EQUAL: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''EQUAL''' ([[Inicjatywa]] Wspólnotowa EQUAL) <ref> | '''EQUAL''' ([[Inicjatywa]] Wspólnotowa EQUAL) <ref>''Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006''</ref> był częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy oraz zapewnienia, by nikogo nie pozbawiono do nich dostępu. [[Program]] ten realizowany był od 2001 do 2011 roku w 25 krajach Unii Europejskiej, finansowany przez Europejski [[Fundusz]] Społeczny oraz z budżetów państw biorących [[udział]]. Dostarczał przykłady dobrej praktyki w zakresie nowatorskich podejść, kładąc nacisk na aktywną współpracę między Państwami Członkowskimi, zapewniając tym samym stosowanie oraz upowszechnianie na terenie Unii Europejskiej najbardziej pozytywnych rozwiązań. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Zakres Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL== | ==Zakres Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL== | ||
EQUAL obejmował swoim zakresem dziewięć obszarów tematycznych, takich jak: <ref> | EQUAL obejmował swoim zakresem dziewięć obszarów tematycznych, takich jak: <ref>''Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006'', s. 5 </ref> | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
# Ułatwianie wchodzenia i powrotu na [[rynek]] pracy dla tych, którzy mają problemy z integracją i ponowną integracją na tym rynku, celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich. | # Ułatwianie wchodzenia i powrotu na [[rynek]] pracy dla tych, którzy mają problemy z integracją i ponowną integracją na tym rynku, celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich. | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
==Etapy wdrażania programu EQUAL== | ==Etapy wdrażania programu EQUAL== | ||
Program EQUAL finansował działania, podejmowane przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju. Składały się z trzech etapów wdrożeniowych: <ref> | Program EQUAL finansował działania, podejmowane przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju. Składały się z trzech etapów wdrożeniowych: <ref>''EQUAL-przewodnik współpracy ponadnarodowej (2004-2008)''</ref> | ||
* faza wstępna – budowanie Partnerstwa na rzecz Rozwoju oraz Partnerstwa Ponadnarodowego | * faza wstępna – budowanie Partnerstwa na rzecz Rozwoju oraz Partnerstwa Ponadnarodowego | ||
* wdrażanie programu Partnerstwa na rzecz Rozwoju | * wdrażanie programu Partnerstwa na rzecz Rozwoju | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
==Rezultaty Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL== | ==Rezultaty Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL== | ||
W celu prezentacji efektów programu wydany został ''Katalog rezultatów Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL''<ref> | W celu prezentacji efektów programu wydany został ''Katalog rezultatów Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL''<ref>''Informator o rezultatach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL'', 2008 </ref> przygotowany został na początku 2007 roku i opublikowano go wyłącznie w wersji elektronicznej w portalu Krajowej Struktury Wsparcia. Przykładowymi rezultatami są: | ||
* Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej - [[Usługi]] asystenta osobistego umożliwiają osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową i intelektualną funkcjonowanie w życiu społeczno-zawodowym (bez konieczności angażowania członków rodziny). Istotnymi cechami takiego asystenta są [[sprawność]] i umiejętność udzielania pierwszej pomocy. Opis rezultatu obejmuje charakterystykę funkcji asystenta osobistego, pełny [[zakres]] jego obowiązków, a także [[rekomendacje]] dotyczące uzupełnień obowiązujących uregulowań prawnych, mających podstawowy wpływ na upowszechnienie usług asysty osobistej. Opracowano także testy kompetencji pozwalające zbadać [[predyspozycje]] kandydatów na asystentów osób niepełnosprawnych. | * Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej - [[Usługi]] asystenta osobistego umożliwiają osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową i intelektualną funkcjonowanie w życiu społeczno-zawodowym (bez konieczności angażowania członków rodziny). Istotnymi cechami takiego asystenta są [[sprawność]] i umiejętność udzielania pierwszej pomocy. Opis rezultatu obejmuje charakterystykę funkcji asystenta osobistego, pełny [[zakres]] jego obowiązków, a także [[rekomendacje]] dotyczące uzupełnień obowiązujących uregulowań prawnych, mających podstawowy wpływ na upowszechnienie usług asysty osobistej. Opracowano także testy kompetencji pozwalające zbadać [[predyspozycje]] kandydatów na asystentów osób niepełnosprawnych. | ||
