Psychologiczny aspekt informacji: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 38: | Linia 38: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]] | [[Kategoria:Zarządzanie informacjami]] | ||
{{#metamaster:description|Dowiedz się o psychologicznym aspekcie informacji i zniekształcaniu odbieranych treści. Sprawdź, jak osobowość i procesy myślowe wpływają na nasze odbieranie informacji.}} |
Wersja z 10:03, 13 paź 2023
Psychologiczny aspekt informacji |
---|
Polecane artykuły |
Związane są one ze specyfiką natury ludzkiej (osobowości), i procesów myślowych, które powodują zniekształcanie (często nieuświadomione) odbieranej przez człowieka informacji
Główne problemy
- Rzutowanie interesu własnego na percepcję
- Optymistyczna tendencja pamięci
- Uprzedzenia
- Sugestia, stereotyp
- Naginanie informacji do własnych przewidywań
- Operowanie sloganami, ogólnikami, frazesami
- Pochopna generalizacja na podstawie przypadków niereprezentatywnych
- Błędy w określaniu związków przyczynowych
- Pochopne odwoływanie się do autorytetu
- Selekcjonowanie informacji ze względu na dostępność, a nie jakość
- Przywiązanie do początkowego osądu
- Problematyka dysonasu poznawczego
- Uleganie wpływom
Bibliografia
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak