Konosament: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
'''Konosament''' to odpowiednik [[List przewozowy|listu przewozowego]] w przewozach morskich. Jest to dowód przyjęcia ładunku oznaczonego w tym dokumencie do przewozu na statek, jest dokumentem legitymującym do dysponowania tym ładunkiem oraz do jego odbioru. Prawidłowo sporządzony konosament pozwala na domniemanie przyjęcia przez przewoźnika na statek towaru w ilości i stanie uwidocznionym w konosamencie. Konosament stanowi o stosunku prawnym pomiędzy przewoźnikiem i odbiorcą ładunku. Do przewozu drogą morską stosuje się przepisy umowy przewozu, ale tylko w przypadku, gdy konosament do nich odsyła. | '''Konosament''' to odpowiednik [[List przewozowy|listu przewozowego]] w przewozach morskich. Jest to dowód przyjęcia ładunku oznaczonego w tym dokumencie do przewozu na statek, jest dokumentem legitymującym do dysponowania tym ładunkiem oraz do jego odbioru. Prawidłowo sporządzony konosament pozwala na domniemanie przyjęcia przez przewoźnika na statek towaru w ilości i stanie uwidocznionym w konosamencie. Konosament stanowi o stosunku prawnym pomiędzy przewoźnikiem i odbiorcą ładunku. Do przewozu drogą morską stosuje się przepisy umowy przewozu, ale tylko w przypadku, gdy konosament do nich odsyła. | ||
Konosament nie jest kontraktem o przewóz, lecz jedynie dowodem, że umowa taka została zawarta przed przekazaniem ładunku kapitanowi. | Konosament nie jest kontraktem o przewóz, lecz jedynie dowodem, że [[umowa]] taka została zawarta przed przekazaniem ładunku kapitanowi. | ||
Jego uwarunkowania powinny pasować warunkom kontraktu o przewóz (czarteru i umowy bukingowej). | Jego uwarunkowania powinny pasować warunkom kontraktu o przewóz (czarteru i umowy bukingowej). | ||
Konosament jako papier wartościowy reprezentuje towar, na który go wystawiono i stanowi prawo do towaru a w szczególności prawo dysponowania nim. Jest przedmiotem transakcji handlowych jest sprzedawany i kupowany. (Sikorski A.(2013), s. 60-64) | Konosament jako [[papier wartościowy]] reprezentuje [[towar]], na który go wystawiono i stanowi [[prawo]] do towaru a w szczególności prawo dysponowania nim. Jest przedmiotem transakcji handlowych jest sprzedawany i kupowany. (Sikorski A.(2013), s. 60-64) | ||
==Elementy Konosamentu== | ==Elementy Konosamentu== | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
* rozpoznanie odbiorcy, | * rozpoznanie odbiorcy, | ||
* nazwę statku, | * nazwę statku, | ||
* identyfikator ładunku, | * [[identyfikator]] ładunku, | ||
* oznaczenie cech zewnętrznych ładunku | * oznaczenie cech zewnętrznych ładunku | ||
* symbole, które umożliwią identyfikację ładunku, | * symbole, które umożliwią identyfikację ładunku, | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
* przedstawia potwierdzenie istnienia umowy o przewóz oraz jej warunków. | * przedstawia potwierdzenie istnienia umowy o przewóz oraz jej warunków. | ||
Konosament jest zbywalnym papierem wartościowym tzn. że może zostać przeniesiony na inną osobę, która przez przeniesienie nabywa praw do rozporządzania ładunkiem | Konosament jest zbywalnym papierem wartościowym tzn. że może zostać przeniesiony na inną osobę, która przez [[przeniesienie]] nabywa praw do rozporządzania ładunkiem | ||
==Rodzaje konosamentu== | ==Rodzaje konosamentu== | ||
1.Ze względu na sposób przyjmowania ładunku do przewozu: | 1.Ze względu na sposób przyjmowania ładunku do przewozu: | ||
* konosament na towary załadowane (ang. Shipped on Board Bill of Lading) | * konosament na [[towary]] załadowane (ang. Shipped on Board Bill of Lading) | ||
* konosament na towary przyjęte do załadunku (ang. Received for Shipment Bill of Lading)- przedstawiciel zaakceptował ładunek od załadowcy i zobowiązał się go załadować, | * konosament na towary przyjęte do załadunku (ang. Received for Shipment Bill of Lading)- przedstawiciel zaakceptował ładunek od załadowcy i zobowiązał się go załadować, | ||
2.Ze względu na rodzaj drogi przewozu: | 2.Ze względu na rodzaj drogi przewozu: | ||