* Dualny [[model]] szkolenia zawodowo-aktywizującego dla osób długotrwale bezrobotnych i członków ich rodzin - Model powstał jako [[rezultat]] projektu "Odziedzicz pracę”, realizowanego na terenach dotkniętych długotrwałym bezrobociem. Głównym elementem dualnego modelu szkolenia zawodowo-aktywizującego jest ścieżka zawodowa dla osób bezrobotnych. Obejmuje ona nabywanie bądź aktualizację kwalifikacji zawodowych, uzupełnianie ich o umiejętność posługiwania się nowymi technologiami, elementy treningu motywacyjnego oraz nabywanie [[umiejętności]] poruszania się na rynku pracy. Równolegle realizowana była ścieżka aktywizująca dla rodzin beneficjentów, ponieważ przywracanie osób długotrwale bezrobotnych do aktywności powinno być wspierane przez najbliższe otoczenie. W ramach modelu opracowano programy szkoleniowe dla dziesięciu kategorii zawodowych (wraz z materiałami dydaktyczno-metodycznymi), [[system]] rekrutacji beneficjentów oraz [[zasady zarządzania]] procesem szkoleniowym. | * Dualny [[model]] szkolenia zawodowo-aktywizującego dla osób długotrwale bezrobotnych i członków ich rodzin - Model powstał jako [[rezultat]] projektu "Odziedzicz pracę”, realizowanego na terenach dotkniętych długotrwałym bezrobociem. Głównym elementem dualnego modelu szkolenia zawodowo-aktywizującego jest ścieżka zawodowa dla osób bezrobotnych. Obejmuje ona nabywanie bądź aktualizację kwalifikacji zawodowych, uzupełnianie ich o umiejętność posługiwania się nowymi technologiami, elementy treningu motywacyjnego oraz nabywanie [[umiejętności]] poruszania się na rynku pracy. Równolegle realizowana była ścieżka aktywizująca dla rodzin beneficjentów, ponieważ przywracanie osób długotrwale bezrobotnych do aktywności powinno być wspierane przez najbliższe otoczenie. W ramach modelu opracowano programy szkoleniowe dla dziesięciu kategorii zawodowych (wraz z materiałami dydaktyczno-metodycznymi), [[system]] rekrutacji beneficjentów oraz [[zasady zarządzania]] procesem szkoleniowym. |
Wersja z 17:31, 25 paź 2023
EQUAL |
---|
Polecane artykuły |
EQUAL (Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL) [1] był częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy oraz zapewnienia, by nikogo nie pozbawiono do nich dostępu. Program ten realizowany był od 2001 do 2011 roku w 25 krajach Unii Europejskiej, finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny oraz z budżetów państw biorących udział. Dostarczał przykłady dobrej praktyki w zakresie nowatorskich podejść, kładąc nacisk na aktywną współpracę między Państwami Członkowskimi, zapewniając tym samym stosowanie oraz upowszechnianie na terenie Unii Europejskiej najbardziej pozytywnych rozwiązań.
TL;DR
Program EQUAL był częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy oraz zapewnienie równego dostępu do nich. Program ten działał w latach 2001-2011 w 25 krajach UE i finansował inicjatywy dotyczące m.in. integracji na rynku pracy, zwalczania dyskryminacji, tworzenia przedsiębiorczości i równości płci. Przedstawiono kilka przykładów rezultatów programu, takich jak usługi asystenta osobistego dla osób niepełnosprawnych, model szkolenia zawodowego dla długotrwale bezrobotnych oraz kompleksowe wsparcie dla rzemiosła.
Zakres Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL
EQUAL obejmował swoim zakresem dziewięć obszarów tematycznych, takich jak: [2]
- Ułatwianie wchodzenia i powrotu na rynek pracy dla tych, którzy mają problemy z integracją i ponowną integracją na tym rynku, celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich.
- Zwalczanie rasizmu i ksenofobii w miejscu pracy.
- Zapewnienie powszechnego dostępu do tworzenia przedsiębiorczości poprzez dostarczenie narzędzi niezbędnych dla utworzenia własnej firmy oraz dla identyfikacji i wykorzystania nowych możliwości tworzenia zatrudnienia na obszarach miejskich i wiejskich.
- Wzmocnienie krajowej gospodarki społecznej (trzeciego sektora), a w szczególności usług na rzecz społeczności lokalnych oraz poprawa jakości miejsc pracy.
- Wspieranie kształcenia się przez całe życie i integracyjnych form organizacji pracy sprzyjających zatrudnianiu i utrzymywaniu zatrudnienia osób doświadczających dyskryminacji i nierówności na rynku pracy.
- Wspieranie zdolności przystosowawczych przedsiębiorstw i pracowników do zmian strukturalnych w gospodarce oraz wykorzystania technologii informatycznych i innych nowych technologii.
- Godzenie życia rodzinnego i zawodowego oraz ponowna integracja mężczyzn i kobiet, którzy opuścili rynek pracy, poprzez wdrażanie bardziej elastycznych i efektywnych form organizacji pracy oraz usług towarzyszących.
