Transport miejski: Różnice pomiędzy wersjami
m (Porządkowanie kategorii) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''[[Transport]] miejski (lokalny)''' jest to dziedzina gospodarowania, umożliwiająca zaspokojenie potrzeb ludzkich w zakresie przeniesienia się na terenie miasta oraz jej okolicach (O. Wyszomirski i in. 2008, s. 12-13). | '''[[Transport]] miejski (lokalny)''' jest to dziedzina gospodarowania, umożliwiająca zaspokojenie potrzeb ludzkich w zakresie przeniesienia się na terenie miasta oraz jej okolicach (O. Wyszomirski i in. 2008, s. 12-13). | ||
== Klasyfikacja transportu miejskiego== | ==Klasyfikacja transportu miejskiego== | ||
Transport miejski można sklasyfikować na (G. Sierpiński 2012, s. 94-95): | Transport miejski można sklasyfikować na (G. Sierpiński 2012, s. 94-95): | ||
* indywidualny (możemy odnieść wszystko, co cokolwiek używa się dla indywidualnego przemieszczenia się: rowery, motocykli itd.), | * indywidualny (możemy odnieść wszystko, co cokolwiek używa się dla indywidualnego przemieszczenia się: rowery, motocykli itd.), | ||
Linia 25: | Linia 24: | ||
==Cechy potrzeb przewozowych== | ==Cechy potrzeb przewozowych== | ||
[[Potrzeby]] komunikacyjne wewnątrz obszarów zurbanizowanych charakteryzują się określonymi specyficznymi cechami, którymi są (O. Wyszomirski i in. 2008, s. 55): | [[Potrzeby]] komunikacyjne wewnątrz obszarów zurbanizowanych charakteryzują się określonymi specyficznymi cechami, którymi są (O. Wyszomirski i in. 2008, s. 55): | ||
* koncentracja na ograniczonym przestrzennie obszarze, determinująca niewielką średnią podróży, | * koncentracja na ograniczonym przestrzennie obszarze, determinująca niewielką średnią podróży, | ||
Linia 33: | Linia 31: | ||
==Kontrola funkcjonowania transportu miejskiego== | ==Kontrola funkcjonowania transportu miejskiego== | ||
[[Kontrola]] jest działalnością polegająca na nadzorowaniu u korygowaniu stanów rzeczy oraz procesów realizowanych dla zapewnienia ich przyszłej sprawności (A. Czermiński i in. 2002, s. 375). | [[Kontrola]] jest działalnością polegająca na nadzorowaniu u korygowaniu stanów rzeczy oraz procesów realizowanych dla zapewnienia ich przyszłej sprawności (A. Czermiński i in. 2002, s. 375). | ||
Kontrola funkcjonowania transportu miejskiego jest jednym z najważniejszych elementów procesu zarządzania tą działalnością. Stanowi ona podstawę oceny skuteczności podejmowanych działań, a wypływające z niej wnioski są punktem wyjścia dla kolejnych decyzji i działań związanych z kształtowaniem pożądanego zakresu i jakości obsługi komunikacyjnej obszarów zurbanizowanych. Kontrola jako [[funkcja]] zamyka [[cykl]] zarządzania i jest związana ze zjawiskiem sprzężenia zwrotowego ([[informacja]] jest przekazywana zwrotnie do systemu) umożliwiając podjęcie działań korekcyjnych. | Kontrola funkcjonowania transportu miejskiego jest jednym z najważniejszych elementów procesu zarządzania tą działalnością. Stanowi ona podstawę oceny skuteczności podejmowanych działań, a wypływające z niej wnioski są punktem wyjścia dla kolejnych decyzji i działań związanych z kształtowaniem pożądanego zakresu i jakości obsługi komunikacyjnej obszarów zurbanizowanych. Kontrola jako [[funkcja]] zamyka [[cykl]] zarządzania i jest związana ze zjawiskiem sprzężenia zwrotowego ([[informacja]] jest przekazywana zwrotnie do systemu) umożliwiając podjęcie działań korekcyjnych. | ||
Linia 51: | Linia 48: | ||
==Cele polityki transportowej== | ==Cele polityki transportowej== | ||
'''Głównymi celami polityki transportowej są''': | '''Głównymi celami polityki transportowej są''': | ||
# Ograniczyć potrzeby transportowe na obszarze miast jako cel o charakterze długookresowym, | # Ograniczyć potrzeby transportowe na obszarze miast jako cel o charakterze długookresowym, | ||
Linia 63: | Linia 59: | ||
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
W 2005 r. w Polsce funkcjonowało 14 sieci tramwajowych o łącznej długości 933 km, z których jedynie siei: górnośląska i łódzka miały charakter regionalny, a pozostałe ograniczały się do obszaru jednego miasta. Natomiast długość linii autobusowych w transporcie miejskim w Polsce wynosiła 26 744 km.(M. Dytman i in. 2006, s. 120). Podmioty komunikacji miejskiej w 2017 r. posiadały 502 autobusy na alternatywne paliwo (w 10 województwach). Długość warszawskiego metra na 2017 r. stanowi 29 km (B. Rzymek i in.2018, s. 26-27). | |||
W 2005 r. w Polsce funkcjonowało 14 sieci tramwajowych o łącznej długości 933 km, z których jedynie siei: górnośląska i łódzka miały charakter regionalny, a pozostałe ograniczały się do obszaru jednego miasta. Natomiast długość linii autobusowych w transporcie miejskim w Polsce wynosiła 26 744 km.(M. Dytman i in. 2006, s. 120). Podmioty komunikacji miejskiej w 2017 r. posiadały 502 autobusy na alternatywne paliwo (w 10 województwach). Długość warszawskiego metra na 2017 r. stanowi 29 km | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 76: | Linia 71: | ||
{{a|Katarzyna Lorenc}} | {{a|Katarzyna Lorenc}} | ||
[[Kategoria:Transport]] | [[Kategoria:Transport]] | ||
{{#metamaster:description|Transport miejski to dziedzina gospodarowania, która umożliwia przeniesienie się w obrębie miasta i okolic. Dowiedz się więcej o środkach transportu i korzyściach transportu publicznego.}} | {{#metamaster:description|Transport miejski to dziedzina gospodarowania, która umożliwia przeniesienie się w obrębie miasta i okolic. Dowiedz się więcej o środkach transportu i korzyściach transportu publicznego.}} |
Wersja z 13:36, 2 lis 2023
Transport miejski |
---|
Polecane artykuły |
Transport miejski (lokalny) jest to dziedzina gospodarowania, umożliwiająca zaspokojenie potrzeb ludzkich w zakresie przeniesienia się na terenie miasta oraz jej okolicach (O. Wyszomirski i in. 2008, s. 12-13).
