Prosty program: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Prosty [[program]]''' – przykładowy program służący do przedstawienia podstawowych elementów kodu źródłowego napisany w jednym z [[Języki programowania|języków programowania]].
'''Prosty [[program]]''' – przykładowy program służący do przedstawienia podstawowych elementów kodu źródłowego napisany w jednym z [[Języki programowania|języków programowania]].
Linia 21: Linia 20:


==Proces uruchomienia programu==
==Proces uruchomienia programu==
Do uruchomienia programu w postaci kodu źródłowego niezbędne jest przeprowadzenie procesu kompilacji którego celem jest przetłumaczenie kodu napisanego w danym języku programowania na kod maszynowy. Wykorzystanie procesu kompilacji pozwala na dostarczenie przez człowieka kodu w czytelnej dla niego postaci. Generowanie kodu maszynowego przekazywanego jako instrukcje dla procesora następuje po analizie leksykalnej (analiza kodu źródłowego na podstawie jego jednostek elementarnych – [[token]]ów), analizie składniowej (sprawdzenie kodu źródłowego pod względem zgodności z regułami danego języka) oraz analizie semantycznej, której celem jest określenie znaczenia tokenów. Ostatnim elementem kompilacji jest generowanie kodu maszynowego. Niektóre kompilatory dokonują kompilacji do języka asemblera a następnie poprzez asembler kod tłumaczony jest do postaci kodu maszynowego.  
Do uruchomienia programu w postaci kodu źródłowego niezbędne jest przeprowadzenie procesu kompilacji którego celem jest przetłumaczenie kodu napisanego w danym języku programowania na kod maszynowy. Wykorzystanie procesu kompilacji pozwala na dostarczenie przez człowieka kodu w czytelnej dla niego postaci. Generowanie kodu maszynowego przekazywanego jako instrukcje dla procesora następuje po analizie leksykalnej (analiza kodu źródłowego na podstawie jego jednostek elementarnych – [[token]]ów), analizie składniowej (sprawdzenie kodu źródłowego pod względem zgodności z regułami danego języka) oraz analizie semantycznej, której celem jest określenie znaczenia tokenów. Ostatnim elementem kompilacji jest generowanie kodu maszynowego. Niektóre kompilatory dokonują kompilacji do języka asemblera a następnie poprzez asembler kod tłumaczony jest do postaci kodu maszynowego.


==Prosty program C++==
==Prosty program C++==
Przykładowy program mający na celu wyświetlenie prostego tekstu w konsoli systemu operacyjnego, napisany w języku [[C++]]:  
Przykładowy program mający na celu wyświetlenie prostego tekstu w konsoli systemu operacyjnego, napisany w języku [[C++]]:
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
<pre>
<pre>
# include <iostream> //dodanie pliku biblioteki input-output stream
# include <iostream> //dodanie pliku biblioteki input-output stream


int main () { //główna [[funkcja]] main  
int main () { //główna [[funkcja]] main


  std::cout << “Prosty program napisany w C++"; //polecenie wypisania na ekran
  std::cout << “Prosty program napisany w C++"; //polecenie wypisania na ekran
  [[system]]("pause"); //zatrzymanie "okienka" konsoli po wykonaniu kodu  
  [[system]]("pause"); //zatrzymanie "okienka" konsoli po wykonaniu kodu
  return 0; //funkcja main domyślnie zwraca zero na znak poprawnego wykonania programu
  return 0; //funkcja main domyślnie zwraca zero na znak poprawnego wykonania programu
}
}
Linia 45: Linia 44:
* '''class''' – początek definicji klasy
* '''class''' – początek definicji klasy
* kategorię '''static''' określającą, że metodę można wywołać bez konieczności utworzenia obiektu klasy
* kategorię '''static''' określającą, że metodę można wywołać bez konieczności utworzenia obiektu klasy
* nazwy metody '''main'''- oznaczającej miejsce rozpoczęcia działania programu  
* nazwy metody '''main'''- oznaczającej miejsce rozpoczęcia działania programu
* klasy '''System.out''' – standardowy strumień wyjścia (ekran)
* klasy '''System.out''' – standardowy strumień wyjścia (ekran)


Kod źródłowy wykorzystujący powyższe elementy ma postać:  
Kod źródłowy wykorzystujący powyższe elementy ma postać:


<pre>
<pre>
Linia 64: Linia 63:
==Prosty program w języku Pascal==
==Prosty program w języku Pascal==
Kształt programu w języku [[Pascal (język programowania)|Pascal]] w najprostszej postaci można przedstawić za pomocą trzech słów kluczowych:
Kształt programu w języku [[Pascal (język programowania)|Pascal]] w najprostszej postaci można przedstawić za pomocą trzech słów kluczowych:
* '''program''' po którym następuje nazwa programu (bez odstępów i znaków interpunkcyjnych)  
* '''program''' po którym następuje nazwa programu (bez odstępów i znaków interpunkcyjnych)
* '''begin''' oznaczająca początek programu
* '''begin''' oznaczająca początek programu
* '''end''' oznaczająca koniec programu
* '''end''' oznaczająca koniec programu


oraz ciągu dowolnych instrukcji zawartych pomiędzy słowami kluczowymi ''begin'' i ''end''.  
oraz ciągu dowolnych instrukcji zawartych pomiędzy słowami kluczowymi ''begin'' i ''end''.


