Techniki organizatorskie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 15: Linia 15:
'''Techniki organizatorskie''' - są to "świadomie oraz celowo opracowane zalecenia, nadające się do wielokrotnego wykorzystania w procesie zarządzania. Zazwyczaj dotyczą one rozwiązywania problemów. '''Techniki organizatorskie''' charakteryzują się dużą szczegółowością zaleceń, ale w dużym stopniu zależą przede wszystkim od zakresu problemowego, którego dotyczą. Są to narzędzia wykorzystywane w analizie oraz rozwiązywaniu problemów przedsiębiorstwa w sferze organizacji i zarządzania. Stosowanie w procesie podejmowania decyzji różnych technik znacząco wpływa na wzrost poziomu racjonalności podejmowanych decyzji. Dzięki posługiwaniu się '''technikami organizatorskimi''', zarówno menadżer jak i inni decydenci są w stanie dokładniej zidentyfikować problem decyzyjny, sformułować większą liczbę rozwiązań dla danego problemu oraz na końcu wybrać najlepsze rozwiązanie" (''Słownik pojęć - techniki organizatorskie'' 2022).
'''Techniki organizatorskie''' - są to "świadomie oraz celowo opracowane zalecenia, nadające się do wielokrotnego wykorzystania w procesie zarządzania. Zazwyczaj dotyczą one rozwiązywania problemów. '''Techniki organizatorskie''' charakteryzują się dużą szczegółowością zaleceń, ale w dużym stopniu zależą przede wszystkim od zakresu problemowego, którego dotyczą. Są to narzędzia wykorzystywane w analizie oraz rozwiązywaniu problemów przedsiębiorstwa w sferze organizacji i zarządzania. Stosowanie w procesie podejmowania decyzji różnych technik znacząco wpływa na wzrost poziomu racjonalności podejmowanych decyzji. Dzięki posługiwaniu się '''technikami organizatorskimi''', zarówno menadżer jak i inni decydenci są w stanie dokładniej zidentyfikować problem decyzyjny, sformułować większą liczbę rozwiązań dla danego problemu oraz na końcu wybrać najlepsze rozwiązanie" (''Słownik pojęć - techniki organizatorskie'' 2022).


'''"Technika organizatorska''' jest częścią szerszego pojęcia jakim jest metoda organizatorska. Technika organizatorska stanowi określny wzorzec postępowania badawczego" (Mikołajczyk 1995, s. 39).  
'''"Technika organizatorska''' jest częścią szerszego pojęcia jakim jest metoda organizatorska. Technika organizatorska stanowi określny wzorzec postępowania badawczego" (Mikołajczyk 1995, s. 39).
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 28: Linia 28:


==Metody organizatorskie==
==Metody organizatorskie==
'''Metody i techniki organizatorskie''' znajdują się w obszarze metod zarządzania. Należy je rozpatrywać z punktu widzenia istniejących oraz powstających organizacji, realizujących procesy materialne oraz wytwórcze (Molasy 2012, s.2).  
'''Metody i techniki organizatorskie''' znajdują się w obszarze metod zarządzania. Należy je rozpatrywać z punktu widzenia istniejących oraz powstających organizacji, realizujących procesy materialne oraz wytwórcze (Molasy 2012, s.2).


'''Metody organizatorskie''' (Molasy 2012, s.2):
'''Metody organizatorskie''' (Molasy 2012, s.2):
* stanowią usystematyzowane postępowanie, które oparte jest na naukowych zasadch badawczych, mających na celu rozwiązywanie problemów organizatorskich dla instytucji i organizacji projektowanych oraz już istniejących
* stanowią usystematyzowane postępowanie, które oparte jest na naukowych zasadch badawczych, mających na celu rozwiązywanie problemów organizatorskich dla instytucji i organizacji projektowanych oraz już istniejących
* dotyczą organizacji w ujęciu czynnościowym. Organizacja ta przejawia się w określonym działaniu ludzi, które jest wykonywane umyślnie oraz celowo i przebiega według ustalonego sposobu. Jeżeli wskazane działanie można stosować wielokrotnie i systematycznie, a w efekcie tego osiągnięty zostanie określony cel, to mówimy o metodzie określonego działania, którego celem jest osiągnięcie rzeczy zorganizowanej, a sam sposób tego osiągnięcia nazywany jest tak zwaną '''metodą organizatorską'''  
* dotyczą organizacji w ujęciu czynnościowym. Organizacja ta przejawia się w określonym działaniu ludzi, które jest wykonywane umyślnie oraz celowo i przebiega według ustalonego sposobu. Jeżeli wskazane działanie można stosować wielokrotnie i systematycznie, a w efekcie tego osiągnięty zostanie określony cel, to mówimy o metodzie określonego działania, którego celem jest osiągnięcie rzeczy zorganizowanej, a sam sposób tego osiągnięcia nazywany jest tak zwaną '''metodą organizatorską'''
* cechują się powtarzalnością rezultatów  
* cechują się powtarzalnością rezultatów
* są to narzędzia funkcji organizowania prowadzące do zmian w sposób systematyczny i celowy.
* są to narzędzia funkcji organizowania prowadzące do zmian w sposób systematyczny i celowy.


