Jedwabny szlak: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Jedwabny szlak''' - był drogą handlową, która łącząca Chiny z Bliskim Wschodem i Europą przez lądy i morze. Nazwę swoją wzią od chińskiego jedwabiu, który był wysoko cenionym towaruem, kupcy transportowali go tymi szlakami handlowymi. Szlak miał długość ok. 12 tys. km i był wykorzystywany od III wieku p.n.e. do XVII wieku n.e., kiedy to przestał mieć znaczenie na skutek odkrycia drogi morskiej do Chin (ok. 1650 r.). Dzięki postępowi technologicznemu i zwiększonej stabilności społecznej szlak ten spowodowały wzrost handlu. Z kolei otworzenie większej ilości szlaków handlowych podróżni zaczęli wymieniać się wieloma rzeczami: zwierzętami, przyprawami, ideami i chorobami. [[Popyt]] na jedwab napędzał [[handel]] pomiędzy Imperium Rzymskim, Chinami, Indiami i wieloma miejscami pomiędzy. Tak samo jak w Chinach, również w Rzymie stabilność polityczna zaowocowała wzrostem handlu. Rzym zdobył dostęp do zamorskich szlaków handlowych do Indii poprzez Egipt i zaczął handlować regularnie (P. Frankopan, 2018)
|list1=
<ul>
<li>[[Żegluga morska]]</li>
<li>[[Rewolucja agrarna]]</li>
<li>[[Jachting]]</li>
<li>[[Konurbacja]]</li>
<li>[[Plan Marshalla]]</li>
<li>[[Przemyt]]</li>
<li>[[Koszty komparatywne]]</li>
<li>[[Miasto]]</li>
<li>[[Gospodarka zamknięta]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
 
Jedwabny szlak był ważną drogą handlową łączącą Chiny z Europą i Bliskim Wschodem. Handel na tym szlaku przyczynił się do wzrostu gospodarczego i kulturowego. Transport odbywał się zarówno lądem, głównie za pomocą wielbłądów, jak i morzem. W wyniku wymiany handlowej wzrosła dostępność towarów w różnych regionach. Jedwab stał się popularnym towarem, a handel tym szlakiem przyczynił się do rozprzestrzeniania się zarówno idei, jak i chorób. W Rzymie jedwab był symbolem zbytku i dekadencji. Obecnie Chiny budują Nowy Szlak Jedwabny, który może zmienić współczesny porządek międzynarodowy.
'''Jedwabny szlak''' – był drogą handlową, która łącząca Chiny z Bliskim Wschodem i Europą przez lądy i morze. Nazwę swoją wzią od chińskiego jedwabiu, który był wysoko cenionym towaruem, kupcy transportowali go tymi szlakami handlowymi. Szlak miał długość ok. 12 tys. km i był wykorzystywany od III wieku p.n.e. do XVII wieku n.e., kiedy to przestał mieć znaczenie na skutek odkrycia drogi morskiej do Chin (ok. 1650 r.). Dzięki postępowi technologicznemu i zwiększonej stabilności społecznej szlak ten spowodowały wzrost handlu. Z kolei otworzenie większej ilości szlaków handlowych podróżni zaczęli wymieniać się wieloma rzeczami: zwierzętami, przyprawami, ideami i chorobami. [[Popyt]] na jedwab napędzał [[handel]] pomiędzy Imperium Rzymskim, Chinami, Indiami i wieloma miejscami pomiędzy. Tak samo jak w Chinach, również w Rzymie stabilność polityczna zaowocowała wzrostem handlu. Rzym zdobył dostęp do zamorskich szlaków handlowych do Indii poprzez Egipt i zaczął handlować regularnie. (P. Frankopan, 2018)
<google>t</google>


