Tablica Kamishibai: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
''' Tablica Kamishibai '''(jap. 紙芝居 kami-shibai, kami – papier, shibai – teatr, przedstawienie, dramat, sztuka). Dosłownie oznacza „papierowy dramat” i jest sposobem opowiadania historii ustnej tradycji, która narodziła się w świątyniach buddyjskich w Japonii w dawnych czasach XII wieku. | ''' Tablica Kamishibai '''(jap. 紙芝居 kami-shibai, kami – papier, shibai – teatr, przedstawienie, dramat, sztuka). Dosłownie oznacza „papierowy dramat” i jest sposobem opowiadania historii ustnej tradycji, która narodziła się w świątyniach buddyjskich w Japonii w dawnych czasach XII wieku. | ||
Tablica Kamishibai są używane jako wizualna [[kontrola]] przeprowadzania audytów w [[proces produkcyjny|procesie produkcyjnym]], spopularyzowana przez Toyota Production [[System]]. Karty układane są na tablicy i wybierane losowo lub zgodnie z [[harmonogram|harmonogramem]] przez przełożonych i zarządców terenu. System kart pomaga zapewnić spójne przeprowadzanie audytów. Zapewnia to utrzymanie bezpieczeństwa i czystości w miejscu pracy (np. 5S) oraz przeprowadzanie [[kontrola jakości|kontroli jakości]]. | Tablica Kamishibai są używane jako wizualna [[kontrola]] przeprowadzania audytów w [[proces produkcyjny|procesie produkcyjnym]], spopularyzowana przez Toyota Production [[System]]. Karty układane są na tablicy i wybierane losowo lub zgodnie z [[harmonogram|harmonogramem]] przez przełożonych i zarządców terenu. System kart pomaga zapewnić spójne przeprowadzanie audytów. Zapewnia to utrzymanie bezpieczeństwa i czystości w miejscu pracy (np. 5S) oraz przeprowadzanie [[kontrola jakości|kontroli jakości]]. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Tablica Kamishibai to japoński sposób opowiadania historii za pomocą kart. Obecnie jest używana jako wizualna kontrola w audytach w procesie produkcyjnym. Kamishibai ma korzenie w japońskiej historii sztuki etoki i jest prekursorem mangi. Tablica pozwala na łatwą kontrolę wizualną i monitorowanie zadań. Istnieją dwa sposoby korzystania z Kamishibai: przydział zadań i przydział audytów. Kamishibai wymaga doświadczenia i coachingu, aby efektywnie go używać. | Tablica Kamishibai to japoński sposób opowiadania historii za pomocą kart. Obecnie jest używana jako wizualna kontrola w audytach w procesie produkcyjnym. Kamishibai ma korzenie w japońskiej historii sztuki etoki i jest prekursorem mangi. Tablica pozwala na łatwą kontrolę wizualną i monitorowanie zadań. Istnieją dwa sposoby korzystania z Kamishibai: przydział zadań i przydział audytów. Kamishibai wymaga doświadczenia i coachingu, aby efektywnie go używać. | ||
== Obecne wykorzystanie == | == Obecne wykorzystanie == | ||
Jako część Toyota Production System, tablice kamishibai są używane jako wizualna kontrola podczas przeprowadzania [[audyt|audytów]] w procesie produkcyjnym. Szereg kartek jest umieszczany na tablicy i wybierany losowo lub zgodnie z harmonogramem przez przełożonych i zarządców obszaru. Zapewnia to utrzymanie bezpieczeństwa i czystości w miejscu pracy oraz przeprowadzanie kontroli jakości. | Jako część Toyota Production System, tablice kamishibai są używane jako wizualna kontrola podczas przeprowadzania [[audyt|audytów]] w procesie produkcyjnym. Szereg kartek jest umieszczany na tablicy i wybierany losowo lub zgodnie z harmonogramem przez przełożonych i zarządców obszaru. Zapewnia to utrzymanie bezpieczeństwa i czystości w miejscu pracy oraz przeprowadzanie kontroli jakości. | ||
Linia 26: | Linia 26: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
==Historia Kamishibai== | ==Historia Kamishibai== | ||