Klasyfikacja transportu miejskiego
Transport miejski można sklasyfikować na (G. Sierpiński 2012, s. 94-95):
- indywidualny (możemy odnieść wszystko, co cokolwiek używa się dla indywidualnego przemieszczenia się: rowery, motocykli itd.),
- grupowy (np. taksówka, samochody osobowe),
- zbiorowy (np. autobusy, trolejbusy, tramwaje, kolej miejska, transport wodny).
Cechy potrzeb przewozowych
Potrzeby komunikacyjne wewnątrz obszarów zurbanizowanych charakteryzują się określonymi specyficznymi cechami, którymi są (O. Wyszomirski i in. 2008, s. 55):
- koncentracja na ograniczonym przestrzennie obszarze, determinująca niewielką średnią podróży,
- powszechność występowania,
- nierównomierność występowania,
- masowość występowania.
Kontrola funkcjonowania transportu miejskiego
Kontrola jest działalnością polegająca na nadzorowaniu u korygowaniu stanów rzeczy oraz procesów realizowanych dla zapewnienia ich przyszłej sprawności (A. Czermiński i in. 2002, s. 375). Kontrola funkcjonowania transportu miejskiego jest jednym z najważniejszych elementów procesu zarządzania tą działalnością. Stanowi ona podstawę oceny skuteczności podejmowanych działań, a wypływające z niej wnioski są punktem wyjścia dla kolejnych decyzji i działań związanych z kształtowaniem pożądanego zakresu i jakości obsługi komunikacyjnej obszarów zurbanizowanych. Kontrola jako funkcja zamyka cykl zarządzania i jest związana ze zjawiskiem sprzężenia zwrotowego (informacja jest przekazywana zwrotnie do systemu) umożliwiając podjęcie działań korekcyjnych. Najlepsza i najskuteczniejsza kontrola funkcjonowania transportu miejskiego jest możliwa w systemie organizacji i zarządzania transportem miejskim.
Celami końcowymi kontroli są:
- podniesienie sprawności działania przez usuwania nieprawidłowości, ich przyczyn i źródeł,
- pobudzanie źródeł konstruktywnych,
- śledzenie realności celów krótko i długookresowych,
- dostarczenie sygnałów o konieczności ich korekty.
Do podstawowych elementów zaliczamy:
- Obserwacje świadczenia usług przez przewodników,
- Nadzór nad wykonywaniem zadań przewozowych przez przewoźników,
- Kompleksowe kontrole przygotowania przewoźników do wykonywania zadań przewozowych,
- Badania marketingowe.
Cele polityki transportowej
Głównymi celami polityki transportowej są:
- Ograniczyć potrzeby transportowe na obszarze miast jako cel o charakterze długookresowym,
- Racjonalizować struktury przewozowe oraz przedstawienie zachowań komunikacyjnych jako cel o charakterze bieżącym.
Celami w generalnym ujęciu polityki transportowej są:
- Uzyskanie akceptowanego poziomu dostępności miejsc pracy, nauki, usług, wypoczynku i innych dla wsztstkich grup społecznych, w tym dla osóbb niepełnosprawnych,
- Stworzenie warunków do rozwoju gospodarczego,
- Ograniczenie kosztów podróżowania, ponoszonych przez użytkowników,
- Poprawa bezpieczeństwa i ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Ciekawostki
W 2005 r. w Polsce funkcjonowało 14 sieci tramwajowych o łącznej długości 933 km, z których jedynie siei: górnośląska i łódzka miały charakter regionalny, a pozostałe ograniczały się do obszaru jednego miasta. Natomiast długość linii autobusowych w transporcie miejskim w Polsce wynosiła 26 744 km.(M. Dytman i in. 2006, s. 120). Podmioty komunikacji miejskiej w 2017 r. posiadały 502 autobusy na alternatywne paliwo (w 10 województwach). Długość warszawskiego metra na 2017 r. stanowi 29 km (B. Rzymek i in.2018, s. 26-27).
Bibliografia
- Czermiński A. (2002). Zarządzanie organizacjami, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
- Dytman M. (red.) (2006).Ttansport - wyniki działalności w 2005 r., Departament Statystyki Usług GUS, Informacje i opracowanie statystyczne, Warszawa
- Rzymek B. (red.) (2018). Transport - wyniki działalności w 2017 r., Departament Statystyki Usług GUS, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Warszawa, Szczecin
- Sierpiński G. (2012). Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście , "Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport", nr 84
- Wyszomirski O. (red.) (2008). Transport miejski. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
Autor: Katarzyna Lorenc