==Podróże na jedwabnym szlaku==
==Podróże na jedwabnym szlaku==
Kupcy musieli znaleźć szlaki, aby transportować [[towary]] z większą wydajnością. Do transportu lądowego najczęściej używane były wielbłądy. Nomadzi w Azji Środkowej zaczęli oswajać wielbłądy już w drugim tysiącleciu przed naszą erą. Zwierzęta transportowe - szczególnie wielbłądy - sprawiły, że [[transport]] [[towarów]] Jedwabnym Szlakiem stał się opłacalny. Mogły one wytrzymać bowiem trudne warunki pustynne i przenosić ładunek ważący około 225 kilogramów.  
Kupcy musieli znaleźć szlaki, aby transportować [[towary]] z większą wydajnością. Do transportu lądowego najczęściej używane były wielbłądy. Nomadzi w Azji Środkowej zaczęli oswajać wielbłądy już w drugim tysiącleciu przed naszą erą. Zwierzęta transportowe - szczególnie wielbłądy - sprawiły, że [[transport]] [[towarów]] Jedwabnym Szlakiem stał się opłacalny. Mogły one wytrzymać bowiem trudne warunki pustynne i przenosić ładunek ważący około 225 kilogramów.
Kupcy i żeglarze używali również do transportu dróg wodnych. Dobra znajomość wzorców wiatrów i systemów burz była potrzebna żeglarzom, aby z powodzeniem nawigować poprzez ocean. Podróżując z południowo-zachodnim wiatrem pchającym statki na wschód, mogli oni podróżować z Morza Czerwonego pomiędzy Egiptem a Arabią do Indii latem i wracać z powrotem na Morze Czerwone zimą. [[Informacja]] ta była wymieniana wśród żeglarzy i trafiła poza Ocean Indyjski.
Kupcy i żeglarze używali również do transportu dróg wodnych. Dobra znajomość wzorców wiatrów i systemów burz była potrzebna żeglarzom, aby z powodzeniem nawigować poprzez ocean. Podróżując z południowo-zachodnim wiatrem pchającym statki na wschód, mogli oni podróżować z Morza Czerwonego pomiędzy Egiptem a Arabią do Indii latem i wracać z powrotem na Morze Czerwone zimą. [[Informacja]] ta była wymieniana wśród żeglarzy i trafiła poza Ocean Indyjski.
Jedwabny szlak przebiegał z prowincji Gansu przez miasta położone w dolinie rzeki Tarym, skraj pustyni Takla Makan, przełęcze Pamiru do Chorezmu, Baktrii, Indii i Syrii; z Chin przewożono jedwab, żelazo, papier; z Zachodu — złoto, pachnidła, rośliny uprawne.
Jedwabny szlak przebiegał z prowincji Gansu przez miasta położone w dolinie rzeki Tarym, skraj pustyni Takla Makan, przełęcze Pamiru do Chorezmu, Baktrii, Indii i Syrii; z Chin przewożono jedwab, żelazo, papier; z Zachodu — złoto, pachnidła, rośliny uprawne.
<google>n</google>