Linia 54: Linia 54:


==Techniki organizatorskie jako element technik zarządzania==
==Techniki organizatorskie jako element technik zarządzania==
'''"Techniki organizatorskie''' stanowią element składowy pojęcia bardziej obszernego jakim są '''techniki zarządzania'''. Tworzą one podstawę metodologiczną realizacji wszystkich funkcji zarządzania, takich jak: planowanie, organizowanie, kontrolowanie, motywowanie oraz kierowanie ludźmi. Oprócz "rodzin technik" w rozwiązywaniu problemów zarządzania korzysta się również z innych dyscyplin naukowych takich jak psychologia, socjologia, ekonomia, matematyka, prawo itp. Należy podkreślić fakt, iż współcześnie aby efektywnie zarządzać przedsiębiorstwem nie wystarczy znajomość jednej dziedziny czy techniki zarządzania" (Mikołajczyk 1995, s. 40-41).  
'''"Techniki organizatorskie''' stanowią element składowy pojęcia bardziej obszernego jakim są '''techniki zarządzania'''. Tworzą one podstawę metodologiczną realizacji wszystkich funkcji zarządzania, takich jak: planowanie, organizowanie, kontrolowanie, motywowanie oraz kierowanie ludźmi. Oprócz "rodzin technik" w rozwiązywaniu problemów zarządzania korzysta się również z innych dyscyplin naukowych takich jak psychologia, socjologia, ekonomia, matematyka, prawo itp. Należy podkreślić fakt, iż współcześnie aby efektywnie zarządzać przedsiębiorstwem nie wystarczy znajomość jednej dziedziny czy techniki zarządzania" (Mikołajczyk 1995, s. 40-41).


Do najbardziej popularnych '''technik zarządzania''' zaliczyć można (Żukowski 2009, s. 38):
Do najbardziej popularnych '''technik zarządzania''' zaliczyć można (Żukowski 2009, s. 38):
Linia 67: Linia 67:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Jaczynowski L. (2016), [https://www.wsmciechanow.edu.pl/wp-content/uploads/2016/11/06_Jaczynowski.pdf "Diagnozowanie studenckich oczekiwań"], ''Rocznik Naukowy Wydziału Zarządzania w Ciechanowie'' nr. 1-4, Ciechanów.
<noautolinks>
* Kunikowski G., Smagowicz J., Uklańska A. (2019), [https://nsz.wat.edu.pl/pdf-132739-61518?filename=Application%20of%20Methods.pdf "Zastosowanie metod i technik w procesach wspomagających proces zarządzania kryzysowego"], ''Nowoczesne systemy zarządzania'' nr. 4, Warszawa.
* [https://mikroporady.pl/slownik-pojec/techniki-organizatorskie#:~:text=Techniki%20organizatorskie%20s%C4%85%20to%20celowo,od%20zakresu%20problemowego%2C%20kt%C3%B3rego%20dotycz%C4%85 ''Słownik pojęć - techniki organizatorskie''] (2022), Mikroporady
* Mikołajczyk Z. (1995), ''Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania'', PWN, Warszawa.
* [https://wopr.org.pl/podstawowe-techniki-organizatorskie/ ''Podstawowe techniki organizatorskie''] (2015), WOPR
* [https://mikroporady.pl/slownik-pojec/techniki-organizatorskie#:~:text=Techniki%20organizatorskie%20s%C4%85%20to%20celowo,od%20zakresu%20problemowego%2C%20kt%C3%B3rego%20dotycz%C4%85 ''Słownik pojęć - techniki organizatorskie''] (2022), Mikroporady.
* Jaczynowski L. (2016), "Diagnozowanie studenckich oczekiwań", ''Rocznik Naukowy Wydziału Zarządzania w Ciechanowie'' nr. 1-4, Ciechanów
* Molasy M. (2012), ''"Metody i techniki organizatorskie w zarządzaniu"'', Wydział Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
* Kunikowski G., Smagowicz J., Uklańska A. (2019), "Zastosowanie metod i technik w procesach wspomagających proces zarządzania kryzysowego", ''Nowoczesne systemy zarządzania'' nr. 4, Warszawa
* [https://wopr.org.pl/podstawowe-techniki-organizatorskie/ ''Podstawowe techniki organizatorskie''] (2015), WOPR.
* Mikołajczyk Z. (1995), ''Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania'', PWN, Warszawa
* Żukowski P. (2009), [https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Problemy_Profesjologii/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n2/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n2-s35-53/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n2-s35-53.pdf "Techniki zarządzania stosowane przez menadżerów w organizacji"], ''Problemy profesjologii'' nr. 2, Zielona Góra.
* Molasy M. (2012), ''"Metody i techniki organizatorskie w zarządzaniu"'', Wydział Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
* Żukowski P. (2009), [https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Problemy_Profesjologii/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n2/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n2-s35-53/Problemy_Profesjologii-r2009-t-n2-s35-53.pdf "Techniki zarządzania stosowane przez menadżerów w organizacji"], ''Problemy profesjologii'' nr. 2, Zielona Góra
</noautolinks>