Dokładne pochodzenie kamishibai w XX wieku jest nieznane, pojawiając się „jak wiatr na rogu ulicy” w dzielnicy Shitamachi w Tokio około 1930 roku. Uważa się jednak, że kamishibai ma głębokie korzenie w japońskiej historii sztuki etoki („obrazkowe opowiadanie historii”), której można doszukiwać się w XII-wiecznych zwojach emaki, takich jak Choju giga („Frolicking Critters”) przypisywane księdzu. Toba Sōjō (1053–1140). Zwój przedstawia antropomorficzne karykatury zwierząt, które są satyrą na [[społeczeństwo]] w tym okresie, ale nie ma tekstu, co czyni go obrazkową pomocą do opowieści. Dlatego można go uważać za bezpośredniego prekursora kamishibai. | Dokładne pochodzenie kamishibai w XX wieku jest nieznane, pojawiając się „jak wiatr na rogu ulicy” w dzielnicy Shitamachi w Tokio około 1930 roku. Uważa się jednak, że kamishibai ma głębokie korzenie w japońskiej historii sztuki etoki („obrazkowe opowiadanie historii”), której można doszukiwać się w XII-wiecznych zwojach emaki, takich jak Choju giga („Frolicking Critters”) przypisywane księdzu. Toba Sōjō (1053–1140). Zwój przedstawia antropomorficzne karykatury zwierząt, które są satyrą na [[społeczeństwo]] w tym okresie, ale nie ma tekstu, co czyni go obrazkową pomocą do opowieści. Dlatego można go uważać za bezpośredniego prekursora kamishibai. | ||
Popularność kamishibai spadła pod koniec okupacji alianckiej i po wprowadzeniu telewizji, znanej pierwotnie jako denki kamishibai („elektryczny kamishibai”) w 1953 r. Ponieważ telewizja zapewnia większy dostęp do różnorodnej rozrywki, wielu artystów i narratorów kamishibai straciło swoją pracę, a ci pierwsi zwrócili się do rysowania gekigi, wnosząc nowy talent i narrację do tego rozwijającego się gatunku. Chociaż ta japońska forma sztuki w dużej mierze zniknęła, jej znaczenie i wkład pozwoliły przypisać kamishibai jako źródło mangi | Popularność kamishibai spadła pod koniec okupacji alianckiej i po wprowadzeniu telewizji, znanej pierwotnie jako denki kamishibai („elektryczny kamishibai”) w 1953 r. Ponieważ telewizja zapewnia większy dostęp do różnorodnej rozrywki, wielu artystów i narratorów kamishibai straciło swoją pracę, a ci pierwsi zwrócili się do rysowania gekigi, wnosząc nowy talent i narrację do tego rozwijającego się gatunku. Chociaż ta japońska forma sztuki w dużej mierze zniknęła, jej znaczenie i wkład pozwoliły przypisać kamishibai jako źródło mangi | ||
== Zastosowanie Metody== | == Zastosowanie Metody== | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
* Czy tablica jest używana, czy nie? | * Czy tablica jest używana, czy nie? | ||
* Czy zadania są wykonywane w zamierzonej kolejności? | * Czy zadania są wykonywane w zamierzonej kolejności? | ||
* Czy napotkano i zarejestrowano jakiekolwiek problemy? | * Czy napotkano i zarejestrowano jakiekolwiek problemy? | ||
== Sposoby korzystania == | == Sposoby korzystania == | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
Kiedy [[organizacja]] jest na drodze tworzenia, standaryzacji i doskonalenia praktyk na szerokim froncie, generowanych jest wiele zadań. Jeśli wszystkie te zadania są wizualizowane i kontrolowane za pomocą systemu kamishibai, doprowadzi to do zalewu zadań i wielu tablic, które często nie są przestrzegane lub aktualizowane. | Kiedy [[organizacja]] jest na drodze tworzenia, standaryzacji i doskonalenia praktyk na szerokim froncie, generowanych jest wiele zadań. Jeśli wszystkie te zadania są wizualizowane i kontrolowane za pomocą systemu kamishibai, doprowadzi to do zalewu zadań i wielu tablic, które często nie są przestrzegane lub aktualizowane. | ||
Najlepiej jest zarezerwować podejście kamishibai do krytycznych zadań, które zostały opracowane i dobrze wykonane przy użyciu bardziej konwencjonalnego arkusza kontrolnego lub tablicy. Nie oznacza to, że zadania nie zmienią się po przeniesieniu ich do systemu kart T. Zawsze będą dostosowywane i ulepszane. Chodzi o to, że kamishibai najlepiej stosować jako wizualne ulepszenie, gdy osiągnięty zostanie dojrzały poziom praktyki. | Najlepiej jest zarezerwować podejście kamishibai do krytycznych zadań, które zostały opracowane i dobrze wykonane przy użyciu bardziej konwencjonalnego arkusza kontrolnego lub tablicy. Nie oznacza to, że zadania nie zmienią się po przeniesieniu ich do systemu kart T. Zawsze będą dostosowywane i ulepszane. Chodzi o to, że kamishibai najlepiej stosować jako wizualne ulepszenie, gdy osiągnięty zostanie dojrzały poziom praktyki. | ||