* konosament zwykły - dokument sporządzony na podróż odbywaną jednym statkiem od portu załadunku do portu przeznaczenia, bez przeładunku po drodze, | * konosament zwykły - [[dokument]] sporządzony na podróż odbywaną jednym statkiem od portu załadunku do portu przeznaczenia, bez przeładunku po drodze, | ||
* konosament bezpośredni- dokument łączony z listem przewozowym kolejowym i innymi, | * konosament bezpośredni- dokument łączony z listem przewozowym kolejowym i innymi, | ||
Linia 66: | Linia 66: | ||
Oprócz wymienionych stosuje się w praktyce przewozów morskich jeszcze inne typy konosamentów. Jeżeli załadowca planuje wysłać kilka mniejszych korespondencji do różnych odbiorców znajdujących się na trasie przewozu, może pozyskać na te przesyłki konosament | Oprócz wymienionych stosuje się w praktyce przewozów morskich jeszcze inne typy konosamentów. Jeżeli załadowca planuje wysłać kilka mniejszych korespondencji do różnych odbiorców znajdujących się na trasie przewozu, może pozyskać na te przesyłki konosament | ||
zbiorowy. Jeżeli zamiast załadowcy towar oddaje do przewozu spedytor i on bierze na siebie zapewnienie wobec przewoźnika morskiego, taki konosament nazywa się konosamentem spedytorskim. | zbiorowy. Jeżeli zamiast załadowcy towar oddaje do przewozu [[spedytor]] i on bierze na siebie zapewnienie wobec przewoźnika morskiego, taki konosament nazywa się konosamentem spedytorskim. | ||
(Salomon A.(2014), s. 53-69) (Stec M.(2016), s. 671-691) | (Salomon A.(2014), s. 53-69) (Stec M.(2016), s. 671-691) | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
* Kufel J. Siuda W.(1998), ''Prawo Gospodarcze dla ekonomistów'', wyd. SCRIPTUS, Poznań | * Kufel J. Siuda W.(1998), ''Prawo Gospodarcze dla ekonomistów'', wyd. SCRIPTUS, Poznań | ||
* Kruczalak K.(1998), ''Prawo Handlowe'', PWN, Warszawa | * Kruczalak K.(1998), ''Prawo Handlowe'', PWN, Warszawa | ||
* Salomon A.(2014), ''Podstawowa dokumentacja spedycyjno-transportowa w pracy spedytora międzynarodowego'', Współczesna gospodarka | * Salomon A.(2014), ''Podstawowa [[dokumentacja]] spedycyjno-transportowa w pracy spedytora międzynarodowego'', Współczesna [[gospodarka]] | ||
* Salomon A.(2014),''[http://www.akademor.webd.pl/download/dokumenty_FIATA_salomon.pdf Dokumenty normatywne Fiata w pracy spedytora międzynarodowego ]'', Akademia Morska w Gdynii | * Salomon A.(2014),''[http://www.akademor.webd.pl/download/dokumenty_FIATA_salomon.pdf Dokumenty normatywne Fiata w pracy spedytora międzynarodowego ]'', Akademia Morska w Gdynii | ||
* Sikorski A.(2013), ''Transport i spedycja międzynarodowa w handlu zagranicznym – instruktaż i wzorcowa dokumentacja dla logistyków i spedytorów'', wyd. ODDK Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Gdańsk | * Sikorski A.(2013), ''[[Transport]] i [[spedycja]] międzynarodowa w handlu zagranicznym – instruktaż i wzorcowa dokumentacja dla logistyków i spedytorów'', wyd. ODDK [[Spółka]] z ograniczoną odpowiedzialnością, Gdańsk | ||
* Stec M.(2016), ''Prawo instrumentów finansowych'', Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa | * Stec M.(2016), ''Prawo instrumentów finansowych'', Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa | ||
Wersja z 02:01, 20 maj 2020
Konosament |
---|
Polecane artykuły |
Konosament to odpowiednik listu przewozowego w przewozach morskich. Jest to dowód przyjęcia ładunku oznaczonego w tym dokumencie do przewozu na statek, jest dokumentem legitymującym do dysponowania tym ładunkiem oraz do jego odbioru. Prawidłowo sporządzony konosament pozwala na domniemanie przyjęcia przez przewoźnika na statek towaru w ilości i stanie uwidocznionym w konosamencie. Konosament stanowi o stosunku prawnym pomiędzy przewoźnikiem i odbiorcą ładunku. Do przewozu drogą morską stosuje się przepisy umowy przewozu, ale tylko w przypadku, gdy konosament do nich odsyła.
Konosament nie jest kontraktem o przewóz, lecz jedynie dowodem, że umowa taka została zawarta przed przekazaniem ładunku kapitanowi. Jego uwarunkowania powinny pasować warunkom kontraktu o przewóz (czarteru i umowy bukingowej).