Przykładowy program wyświetlający ciąg znaków ma postać:
Przykładowy program wyświetlający ciąg znaków ma postać:
Linia 76: Linia 75:
begin
begin
  writeln (‘Prosty program napisany w Pascalu’),
  writeln (‘Prosty program napisany w Pascalu’),
end.  
end.
/<pre>
/<pre>
Efektem działania będzie wyświetlenie ciągu znaków:
Efektem działania będzie wyświetlenie ciągu znaków:
Linia 92: Linia 91:
}
}
</pre>
</pre>
Rownież w tym przykładzie efektem działania program będzie wyświetlenie ciągu znaków:  
Rownież w tym przykładzie efektem działania program będzie wyświetlenie ciągu znaków:
<pre>Prosty program w C#</pre>
<pre>Prosty program w C#</pre>


Linia 110: Linia 109:
print ‘Prosty program w Pythonie’
print ‘Prosty program w Pythonie’
</pre>
</pre>
Uruchomienie programu zapisanego pod nazwa ''program.py'' sprowadza się do wprowadzenia w konsoli polecenia:  
Uruchomienie programu zapisanego pod nazwa ''program.py'' sprowadza się do wprowadzenia w konsoli polecenia:
<pre>python.exe program.py</pre>
<pre>python.exe program.py</pre>


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Eckel Bruce, Thinking in Java. Edycja polska. Wydanie IV, Helion, Gliwice 2006, s. 81-83.
<noautolinks>
* Farbaniec Dawid, Asembler. Leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice 2012, s. 15-16.
* Eckel Bruce, Thinking in Java. Edycja polska. Wydanie IV, Helion, Gliwice 2006, s. 81-83
* Liberty Jesse, Programowanie C#, Helion, Gliwice 2006, s. 22-25.
* Farbaniec Dawid, Asembler. Leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice 2012, s. 15-16
* Martelli Alex, Python Receptury, Helion, Gliwice 2006, s. 92-93.
* Liberty Jesse, Programowanie C#, Helion, Gliwice 2006, s. 22-25
* McBride P.K., Pascal – to proste, Wydawnictwo RM, Warszawa 2001, s. 3-6.
* Martelli Alex, Python Receptury, Helion, Gliwice 2006, s. 92-93
* Porębski Wiesław, Język C++ Standard [[ISO]] w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 9-14.
* McBride P.K., Pascal – to proste, Wydawnictwo RM, Warszawa 2001, s. 3-6
* Schildt Herbert, Java. Kompendium programisty. Wydanie VIII, Helion, Gliwice 2012, s. 30-33.
* Porębski Wiesław, Język C++ Standard ISO w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 9-14
* Schwartz Randal L., Wprowadzenie Perl, Helion, Gliwice 2006, s. 17,25-27.
* Schildt Herbert, Java. Kompendium programisty. Wydanie VIII, Helion, Gliwice 2012, s. 30-33
* Schwartz Randal L., Wprowadzenie Perl, Helion, Gliwice 2006, s. 17,25-27
</noautolinks>


[[Kategoria:Języki programowania]]
[[Kategoria:Języki programowania]]

Wersja z 19:41, 28 paź 2023

Prosty program
Polecane artykuły

Prosty program – przykładowy program służący do przedstawienia podstawowych elementów kodu źródłowego napisany w jednym z języków programowania.

TL;DR

Artykuł przedstawia przykładowe proste programy napisane w różnych językach programowania, takich jak C++, Java, Pascal, C#, Perl i Python. Pokazuje proces uruchomienia programu poprzez kompilację kodu źródłowego i opisuje podstawowe elementy kodu dla każdego języka.

Proces uruchomienia programu

Do uruchomienia programu w postaci kodu źródłowego niezbędne jest przeprowadzenie procesu kompilacji którego celem jest przetłumaczenie kodu napisanego w danym języku programowania na kod maszynowy. Wykorzystanie procesu kompilacji pozwala na dostarczenie przez człowieka kodu w czytelnej dla niego postaci. Generowanie kodu maszynowego przekazywanego jako instrukcje dla procesora następuje po analizie leksykalnej (analiza kodu źródłowego na podstawie jego jednostek elementarnych – tokenów), analizie składniowej (sprawdzenie kodu źródłowego pod względem zgodności z regułami danego języka) oraz analizie semantycznej, której celem jest określenie znaczenia tokenów. Ostatnim elementem kompilacji jest generowanie kodu maszynowego. Niektóre kompilatory dokonują kompilacji do języka asemblera a następnie poprzez asembler kod tłumaczony jest do postaci kodu maszynowego.