''' Sposób 2 – Przydział audytów''' | ''' Sposób 2 – Przydział audytów''' | ||
Linia 58: | Linia 58: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Chabowski P., Rewers P., Trojanowska J. (2016). [https://www.researchgate.net/publication/308171328_Tools_and_methods_of_Lean_Manufacturing_-_a_literature_review''Tools and methods of Lean Manufacturing - a literature review, proceedings of 7th International Technical Conference''], Technological forum 2016 Department of Manufacturing Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Czech Technical University in Prague, Prague | * Chabowski P., Rewers P., Trojanowska J. (2016). [https://www.researchgate.net/publication/308171328_Tools_and_methods_of_Lean_Manufacturing_-_a_literature_review''Tools and methods of Lean Manufacturing - a literature review, proceedings of 7th International Technical Conference''], Technological forum 2016 Department of Manufacturing Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Czech Technical University in Prague, Prague | ||
* Johnston G. (2013). ''Kamishibai Boards: A Visual Management Tool to Improve 5S and Create Effective Habits'', Smashwords, Inc | * Johnston G. (2013). ''Kamishibai Boards: A Visual Management Tool to Improve 5S and Create Effective Habits'', Smashwords, Inc | ||
* Knop K., Ulewicz R. (2018). [ | * Knop K., Ulewicz R. (2018). [https://oamquarterly.polsl.pl/wp-content/uploads/2018/11/03-Knop-Ulewiczen.pdf''Analysis of the possibility of using the kamishibai audit in the area of quality inspection process implementation''], "Organizacja i Zarządzanie : kwartalnik naukowy", "Politechnika Częstochowska, Częstochowa" | ||
* Lewiński L. (2018). [https://mostwiedzy.pl/pl/publication/download/1/visual-management-as-the-support-in-building-the-concept-of-continuous-improvement-in-the-enterprise_27328.pdf '' Visual Management as the Support in Building the Concept of Continuous Improvement in the Enterprise''], "Gdańsk University of Technology Faculty of Management and Economicsh", Gdańsk | * Lewiński L. (2018). [https://mostwiedzy.pl/pl/publication/download/1/visual-management-as-the-support-in-building-the-concept-of-continuous-improvement-in-the-enterprise_27328.pdf '' Visual Management as the Support in Building the Concept of Continuous Improvement in the Enterprise''], "Gdańsk University of Technology Faculty of Management and Economicsh", Gdańsk | ||
* Niederstadt J. (2018). ''Kamishibai Boards: A Lean Visual Management System That Supports Layered Audits'', CRC Press | * Niederstadt J. (2018). ''Kamishibai Boards: A Lean Visual Management System That Supports Layered Audits'', CRC Press | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Martyna Sołtys}} | {{a|Martyna Sołtys}} |
Wersja z 10:56, 29 paź 2023
Tablica Kamishibai |
---|
Polecane artykuły |
Tablica Kamishibai (jap. 紙芝居 kami-shibai, kami – papier, shibai – teatr, przedstawienie, dramat, sztuka). Dosłownie oznacza „papierowy dramat” i jest sposobem opowiadania historii ustnej tradycji, która narodziła się w świątyniach buddyjskich w Japonii w dawnych czasach XII wieku.
Tablica Kamishibai są używane jako wizualna kontrola przeprowadzania audytów w procesie produkcyjnym, spopularyzowana przez Toyota Production System. Karty układane są na tablicy i wybierane losowo lub zgodnie z harmonogramem przez przełożonych i zarządców terenu. System kart pomaga zapewnić spójne przeprowadzanie audytów. Zapewnia to utrzymanie bezpieczeństwa i czystości w miejscu pracy (np. 5S) oraz przeprowadzanie kontroli jakości.