{{a|Patryk Kozioł}}
{{a|Patryk Kozioł}}

Wersja z 10:57, 27 paź 2023

Techniki organizatorskie
Polecane artykuły

Techniki organizatorskie - są to "świadomie oraz celowo opracowane zalecenia, nadające się do wielokrotnego wykorzystania w procesie zarządzania. Zazwyczaj dotyczą one rozwiązywania problemów. Techniki organizatorskie charakteryzują się dużą szczegółowością zaleceń, ale w dużym stopniu zależą przede wszystkim od zakresu problemowego, którego dotyczą. Są to narzędzia wykorzystywane w analizie oraz rozwiązywaniu problemów przedsiębiorstwa w sferze organizacji i zarządzania. Stosowanie w procesie podejmowania decyzji różnych technik znacząco wpływa na wzrost poziomu racjonalności podejmowanych decyzji. Dzięki posługiwaniu się technikami organizatorskimi, zarówno menadżer jak i inni decydenci są w stanie dokładniej zidentyfikować problem decyzyjny, sformułować większą liczbę rozwiązań dla danego problemu oraz na końcu wybrać najlepsze rozwiązanie" (Słownik pojęć - techniki organizatorskie 2022).

"Technika organizatorska jest częścią szerszego pojęcia jakim jest metoda organizatorska. Technika organizatorska stanowi określny wzorzec postępowania badawczego" (Mikołajczyk 1995, s. 39).

Wspomniana technika organizatorska skłda się jednocześnie z dwóch podstawowych elementów (Mikołajczyk 1995, s. 39-40):

  • instrument badawczy zazwyczaj w postaci modelu oraz specjalistyczne przyrządy, służące przeprowadzeniu badań
  • sposób wykorzystania danego instrumentu, służący realizacji założeń metody - sposób ten jest określony poprzez przyjęte koncepcje postępowania na podstawie badań naukowych jak również doświadczeń projektowych.

Stosowanie metody organizatorskiej musi prowadzić do wygenerowania wariantów rozwiązań. Jeżeli rozwiązań nie ma lub jest tylko jedno, to uważamy, że sposób postępowania nie jest metodą ani techniką organizatorską. Metody i techniki organizatorskie służą do rozwiązywania tak zwanychproblemów organizatorskich (Molasy 2012, s. 2).

TL;DR

Techniki organizatorskie są narzędziami wykorzystywanymi w analizie i rozwiązywaniu problemów organizacyjnych i zarządzania w przedsiębiorstwach. Stosowanie tych technik wpływa na wzrost racjonalności podejmowanych decyzji. Techniki organizatorskie składają się z instrumentu badawczego i sposobu wykorzystania tego instrumentu. Metody organizatorskie są usystematyzowanym postępowaniem opartym na naukowych zasadach badawczych, służącym rozwiązywaniu problemów organizacyjnych. Cechami charakterystycznymi technik organizatorskich są różnorodność, otwartość i powtarzalność. Najczęściej stosowane techniki organizatorskie to metody sieciowe, analiza wartości, badanie metod pracy, badanie i mierzenie pracy oraz wartościowanie pracy. Techniki organizatorskie są również wykorzystywane w diagnozie przedsiębiorstwa i stanowią element technik zarządzania, w tym zarządzania przez cele, innowacje, delegowanie uprawnień, integracje, komunikację, motywację, kontrolę i zadania.

Metody organizatorskie

Metody i techniki organizatorskie znajdują się w obszarze metod zarządzania. Należy je rozpatrywać z punktu widzenia istniejących oraz powstających organizacji, realizujących procesy materialne oraz wytwórcze (Molasy 2012, s.2).

