Szkoła branżowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Szkoła zawodowa''' jest to szkoła ponadgimnazjalna realizująca program ogólny kształcenia oraz jednocześnie kształcenia zawodowego. Program ten określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z późniejszymi zmianami <ref>Dz.U. z 2012 r. poz. 977</ref>. Po zakończeniu edukacji absolwent otrzymuje jedynie świadectwo ogólne, natomiast kwalifikacje zawodowe może uzyskać zdając egzamin zawodowy zawodowy prowadzony przez '''Centralną Komisję Egzaminacyjną'''. Egzamin ten ma dwie formy teoretyczną oraz praktyczną. | '''Szkoła zawodowa''' jest to szkoła ponadgimnazjalna realizująca [[program]] ogólny kształcenia oraz jednocześnie kształcenia zawodowego. Program ten określa [[Rozporządzenie]] Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z późniejszymi zmianami <ref>Dz.U. z 2012 r. poz. 977</ref>. Po zakończeniu edukacji absolwent otrzymuje jedynie świadectwo ogólne, natomiast [[kwalifikacje]] zawodowe może uzyskać zdając egzamin zawodowy zawodowy prowadzony przez '''Centralną Komisję Egzaminacyjną'''. Egzamin ten ma dwie formy teoretyczną oraz praktyczną. | ||
==Grupy zawodów== | ==Grupy zawodów== | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
==Dualny system kształcenia== | ==Dualny system kształcenia== | ||
System dualny, inaczej '''przemienny podwójny''', opiera się uczeniu teoretycznym w szkole zawodowej, a równocześnie kształceniu praktycznym w zakładzie. System ten dostosowuje się do potrzeb rynku oraz pracodawcy. Wówczas uczeń musi nawiązać bezpośredni kontakt z przedsiębiorstwem, ponieważ obowiązkiem ucznia jest zorganizowanie '''praktyk''' oraz znalezienie przedsiębiorstwa, co pozwala mu na łatwiejsze, mniej stresujące wejście na '''rynek pracy''' po zakończeniu edukacji. Ponadto uczeń dostaje w ramach praktyk comiesięczne wynagrodzenie, co jest dobrą motywacją. Dualny system kształcenia odgrywa ważną role w krajach Unii Europejskiej np. we Szwajcarii, aż 87% uczniów oraz studentów szkól technicznych uczestniczy w takich systemie, a w Niemczech 69% <ref>Izba Gospodarcza Regionu Płockiego (2014) s. 9-11</ref>. | [[System]] dualny, inaczej '''przemienny podwójny''', opiera się uczeniu teoretycznym w szkole zawodowej, a równocześnie kształceniu praktycznym w zakładzie. System ten dostosowuje się do potrzeb rynku oraz pracodawcy. Wówczas uczeń musi nawiązać bezpośredni kontakt z przedsiębiorstwem, ponieważ obowiązkiem ucznia jest zorganizowanie '''praktyk''' oraz znalezienie przedsiębiorstwa, co pozwala mu na łatwiejsze, mniej stresujące wejście na '''[[rynek]] pracy''' po zakończeniu edukacji. Ponadto uczeń dostaje w ramach praktyk comiesięczne [[wynagrodzenie]], co jest dobrą motywacją. Dualny system kształcenia odgrywa ważną role w krajach Unii Europejskiej np. we Szwajcarii, aż 87% uczniów oraz studentów szkól technicznych uczestniczy w takich systemie, a w Niemczech 69% <ref>Izba Gospodarcza Regionu Płockiego (2014) s. 9-11</ref>. | ||
==Reformy w szkolnictwie zawodowym== | ==Reformy w szkolnictwie zawodowym== | ||
