Rodzaje wiedzy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


[[Wiedza]] jest to ustrukturalizowany i interpretowany zbiór informacji. Umiejętność używania, modyfikowania i tworzenia wiedzy to mądrość ( K. Piech, 2014).
[[Wiedza]] jest to ustrukturalizowany i interpretowany zbiór informacji. Umiejętność używania, modyfikowania i tworzenia wiedzy to mądrość ( K. Piech, 2014).
Linia 29: Linia 27:


==Składniki wiedzy==
==Składniki wiedzy==
Wyróżnili oni dwa podstawowe składniki wiedzy:  
Wyróżnili oni dwa podstawowe składniki wiedzy:
* wiedzę ukrytą (cichą) - wykorzystywaną na co dzień przez ludzi, ale trudną do uchwycenia w postaci zapisów formalnych, której istoty nie da się wyrazić za pomocą słów,
* wiedzę ukrytą (cichą) - wykorzystywaną na co dzień przez ludzi, ale trudną do uchwycenia w postaci zapisów formalnych, której istoty nie da się wyrazić za pomocą słów,
* wiedzę dostępną (formalną) - która da się usystematyzować i przedstawić za pomocą słów, liczb, znaków lub symboli, i dzięki temu przekazać innej osobie (I.Nonaka, H.Takeuchi 2000, s. 25).
* wiedzę dostępną (formalną) - która da się usystematyzować i przedstawić za pomocą słów, liczb, znaków lub symboli, i dzięki temu przekazać innej osobie (I.Nonaka, H.Takeuchi 2000, s. 25).
 
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
 
Interakcja między wiedzą jawną/formalną a ukrytą jest podstawowym sposobem pomnażania wiedzy (ilość wiedzy wzrasta z jej wykorzystaniem). Wiedza w tym przypadku może mieć następujące formy:
Interakcja między wiedzą jawną/formalną a ukrytą jest podstawowym sposobem pomnażania wiedzy (ilość wiedzy wzrasta z jej wykorzystaniem). Wiedza w tym przypadku może mieć następujące formy:
* Eksternalizacji wiedzy - ujawnianie wiedzy ukrytej, mieszanie doświadczeń jednostek, grup, tak aby inni mogli się jej nauczyć, a także ją doskonalić
* Eksternalizacji wiedzy - ujawnianie wiedzy ukrytej, mieszanie doświadczeń jednostek, grup, tak aby inni mogli się jej nauczyć, a także ją doskonalić
* Specjalizacji wiedzy - zdobywanie wiedzy, poprze współpracę z osobami, które już taką wiedzę posiadają oraz podpatrywanie  
* Specjalizacji wiedzy - zdobywanie wiedzy, poprze współpracę z osobami, które już taką wiedzę posiadają oraz podpatrywanie
* Internalizacji wiedzy - korzystanie z wiedzy jawnej oraz przekształcenie jej w wiedzę domyślną, nauczenie się i wykorzystanie wiedzy w działaniu
* Internalizacji wiedzy - korzystanie z wiedzy jawnej oraz przekształcenie jej w wiedzę domyślną, nauczenie się i wykorzystanie wiedzy w działaniu
* Kombinacji wiedzy - wzbogacenie wiedzy jawnej. (Jemieniak D., Koźmiński K. A., 2012, s. 25)
* Kombinacji wiedzy - wzbogacenie wiedzy jawnej. (Jemieniak D., Koźmiński K. A., 2012, s. 25)
Linia 46: Linia 44:
#* wiedza faktograficzna (deskryptywna), nazywana też „wiedzą o” (odpowiada na pytania: co?, gdzie? kto?) - jest to wiedza operacyjna, łatwa do przekazania, czyli taka, która dotyczy faktów opisujących obiekty, zdarzenia oraz procesy. Jest to znajomość stanu rzeczy. Opisuje stan rozpatrywanej rzeczywistości.
#* wiedza faktograficzna (deskryptywna), nazywana też „wiedzą o” (odpowiada na pytania: co?, gdzie? kto?) - jest to wiedza operacyjna, łatwa do przekazania, czyli taka, która dotyczy faktów opisujących obiekty, zdarzenia oraz procesy. Jest to znajomość stanu rzeczy. Opisuje stan rozpatrywanej rzeczywistości.
#* wiedza proceduralna, nazywana też „wiedzą jak” - algorytmiczna, heurystyczna. Dotyczy metod i sposobów rozwiązywania problemów. Jest to wiedza zdobywana przez doświadczenie, dotyczy codziennych praktyk, w tym także zawodowych. Większość zasobów tej wiedzy, to wiedza ukryta.
#* wiedza proceduralna, nazywana też „wiedzą jak” - algorytmiczna, heurystyczna. Dotyczy metod i sposobów rozwiązywania problemów. Jest to wiedza zdobywana przez doświadczenie, dotyczy codziennych praktyk, w tym także zawodowych. Większość zasobów tej wiedzy, to wiedza ukryta.
#* wiedza semantyczna, nazywana też „wiedzą co to znaczy” - oparta o sens (znaczenie) terminów, pojęć i wyrazów. Jest to wiedza niezbędna w procesach komunikacji, a także myśli człowieka. Wiedza ta jest zawarta w definicjach i interpretacjach słownikowych.  
#* wiedza semantyczna, nazywana też „wiedzą co to znaczy” - oparta o sens (znaczenie) terminów, pojęć i wyrazów. Jest to wiedza niezbędna w procesach komunikacji, a także myśli człowieka. Wiedza ta jest zawarta w definicjach i interpretacjach słownikowych.
#* wiedza normatywna - określająca [[norma]]y i wzorce, tradycja. Są to wzory działania, sposoby myślenia, które w większości czerpiemy z przeszłości, (Sztompka 2009, s. 248-249).
#* wiedza normatywna - określająca [[norma]]y i wzorce, tradycja. Są to wzory działania, sposoby myślenia, które w większości czerpiemy z przeszłości, (Sztompka 2009, s. 248-249).
#* wiedza strukturalna, nazywana też „wiedzą dlaczego”- dotycząca związków między faktami, procesami, zdarzeniami. Jest to wiedza związana z systemem kulturowym i strategią np. firmy - wiedza opiera się na zrozumieniu motywów jej działania. Francis Bacon, angielski filozof, mawiał, że prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn (Wikicytaty z dnia 2011.03.01). (Flakiewicz W., 2002, s. 36), (Stefanowicz B., 2014, s. 29-31)
#* wiedza strukturalna, nazywana też „wiedzą dlaczego”- dotycząca związków między faktami, procesami, zdarzeniami. Jest to wiedza związana z systemem kulturowym i strategią np. firmy - wiedza opiera się na zrozumieniu motywów jej działania. Francis Bacon, angielski filozof, mawiał, że prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn (Wikicytaty z dnia 2011.03.01). (Flakiewicz W., 2002, s. 36), (Stefanowicz B., 2014, s. 29-31)
Linia 62: Linia 60:
#* wiedza abstrakcyjna - modelowa, ogólna
#* wiedza abstrakcyjna - modelowa, ogólna
#* wiedza interdyscyplinarna - wykorzystująca połączenie wielu dziedzin wiedzy do opisu i analizy zjawiska.
#* wiedza interdyscyplinarna - wykorzystująca połączenie wielu dziedzin wiedzy do opisu i analizy zjawiska.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Flakiewicz W., (2002),  ''Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje'', Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa  
<noautolinks>
* Jemieniak D., Koźmiński K. A., (2012), ''[[Zarządzanie]] wiedzą'' Warszawa
* Flakiewicz W., (2002),  ''Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje'', Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
* Jemieniak D., Koźmiński K. A., (2012), ''Zarządzanie wiedzą'' Warszawa
* Nonaka I., Takeuchi H., (2000), ''Kreowanie wiedzy w organizacji'', Poltext, Warszawa
* Nonaka I., Takeuchi H., (2000), ''Kreowanie wiedzy w organizacji'', Poltext, Warszawa
* Piech K., (2004), ''[https://www.researchgate.net/profile/Krzysztof_Piech/publication/265592503_Gospodarka_oparta_na_wiedzy_jako_etap_przemian_spoleczno-gospodarczych_krajow_transformacji_systemowej/links/5412fcf40cf2bb7347db1670.pdf Gospodarka oparta na wiedzy jako etap przemian społeczno-gospodarczych krajów transformacji systemowej]'', Warszawa
* Piech K., (2004), ''Gospodarka oparta na wiedzy jako etap przemian społeczno-gospodarczych krajów transformacji systemowej'', Warszawa
* Stefanowicz B., (2013), ''Informacja. Wiedza. Mądrość.'', Warszawa
* Stefanowicz B., (2013), ''Informacja. Wiedza. Mądrość.'', Warszawa
* Woźniak K., (2005) ''[[System]] informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>


