Proces decyzyjny w Unii europejskiej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
Nie podano opisu zmian
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Proces decyzyjny w Unii Europejskiej''' jest to proces grupowania i podejmowania decyzji przez organy i instytucje Unii Europejskiej. Jest to proces złożony, który obejmuje dyskusje, negocjacje i konsultacje między członkami Unii Europejskiej w celu wypracowania wspólnego stanowiska. Proces decyzyjny w Unii Europejskiej dzieli się na trzy etapy: inicjatywę, konsultacje i decyzję.
* '''Inicjatywa''': Na tym etapie inicjatywa może pochodzić od Komisji Europejskiej, od jednego lub kilku krajów członkowskich lub od Parlamentu Europejskiego. Inicjatywa jest szczegółowo omówiona przez Komisję Europejską i przedstawiona Radzie Europejskiej.
* '''Konsultacje''': Na tym etapie procesu decyzyjnego, inicjatywa wraz z zaleceniami Komisji Europejskiej jest omawiana przez Radę Europejską oraz Parlament Europejski, który może przedstawić swoje stanowisko. Na tym etapie członkowie Unii Europejskiej mogą przedstawić swoje stanowisko w odpowiedzi na inicjatywę.
* '''Decyzja''': Na tym etapie inicjatywa jest ostatecznie uzgodniona i poddana pod głosowanie przez Radę Europejską i Parlament Europejski. Jeśli obydwa organy zgodzą się na przyjęcie inicjatywy, stanie się ona oficjalnym aktem prawnym. W przeciwnym razie inicjatywa zostanie odrzucona.


Organy [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] mogą wydawać pięć rodzajów uchwał a jedną z nich są decyzje. '''Decyzje obowiązują''' określonych adresatów WE oraz [[Euratom]]u, decyzje indywidualne zaś obowiązywały adresatów [[EWWiS]].  
Organy [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] mogą wydawać pięć rodzajów uchwał a jedną z nich są decyzje. '''Decyzje obowiązują''' określonych adresatów WE oraz [[Euratom]]u, decyzje indywidualne zaś obowiązywały adresatów [[EWWiS]].  
 
<google>t</google>
==Adresaci decyzji==
==Adresaci decyzji==
Adresatami mogą być państwa członkowskie, jak również osoby prawne i fizyczne. Obowiązują one automatycznie na terytorium państw członkowskich i nie wymagają żadnych wewnętrznych przepisów wykonawczych dla uzyskania mocy wiążącej.  
Adresatami mogą być państwa członkowskie, jak również osoby prawne i fizyczne. Obowiązują one automatycznie na terytorium państw członkowskich i nie wymagają żadnych wewnętrznych przepisów wykonawczych dla uzyskania mocy wiążącej.  
Linia 23: Linia 27:


Wykonanie przymusowe może być zawieszone tylko na podstawie decyzji [[Trybunał Sprawiedliwości|Trybunału Sprawiedliwości]] Unii Europejskiej. W przypadku sprzeczności uchwał organów UE z prawem narodowym [[priorytet]] maja uchwały tych organów.
Wykonanie przymusowe może być zawieszone tylko na podstawie decyzji [[Trybunał Sprawiedliwości|Trybunału Sprawiedliwości]] Unii Europejskiej. W przypadku sprzeczności uchwał organów UE z prawem narodowym [[priorytet]] maja uchwały tych organów.
==Wady i zalety==
Wady i zalety procesu decyzyjnego UE:
Zalety:
* Proces decyzyjny UE zapewnia równowagę interesów i wpływ wszystkich państw członkowskich na proces podejmowania decyzji.
* Proces decyzyjny UE zapewnia wszystkim krajom członkowskim możliwość wpływania na decyzje dotyczące polityki Unii Europejskiej.
* Proces decyzyjny UE zapewnia wszystkim krajom członkowskim równy dostęp do informacji dotyczących decyzji Unii Europejskiej.
Wady:
* Proces decyzyjny UE jest czasochłonny i skomplikowany.
* Proces decyzyjny UE zapewnia tylko państwom członkowskim wpływ na decyzje Unii Europejskiej, co oznacza, że obywatele mają ograniczony dostęp do informacji i wpływu na decyzje.
* Proces decyzyjny UE może prowadzić do opóźnienia w implementacji i realizacji decyzji Unii Europejskiej.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* A. Marszałek, Integracja Europejska, PWE, Warszawa 2004
* Doliwa - Klepacki Z., Integracja Europejska, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości, Białystok 2003
* Z. Doliwa - Klepacki, Integracja Europejska, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości, Białystok 2003
* Greta, M., & Otto, J. (2016). Proces decyzyjny i zarządczy w Unii Europejskiej–znaczenie systemu agencyjnego. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
* Marszałek A., Integracja Europejska, PWE, Warszawa 2004
* Piechowicz, M. (2013). ''[https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/5380/Piechowicz%20-%20Lobbing%20gospodarczy%20w%20procesie%20decyzyjnym%20UE.pdf?sequence=1 Lobbing gospodarczy w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej]''. Wydawnictwo MADO.
 


