Makiawelizm: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Najczęściej rozumiany jest jako '''[[doktryna]] polityczna''' wywodzona od Niccolò Machiavellego (1469-1527), florenckiego historyka i dyplomaty, czołowego pisarza polityczno-społecznego epoki renesansu. W tym ujęciu sprowadzany jest do amoralnej i cynicznej "filozofii" sprawowania władzy, "zalecającej stosowanie podstępu, przemocy i obłudy w dążeniu do realizacji zamierzonego celu (w myśl zasady: ''cel uświęca środki'')"<ref>''W. Kopaliński 1985, s.556''</ref>. | Najczęściej rozumiany jest jako '''[[doktryna]] polityczna''' wywodzona od Niccolò Machiavellego (1469-1527), florenckiego historyka i dyplomaty, czołowego pisarza polityczno-społecznego epoki renesansu. W tym ujęciu sprowadzany jest do amoralnej i cynicznej "filozofii" sprawowania władzy, "zalecającej stosowanie podstępu, przemocy i obłudy w dążeniu do realizacji zamierzonego celu (w myśl zasady: ''cel uświęca środki'')"<ref>''W. Kopaliński 1985, s.556''</ref>. | ||
'''W rozumieniu pogłębionym''', uwzględniającym interes państwa, społeczeństwa, makiawelizm może być rozumiany jako doktryna uzasadniająca podejmowanie działań kontrowersyjnych moralnie wyłącznie w imię racji/wartości wyższych (np. trwałości, dobrostanu państwa i jego obywateli). Sam '''Machiavelli''' nie był, wbrew obiegowym poglądom, zwolennikiem stosowania przemocy wobec społeczeństwa, uznawał za to za zasadne przejawianie stanowczej postawy w odniesieniu do osób godzących w rację stanu. '''Uważał, że''' ''wszystkie wypowiedziane sądy muszą się zmieniać w zależności od istniejących okoliczności''<ref>N.Machiavelli 1513, książę</ref> a bardziej niż moralne [[cele]] liczy się [[więź]] przyczynowo-skutkowa, ponieważ [[kierowanie]] się wartościami etycznymi może godzić w odpowiednie wykonywanie zadań politycznych i wpływać negatywnie na ich [[skuteczność]]<ref>Sikora A. 1975, s.131</ref>. | '''W rozumieniu pogłębionym''', uwzględniającym interes państwa, społeczeństwa, makiawelizm może być rozumiany jako doktryna uzasadniająca podejmowanie działań kontrowersyjnych moralnie wyłącznie w imię racji/wartości wyższych (np. trwałości, dobrostanu państwa i jego obywateli). Sam '''Machiavelli''' nie był, wbrew obiegowym poglądom, zwolennikiem stosowania przemocy wobec społeczeństwa, uznawał za to za zasadne przejawianie stanowczej postawy w odniesieniu do osób godzących w rację stanu. '''Uważał, że''' ''wszystkie wypowiedziane sądy muszą się zmieniać w zależności od istniejących okoliczności''<ref>N.Machiavelli 1513, książę</ref> a bardziej niż moralne [[cele]] liczy się [[więź]] przyczynowo-skutkowa, ponieważ [[kierowanie]] się wartościami etycznymi może godzić w odpowiednie wykonywanie zadań politycznych i wpływać negatywnie na ich [[skuteczność]]<ref>Sikora A. 1975, s.131</ref>. | ||
W charakterze | W charakterze | ||
'''pojęcia wprowadzonego do psychologii społecznej przez Richarda Christiego''' (1918-1992) rozumiany jest jako "określony syndrom cech psychicznych, który przejawia się w instrumentalnym podejściu do ludzi, zachowaniach rywalizacyjnych, skłonności do kontroli sytuacji społecznej i wykorzystywaniu wiedzy o innych ludziach"<ref>''A. Siwy-Hudowska, A. Kieszkowska-Grudny 2010, s.27''</ref>; w sensie psychologicznym służy również określaniu postawy charakteryzującej się cynizmem, przewrotnością oraz brakiem skrupułów. Typowymi cechami dla makiawelizmu są trudność w rozpoznawaniu uczuć i myślenie skierowane na zewnątrz<ref>''A. Siwy-Hudowska, A. Kieszkowska-Grudny 2010, s.28''</ref>. | '''pojęcia wprowadzonego do psychologii społecznej przez Richarda Christiego''' (1918-1992) rozumiany jest jako "określony syndrom cech psychicznych, który przejawia się w instrumentalnym podejściu do ludzi, zachowaniach rywalizacyjnych, skłonności do kontroli sytuacji społecznej i wykorzystywaniu wiedzy o innych ludziach"<ref>''A. Siwy-Hudowska, A. Kieszkowska-Grudny 2010, s.27''</ref>; w sensie psychologicznym służy również określaniu postawy charakteryzującej się cynizmem, przewrotnością oraz brakiem skrupułów. Typowymi cechami dla makiawelizmu są trudność w rozpoznawaniu uczuć i myślenie skierowane na zewnątrz<ref>''A. Siwy-Hudowska, A. Kieszkowska-Grudny 2010, s.28''</ref>. | ||
Linia 24: | Linia 9: | ||
==Skala makiawelizmu== | ==Skala makiawelizmu== | ||
[[Skala]] służąca do badania osobowości oraz określenia poziomu makiawelizmu<ref>Skala makiawelizmu 2014, Wikipedia wolna encyklopedia</ref>. Do jej stworzenia wykorzystuje się test Mach-IV<ref>''Christie i Geis (1970)''</ref>. Składa się z 20 stwierdzeń zaczerpniętych z dzieł Machiavellego, nawiązujących do ''stosowania pochlebstw, oszustw, jak też cynicznych i tradycyjnie niemoralnych poglądów''<ref>''A. Siwy-Hudowska, A. Kieszkowska-Grudny 2010, s.31''</ref>. Do testu wykorzystuje się skalę Likerta. Wysokie wyniki w badaniu definiowane są w charakterze zachowań osób, które świadomie posługują się manipulacją, działają niemoralnie i mało etycznie, są bardziej podatni na [[oszustwo]]. Niski [[wynik]] oznacza zaś, że jednostka ma empatyczne podejście do innych, jest szczera, ugodowa i bardziej ufna. Z biegiem lat i wydarzeń historycznych zanika granica między dobrem i złem, a ludzie nie potrafią być ani całkowicie źli, ani też całkowicie dobrzy<ref>A. Sikora (1975), s. 131</ref>. | [[Skala]] służąca do badania osobowości oraz określenia poziomu makiawelizmu<ref>Skala makiawelizmu 2014, Wikipedia wolna encyklopedia</ref>. Do jej stworzenia wykorzystuje się test Mach-IV<ref>''Christie i Geis (1970)''</ref>. Składa się z 20 stwierdzeń zaczerpniętych z dzieł Machiavellego, nawiązujących do ''stosowania pochlebstw, oszustw, jak też cynicznych i tradycyjnie niemoralnych poglądów''<ref>''A. Siwy-Hudowska, A. Kieszkowska-Grudny 2010, s.31''</ref>. Do testu wykorzystuje się skalę Likerta. Wysokie wyniki w badaniu definiowane są w charakterze zachowań osób, które świadomie posługują się manipulacją, działają niemoralnie i mało etycznie, są bardziej podatni na [[oszustwo]]. Niski [[wynik]] oznacza zaś, że jednostka ma empatyczne podejście do innych, jest szczera, ugodowa i bardziej ufna. Z biegiem lat i wydarzeń historycznych zanika granica między dobrem i złem, a ludzie nie potrafią być ani całkowicie źli, ani też całkowicie dobrzy<ref>A. Sikora (1975), s. 131</ref>. | ||
<google>n</google> | |||
===Test Mach-IV=== | ===Test Mach-IV=== | ||
Linia 55: | Linia 42: | ||