'''Aktualny system kształcenia''' ponadgimnazjalnego składa się z: trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum, trzyletniej szkoły zawodowe, szkoły policealnej nie dłużej niż 2.5 roku oraz trzyletniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. Zgodnie z '''reformą systemu oświaty z 2017 roku''' ten system zostanie zamieniony na '''szkoły ponadpodstawowe''' (likwidacja gimnazjów). tj: | '''Aktualny system kształcenia''' ponadgimnazjalnego składa się z: trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum, trzyletniej szkoły zawodowe, szkoły policealnej nie dłużej niż 2.5 roku oraz trzyletniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. Zgodnie z '''reformą systemu oświaty z 2017 roku''' ten system zostanie zamieniony na '''szkoły ponadpodstawowe''' ([[likwidacja]] gimnazjów). tj: | ||
* pięcioletnie technikum | * pięcioletnie technikum | ||
* czteroletnie liceum | * czteroletnie liceum | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
* szkoły specjalistyczne przysposabiające do pracy | * szkoły specjalistyczne przysposabiające do pracy | ||
* szkoły branżowe I oraz II stopnia. | * szkoły branżowe I oraz II stopnia. | ||
Od roku szkolnego 2017/2018 rozpocznie się rekrutacja kandydatów do pierwszej klasy trzyletniej '''branżowej szkoły I stopnia''', która '''zastąpi aktualną szkołę zawodową'''. Na lata szkolne 2017-2018, 2019-2020 do branżowej szkoły I stopnia będzie przeprowadzana rekrutacja absolwentów gimnazjum, a od roku szkolnego 2019/2020 rekrutacja uwzględniająca absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej. Pierwsi absolwenci ukończą branżową szkołę I stopnia w 2020 r., w związku z tym, uruchomienie branżowej szkoły II stopnia nastąpi 1 września 2020 r. Pierwsza rekrutacja kandydatów zostanie przeprowadzona na rok szkolny 2020/2021. '''Szkoła branżowa II stopnia''' będzie zakończona egzaminem maturalnym, w związku z tym absolwenci będą mieli możliwość rozwijania swojej wiedzy na studiach wyższych, jakiej możliwości aktualnie nie mają absolwenci szkół zawodowych <ref>H. Sitko (2017) s. 6-8</ref>. | Od roku szkolnego 2017/2018 rozpocznie się [[rekrutacja]] kandydatów do pierwszej klasy trzyletniej '''branżowej szkoły I stopnia''', która '''zastąpi aktualną szkołę zawodową'''. Na lata szkolne 2017-2018, 2019-2020 do branżowej szkoły I stopnia będzie przeprowadzana rekrutacja absolwentów gimnazjum, a od roku szkolnego 2019/2020 rekrutacja uwzględniająca absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej. Pierwsi absolwenci ukończą branżową szkołę I stopnia w 2020 r., w związku z tym, uruchomienie branżowej szkoły II stopnia nastąpi 1 września 2020 r. Pierwsza rekrutacja kandydatów zostanie przeprowadzona na rok szkolny 2020/2021. '''Szkoła branżowa II stopnia''' będzie zakończona egzaminem maturalnym, w związku z tym absolwenci będą mieli możliwość rozwijania swojej wiedzy na studiach wyższych, jakiej możliwości aktualnie nie mają absolwenci szkół zawodowych <ref>H. Sitko (2017) s. 6-8</ref>. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 03:35, 22 maj 2020
Szkoła branżowa |
---|
Polecane artykuły |
Szkoła zawodowa jest to szkoła ponadgimnazjalna realizująca program ogólny kształcenia oraz jednocześnie kształcenia zawodowego. Program ten określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z późniejszymi zmianami [1]. Po zakończeniu edukacji absolwent otrzymuje jedynie świadectwo ogólne, natomiast kwalifikacje zawodowe może uzyskać zdając egzamin zawodowy zawodowy prowadzony przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Egzamin ten ma dwie formy teoretyczną oraz praktyczną.