==Skutki wymiany==
==Skutki wymiany==
Jednym ze skutków handlu wzdłuż Jedwabnego Szlaku była większa ilość i [[dostępność]] [[towary|towarów]] w większej ilości miejsc. Jedwab stał się tak bardzo pożądany, że był używany jako [[waluta]] w Azji Centralnej. Pomimo tego [[proces]] hodowania jedwabników jak i tworzenia tkaniny z ich kokonów pozostał chińską tajemnicą aż do VI w. n. e. Fakt, że Chiny zostały jedynym producentem jedwabiu oznaczał, że handel poprzez Azję był konieczny, a to wymagało wielu nakładów ludzkich i miejsc w sieci handlowej tego szlaku.
Jednym ze skutków handlu wzdłuż Jedwabnego Szlaku była większa ilość i [[dostępność]] [[towary|towarów]] w większej ilości miejsc. Jedwab stał się tak bardzo pożądany, że był używany jako [[waluta]] w Azji Centralnej. Pomimo tego [[proces]] hodowania jedwabników jak i tworzenia tkaniny z ich kokonów pozostał chińską tajemnicą aż do VI w. n. e. Fakt, że Chiny zostały jedynym producentem jedwabiu oznaczał, że handel poprzez Azję był konieczny, a to wymagało wielu nakładów ludzkich i miejsc w sieci handlowej tego szlaku.
Przez Jedwabny szlak transportowano między innymi: przyprawy z Indii Wschodnich, szklane koraliki z Rzymu, jedwab, imbir z Chin, futra z kaukaskich stepów oraz niewolnicy z różnych miejsc.
Przez Jedwabny szlak transportowano między innymi: przyprawy z Indii Wschodnich, szklane koraliki z Rzymu, jedwab, imbir z Chin, futra z kaukaskich stepów oraz niewolnicy z różnych miejsc.
Skutki były również kulturowe. Na przykład podczas rządów dynastii Tang w Chinach rzeźby wielbłądów z karawan, które często bywały w Chinach były umieszczane na nagrobkach.
Skutki były również kulturowe. Na przykład podczas rządów dynastii Tang w Chinach rzeźby wielbłądów z karawan, które często bywały w Chinach były umieszczane na nagrobkach.
Linia 38: Linia 26:
Budowa Nowego Szlaku Jedwabnego przez Chiny, nawiązującego do antycznego szlaku handlowego
Budowa Nowego Szlaku Jedwabnego przez Chiny, nawiązującego do antycznego szlaku handlowego
staje się jednym z najciekawszych zjawisk zachodzących we współczesnym świecie i może stanowić jedno z największych wydarzeń w XXI wieku. [[Inicjatywa]] ta może doprowadzić do zmiany współczesnego gospodarczego porządku międzynarodowego. Do tej pory potęga mocarstw związana była zawsze z dominacją na morskich szlakach handlowych. Chińska koncepcja opiera się natomiast na dwóch rodzajach transportu: morskim i kolejowym. Jest to [[projekt]] długoterminowy oraz stosunkowo nowy, dlatego cały czas ewoluuje, a jego [[skala]] rośnie. Na końcowe efekty też przyjdzie nam jeszcze długo czekać. (M. Kaczmarski, 2018)
staje się jednym z najciekawszych zjawisk zachodzących we współczesnym świecie i może stanowić jedno z największych wydarzeń w XXI wieku. [[Inicjatywa]] ta może doprowadzić do zmiany współczesnego gospodarczego porządku międzynarodowego. Do tej pory potęga mocarstw związana była zawsze z dominacją na morskich szlakach handlowych. Chińska koncepcja opiera się natomiast na dwóch rodzajach transportu: morskim i kolejowym. Jest to [[projekt]] długoterminowy oraz stosunkowo nowy, dlatego cały czas ewoluuje, a jego [[skala]] rośnie. Na końcowe efekty też przyjdzie nam jeszcze długo czekać. (M. Kaczmarski, 2018)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Żegluga morska]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rewolucja agrarna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jachting]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Konurbacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan Marshalla]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przemyt]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koszty komparatywne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Miasto]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gospodarka zamknięta]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Frankopan P. (2018), ''Jedwabne szlaki. Nowa historia świata'', Wydawnictwo W.A.B.
<noautolinks>
* Kaczmarski M.(2015),[https://www.osw.waw.pl/sites/default/files/komentarze_161_0.pdf | Nowy Jedwabny Szlak: uniwersalne narzędzie chińskiej polityki''Komentarze Ośrodka Studiów Wschodnich''], NR 161.
* Frankopan P. (2018), ''Jedwabne szlaki. Nowa historia świata'', Wydawnictwo W.A.B
* Kuczyński M. (2018), ''Dzieje starożytnych Chin'', Wydawnictwo Bellona.
* Kaczmarski M. (2015), ''Nowy Jedwabny Szlak: uniwersalne narzędzie chińskiej polityki'', Komentarze Ośrodka Studiów Wschodnich, nr 161
* [https://shanghai.nyu.edu/news/exploring-silk-road-slave-trade-turfan''Odkrywanie Szlaku Jedwabnego: handel niewolnikami w Turfan.'']NYU Shanghai article (2016)
* Kuczyński M. (2018), ''Dzieje starożytnych Chin'', Wydawnictwo Bellona
* [https://en.unesco.org/silkroad/sites/silkroad/files/knowledge-bank-article/the%20necessities%20of%20trade.pdf ''Konieczność handlu''], UNESCO Knowledge [[Bank]] (2016)
</noautolinks>


