Prawo lotnicze: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
'''[[Prawo]] lotnicze''' jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo. (art. 1 § 2 Prawo lotnicze)
 
'''[[Prawo]] lotnicze''' jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo. (art. 1 § 2 Prawo lotnicze)  


[[Ustawa]] Prawo lotnicze dokonuje wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich. Wspólnotowe prawo lotnicze umożliwia realizację celów Wspólnoty, do których należy m.in. ustanowienie wspólnego rynku oraz prowadzenie wspólnych polityk, w tym polityki w zakresie transportu. (Szymajda I. str. 83)
[[Ustawa]] Prawo lotnicze dokonuje wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich. Wspólnotowe prawo lotnicze umożliwia realizację celów Wspólnoty, do których należy m.in. ustanowienie wspólnego rynku oraz prowadzenie wspólnych polityk, w tym polityki w zakresie transportu. (Szymajda I. str. 83)


'''Prezes Urzędu''' jest organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego. Jest powoływany przez [[Prezes Rady Ministrów]].  
'''Prezes Urzędu''' jest organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego. Jest powoływany przez [[Prezes Rady Ministrów]].
Do zadań Prezesa Urzędu należy: (art. 21 ust.2)
Do zadań Prezesa Urzędu należy: (art. 21 ust.2)
* [[nadzór]] nad eksploatacją statków powietrznych
* [[nadzór]] nad eksploatacją statków powietrznych
Linia 37: Linia 35:


Lotnictwo cywilne obejmuje:
Lotnictwo cywilne obejmuje:
* Lotnictwo komunikacyjne,  
* Lotnictwo komunikacyjne,
* Lotnictwo sportowe,
* Lotnictwo sportowe,
* Lotnictwo gospodarczo-usługowe.
* Lotnictwo gospodarczo-usługowe.
Linia 51: Linia 49:


==Rejestry statków powietrznych==
==Rejestry statków powietrznych==
Rejestr cywilnych statków powietrznych jest prowadzony przez Prezesa Urzędu. Rejestr ten jest jawny. Prezes Urzędu dokonuje wpisu w drodze decyzji administracyjnej. Natomiast wypis z rejestru jest wydawany na wniosek zainteresowanych. (art. 34)  
Rejestr cywilnych statków powietrznych jest prowadzony przez Prezesa Urzędu. Rejestr ten jest jawny. Prezes Urzędu dokonuje wpisu w drodze decyzji administracyjnej. Natomiast wypis z rejestru jest wydawany na wniosek zainteresowanych. (art. 34)
Rejestr wojskowych statków powietrznych prowadzi Minister Obrony Narodowej z kolei rejestr statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego jest prowadzony przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Rejestr wojskowych statków powietrznych prowadzi Minister Obrony Narodowej z kolei rejestr statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego jest prowadzony przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Zdatność statków powietrznych do lotu jest sprawdzana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego – EASA. (art. 46)
Zdatność statków powietrznych do lotu jest sprawdzana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego – EASA. (art. 46)
Linia 68: Linia 66:


==Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem ==
==Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem ==
# [[Organizacja]] Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)  
# [[Organizacja]] Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
# Europejska [[Konferencja]] Lotnictwa Cywilnego (ECAC)
# Europejska [[Konferencja]] Lotnictwa Cywilnego (ECAC)
# Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL)  
# Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL)
# Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
# Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Gregorski M. (2017). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/2-2017_Gregorski.pdf Regulacje dotyczące bezzałogowych statków powietrznych w prawie Unii Europejskiej w kontekście międzynarodowym.]'', Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
* Gregorski M. (2017). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/2-2017_Gregorski.pdf Regulacje dotyczące bezzałogowych statków powietrznych w prawie Unii Europejskiej w kontekście międzynarodowym.]'', Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
* Piątek B., Zarzycki B. (2012). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-PWAA-0036-0032/c/httpwww_witu_mil_plwwwbiuletynzeszyty20120122p65.pdf Bezzałogowe środki lotnicze i ich zastosowanie.]'', Problemy Techniki Uzbrojenia
* Piątek B., Zarzycki B. (2012). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-PWAA-0036-0032/c/httpwww_witu_mil_plwwwbiuletynzeszyty20120122p65.pdf Bezzałogowe środki lotnicze i ich zastosowanie.]'', Problemy Techniki Uzbrojenia
* Szymajda I. (2002). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2002_Szymajda.pdf Ochrona praw pasażerów lotniczych w prawie Wspólnoty Europejskiej]''
* Szymajda I. (2002). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2002_Szymajda.pdf Ochrona praw pasażerów lotniczych w prawie Wspólnoty Europejskiej]''
* Szymajda I. (2002). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/Szymajda.pdf Prawo lotnicze Unii Europejskiej – charakterystyka systemu]'', Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
* Szymajda I. (2002). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/Szymajda.pdf Prawo lotnicze Unii Europejskiej – charakterystyka systemu]'', Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
*''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021301112/U/D20021112Lj.pdf Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.]'', Dz.U. 2002 nr 130 poz. 1112
* ''Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20021301112 Dz.U. nr 130 poz. 1112]
* Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016). ''[[Transport]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016). ''Transport'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Agata Wadowska}}
{{a|Agata Wadowska}}