{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Patrycja Marszałek}}
{{a|[[Krzysztof Woźniak]], Patrycja Marszałek}}

Wersja z 09:40, 28 paź 2023

Rodzaje wiedzy
Polecane artykuły

Wiedza jest to ustrukturalizowany i interpretowany zbiór informacji. Umiejętność używania, modyfikowania i tworzenia wiedzy to mądrość ( K. Piech, 2014).

W przetwarzaniu wiedzy występują cztery fazy: Dane —> Informacja —> Wiedza —> Mądrość

Pojęcie zarządzania wiedzą formułowane jest często w sposób bardzo lapidarny (encyklopedyczny, skrótowy) lub określane jest w sposób rozmyty nie eksponując wystarczająco istoty zarządzania. Podstawowym problem zarządzania wiedzą jest trudność ujęcia specyficznych aspektów procesu myślowego człowieka. Autorzy wyróżniają między innymi następujące cechy wiedzy (I.Nonaka, H.Takeuchi 2000, s. 80):

  • wiedza dotyczy przekonań i oczekiwań,
  • wiedza dotyczy działań,
  • wiedza dotyczy znaczeń.

TL;DR

Artykuł omawia pojęcie zarządzania wiedzą i interakcję między wiedzą jawna a ukrytą. Wyróżnia się dwa podstawowe składniki wiedzy: wiedzę ukrytą i dostępną. Przedstawia się również klasyfikację wiedzy, uwzględniającą różnorodne kryteria, takie jak rodzaj wiedzy, ogólność, pewność i zbliżenie do danej dziedziny.

Składniki wiedzy

Wyróżnili oni dwa podstawowe składniki wiedzy:

  • wiedzę ukrytą (cichą) - wykorzystywaną na co dzień przez ludzi, ale trudną do uchwycenia w postaci zapisów formalnych, której istoty nie da się wyrazić za pomocą słów,
  • wiedzę dostępną (formalną) - która da się usystematyzować i przedstawić za pomocą słów, liczb, znaków lub symboli, i dzięki temu przekazać innej osobie (I.Nonaka, H.Takeuchi 2000, s. 25).

Interakcja między wiedzą jawną/formalną a ukrytą jest podstawowym sposobem pomnażania wiedzy (ilość wiedzy wzrasta z jej wykorzystaniem). Wiedza w tym przypadku może mieć następujące formy:

  • Eksternalizacji wiedzy - ujawnianie wiedzy ukrytej, mieszanie doświadczeń jednostek, grup, tak aby inni mogli się jej nauczyć, a także ją doskonalić
  • Specjalizacji wiedzy - zdobywanie wiedzy, poprze współpracę z osobami, które już taką wiedzę posiadają oraz podpatrywanie
  • Internalizacji wiedzy - korzystanie z wiedzy jawnej oraz przekształcenie jej w wiedzę domyślną, nauczenie się i wykorzystanie wiedzy w działaniu
  • Kombinacji wiedzy - wzbogacenie wiedzy jawnej. (Jemieniak D., Koźmiński K. A., 2012, s. 25)