[[Kategoria: Turystyka]]
{{a|Kamila Siuta}}
{{a|Kamila Siuta}}
[[Kategoria:Koncepcje handlu zagranicznego]]
{{#metamaster:description|Jedwabny szlak - starożytna droga handlowa łącząca Chiny z Europą. Przewożono nią chiński jedwab i inne towary. Stracił znaczenie po odkryciu morskiej drogi do Chin.}}

Aktualna wersja na dzień 23:46, 8 gru 2023

Jedwabny szlak - był drogą handlową, która łącząca Chiny z Bliskim Wschodem i Europą przez lądy i morze. Nazwę swoją wzią od chińskiego jedwabiu, który był wysoko cenionym towaruem, kupcy transportowali go tymi szlakami handlowymi. Szlak miał długość ok. 12 tys. km i był wykorzystywany od III wieku p.n.e. do XVII wieku n.e., kiedy to przestał mieć znaczenie na skutek odkrycia drogi morskiej do Chin (ok. 1650 r.). Dzięki postępowi technologicznemu i zwiększonej stabilności społecznej szlak ten spowodowały wzrost handlu. Z kolei otworzenie większej ilości szlaków handlowych podróżni zaczęli wymieniać się wieloma rzeczami: zwierzętami, przyprawami, ideami i chorobami. Popyt na jedwab napędzał handel pomiędzy Imperium Rzymskim, Chinami, Indiami i wieloma miejscami pomiędzy. Tak samo jak w Chinach, również w Rzymie stabilność polityczna zaowocowała wzrostem handlu. Rzym zdobył dostęp do zamorskich szlaków handlowych do Indii poprzez Egipt i zaczął handlować regularnie (P. Frankopan, 2018)

TL;DR

Jedwabny szlak był ważną drogą handlową łączącą Chiny z Europą i Bliskim Wschodem. Handel na tym szlaku przyczynił się do wzrostu gospodarczego i kulturowego. Transport odbywał się zarówno lądem, głównie za pomocą wielbłądów, jak i morzem. W wyniku wymiany handlowej wzrosła dostępność towarów w różnych regionach. Jedwab stał się popularnym towarem, a handel tym szlakiem przyczynił się do rozprzestrzeniania się zarówno idei, jak i chorób. W Rzymie jedwab był symbolem zbytku i dekadencji. Obecnie Chiny budują Nowy Szlak Jedwabny, który może zmienić współczesny porządek międzynarodowy.

Podróże na jedwabnym szlaku

Kupcy musieli znaleźć szlaki, aby transportować towary z większą wydajnością. Do transportu lądowego najczęściej używane były wielbłądy. Nomadzi w Azji Środkowej zaczęli oswajać wielbłądy już w drugim tysiącleciu przed naszą erą. Zwierzęta transportowe - szczególnie wielbłądy - sprawiły, że transport towarów Jedwabnym Szlakiem stał się opłacalny. Mogły one wytrzymać bowiem trudne warunki pustynne i przenosić ładunek ważący około 225 kilogramów. Kupcy i żeglarze używali również do transportu dróg wodnych. Dobra znajomość wzorców wiatrów i systemów burz była potrzebna żeglarzom, aby z powodzeniem nawigować poprzez ocean. Podróżując z południowo-zachodnim wiatrem pchającym statki na wschód, mogli oni podróżować z Morza Czerwonego pomiędzy Egiptem a Arabią do Indii latem i wracać z powrotem na Morze Czerwone zimą. Informacja ta była wymieniana wśród żeglarzy i trafiła poza Ocean Indyjski. Jedwabny szlak przebiegał z prowincji Gansu przez miasta położone w dolinie rzeki Tarym, skraj pustyni Takla Makan, przełęcze Pamiru do Chorezmu, Baktrii, Indii i Syrii; z Chin przewożono jedwab, żelazo, papier; z Zachodu — złoto, pachnidła, rośliny uprawne.

Skutki wymiany

Jednym ze skutków handlu wzdłuż Jedwabnego Szlaku była większa ilość i dostępność towarów w większej ilości miejsc. Jedwab stał się tak bardzo pożądany, że był używany jako waluta w Azji Centralnej. Pomimo tego proces hodowania jedwabników jak i tworzenia tkaniny z ich kokonów pozostał chińską tajemnicą aż do VI w. n. e. Fakt, że Chiny zostały jedynym producentem jedwabiu oznaczał, że handel poprzez Azję był konieczny, a to wymagało wielu nakładów ludzkich i miejsc w sieci handlowej tego szlaku.

