Uniwersalizm: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 54: | Linia 54: | ||
[[Kategoria:Psychologia]] | [[Kategoria:Psychologia]] | ||
{{#metamaster:description|Dążenie do ogarnięcia całokształtu postaw i uznanie zasady powszechności. Uniwersalizm - pojęcie oznaczające dążenie do objęcia wszystkiego.}} |
Wersja z 07:08, 14 paź 2023
Uniwersalizm |
---|
Polecane artykuły |
Uniwersalizm (łac. uniwersalis – ogólny, powszechny)[1] – dążenie do ogarnięcia pewnej całości, objęcia wszystkiego, całokształt postaw i uznanie zasady dominacji całości nad częściami; powszechność.
Wielorakość terminu uniwersalizm
Uniwersalizmem można nazwać brnięcie do schwytania czegoś w określoną całość.[2] Jest on rodzajem myślenia dążącym do wieloaspektowości, wielowymiarowości oraz do współdziałania scalonej całości.[3]
Termin uniwersalizm potocznie pojmuje się jako wszechstronność, wielofunkcyjność.[4]
Pojęcie uniwersalizm ma także kilka odmiennych znaczeń poza podanymi powyżej. Odnoszą się one także do filozofii oznaczając skupisko poglądów, które autoryzują „wyższość i dominację całości nad częściami, ogółu nad jednostkami, przeciwieństwo indywidualizmu i partykularyzmu”.[5]
Według I. Wallersteina uniwersalizm kształtował się już w XVI wieku i obecnie daje się odczuć w prawach człowieka.”[6] „Uniwersalizm nie występuje w sensie jednostkowym. Jest to kategoria społeczna."[7] Uniwersalista, to osoba szukająca harmonijnego dla wszystkich jednostek nurtu w kontekście zachowawczym czy rozwojowym.[8]
Rodzaje uniwersalizmu
Uniwersalizm można podzielić na:
- uniwersalizm połączony z religią - najczęściej chrześcijaństwem,
- uniwersalizm związany z filozofią,
- uniwersalizm powiązany z polityką,[9]
- uniwersalizm etyczny,
- uniwersalizm ekonomiczny,[10]
- uniwersalizm ekologiczny,
- uniwersalizm społeczny.[11]
Przypisy
- ↑ Rosicki R. (2014). Uniwersalizm i partykularyzm, „W poszukiwaniu polityczności”, s. 35
- ↑ Rosicki R. (2014). Uniwersalizm i partykularyzm, „W poszukiwaniu polityczności”, s. 35
- ↑ Cynarski W. J. (2016). Droga do ostatecznej prawdy. Nowe rozumienie filozofii kyokushin, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, Vol. 54, s. 5
- ↑ Roguska A. (2011). Uniwersalizm, globalizacja, wartości kulturowe dawniej i dziś, „Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Kulturowa różnorodność”, cz. II, s. 16
- ↑ Roguska A. (2011). Uniwersalizm, globalizacja, wartości kulturowe dawniej i dziś, „Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Kulturowa różnorodność”, cz. II, s. 15
- ↑ Rosicki R. (2014). Uniwersalizm i partykularyzm, „W poszukiwaniu polityczności”, s. 42
- ↑ Roguska A. (2011). Uniwersalizm, globalizacja, wartości kulturowe dawniej i dziś, „Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Kulturowa różnorodność”, cz. II, s. 16
- ↑ Roguska A. (2011). Uniwersalizm, globalizacja, wartości kulturowe dawniej i dziś, „Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Kulturowa różnorodność”, cz. II, s. 16
- ↑ Rosicki R. (2014). Uniwersalizm i partykularyzm, „W poszukiwaniu polityczności”, s. 35
- ↑ Roguska A. (2011). Uniwersalizm, globalizacja, wartości kulturowe dawniej i dziś, „Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Kulturowa różnorodność”, cz. II, s. 15
- ↑ Wojciaszek K. (2013). Specyfika systemu wartości harcerzy, „Młoda psychologia”, Vol. 2, s. 100
Bibliografia
- Cynarski W. J. (2016). Droga do ostatecznej prawdy. Nowe rozumienie filozofii kyokushin, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, Vol. 54
- Roguska A. (2011). Uniwersalizm, globalizacja, wartości kulturowe dawniej i dziś, „Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Kulturowa różnorodność”, cz. II
- Rosicki R. (2014). Uniwersalizm i partykularyzm, „W poszukiwaniu polityczności"
- Wojciaszek K. (2013). Specyfika systemu wartości harcerzy, „Młoda psychologia”, Vol. 2
Autor: Małgorzata Madej