Grupy zawodów
Szkoły zawodowe oferują bogaty wachlarz grup zawodów, są to m.in.zawody:
- budowlane
- dotyczące instalacji sanitarnych, sieci zewnętrznych oraz instalacji przemysłowych
- związane z kształtowaniem środowiska
- elektryczno-elektroniczno-teleinformatyczne
- hutniczo-odlewniczych
- mechaniczne
- spożywcze
- górnicze oraz wydobywcze
- gastronomiczne
- fryzjersko-kosmetyczne
- zawiązane z ochroną zdrowia
- turystyczno-hotelarskie. [2]
Dualny system kształcenia
System dualny, inaczej przemienny podwójny, opiera się uczeniu teoretycznym w szkole zawodowej, a równocześnie kształceniu praktycznym w zakładzie. System ten dostosowuje się do potrzeb rynku oraz pracodawcy. Wówczas uczeń musi nawiązać bezpośredni kontakt z przedsiębiorstwem, ponieważ obowiązkiem ucznia jest zorganizowanie praktyk oraz znalezienie przedsiębiorstwa, co pozwala mu na łatwiejsze, mniej stresujące wejście na rynek pracy po zakończeniu edukacji. Ponadto uczeń dostaje w ramach praktyk comiesięczne wynagrodzenie, co jest dobrą motywacją. Dualny system kształcenia odgrywa ważną role w krajach Unii Europejskiej np. we Szwajcarii, aż 87% uczniów oraz studentów szkól technicznych uczestniczy w takich systemie, a w Niemczech 69% [3].
Reformy w szkolnictwie zawodowym
Aktualny system kształcenia ponadgimnazjalnego składa się z: trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum, trzyletniej szkoły zawodowe, szkoły policealnej nie dłużej niż 2.5 roku oraz trzyletniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. Zgodnie z reformą systemu oświaty z 2017 roku ten system zostanie zamieniony na szkoły ponadpodstawowe (likwidacja gimnazjów). tj:
- pięcioletnie technikum
- czteroletnie liceum
- szkołę policealną
- szkoły specjalistyczne przysposabiające do pracy
- szkoły branżowe I oraz II stopnia.
Od roku szkolnego 2017/2018 rozpocznie się rekrutacja kandydatów do pierwszej klasy trzyletniej branżowej szkoły I stopnia, która zastąpi aktualną szkołę zawodową. Na lata szkolne 2017-2018, 2019-2020 do branżowej szkoły I stopnia będzie przeprowadzana rekrutacja absolwentów gimnazjum, a od roku szkolnego 2019/2020 rekrutacja uwzględniająca absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej. Pierwsi absolwenci ukończą branżową szkołę I stopnia w 2020 r., w związku z tym, uruchomienie branżowej szkoły II stopnia nastąpi 1 września 2020 r. Pierwsza rekrutacja kandydatów zostanie przeprowadzona na rok szkolny 2020/2021. Szkoła branżowa II stopnia będzie zakończona egzaminem maturalnym, w związku z tym absolwenci będą mieli możliwość rozwijania swojej wiedzy na studiach wyższych, jakiej możliwości aktualnie nie mają absolwenci szkół zawodowych [4].
Bibliografia
- Chłoń-Domińczak A. (i in.) (2011) Raport o stanie edukacji 2011 Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa
- Dziewulak D. (2013) Kształcenie zawodowe w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej Analizy nr 6 (95), Biuro analiz sejmowych, Warszawa
- Goźlińska E., Kruszewski A. (2013) Stan szkolnictwa zawodowego w Polsce Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa
- Górczyński M. (2017) Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego Euroguaidance Polska, Warszawa
- Izba Gospodarcza Regionu Płockiego (2014) Szkolnictwo zawodowe w Polsce a w innych krajach Unii Europejskiej Płock
- Lettmayr C. (2011) Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego (Cedefop), Luksemburg
- Sitko H. (2017) Udział pracodawców w systemie kształcenia i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie buduje sukces ucznia na rynku pracy Centralna komisja egzaminacyjna, Warszawa
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Dz.U. 2012 poz. 977
Przypisy
Autor: Anna Górska