# Większość ludzi łatwiej godzi się ze śmiercią ojca niż z utratą swojej własności | # Większość ludzi łatwiej godzi się ze śmiercią ojca niż z utratą swojej własności | ||
# Schlebianie ważnym osobom jest mądre | # Schlebianie ważnym osobom jest mądre | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Norma społeczna]]}} — {{i5link|a=[[Samoocena]]}} — {{i5link|a=[[Inteligencja emocjonalna]]}} — {{i5link|a=[[Inżynieria społeczna]]}} — {{i5link|a=[[Nonkonformizm]]}} — {{i5link|a=[[Empatia]]}} — {{i5link|a=[[Asertywność]]}} — {{i5link|a=[[Metoda Myers-Briggs]]}} — {{i5link|a=[[Pewność siebie]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 61: | Linia 50: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Kopaliński W. (1985), ''Słownik mitów i tradycji kultury'', Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa | * Kopaliński W. (1985), ''Słownik mitów i tradycji kultury'', Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa | ||
* | * Machiavelli N. (1513), ''[http://www.knhd.law.uj.edu.pl/documents/3035628/ba8cc9a5-998c-41e4-9dd9-499141898f61 Książę]'' | ||
* Ocieczek G. (2013), ''Ocena poziomu makiawelizmu wśród polskich świadków koronnych jako czynnik oceny wiarygodności ich zeznań'' | * Ocieczek G. (2013), ''Ocena poziomu makiawelizmu wśród polskich świadków koronnych jako czynnik oceny wiarygodności ich zeznań'' | ||
* Plich I. (2008), [https://sbc.org.pl/Content/60294/osobowosc_makiawelisty.pdf | * Plich I. (2008), ''[https://sbc.org.pl/Content/60294/osobowosc_makiawelisty.pdf Osobowość makiawelisty i jego relacje z ludźmi]'', Psychologia Społeczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, tom 5 | ||
* Plich I. (2008), ''Makiawelista wśród ludzi. Nowe badania'', | * Plich I. (2008), ''Makiawelista wśród ludzi. Nowe badania'', Psychologia Społeczna, Instytut Psychologii, Uniwersytet Śląski, tom 3 | ||
* Sikora A. (1975), | * Sikora A. (1975), ''Spotkania z filozofią'', Wydawnictwo Iskry, Warszawa | ||
* Siwy-Hudowska A., Kieszkowska-Grudny A. (2010), ''Osobowość makiaweliczna i jej czynniki w porównaniach międzypłciowych: znaczenie inteligencji emocjonalnej i lęku''], | * Siwy-Hudowska A., Kieszkowska-Grudny A. (2010), ''Osobowość makiaweliczna i jej czynniki w porównaniach międzypłciowych: znaczenie inteligencji emocjonalnej i lęku''], Psychologia Społeczna, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa | ||
* Viroli M. (2006), ''Uśmiech Machiavellego. Biografia'', Wydawnictwo WAB, Warszawa | |||
* Wikipedia.org, ''[https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_makiawelizmu Skala makiawelizmu]'' | * Wikipedia.org, ''[https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_makiawelizmu Skala makiawelizmu]'' | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 17:19, 19 gru 2023
Najczęściej rozumiany jest jako doktryna polityczna wywodzona od Niccolò Machiavellego (1469-1527), florenckiego historyka i dyplomaty, czołowego pisarza polityczno-społecznego epoki renesansu. W tym ujęciu sprowadzany jest do amoralnej i cynicznej "filozofii" sprawowania władzy, "zalecającej stosowanie podstępu, przemocy i obłudy w dążeniu do realizacji zamierzonego celu (w myśl zasady: cel uświęca środki)"[1]. W rozumieniu pogłębionym, uwzględniającym interes państwa, społeczeństwa, makiawelizm może być rozumiany jako doktryna uzasadniająca podejmowanie działań kontrowersyjnych moralnie wyłącznie w imię racji/wartości wyższych (np. trwałości, dobrostanu państwa i jego obywateli). Sam Machiavelli nie był, wbrew obiegowym