Prosty program C++

Przykładowy program mający na celu wyświetlenie prostego tekstu w konsoli systemu operacyjnego, napisany w języku C++:

# include <iostream> //dodanie pliku biblioteki input-output stream

int main () { //główna [[funkcja]] main

 std::cout << “Prosty program napisany w C++"; //polecenie wypisania na ekran
 [[system]]("pause"); //zatrzymanie "okienka" konsoli po wykonaniu kodu
 return 0; //funkcja main domyślnie zwraca zero na znak poprawnego wykonania programu
}

Efektem działania programu będzie wyświetlenie napisu:

Prosty program napisany w C++ 

Prosty program Java

Przykładowy program którego efektem będzie wyświetlenie na ekranie prostego tekstu napisany w kodzie źródłowym Java. Do napisania poniższego programu niezbędne jest wykorzystanie kilku elementów wykorzystywanych przez ten język wysokiego poziomu:

  • modyfikatora dostępu public, który określa zakres widoczności klasy
  • class – początek definicji klasy
  • kategorię static określającą, że metodę można wywołać bez konieczności utworzenia obiektu klasy
  • nazwy metody main- oznaczającej miejsce rozpoczęcia działania programu
  • klasy System.out – standardowy strumień wyjścia (ekran)

Kod źródłowy wykorzystujący powyższe elementy ma postać:

public class PierwszyProgram {

 Public static void main (String[]args) {

 System.out.println (Prosty program napisany w Javie”),
 }
}

Efektem działania programu będzie wyświetlenie napisu:

Prosty program napisany w Javie

Prosty program w języku Pascal

Kształt programu w języku Pascal w najprostszej postaci można przedstawić za pomocą trzech słów kluczowych:

  • program po którym następuje nazwa programu (bez odstępów i znaków interpunkcyjnych)
  • begin oznaczająca początek programu
  • end oznaczająca koniec programu

oraz ciągu dowolnych instrukcji zawartych pomiędzy słowami kluczowymi begin i end.

Przykładowy program wyświetlający ciąg znaków ma postać:

program przykładowy,
begin
 writeln (‘Prosty program napisany w Pascalu’),
end.
/<pre>
Efektem działania będzie wyświetlenie ciągu znaków:
<pre>Prosty program napisany w Pascalu

Prosty program w języku C#

Przykładowy program napisany w języku C# jest znacząco podobny do programu napisanego w Java i ma postać:

class PierwszyProgram
{
 Static void Main ()
 {
 System.Conlose.WriteLine (“Prosty program w C#”),
 }
}

Rownież w tym przykładzie efektem działania program będzie wyświetlenie ciągu znaków:

Prosty program w C#

Prosty program w Perl

W języku Perl programy do napisania kody źródłowego nie jest wymagane wykorzystanie specjalnego środowiska programistycznego. Kod źródłowy można tworzyć i modyfikować za pomocą zwykłego edytora tekstów, jednakże zalecane jest wykorzystanie edytora tekstów dla programistów, który pozwala m.in. na dodawanie wcięć całego bloku czy odnajdywanie nawiasu klamrowego który zamyka jedną z części programu. Przykładowy program w języku Perl składa się z zaledwie dwóch linii:

#!/usr/bin/perl
print “Prosty program w Perlu \n”

Pierwszy wiersz wskazuje na ścieżkę do interpretera Perla. W środowisku UNIX standardową ścieżką jest:

/usr/bin/perl

natomiast w przypadku Windows domyślna ścieżka to:

c:/perl/bin/perl.exe

Druga linia wykorzystując funkcje print powoduje wyświetlenie na ekranie łańcucha znaków:

Prosty program w Perlu

Prosty program w języku Python

Do napisania programu w języku Python również nie jest konieczne wykorzystanie specjalnego środowiska programistycznego, jednakże wykorzystanie notatnika z funkcją kolorowania składni znacząco ułatwia pisanie kodu. Python jest językiem interpretowanym – oznacza to, że do uruchomienia programu nie jest konieczne wykonywanie kompilacji programu. Jednym narzędziem potrzebnym do uruchomienia programu jest interpreter. Najprostszy program napisany w języku Python, wyświetlający ciąg znaków "Prosty program w Pythonie” to zaledwie jedna linia kodu:

print ‘Prosty program w Pythonie’

Uruchomienie programu zapisanego pod nazwa program.py sprowadza się do wprowadzenia w konsoli polecenia:

python.exe program.py

Bibliografia

  • Eckel Bruce, Thinking in Java. Edycja polska. Wydanie IV, Helion, Gliwice 2006, s. 81-83
  • Farbaniec Dawid, Asembler. Leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice 2012, s. 15-16
  • Liberty Jesse, Programowanie C#, Helion, Gliwice 2006, s. 22-25
  • Martelli Alex, Python Receptury, Helion, Gliwice 2006, s. 92-93
  • McBride P.K., Pascal – to proste, Wydawnictwo RM, Warszawa 2001, s. 3-6
  • Porębski Wiesław, Język C++ Standard ISO w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 9-14
  • Schildt Herbert, Java. Kompendium programisty. Wydanie VIII, Helion, Gliwice 2012, s. 30-33
  • Schwartz Randal L., Wprowadzenie Perl, Helion, Gliwice 2006, s. 17,25-27

Autor: Jarosław Wachel