TL;DR
Tablica Kamishibai to japoński sposób opowiadania historii za pomocą kart. Obecnie jest używana jako wizualna kontrola w audytach w procesie produkcyjnym. Kamishibai ma korzenie w japońskiej historii sztuki etoki i jest prekursorem mangi. Tablica pozwala na łatwą kontrolę wizualną i monitorowanie zadań. Istnieją dwa sposoby korzystania z Kamishibai: przydział zadań i przydział audytów. Kamishibai wymaga doświadczenia i coachingu, aby efektywnie go używać.
Obecne wykorzystanie
Jako część Toyota Production System, tablice kamishibai są używane jako wizualna kontrola podczas przeprowadzania audytów w procesie produkcyjnym. Szereg kartek jest umieszczany na tablicy i wybierany losowo lub zgodnie z harmonogramem przez przełożonych i zarządców obszaru. Zapewnia to utrzymanie bezpieczeństwa i czystości w miejscu pracy oraz przeprowadzanie kontroli jakości.
Opowiadanie historii Kamishibai jest obecnie prowadzone w ramach trwającej kampanii na rzecz pokoju na świecie. Maki Saji(buddyjska mniszka) stworzyła kamishibai na podstawie historii jednego z wielu dzieci, Sadako Sasaki, które ucierpiało w wyniku nalotu bomby atomowej na Hiroszimę w 1945 roku. W maju 2010 roku była delegatką na Spotkaniu Układu o Nierozprzestrzenianiu Broni Jądrowej w ONZ w Nowym Jorku, gdzie wystąpiła na rzecz promowania świata w harmonii i wolnym od broni jądrowej.
Historia Kamishibai
Dokładne pochodzenie kamishibai w XX wieku jest nieznane, pojawiając się „jak wiatr na rogu ulicy” w dzielnicy Shitamachi w Tokio około 1930 roku. Uważa się jednak, że kamishibai ma głębokie korzenie w japońskiej historii sztuki etoki („obrazkowe opowiadanie historii”), której można doszukiwać się w XII-wiecznych zwojach emaki, takich jak Choju giga („Frolicking Critters”) przypisywane księdzu. Toba Sōjō (1053–1140). Zwój przedstawia antropomorficzne karykatury zwierząt, które są satyrą na społeczeństwo w tym okresie, ale nie ma tekstu, co czyni go obrazkową pomocą do opowieści. Dlatego można go uważać za bezpośredniego prekursora kamishibai.
Popularność kamishibai spadła pod koniec okupacji alianckiej i po wprowadzeniu telewizji, znanej pierwotnie jako denki kamishibai („elektryczny kamishibai”) w 1953 r. Ponieważ telewizja zapewnia większy dostęp do różnorodnej rozrywki, wielu artystów i narratorów kamishibai straciło swoją pracę, a ci pierwsi zwrócili się do rysowania gekigi, wnosząc nowy talent i narrację do tego rozwijającego się gatunku. Chociaż ta japońska forma sztuki w dużej mierze zniknęła, jej znaczenie i wkład pozwoliły przypisać kamishibai jako źródło mangi
Zastosowanie Metody
Tablice kamishibai, zwane również systemami kart T , w swojej najprostszej formie składają się z tablicy wyświetlającej wybrane zadania zgodnie z określoną logiką (obszar, zadanie, kategoria itp.) W odniesieniu do okresu (godzina / dzień , tydzień itp.). Każde zadanie jest wyświetlane na oddzielnej dwustronnej karcie (czerwonej i zielonej) z szerszą częścią u góry tytułu, stąd termin „karta T”.
Tablica pozwala na łatwą kontrolę wizualną, ponieważ następujące rzeczy będą oczywiste dla uważnego lidera lub każdego, kto obserwuje halę produkcyjną i tablicę w tym zakresie:
- Czy tablica jest używana, czy nie?
- Czy zadania są wykonywane w zamierzonej kolejności?
- Czy napotkano i zarejestrowano jakiekolwiek problemy?