{{a|Mateusz Folwarski}}
{{a|Mateusz Folwarski}}
[[Kategoria:Unia Europejska]]
[[Kategoria:Unia Europejska]]

Wersja z 13:59, 29 sty 2023

Proces decyzyjny w Unii europejskiej
Polecane artykuły

Proces decyzyjny w Unii Europejskiej jest to proces grupowania i podejmowania decyzji przez organy i instytucje Unii Europejskiej. Jest to proces złożony, który obejmuje dyskusje, negocjacje i konsultacje między członkami Unii Europejskiej w celu wypracowania wspólnego stanowiska. Proces decyzyjny w Unii Europejskiej dzieli się na trzy etapy: inicjatywę, konsultacje i decyzję.

  • Inicjatywa: Na tym etapie inicjatywa może pochodzić od Komisji Europejskiej, od jednego lub kilku krajów członkowskich lub od Parlamentu Europejskiego. Inicjatywa jest szczegółowo omówiona przez Komisję Europejską i przedstawiona Radzie Europejskiej.
  • Konsultacje: Na tym etapie procesu decyzyjnego, inicjatywa wraz z zaleceniami Komisji Europejskiej jest omawiana przez Radę Europejską oraz Parlament Europejski, który może przedstawić swoje stanowisko. Na tym etapie członkowie Unii Europejskiej mogą przedstawić swoje stanowisko w odpowiedzi na inicjatywę.
  • Decyzja: Na tym etapie inicjatywa jest ostatecznie uzgodniona i poddana pod głosowanie przez Radę Europejską i Parlament Europejski. Jeśli obydwa organy zgodzą się na przyjęcie inicjatywy, stanie się ona oficjalnym aktem prawnym. W przeciwnym razie inicjatywa zostanie odrzucona.

Organy Unii Europejskiej mogą wydawać pięć rodzajów uchwał a jedną z nich są decyzje. Decyzje obowiązują określonych adresatów WE oraz Euratomu, decyzje indywidualne zaś obowiązywały adresatów EWWiS.

Adresaci decyzji

Adresatami mogą być państwa członkowskie, jak również osoby prawne i fizyczne. Obowiązują one automatycznie na terytorium państw członkowskich i nie wymagają żadnych wewnętrznych przepisów wykonawczych dla uzyskania mocy wiążącej.

Decyzje Rady i Komisji, nakładające na osoby prawne lub fizyczne zobowiązania pieniężne, stanowią tytuł egzekucyjny. Jego wykonanie następuje bez jakiejkolwiek aprobaty lub innej kontroli - poza sprawdzeniem autentyczności tytułu przez władzę państwową wyznaczoną w tym celu przez rząd państwa członkowskiego.

Wykonanie przymusowe może być zawieszone tylko na podstawie decyzji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W przypadku sprzeczności uchwał organów UE z prawem narodowym priorytet maja uchwały tych organów.

Wady i zalety

Wady i zalety procesu decyzyjnego UE: Zalety:

  • Proces decyzyjny UE zapewnia równowagę interesów i wpływ wszystkich państw członkowskich na proces podejmowania decyzji.
  • Proces decyzyjny UE zapewnia wszystkim krajom członkowskim możliwość wpływania na decyzje dotyczące polityki Unii Europejskiej.
  • Proces decyzyjny UE zapewnia wszystkim krajom członkowskim równy dostęp do informacji dotyczących decyzji Unii Europejskiej.

Wady:

  • Proces decyzyjny UE jest czasochłonny i skomplikowany.
  • Proces decyzyjny UE zapewnia tylko państwom członkowskim wpływ na decyzje Unii Europejskiej, co oznacza, że obywatele mają ograniczony dostęp do informacji i wpływu na decyzje.
  • Proces decyzyjny UE może prowadzić do opóźnienia w implementacji i realizacji decyzji Unii Europejskiej.


Bibliografia

  • Doliwa - Klepacki Z., Integracja Europejska, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości, Białystok 2003
  • Greta, M., & Otto, J. (2016). Proces decyzyjny i zarządczy w Unii Europejskiej–znaczenie systemu agencyjnego. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
  • Marszałek A., Integracja Europejska, PWE, Warszawa 2004
  • Piechowicz, M. (2013). Lobbing gospodarczy w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej. Wydawnictwo MADO.


Autor: Mateusz Folwarski