Konosament jako papier wartościowy reprezentuje towar, na który go wystawiono i stanowi prawo do towaru a w szczególności prawo dysponowania nim. Jest przedmiotem transakcji handlowych jest sprzedawany i kupowany. (Sikorski A.(2013), s. 60-64)
Elementy Konosamentu
Zgodnie z przepisami kodeksu morskiego konosament powinien zawierać:
- rozpoznanie przewoźnika,
- rozpoznanie załadowcy,
- rozpoznanie odbiorcy,
- nazwę statku,
- identyfikator ładunku,
- oznaczenie cech zewnętrznych ładunku
- symbole, które umożliwią identyfikację ładunku,
- oznaczenie frachtu, czyli opłata za przewóz drogą morska,
- nazwę przystani załadowania,
- nazwę przystani wyładowczej,
- ilość wydanych konosamentów,
- pełnomocny podpis kapitana lub przedstawiciela przewoźnika.
Konosament spełnia trzy funkcje:
- przedstawia potwierdzenie przyjęcia towaru do przewozu,
- jest świadectwem uprawniającym do dysponowania ładunkiem,
- przedstawia potwierdzenie istnienia umowy o przewóz oraz jej warunków.
Konosament jest zbywalnym papierem wartościowym tzn. że może zostać przeniesiony na inną osobę, która przez przeniesienie nabywa praw do rozporządzania ładunkiem
Rodzaje konosamentu
1.Ze względu na sposób przyjmowania ładunku do przewozu:
- konosament na towary załadowane (ang. Shipped on Board Bill of Lading)
- konosament na towary przyjęte do załadunku (ang. Received for Shipment Bill of Lading)- przedstawiciel zaakceptował ładunek od załadowcy i zobowiązał się go załadować,
2.Ze względu na rodzaj drogi przewozu:
- konosament zwykły - dokument sporządzony na podróż odbywaną jednym statkiem od portu załadunku do portu przeznaczenia, bez przeładunku po drodze,
- konosament bezpośredni- dokument łączony z listem przewozowym kolejowym i innymi,
3.Ze względu na załadowanie towaru:
- konosament czysty- dokument, na podstawie którego kapitan statku ustala, iż otrzymany ładunek jest w dobrym stanie, co znaczy, że zewnętrzny stan towaru w chwili przyjęcia go na statek nie budzi jakichkolwiek zastrzeżeń,
- konosament nieczysty- dokument, zawierający klauzule o charakterze restrykcyjnym np: skrzynie z towarem zostały uszkodzone,
4.Ze względu na sposób podawania odbiorcy ładunku:
- konosament imienny- jest wysyłany na odbiorcę towaru i nie posiada zastrzeżenia, że towar ma być wydany na jego zlecenie;
- konosament na okaziciela- daje możliwość odebrania towaru każdemu jego posiadaczowi;
- konosament na zlecenie- wystawiany na polecenie określonej osoby, osoby przez nią wskazanej albo tylko na zlecenie. W pierwszym sytuacji jest przekazywany w drodze indosu, czyli przeniesienia własności papieru wartościowego, w drugim sytuacji, gdy konosament wystawiony jest na zlecenie załadowcy, załadowca indosuje konosament in blanco, czyli zawiera tylko podpis wystawcy, po czym może nastąpić jego dalsze przeniesienie;
Oprócz wymienionych stosuje się w praktyce przewozów morskich jeszcze inne typy konosamentów. Jeżeli załadowca planuje wysłać kilka mniejszych korespondencji do różnych odbiorców znajdujących się na trasie przewozu, może pozyskać na te przesyłki konosament zbiorowy. Jeżeli zamiast załadowcy towar oddaje do przewozu spedytor i on bierze na siebie zapewnienie wobec przewoźnika morskiego, taki konosament nazywa się konosamentem spedytorskim. (Salomon A.(2014), s. 53-69) (Stec M.(2016), s. 671-691)
Bibliografia
- Czernis M.(2017), Newsletter
- Kufel J. Siuda W.(1998), Prawo Gospodarcze dla ekonomistów, wyd. SCRIPTUS, Poznań
- Kruczalak K.(1998), Prawo Handlowe, PWN, Warszawa
- Salomon A.(2014), Podstawowa dokumentacja spedycyjno-transportowa w pracy spedytora międzynarodowego, Współczesna gospodarka
- Salomon A.(2014),Dokumenty normatywne Fiata w pracy spedytora międzynarodowego , Akademia Morska w Gdynii
- Sikorski A.(2013), Transport i spedycja międzynarodowa w handlu zagranicznym – instruktaż i wzorcowa dokumentacja dla logistyków i spedytorów, wyd. ODDK Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Gdańsk
- Stec M.(2016), Prawo instrumentów finansowych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
Autor: Julia Madej