznaczyć, że w metodzie MOCRA zakłada się, że ryzyko może być w głównej mierze zmniejszone na poziomie projektu (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 124-125).


==Bibliografia==
===Oszacowanie pozostałego ryzyka===
* Krysiak M., Głowania Sz. (2017), ''Metodyki zarządzania projektami IT i ich ryzykiem: przegląd i wykorzystanie'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 340,  s. 88.
Na etapie '''oszacowania pozostałego ryzyka''' czynniki ryzyka powinny zostać ponownie sprawdzone i przyporządkowane do konkretnych czynności znajdujących się w harmonogramie projektu (D. Skorupka 2007, s. 84).
* Skorupa D. (2007), ''Metoda oceny ryzyka realizacji przedsięwzięć inżynieryjno – budowlanych'', Zeszyty naukowe WSOWL, nr 3 (145), s. 79; 81;84.
* Skorupka D., Kuchta D., Górski M. (2012), ''[http://ksz.pwr.edu.pl/wp-content/uploads/dorkuc6375/pdf/zarz%C4%85dzanie-ryzykiem-w-projekcie-po-korekcie.pdf Zarządzanie ryzykiem w projekcie]'', Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki, Wrocław, s. 118; 124–127.


===Umiejscowienie pozostałego ryzyka w harmonogramie rzeczowo-finansowym===
'''Umiejscowienie pozostałego ryzyka w harmonogramie rzeczowo-finansowym''', jest to etap na którym pozostałe ryzyko powinno zostać umieszczone w harmonogramie rzeczowo finansowym (D. Skorupka 2007, s. 84). To [[działanie]] jest spowodowane faktem, że menadżerom projektu często bardziej od procentowej oceny ryzyka, zależy właśnie na pokazaniu współzależności ryzyka z [[harmonogram]] rzeczowo-finansowym (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 126).


===Prygotowanie awaryjnego harmonogramu lub kosztorysu===
Ostatnim etapem metody jest '''przygotowanie awaryjnego harmonogramu lub kosztorysu''', co skutkuje stworzeniem [[Plan awaryjny|planu awaryjnego]]. Często praktykuje się opracowanie kilku, różnych wariantów planu awaryjnego (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 127).


{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Drzewo zdarzeń]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie projektem zagrożonym]]}} &mdash; {{i5link|a=[[RAMP]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Macierz reagowania na ryzyko]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ewaluacja projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka PCM]]}} &mdash; {{i5link|a=[[DMAIC]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie ryzykiem]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Matryca logiczna]]}} }}
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Krysiak M., Głowania S. (2017), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-54007f2e-ea27-4393-a733-6f7708d3ff4d Metodyki zarządzania projektami IT i ich ryzykiem: przegląd i wykorzystanie]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 340
* Skorupa D. (2007), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BATA-0005-0030 Metoda oceny ryzyka realizacji przedsięwzięć inżynieryjno - budowlanych]'', Zeszyty naukowe WSOWL, nr 3 (145)
* Skorupka D., Kuchta D., Górski M. (2012), ''Zarządzanie ryzykiem w projekcie'', Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki, Wrocław
</noautolinks>
{{a|Olga Marmuszewska}}
{{a|Olga Marmuszewska}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Zarządzanie ryzykiem]]
 
{{#metamaster:description|MOCRA - polska metoda zarządzania ryzykiem w projektach budowlanych. Ocena, klasyfikacja i kwantyfikacja czynników ryzyka oraz plany awaryjne.}}

Aktualna wersja na dzień 19:26, 23 gru 2023

MOCRA (Method of Construction Risk Assessment) jest jedną z metod zarządzania ryzykiem, która została stworzona przez polskiego profesora, Dariusza Skorupkę i po raz pierwszy przedstawiona w 2007 roku. Metodyka ta została stworzona w celu oceny ryzyka realizacji w projektach inżynieryjno-budowlanych i pozwala na rozpoznanie, klasyfikacje oraz kwantyfikacje czynników ryzyka, a następnie przypisanie ich do harmonogramów rzeczowo-finansowych budowy (D. Skorupka 2007, s.79). Produktem finalnym po zastosowaniu metody MOCRA powinien być plan awaryjny (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 127).

TL;DR

Metoda MOCRA to narzędzie zarządzania ryzykiem w projektach inżynieryjno-budowlanych. Składa się z 8 etapów, w tym zdefiniowania ryzyka, rozpoznania czynników ryzyka, oszacowania ich oraz przygotowania planu zmniejszenia ryzyka. Metoda pozwala na ocenę ryzyka, umiejscowienie go w harmonogramie projektu oraz stworzenie planu awaryjnego.