poglądom, zwolennikiem stosowania przemocy wobec społeczeństwa, uznawał za to za zasadne przejawianie stanowczej postawy w odniesieniu do osób godzących w rację stanu. Uważał, że wszystkie wypowiedziane sądy muszą się zmieniać w zależności od istniejących okoliczności[2] a bardziej niż moralne cele liczy się więź przyczynowo-skutkowa, ponieważ kierowanie się wartościami etycznymi może godzić w odpowiednie wykonywanie zadań politycznych i wpływać negatywnie na ich skuteczność[3]. W charakterze pojęcia wprowadzonego do psychologii społecznej przez Richarda Christiego (1918-1992) rozumiany jest jako "określony syndrom cech psychicznych, który przejawia się w instrumentalnym podejściu do ludzi, zachowaniach rywalizacyjnych, skłonności do kontroli sytuacji społecznej i wykorzystywaniu wiedzy o innych ludziach"[4]; w sensie psychologicznym służy również określaniu postawy charakteryzującej się cynizmem, przewrotnością oraz brakiem skrupułów. Typowymi cechami dla makiawelizmu są trudność w rozpoznawaniu uczuć i myślenie skierowane na zewnątrz[5].
TL;DR
Makiawelizm jest doktryną polityczną wywodzącą się od Niccolò Machiavellego, która zaleca stosowanie podstępu, przemocy i obłudy w sprawowaniu władzy. Może być również rozumiany jako uzasadnienie działań kontrowersyjnych moralnie w imię wyższych wartości. Test Mach-IV służy do badania poziomu makiawelizmu, gdzie wysokie wyniki oznaczają manipulację, działanie niemoralne i brak empatii, a niskie wyniki oznaczają szczerość i empatyczne podejście do innych.
Skala makiawelizmu
Skala służąca do badania osobowości oraz określenia poziomu makiawelizmu[6]. Do jej stworzenia wykorzystuje się test Mach-IV[7]. Składa się z 20 stwierdzeń zaczerpniętych z dzieł Machiavellego, nawiązujących do stosowania pochlebstw, oszustw, jak też cynicznych i tradycyjnie niemoralnych poglądów[8]. Do testu wykorzystuje się skalę Likerta. Wysokie wyniki w badaniu definiowane są w charakterze zachowań osób, które świadomie posługują się manipulacją, działają niemoralnie i mało etycznie, są bardziej podatni na oszustwo. Niski wynik oznacza zaś, że jednostka ma empatyczne podejście do innych, jest szczera, ugodowa i bardziej ufna. Z biegiem lat i wydarzeń historycznych zanika granica między dobrem i złem, a ludzie nie potrafią być ani całkowicie źli, ani też całkowicie dobrzy[9].
Test Mach-IV
Test składa się z dwudziestu pytań osadzonych na skali Likerta (1-7), gdzie ocena 1 oznacza bardzo się zgadzam, a ocena 7 bardzo się nie zgadzam. Badanie ma za zadanie mierzyć poziom myślenia makiawelistycznego. Cechy, które sprawdza test[10]:
- brak uczuć w kontaktach interpersonalnych - empatia utrudnia traktowanie innych jako obiektów manipulacji, jest więc niepożądana (syndrom chłodu - ang. cool syndrom),
- brak przywiązania do powszechnie podzielanych norm moralnych, dotyczących np. kłamania czy oszukiwania (odporność na wpływ społeczny),
- brak rażących objawów psychopatologicznych - manipulator musi zachować racjonalne spojrzenie na innych. W związku z tym nie może być neurotyczny ani psychotyczny,
- niskie zaangażowanie ideologiczne - manipulator nie powinien w sposób sztywny angażować się w realizację idealistycznie pojmowanych celów, powinien koncentrować się na osiąganiu zamierzeń realistycznych,
- negatywna ocena innych ludzi: człowiek = obiekt.
