Nordic walking

Nordic walking
Polecane artykuły


Nordic walking opiera się na podstawowych formach aktywności ruchowej człowieka, jakimi są: chód, marsz i bieg (D. Purzycka 2011, s. 338), oraz wykorzystaniu specjalnych kijów zaadoptowanych z narciarstwa biegowego (J. Szczepańska-Gieracha 2010, s. 16). Ten rodzaj sportu jest przeznaczony dla bardzo szerokiego grona osób wykonujących ćwiczenia poprawiające funkcje życiowe. Nordic walking jest różnorodny pod wieloma względami, ale najważniejszym jest podział wiekowy i rodzaj sprawności. Uprawianie tej techniki sportu znacznie wpływa na zdrowie, samopoczucie oraz na całokształt życia codziennego. Możemy jednak wyróżnić jedną bardzo dużą grupę ludzi wśród, których cieszy się największym upodobaniem i jest to grupa kobiet w średnim i starszym wieku. Dyscyplinę poleca się osobom zdrowym, jak również z różnymi rodzajami chorób, czyli cukrzycy, nadciśnienia, chorobami związanymi z układem krążenia czy też z układem ruchu (B. Stankiewicz 2013, s. 110).

Geneza powstania nordic walking

  1. Nordic walking wymyślony został w Finlandii w latach 20. XX w. oraz jest najszybciej rozwijającą się formą rekreacji (J. Szczepańska-Gieracha 2010, s. 17).
  2. Na początku lat 80. został wdrożony do fitness a pod koniec lat 90 zawitał również w USA i Europie, gdzie znalazł dużo zwolenników (A. Fabiś 2011, s. 85-86).
  3. W ciągu ostatnich lat ta forma rekreacji ruchowej szybko zyskuje popularność w sferze zdrowotnej oraz sportowej.Często również jest stosowana jako trening używany w rehabilitacji (Z. Ossowski 2012, s. 1784).

Na czym polega trening?

Trening składał się z 3 części:

  1. Rozgrzanie organizmu oraz ćwiczenia przeciwko powstawaniu obrzękom przed wysiłkiem trwające 10-minut.
  2. W drugiej części zawarta jest część główna treningu oparta na nauczaniu wykorzystania specjalnych kijków w marszu. Obciążenie stawów dzięki tej technice spada o 20% oraz podnosi tętno. Jest to część trwająca 40-minut.
  3. 10-minutowa część końcowa polega na uspokojeniu organizmu. Wykorzystanie ćwiczeń na rozciąganie mięśni oraz zastosowaniu ich przy uspokajaniu organizmu. Po takim wysiłku powinniśmy kontrolować oddech oraz wykorzysta ćwiczenia przeciw powstawaniu jakichkolwiek obrzęków (J. Szczepańska-Gieracha 2010, s. 18).

Na technikę chodu składa się wiele elementów: naprzemienna praca kończyn górnych i dolnych, obszerne ruchy ramion, dynamiczne ruchy tułowia, otwieranie i zamykanie dłoni, wydłużony krok (A. Fabiś 2011, s. 87-88).

Korzyści

Kompleksowy trening daje nam korzyści takie jak:

  • Poprawia siłę mięśni oraz koordynację ciała,
  • Podnosi wytrzymałość sprawności fizycznej,
  • Pomaga spalić kalorie oraz utrzymać prawidłową masę ciała,
  • Usprawnia ciśnienie krwi tętniczej,
  • Przyspiesza metabolizm,
  • Normuje gospodarkę lipidową,
  • Ogranicza poziom cukru,
  • Wywiera wpływ na lepsze dotlenienie,
  • Pomaga w rehabilitacji,
  • Przynosi ulgę stawom i kręgosłupowi,
  • Przy wysokim wysiłku pomaga osiągać niski poziom zmęczenia (A. Fabiś 2011, s. 87-88).
  • Redukuje stres i depresje,
  • Poprawia również jakość życia w dziedzinie psychologii,
  • Wzrasta również samoocena i relację interpersonalne (J. Szczepańska-Gieracha 2010, s. 18).

Bibliografia

Autor: Ewelina Wójtowicz