Pełnomocnictwo szczególne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
Linia 1: Linia 1:
'''Pełnomocnictwo szczególne''' - to upoważnienie pełnomocnika do działania w określonym zakresie udzielone przez mocodawcę w konkretnej sprawie.  
'''[[Pełnomocnictwo]] szczególne''' - to [[upoważnienie]] pełnomocnika do działania w określonym zakresie udzielone przez mocodawcę w konkretnej sprawie.  
Jest to jeden z rodzajów pełnomocnictwa opisywany w polskim prawie.
Jest to jeden z rodzajów pełnomocnictwa opisywany w polskim prawie.


Do najważniejszych ustaw, z których wywodzimy, czym jest pełnomocnictwo oraz jakie może ono mieć rodzaje należą:
Do najważniejszych ustaw, z których wywodzimy, czym jest pełnomocnictwo oraz jakie może ono mieć rodzaje należą:
* ustawa Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r.
* [[ustawa]] [[Kodeks]] cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r.
* oraz ustawa Kodeks postępowania cywilnego z 17 listopada 1964 r.
* oraz ustawa Kodeks postępowania cywilnego z 17 listopada 1964 r.
Obydwa dokumenty pochodzą z 1964r. Oczywiście, od tamtego czasu wielokrotnie były nowelizowane. Pomimo obecności w literaturze przedmiotu i prawie tego zagadnienia od dawna, jak podkreśla M. Kućka, „dyskusja nad tym zjawiskiem zdaje się nie gasnąć” (2019, s. 99).
Obydwa dokumenty pochodzą z 1964r. Oczywiście, od tamtego czasu wielokrotnie były nowelizowane. Pomimo obecności w literaturze przedmiotu i prawie tego zagadnienia od dawna, jak podkreśla M. Kućka, „[[dyskusja]] nad tym zjawiskiem zdaje się nie gasnąć” (2019, s. 99).


==Zastosowanie instytucji==
==Zastosowanie instytucji==
Pełnomocnictwo stosuje się wówczas, '''gdy osoby fizyczne lub prawne nie musząc wykonywać danych czynności prawnych osobiście''' czynią to przez swoich przedstawicieli.  
Pełnomocnictwo stosuje się wówczas, '''gdy osoby fizyczne lub prawne nie musząc wykonywać danych czynności prawnych osobiście''' czynią to przez swoich przedstawicieli.  
Wykonana przez przedstawiciela czynność prawna powoduje skutki w sferze praw i obowiązków mocodawcy.  
Wykonana przez przedstawiciela [[czynność prawna]] powoduje skutki w sferze praw i obowiązków mocodawcy.  
Brak obowiązku osobistego działania w niektórych czynnościach i stosunkach prawnych wpisuje się w potrzeby rynku i obrotu prawnego, nie tylko ze względu na preferencje uczestników tego rynku, ale też ze względu na mogące się pojawić obiektywne okoliczności (I. Nowak i in. 2014, s. 185 - 186)
Brak obowiązku osobistego działania w niektórych czynnościach i stosunkach prawnych wpisuje się w [[potrzeby]] rynku i obrotu prawnego, nie tylko ze względu na preferencje uczestników tego rynku, ale też ze względu na mogące się pojawić obiektywne okoliczności (I. Nowak i in. 2014, s. 185 - 186)


==Dwa źródła umocowania==
==Dwa źródła umocowania==
Linia 17: Linia 17:
* oraz oświadczenie samego reprezentowanego.
* oraz oświadczenie samego reprezentowanego.


W kodeksie cywilnym w art. 95 ust. 1 mamy zapis, który mówi, iż „z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela” (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny).
W kodeksie cywilnym w art. 95 ust. 1 mamy [[zapis]], który mówi, iż „z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela” (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. [[kodeks cywilny]]).
:Z kolei ust. 2 tego artykułu mówi, iż „czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.” (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny).
:Z kolei ust. 2 tego artykułu mówi, iż „czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.” (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny).