Sposoby korzystania
Sposób 1 – Przydział zadań
Sposób ten dotyczy przydziału zadań (zadania 5S na poziomie procesu lub kluczowe procedury lidera zespołu w ciągu dnia na poziomie LSW), prowadzi również do procesu naturalnego audytu , ponieważ wszelkie odchylenia są natychmiast oczywiste, nawet dla przypadkowego obserwatora . Jest to bardzo potężna aplikacja, ale może prowadzić do frustracji i braku dyscypliny, jeśli zostanie wdrożona na zbyt szeroką skalę i bez starannego planowania.
Kiedy organizacja jest na drodze tworzenia, standaryzacji i doskonalenia praktyk na szerokim froncie, generowanych jest wiele zadań. Jeśli wszystkie te zadania są wizualizowane i kontrolowane za pomocą systemu kamishibai, doprowadzi to do zalewu zadań i wielu tablic, które często nie są przestrzegane lub aktualizowane.
Najlepiej jest zarezerwować podejście kamishibai do krytycznych zadań, które zostały opracowane i dobrze wykonane przy użyciu bardziej konwencjonalnego arkusza kontrolnego lub tablicy. Nie oznacza to, że zadania nie zmienią się po przeniesieniu ich do systemu kart T. Zawsze będą dostosowywane i ulepszane. Chodzi o to, że kamishibai najlepiej stosować jako wizualne ulepszenie, gdy osiągnięty zostanie dojrzały poziom praktyki.
Sposób 2 – Przydział audytów
Preferowanym punktem wyjścia dla systemu kart T jest przydzielenie i wizualizacja audytów na poziomie procesu przeprowadzanych przez liderów zespołów i jeden lub dwa poziomy powyżej. Następnie staje się systemem dynamicznym, w którym kilka zadań na poziomie procesu (spośród dużej liczby wykonywanych codziennie) jest sprawdzanych w określonym przedziale czasu (odpowiednio codziennie lub co tydzień).
Zadania te są wybierane losowo przez lidera przeprowadzającego audyty (przełożony kontrolujący kierownika zespołu lub menedżera wyższego szczebla kontrolujący menedżera itp.) Z pudełka zawierającego dużą liczbę czynności na poziomie procesu obok tablicy T-card. Zapewnia to świeżość audytów i gwarantuje, że liderzy mogą badać szeroką gamę zadań lub działań w rozsądnym czasie, bez konieczności wykonywania absolutnie wszystkich zadań.
Chociaż kamishibai jest niezwykle prosty w użyciu, pamiętaj, że audyty LSW są dojrzałą praktyką i nie należy ich w pośpiechu wykonywać. Faktem jest, że nawet przy doskonałym zarządzaniu wizualnym i kontroli wizualnej potrzeba doświadczenia i coachingu, aby uzyskać głębsze zrozumienie tego, co się zobaczy. Wymaga stylu coachingu, który opiera się na przemyślanym zadawaniu pytań i zakłada doskonałe umiejętności słuchania.
Istnieją również inne ważne aspekty LSW, które należy najpierw zbadać i zrozumieć. Poradnik: Standardowa praca lidera dla przywództwa wykonawczego zawiera przydatne wskazówki dotyczące tego, jak standardowa praca lidera może pomóc w kształtowaniu proaktywnego stylu zarządzania, który nie tylko wzmocni pozycję Twoich pracowników, ale także pomoże Ci zachować widoczność ogólnego stanu Twojej organizacji.
Bibliografia
- Chabowski P., Rewers P., Trojanowska J. (2016). Tools and methods of Lean Manufacturing - a literature review, proceedings of 7th International Technical Conference, Technological forum 2016 Department of Manufacturing Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Czech Technical University in Prague, Prague
- Johnston G. (2013). Kamishibai Boards: A Visual Management Tool to Improve 5S and Create Effective Habits, Smashwords, Inc
- Knop K., Ulewicz R. (2018). Analysis of the possibility of using the kamishibai audit in the area of quality inspection process implementation, "Organizacja i Zarządzanie : kwartalnik naukowy", "Politechnika Częstochowska, Częstochowa"
- Lewiński L. (2018). Visual Management as the Support in Building the Concept of Continuous Improvement in the Enterprise, "Gdańsk University of Technology Faculty of Management and Economicsh", Gdańsk
- Niederstadt J. (2018). Kamishibai Boards: A Lean Visual Management System That Supports Layered Audits, CRC Press
Autor: Martyna Sołtys