Wersja z 21:39, 27 paź 2023

Prawo lotnicze
Polecane artykuły

Prawo lotnicze jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo. (art. 1 § 2 Prawo lotnicze)

Ustawa Prawo lotnicze dokonuje wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich. Wspólnotowe prawo lotnicze umożliwia realizację celów Wspólnoty, do których należy m.in. ustanowienie wspólnego rynku oraz prowadzenie wspólnych polityk, w tym polityki w zakresie transportu. (Szymajda I. str. 83)

Prezes Urzędu jest organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego. Jest powoływany przez Prezes Rady Ministrów. Do zadań Prezesa Urzędu należy: (art. 21 ust.2)

  • nadzór nad eksploatacją statków powietrznych
  • sprawdzanie zdatności sprzętu do lotów
  • sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego
  • prowadzenie rejestrów m.in. statków powietrznych, lotnisk
  • kontrolowanie przestrzegania przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego
  • wydawanie decyzji administracyjnych

TL;DR

Prawo lotnicze reguluje kwestie związane z lotnictwem cywilnym w Polsce. Prezes Urzędu ds. Lotnictwa Cywilnego jest odpowiedzialny za nadzór nad eksploatacją statków powietrznych i kontrolę przestrzegania przepisów. Lotnictwo cywilne obejmuje lotnictwo komunikacyjne, sportowe i gospodarczo-usługowe. Statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze. Rejestry statków powietrznych są prowadzone przez Prezesa Urzędu, Ministra Obrony Narodowej i Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Lotnisko może być użytku publicznego lub wyłącznego. Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem to m.in. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego i Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego.

Lotnictwo cywilne

Lotnictwo cywilne obejmuje wszystkie rodzaje lotnictwa, z wyjątkiem lotnictwa państwowego, (art. 1 § 3 Prawo lotnicze)

Lotnictwo cywilne obejmuje:

  • Lotnictwo komunikacyjne,
  • Lotnictwo sportowe,
  • Lotnictwo gospodarczo-usługowe.

Statek powietrzny

Według ustawy Prawo lotnicze "statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża." (art. 2 pkt 1) Zgodnie z ustawą jego użytkownikiem jest właściciel lub inna osoba wpisana do rejestru statków powietrznych. Zgodnie z art. 6 "w czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej."

Wykonywać loty w przestrzeni powietrznej mogą wyłącznie cywilne statki powietrzne: (art. 31)

  • wpisane do polskiego lub obcego rejestru cywilnych statków powietrznych,
  • mające wymagane znaki rozpoznawcze,
  • posiadające zdatność do lotów, potwierdzoną odpowiednimi dokumentami.

Rejestry statków powietrznych

Rejestr cywilnych statków powietrznych jest prowadzony przez Prezesa Urzędu. Rejestr ten jest jawny. Prezes Urzędu dokonuje wpisu w drodze decyzji administracyjnej. Natomiast wypis z rejestru jest wydawany na wniosek zainteresowanych. (art. 34) Rejestr wojskowych statków powietrznych prowadzi Minister Obrony Narodowej z kolei rejestr statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego jest prowadzony przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Zdatność statków powietrznych do lotu jest sprawdzana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego – EASA. (art. 46)

Lotnisko

"Lotniskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych, wraz ze znajdującymi się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charakterze trwałym, wpisany do rejestru lotnisk" (art. 2 pkt 4) Częścią lotniczą lotniska jest obszar trwale przeznaczony do startów i lądowań statków powietrznych oraz do związanego z tym ruchu statków powietrznych, wraz z urządzeniami służącymi do jego obsługi. (art. 2 pkt 6)

Rodzaj lotnisk ze względu na dostępność dla użytkowników:

  • lotnisko użytku publicznego,
  • lotnisko użytku wyłącznego

"Lotniskiem użytku publicznego jest lotnisko otwarte dla wszystkich statków powietrznych w terminach i godzinach ustalonych przez zarządzającego tym lotniskiem i podanych do publicznej wiadomości." (art. 54 § 2)

"Lotniskiem użytku wyłącznego jest lotnisko wykorzystywane przez zarządzającego tym lotniskiem, użytkowników lotniska wymienionych w dokumentacji rejestracyjnej tego lotniska oraz za zgodą zarządzającego lotniskiem – przez innych użytkowników lotniska." (art. 54 § 3)

Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem

  1. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
  2. Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego (ECAC)
  3. Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL)
  4. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

Bibliografia


Autor: Agata Wadowska

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.