Zasada proporcjonalności: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 34: Linia 34:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Banaszak B. (2012), ''Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl,
<noautolinks>
* Jakimowicz W. (2016), ''Przewodnik po prawie administracyjnym'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl,
* Banaszak B. (2012), ''Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl
* Kasiewicz S., Kurkliński L., Szpringer W. (2013), [https://test.alebank.pl/wp-content/uploads/2014/01/bank.2013.12.067-083.pdf ''Zasada proporcjonalności, a polski sektor bankowy''], "Miesięcznik finansowy [[Bank|BANK]]", grudzień 2013,
* Jakimowicz W. (2016), ''Przewodnik po prawie administracyjnym'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.''],
* Kasiewicz S., Kurkliński L., Szpringer W. (2013), ''Zasada proporcjonalności, a polski sektor bankowy'', "Miesięcznik finansowy Bank|BANK", grudzień 2013
* Lipniewicz R. (2015), [https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rpeis/article/view/4276/4345 ''Zasada proporcjonalności, a ograniczenia swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej''], "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny" Rok LXXVII - zeszyt 4 - 2015,
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483]
* Stępkowski A. (2010), [https://books.google.pl/books?id=RAuC8UyppUoC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false ''Zasada proporcjonalności w europejskiej kulturze prawnej''], Liber, Warszawa,
* Lipniewicz R. (2015), [https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rpeis/article/view/4276/4345 ''Zasada proporcjonalności, a ograniczenia swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej''], "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny" Rok LXXVII - zeszyt 4 - 2015
* ''Traktat o Unii Europejskiej'' (1992), dostęp sip.lex.pl,
* Stępkowski A. (2010), [https://books.google.pl/books?id=RAuC8UyppUoC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false ''Zasada proporcjonalności w europejskiej kulturze prawnej''], Liber, Warszawa
* Ura E. (2015), ''Prawo administracyjne'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl,
* ''Traktat o Unii Europejskiej'' (1992), dostęp sip.lex.pl
* Ura E. (2015), ''Prawo administracyjne'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl
</noautolinks>


{{a|Monika Bzdyk}}
{{a|Monika Bzdyk}}


{{#metamaster:description|Zasada proporcjonalności - gwarantuje demokratyczną reprezentację partii politycznych w parlamencie, uwzględniając proporcjonalność ich poparcia w wyborach. Ograniczenia w wolności i prawach zgodne z istotą.}}
{{#metamaster:description|Zasada proporcjonalności - gwarantuje demokratyczną reprezentację partii politycznych w parlamencie, uwzględniając proporcjonalność ich poparcia w wyborach. Ograniczenia w wolności i prawach zgodne z istotą.}}

Wersja z 11:17, 27 paź 2023

Zasada proporcjonalności
Polecane artykuły

Zasada proporcjonalności - wprowadzana jest, by zapewnić partiom politycznym, które biorą udział w wyborach, liczbę reprezentantów w parlamencie, która będzie proporcjonalna co do uzyskanego przez nie poparcia. Równocześnie gwarantuje demokratyczną reprezentację grupom wyborców przedstawiającym różne postawy i poglądy polityczne (Banaszak B., 2012). Przyjęte zostało, że zasadę proporcjonalności wyraża art. 31 ust. 3 Konstytucji, który głosi: “Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanowione tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia, moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw" (Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, 1997).

Zasada proporcjonalności w Unii Europejskiej

Zgodnie z artykułem 5 Traktatu o Unii Europejskiej zasada proporcjonalności określa kompetencję wszystkich instytucji działających w jej zakresie (Jakimowicz W., 2016). “1. Granice kompetencji Unii wyznacza zasada przyznania. Wykonywanie tych kompetencji podlega zasadom pomocniczości i proporcjonalności. (...) 4. Zgodnie z zasadą proporcjonalności zakres i forma działania Unii nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów Traktatów. Instytucje Unii stosują zasadę proporcjonalności zgodnie z Protokołem w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności.” (TUE art. 5).

Zgodnie z podaną zasadą działanie Unii nie może wykraczać poza działania konieczne by osiągnąć założone cele traktatów. Dzięki temu określona jest granica ingerencji Unii Europejskiej w prawo i politykę wewnętrzną państw członkowskich (Ura E., 2015).

Cele realizowane według zasady proporcjonalności

Cele realizowane według zasady proporcjonalności to (Banaszak B., 2012):

  1. uniemożliwienie zmiany proporcji pomiędzy liczbą oddanych głosów a liczbą wynikających z tego mandatów (np. zakaz tzw. geografii wyborczej),
  2. to nie dany kandydat, lecz reprezentowana przez niego partia, jest podmiotem prawa, której przysługuje reprezentacja proporcjonalna,
  3. w trakcie wyborów, wyborca może wyrazić głównie preferencje programowe, a tylko w szczególnych przypadkach preferencje osobowe, ponieważ według obowiązujących zasad oznacza się preferowaną listę, z której do parlamentu wchodzi przeważnie więcej niż jeden kandydat, więc głos wyborcy nie decyduje o przyznaniu mandatu wybranej osobie, lecz danej partii,
  4. konsekwencją zasady proporcjonalności są listy wyborcze i wielomandatowe okręgi wyborcze, ponieważ w innej sytuacji nie mogłaby ona być stosowana. W przypadku jednomandatowych okręgów wyborczych zagwarantowanie proporcjonalnej reprezentacji różnym partiom, przedstawiającym konkurencyjne programy, stanowiska czy postawy, byłoby niemożliwe. W niektórych wypadkach możliwe jest stosowanie zarówno wielo-, jak i związanych z nimi, jednomandatowych okręgów wyborczych, istotny w takiej sytuacji jest jednak cel, któremu służyć ma dane rozwiązanie i czy nie pomija ono działania zasady proporcjonalności,
  5. opierający się na matematycznym sposobie obliczania system wyborczy decyduje o relacji między liczbą głosów i mandatów. Taka podstawa zasady proporcjonalności umożliwia ustawodawcy dużą swobodę. Zasada proporcjonalności nie jest “absolutna” i może zostać ograniczona w obliczu ważnych społecznie i ustrojowo wartości.
Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Bibliografia

  • Banaszak B. (2012), Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl
  • Jakimowicz W. (2016), Przewodnik po prawie administracyjnym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl
  • Kasiewicz S., Kurkliński L., Szpringer W. (2013), Zasada proporcjonalności, a polski sektor bankowy, "Miesięcznik finansowy Bank|BANK", grudzień 2013
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
  • Lipniewicz R. (2015), Zasada proporcjonalności, a ograniczenia swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny" Rok LXXVII - zeszyt 4 - 2015
  • Stępkowski A. (2010), Zasada proporcjonalności w europejskiej kulturze prawnej, Liber, Warszawa
  • Traktat o Unii Europejskiej (1992), dostęp sip.lex.pl
  • Ura E. (2015), Prawo administracyjne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl


Autor: Monika Bzdyk