- Ograniczenie nierówności w traktowaniu płci i przeciwdziałanie segregacji zawodowej.
- Pomoc w społecznej i zawodowej integracji osób ubiegających się o status uchodźcy.
Etapy wdrażania programu EQUAL
Program EQUAL finansował działania, podejmowane przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju. Składały się z trzech etapów wdrożeniowych: [3]
- faza wstępna – budowanie Partnerstwa na rzecz Rozwoju oraz Partnerstwa Ponadnarodowego
- wdrażanie programu Partnerstwa na rzecz Rozwoju
- współpraca tematyczna oraz upowszechnianie dobrych praktyk
Rezultaty Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL
W celu prezentacji efektów programu wydany został Katalog rezultatów Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL[4] przygotowany został na początku 2007 roku i opublikowano go wyłącznie w wersji elektronicznej w portalu Krajowej Struktury Wsparcia. Przykładowymi rezultatami są:
- Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej - Usługi asystenta osobistego umożliwiają osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową i intelektualną funkcjonowanie w życiu społeczno-zawodowym (bez konieczności angażowania członków rodziny). Istotnymi cechami takiego asystenta są sprawność i umiejętność udzielania pierwszej pomocy. Opis rezultatu obejmuje charakterystykę funkcji asystenta osobistego, pełny zakres jego obowiązków, a także rekomendacje dotyczące uzupełnień obowiązujących uregulowań prawnych, mających podstawowy wpływ na upowszechnienie usług asysty osobistej. Opracowano także testy kompetencji pozwalające zbadać predyspozycje kandydatów na asystentów osób niepełnosprawnych.
- Dualny model szkolenia zawodowo-aktywizującego dla osób długotrwale bezrobotnych i członków ich rodzin - Model powstał jako rezultat projektu "Odziedzicz pracę”, realizowanego na terenach dotkniętych długotrwałym bezrobociem. Głównym elementem dualnego modelu szkolenia zawodowo-aktywizującego jest ścieżka zawodowa dla osób bezrobotnych. Obejmuje ona nabywanie bądź aktualizację kwalifikacji zawodowych, uzupełnianie ich o umiejętność posługiwania się nowymi technologiami, elementy treningu motywacyjnego oraz nabywanie umiejętności poruszania się na rynku pracy. Równolegle realizowana była ścieżka aktywizująca dla rodzin beneficjentów, ponieważ przywracanie osób długotrwale bezrobotnych do aktywności powinno być wspierane przez najbliższe otoczenie. W ramach modelu opracowano programy szkoleniowe dla dziesięciu kategorii zawodowych (wraz z materiałami dydaktyczno-metodycznymi), system rekrutacji beneficjentów oraz zasady zarządzania procesem szkoleniowym.
- Kompleksowy model wsparcia dla rzemiosła - Zakłady rzemieślnicze, które nie korzystają z technologii teleinformatycznych tracą potencjalne rynki zbytu oraz nie są wystarczająco dostosowane do specyfiki i wymagań nowoczesnej gospodarki. Wypracowany rezultat umożliwia wsparcie firm rzemieślniczych w zakresie wykorzystania innowacyjnych technologii telekomunikacyjnych i korzystania z oferty edukacyjnej, a ponadto ułatwia nawiązywanie współpracy między rzemieślnikami. W skład kompleksowego modelu wsparcia dla rzemiosła wchodzi kilka uzupełniających się elementów takich jak: szkolenia z zakresu technologii teleinformatycznych, zarządzania oraz wykorzystania komputerów w procesie produkcyjnym, doradztwo prowadzone w ramach Centrum Doradztwa Biznesowo-Personalnego, model sieci rozbudowanej współpracy sektora rzemieślniczego. Wszystkie części modelu współdziałają w ramach platformy internetowej, zawierającej: wirtualny e-warsztat pracy, e-społeczność rzemieślnicza, e-marketing rzemieślniczy, e-nauczyciel w rzemiośle. Produktami pomocniczymi są programy szkoleniowe dotyczące innowacyjnych rozwiązań teleinformatycznych oraz procedury doradztwa, a także podręcznik metodologii tworzenia klastrów rzemieślniczych.
Przypisy
Bibliografia
- Kubiczek A. (2006) Nierówności na rynku pracy, Uniwersytet Rzeszowski, Zeszyt 8, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy
- Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, Załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy, 2004
- EQUAL-przewodnik współpracy ponadnarodowej (2004-2008), Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr, Fundacja "Fundusz Współpracy" Warszawa
- Informator o rezultatach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, Fundacja "Fundusz Współpracy", Warszawa, 2008
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia programu operacyjnego — Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004–2006
Autor: Elżbieta Skubisz