Pytania do testu Mach-IV
- Nigdy nie mów nikomu o prawdziwych powodach twojego postępowania, chyba że uznasz to za pożyteczne
- Najlepszą metodą postępowania z ludźmi jest mówienie im tego, co chcą usłyszeć
- Powinno się robić tylko to, o czym jest się przekonanym, że jest słuszne i moralne
- W zasadzie większość ludzi jest dobra i życzliwa
- Najbezpieczniej jest przyjąć, że w każdym człowieku tkwi skłonność do występku, która ujawni się w sprzyjających warunkach
- Uczciwość zawsze popłaca
- Dla kłamstwa nie ma usprawiedliwienia
- Na ogół ludzie nie będą chcieli pracować ciężko, jeśli nie będą do tego zmuszani
- Mimo wszystko lepiej być człowiekiem skromnym i uczciwym, niż kimś ważnym, ale nieuczciwym
- Gdy prosimy kogoś, aby coś dla nas zrobił, lepiej jest podać prawdziwe powody naszej prośby, niż takie, które mogłyby wydać się bardziej ważkie
- Większość ludzi "na świeczniku" żyje uczciwie i moralnie
- Największa różnica między większością przestępców a pozostałymi ludźmi polega na tym, że przestępcy byli na tyle głupi, że dali się złapać
- Kiedy ktoś całkowicie ufa drugiemu człowiekowi, naraża się na kłopoty
- Większość mężczyzn jest odważna
- Możliwe jest osiągnięcie dobrych wyników we wszystkich dziedzinach
- Mylą się ci, którzy twierdzą, że dookoła jest pełno naiwniaków
- Trudno jest wybić się, nie traktując ulgowo pewnych wydarzeń
- Ludzie cierpiący na nieuleczalne choroby powinni mieć możliwość wybrania bezbolesnej śmierci
- Większość ludzi łatwiej godzi się ze śmiercią ojca niż z utratą swojej własności
- Schlebianie ważnym osobom jest mądre
Makiawelizm — artykuły polecane |
Norma społeczna — Samoocena — Inteligencja emocjonalna — Inżynieria społeczna — Nonkonformizm — Empatia — Asertywność — Metoda Myers-Briggs — Pewność siebie |
Przypisy
- ↑ W. Kopaliński 1985, s.556
- ↑ N.Machiavelli 1513, książę
- ↑ Sikora A. 1975, s.131
- ↑ A. Siwy-Hudowska, A. Kieszkowska-Grudny 2010, s.27
- ↑ A. Siwy-Hudowska, A. Kieszkowska-Grudny 2010, s.28
- ↑ Skala makiawelizmu 2014, Wikipedia wolna encyklopedia
- ↑ Christie i Geis (1970)
- ↑ A. Siwy-Hudowska, A. Kieszkowska-Grudny 2010, s.31
- ↑ A. Sikora (1975), s. 131
- ↑ G. Ocieczek 2013
Bibliografia
- Kopaliński W. (1985), Słownik mitów i tradycji kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
- Machiavelli N. (1513), Książę
- Ocieczek G. (2013), Ocena poziomu makiawelizmu wśród polskich świadków koronnych jako czynnik oceny wiarygodności ich zeznań
- Plich I. (2008), Osobowość makiawelisty i jego relacje z ludźmi, Psychologia Społeczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, tom 5
- Plich I. (2008), Makiawelista wśród ludzi. Nowe badania, Psychologia Społeczna, Instytut Psychologii, Uniwersytet Śląski, tom 3
- Sikora A. (1975), Spotkania z filozofią, Wydawnictwo Iskry, Warszawa
- Siwy-Hudowska A., Kieszkowska-Grudny A. (2010), Osobowość makiaweliczna i jej czynniki w porównaniach międzypłciowych: znaczenie inteligencji emocjonalnej i lęku], Psychologia Społeczna, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa
- Viroli M. (2006), Uśmiech Machiavellego. Biografia, Wydawnictwo WAB, Warszawa
- Wikipedia.org, Skala makiawelizmu
Autor: Mikołaj Baran