Struktura metody MOCRA

Metodyka MOCRA składa się z 8 etapów (M. Krysiak, Sz. Głowania 2017, s. 88):

  • zdefiniowanie ryzyka oraz obszarów jego analizy,
  • rozpoznanie czynników ryzyka,
  • oszacowanie czynników ryzyka,
  • wstępna ocena ryzyka,
  • przygotowanie planu zmniejszenia ryzyka,
  • oszacowanie pozostającego ryzyka,
  • umiejscowienie pozostałego ryzyka w harmonogramie rzeczowo-finansowym,
  • przygotowanie awaryjnego harmonogramu lub kosztorysu.

Zdefiniowanie ryzyka oraz obszerów jego analizy

Bardzo duże znaczenie w metodzie MOCRA ma jasne zdefiniowanie pojęcia jakim jest ryzyko na pierwszym etapie analizy - zdefiniowanie ryzyka oraz obszarów jego analizy. Jest to spowodowane faktem, że ryzyko może być przez różne osoby rozumiane oraz definiowane inaczej, co mogłoby skutkować pojawieniem się problemów z interpretacją analizy (D. Skorupka 2007, s. 81).

Rozpoznanie czynników ryzyka

Kolejny etap metody, rozpoznanie czynników ryzyka, polega na stworzeniu wyjściowej bazy danej czynników ryzyka, rozszerzanej w miarę zdobywania nowych informacji w tym temacie. Następnie, w trakcie realizacji projektu, baza danych jest stale sprawdzana i w razie potrzeby modyfikowana. Często na tym etapie korzysta się z czynników ryzyka, które zostały zidentyfikowane przy pomocy innych modelów, np. ICRAM lub RAMP. Rezultatem tego etapu powinien być wykaz czynników ryzyka na poziomie projektu, bliskiego oraz dalszego otoczenia (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 118).

Oszacowanie czynników ryzyka

W etapie oszacowanie czynników ryzyka dochodzi do sklasyfikowania zidentyfikowanych wcześniej czynników ryzyka, uwzględniając charakter projektu oraz specyfikę rynku na którym przedsięwzięcie jest realizowane. Następnie czynniki muszą zostać oszacowane np. poprzez przypisanie im wag (D. Skorupka 2007, s. 81).

Wstępna ocena ryzyka

Następny etap, wstępna ocena ryzyka, składa się z 3 poziomów. Kolejno dokonuje się analizy ryzyka na poziomie makro (co dotyczy zazwyczaj rynku krajowego), następnie na poziomie branżowym, a na końcu przeprowadza się analizę na poziomie realizowanego projektu (D. Skorupka 2007, s. 81). Celem tego etapu jest ustalenie czy projekt jest opłacalny oraz oszacowanie jak będą się kształtować przewidywane straty w stosunku do możliwych zysków (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 124). Jeżeli okaże się, że wstępna ocena ryzyka nie będzie możliwa do zaakceptowania przez potencjalnych realizatorów projektu to wykonawca projektu może zrezygnować z jego kontynuacji (D. Skorupka 2007, s. 81).

Przygotowanie planu zmniejszenia ryzyka

Jeśli wykonawcy zdecydują się na kontynuacje projektu, przechodzą do przygotowania planu zmniejszenia ryzyka. Na tym etapie powinien zostać przygotowany szczegółowy plan zmniejszenia ryzyka, opracowany w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć wpływ zakłóceń na projekt, lub w razie możliwości, całkowicie je wyeliminować. Warto zaznaczyć, że w metodzie MOCRA zakłada się, że ryzyko może być w głównej mierze zmniejszone na poziomie projektu (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 124-125).

Oszacowanie pozostałego ryzyka

Na etapie oszacowania pozostałego ryzyka czynniki ryzyka powinny zostać ponownie sprawdzone i przyporządkowane do konkretnych czynności znajdujących się w harmonogramie projektu (D. Skorupka 2007, s. 84).

Umiejscowienie pozostałego ryzyka w harmonogramie rzeczowo-finansowym

Umiejscowienie pozostałego ryzyka w harmonogramie rzeczowo-finansowym, jest to etap na którym pozostałe ryzyko powinno zostać umieszczone w harmonogramie rzeczowo finansowym (D. Skorupka 2007, s. 84). To działanie jest spowodowane faktem, że menadżerom projektu często bardziej od procentowej oceny ryzyka, zależy właśnie na pokazaniu współzależności ryzyka z harmonogram rzeczowo-finansowym (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 126).

Prygotowanie awaryjnego harmonogramu lub kosztorysu

Ostatnim etapem metody jest przygotowanie awaryjnego harmonogramu lub kosztorysu, co skutkuje stworzeniem planu awaryjnego. Często praktykuje się opracowanie kilku, różnych wariantów planu awaryjnego (D. Skorupka, D. Kuchta, M. Górski 2012, s. 127).


MOCRAartykuły polecane
Drzewo zdarzeńZarządzanie projektem zagrożonymRAMPMacierz reagowania na ryzykoEwaluacja projektuMetodyka PCMDMAICZarządzanie ryzykiemMatryca logiczna

Bibliografia

Autor: Olga Marmuszewska