Metody organizatorskie (Molasy 2012, s.2):

  • stanowią usystematyzowane postępowanie, które oparte jest na naukowych zasadch badawczych, mających na celu rozwiązywanie problemów organizatorskich dla instytucji i organizacji projektowanych oraz już istniejących
  • dotyczą organizacji w ujęciu czynnościowym. Organizacja ta przejawia się w określonym działaniu ludzi, które jest wykonywane umyślnie oraz celowo i przebiega według ustalonego sposobu. Jeżeli wskazane działanie można stosować wielokrotnie i systematycznie, a w efekcie tego osiągnięty zostanie określony cel, to mówimy o metodzie określonego działania, którego celem jest osiągnięcie rzeczy zorganizowanej, a sam sposób tego osiągnięcia nazywany jest tak zwaną metodą organizatorską
  • cechują się powtarzalnością rezultatów
  • są to narzędzia funkcji organizowania prowadzące do zmian w sposób systematyczny i celowy.

Cechy charakterystyczne technik organizatorskich

Techniki organizatorskie można zdefiniować na podstawie ich cech charakterystycznych (Mikołajczyk 1995, s. 39-40):

  • różnorodność - duża liczba i wielość sposobów działania, ustalonych na podstawie działań teoretycznych i praktycznych. Trudno jest ustalić liczbę opracowanych i stosowanych technik organizatorskich, ze względu na to, iż nie wszystkie są uwzględniane w opracowaniach zwartych, a także z uwagi na trudności w ich jednoznacznym wydzielaniu i kwalifikowaniu z powodu interdyscyplinarności oraz wzajemnego przenikania
  • otwartość - mogą być oraz stale są powiększane o nowo powstałe sposoby postępowania oraz o zmieniane i udoskonalane dotychczasowe techniki, wykorzystywane w zarządzaniu organizacjami
  • powtarzalność - innymi słowy wielokrotność zastosowań, systematyczność stosowania i uporządkowana forma.

Najczęściej stosowane techniki organizatorskie

Do najczęściej używanych technik organizatorskich można zaliczyć (Podstawowe techniki organizatorskie 2015):

  • metody sieciowe
  • analiza wartości
  • badanie metod pracy
  • badanie i mierzenie pracy
  • wartościowanie pracy

Techniki organizatorskie w diagnozie przedsiębiorstwa

Diagnozę przedsiębiorstwa najczęściej przeprowadza się w przedsiębiorstwach dużych, o rozbudowanej strukturze organizacyjnej, ponieważ w takich firmach każda zmiana w podsystemie pociąga za sobą konieczność ich dokonywania w innych podsystemach lub w całym przedsiębiorstwie. Jest to zazwyczaj złożony i skomplikowany proces. Badania diagnostyczne często inicjują prowadzenie dalszych badań szczegółowych w obszarach i zakresie ustalonych w wyniku diagnozy. Wykorzystuje się w nich stosowne techniki organizatorskie (Mikołajczyk 1995, s. 54).

Techniki organizatorskie jako element technik zarządzania

"Techniki organizatorskie stanowią element składowy pojęcia bardziej obszernego jakim są techniki zarządzania. Tworzą one podstawę metodologiczną realizacji wszystkich funkcji zarządzania, takich jak: planowanie, organizowanie, kontrolowanie, motywowanie oraz kierowanie ludźmi. Oprócz "rodzin technik" w rozwiązywaniu problemów zarządzania korzysta się również z innych dyscyplin naukowych takich jak psychologia, socjologia, ekonomia, matematyka, prawo itp. Należy podkreślić fakt, iż współcześnie aby efektywnie zarządzać przedsiębiorstwem nie wystarczy znajomość jednej dziedziny czy techniki zarządzania" (Mikołajczyk 1995, s. 40-41).

Do najbardziej popularnych technik zarządzania zaliczyć można (Żukowski 2009, s. 38):

  • zarządzanie przez cele
  • zarządzanie przez innowacje
  • zarządzanie przez delegowanie uprawnień
  • zarządzanie przez integracje
  • zarządzanie przez komunikację
  • zarządzanie przez motywację
  • zarządzanie przez kontrolę
  • zarządzanie przez zadania.

Bibliografia

  • Słownik pojęć - techniki organizatorskie (2022), Mikroporady
  • Podstawowe techniki organizatorskie (2015), WOPR
  • Jaczynowski L. (2016), "Diagnozowanie studenckich oczekiwań", Rocznik Naukowy Wydziału Zarządzania w Ciechanowie nr. 1-4, Ciechanów
  • Kunikowski G., Smagowicz J., Uklańska A. (2019), "Zastosowanie metod i technik w procesach wspomagających proces zarządzania kryzysowego", Nowoczesne systemy zarządzania nr. 4, Warszawa
  • Mikołajczyk Z. (1995), Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, PWN, Warszawa
  • Molasy M. (2012), "Metody i techniki organizatorskie w zarządzaniu", Wydział Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
  • Żukowski P. (2009), "Techniki zarządzania stosowane przez menadżerów w organizacji", Problemy profesjologii nr. 2, Zielona Góra


Autor: Patryk Kozioł