Klasyfikacja wiedzy

Przedstawia się również inną klasyfikację wiedzy człowieka, wyodrębniając cztery kryteria podziału:

  1. Kryterium różnorodności, Kryterium „co wiem?”, która została zgromadzona i jest przechowywana przez pamięć jednostki (wiedza indywidualna, osobista) lub pamięć grupy osób (wiedza zbiorowa)
    • wiedza faktograficzna (deskryptywna), nazywana też „wiedzą o” (odpowiada na pytania: co?, gdzie? kto?) - jest to wiedza operacyjna, łatwa do przekazania, czyli taka, która dotyczy faktów opisujących obiekty, zdarzenia oraz procesy. Jest to znajomość stanu rzeczy. Opisuje stan rozpatrywanej rzeczywistości.
    • wiedza proceduralna, nazywana też „wiedzą jak” - algorytmiczna, heurystyczna. Dotyczy metod i sposobów rozwiązywania problemów. Jest to wiedza zdobywana przez doświadczenie, dotyczy codziennych praktyk, w tym także zawodowych. Większość zasobów tej wiedzy, to wiedza ukryta.
    • wiedza semantyczna, nazywana też „wiedzą co to znaczy” - oparta o sens (znaczenie) terminów, pojęć i wyrazów. Jest to wiedza niezbędna w procesach komunikacji, a także myśli człowieka. Wiedza ta jest zawarta w definicjach i interpretacjach słownikowych.
    • wiedza normatywna - określająca normay i wzorce, tradycja. Są to wzory działania, sposoby myślenia, które w większości czerpiemy z przeszłości, (Sztompka 2009, s. 248-249).
    • wiedza strukturalna, nazywana też „wiedzą dlaczego”- dotycząca związków między faktami, procesami, zdarzeniami. Jest to wiedza związana z systemem kulturowym i strategią np. firmy - wiedza opiera się na zrozumieniu motywów jej działania. Francis Bacon, angielski filozof, mawiał, że prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn (Wikicytaty z dnia 2011.03.01). (Flakiewicz W., 2002, s. 36), (Stefanowicz B., 2014, s. 29-31)
  2. Kryterium ogólności
    • wiedza teoretyczna - budowana w oparciu o twierdzenia, teorie itp.,
    • wiedza empiryczna - oparta na obserwacji i doświadczeniu własnym i cudzym,
    • wiedza sterująca - będąca syntezą wiedzy teoretycznej i empirycznej,
  3. Kryterium różnorodności
    • wiedza pewna - oparta na faktach i udowodnionych prawach,
    • wiedza niepewna - częściowo tylko potwierdzona faktami i prawami,
    • wiedza hipotetyczna - oparta o przypuszczenia
    • niewiedza - całkowity brak wiedzy w danym obszarze,
  4. Kryterium stopnia zbliżenia do danej dziedziny
    • wiedza specyficzna - bezpośrednio związana z daną dziedziną,
    • wiedza abstrakcyjna - modelowa, ogólna
    • wiedza interdyscyplinarna - wykorzystująca połączenie wielu dziedzin wiedzy do opisu i analizy zjawiska.

Bibliografia

  • Flakiewicz W., (2002), Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
  • Jemieniak D., Koźmiński K. A., (2012), Zarządzanie wiedzą Warszawa
  • Nonaka I., Takeuchi H., (2000), Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa
  • Piech K., (2004), Gospodarka oparta na wiedzy jako etap przemian społeczno-gospodarczych krajów transformacji systemowej, Warszawa
  • Stefanowicz B., (2013), Informacja. Wiedza. Mądrość., Warszawa
  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Krzysztof Woźniak, Patrycja Marszałek