Przez Jedwabny szlak transportowano między innymi: przyprawy z Indii Wschodnich, szklane koraliki z Rzymu, jedwab, imbir z Chin, futra z kaukaskich stepów oraz niewolnicy z różnych miejsc. Skutki były również kulturowe. Na przykład podczas rządów dynastii Tang w Chinach rzeźby wielbłądów z karawan, które często bywały w Chinach były umieszczane na nagrobkach. Innymi skutkami Jedwabnego Szlaku było rozprzestrzenianie się idei i chorób. Miały one ogromny wpływ na miejsca, do których docierały. Przykładem może być plaga, która wybuchła pod koniec II w. n. e. w Imperium Rzymskim, zabijając 10% populacji. Historycy sądzą, że przed dotarciem na Bliski Wschód, gdzie walczyły rzymskie legiony, plaga po raz pierwszy pojawiła się w Chinach. Jeśli zaś chodzi o wymianę idei, buddyzm dotarł do Chin poprzez handel z Indiami. Mieszkańcy Sogdiany przetłumaczyli również sutry napisane w sanskrycie na chiński i rozprzestrzeniali buddyzm wraz z handlem. Inne wiary, takie jak zaratusztrianizm, manicheizm i chrześcijaństwo również podróżowały poprzez wodne i lądowe szlaki. Religie te rozwinęły się i zmieniły tak, aby pasować do miejsca, w którym się znalazły.

Jedwab w Rzymie

Podczas rządów cesarza Tyberiusza (I w. n. e.), jedwab stał się wielkim problemem. Ta luksusowa tkanina, której import z Chin wiązał się z wielkimi kosztami, stała się symbolem dekadencji i zbytku wśród Rzymian. Kupcy rozwijali bele jedwabiu i przędli je ponownie w cieńsze tkaniny, aby zwiększyć tym sposobem ilość sprzedawanego jedwabiu. Ta praktyka miała efekt uboczny, bowiem nowe tkaniny były prawie przezroczyste. W 14 r. n. e., rzymski historyk Tacyt odnotował, że Senat zdelegalizował możliwość noszenia jedwabiu przez mężczyzn. Jednak zakaz ten nie utrzymał się.Popyt na ten surowiec wciąż napędzał handel pomiędzy Imperium Rzymskim, Chinami i wieloma innymi miejscami.

Nowy jedwabny szlak

Budowa Nowego Szlaku Jedwabnego przez Chiny, nawiązującego do antycznego szlaku handlowego staje się jednym z najciekawszych zjawisk zachodzących we współczesnym świecie i może stanowić jedno z największych wydarzeń w XXI wieku. Inicjatywa ta może doprowadzić do zmiany współczesnego gospodarczego porządku międzynarodowego. Do tej pory potęga mocarstw związana była zawsze z dominacją na morskich szlakach handlowych. Chińska koncepcja opiera się natomiast na dwóch rodzajach transportu: morskim i kolejowym. Jest to projekt długoterminowy oraz stosunkowo nowy, dlatego cały czas ewoluuje, a jego skala rośnie. Na końcowe efekty też przyjdzie nam jeszcze długo czekać. (M. Kaczmarski, 2018)


Jedwabny szlakartykuły polecane
Żegluga morskaRewolucja agrarnaJachtingKonurbacjaPlan MarshallaPrzemytKoszty komparatywneMiastoGospodarka zamknięta

Bibliografia

  • Frankopan P. (2018), Jedwabne szlaki. Nowa historia świata, Wydawnictwo W.A.B
  • Kaczmarski M. (2015), Nowy Jedwabny Szlak: uniwersalne narzędzie chińskiej polityki, Komentarze Ośrodka Studiów Wschodnich, nr 161
  • Kuczyński M. (2018), Dzieje starożytnych Chin, Wydawnictwo Bellona


Autor: Kamila Siuta