Linia 24: Linia 24:
'''Pojęcie „pełnomocnictwa” ma dwojakie znaczenie''',
'''Pojęcie „pełnomocnictwa” ma dwojakie znaczenie''',
# z jednej strony oznacza pochodzące od mocodawcy umocowanie pełnomocnika do działania w imieniu mocodawcy,  
# z jednej strony oznacza pochodzące od mocodawcy umocowanie pełnomocnika do działania w imieniu mocodawcy,  
# z drugiej strony – dokument obejmujący (stwierdzający) to umocowanie”. (I. Nowak i in. 2014, s. 187).  
# z drugiej strony – [[dokument]] obejmujący (stwierdzający) to umocowanie”. (I. Nowak i in. 2014, s. 187).  


Z uwagi na zakres umocowania pełnomocnika pełnomocnictwo dzielimy na:
Z uwagi na [[zakres]] umocowania pełnomocnika pełnomocnictwo dzielimy na:
* pełnomocnictwo ogólne,  
* pełnomocnictwo ogólne,  
* pełnomocnictwo rodzajowe,
* pełnomocnictwo rodzajowe,
* pełnomocnictwo szczególne.  
* pełnomocnictwo szczególne.  
Najszerszy zakres umocowania obejmuje pełnomocnictwo ogólne, przyznające kompetencje do dokonywania czynności tzw. zwykłego zarządu. Reguluje to art. 98 kodeksu postępowania cywilnego (I. Postuła (red.) 2017, s. 59).
Najszerszy zakres umocowania obejmuje pełnomocnictwo ogólne, przyznające [[kompetencje]] do dokonywania czynności tzw. zwykłego zarządu. Reguluje to art. 98 kodeksu postępowania cywilnego (I. Postuła (red.) 2017, s. 59).


==Charakter pełnomocnictwa szczególnego==
==Charakter pełnomocnictwa szczególnego==
Linia 39: Linia 39:


O ile pełnomocnictwo rodzajowe mogłoby być udzielone np. do sprzedaży rowerów konkretnej marki, o tyle pełnomocnictwo szczególne mogłoby dotyczyć sprzedaży konkretnego roweru.  
O ile pełnomocnictwo rodzajowe mogłoby być udzielone np. do sprzedaży rowerów konkretnej marki, o tyle pełnomocnictwo szczególne mogłoby dotyczyć sprzedaży konkretnego roweru.  
W przypadku pełnomocnictwa szczególnego „mocodawca może udzielić pełnomocnictwa zarówno do dokonania czynności przekraczającej zwykły zarząd, jak i czynności zwykłego zarządu” (I. Postuła (red.) s.60).
W przypadku pełnomocnictwa szczególnego „mocodawca może udzielić pełnomocnictwa zarówno do dokonania czynności przekraczającej zwykły [[zarząd]], jak i czynności zwykłego zarządu” (I. Postuła (red.) s.60).
'''Wartym podkreślenia jest też fakt, iż przepisy prawa nie definiują ani pojęcia czynności zwykłego zarządu, ani pojęcia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu'''.  
'''Wartym podkreślenia jest też fakt, iż przepisy prawa nie definiują ani pojęcia czynności zwykłego zarządu, ani pojęcia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu'''.  
Rozumienie tych określeń powinno być określane za każdym razem w sposób indywidualny, w stosunku do danej sprawy (I. Postuła (red.) s.60).
Rozumienie tych określeń powinno być określane za każdym razem w sposób indywidualny, w stosunku do danej sprawy (I. Postuła (red.) s.60).
Linia 55: Linia 55:
==Pełnomocnictwo szczególne obecne w ordynacji podatkowej==
==Pełnomocnictwo szczególne obecne w ordynacji podatkowej==
W praktyce gospodarczej z pełnomocnictwem szczególnym często spotykamy się też w prawie podatkowym, gdzie '''najczęściej jest ono udzielane pełnomocnikowi do reprezentowania mocodawcy przed organami podatkowymi lub składania deklaracji podatkowych w jego imieniu.'''  
W praktyce gospodarczej z pełnomocnictwem szczególnym często spotykamy się też w prawie podatkowym, gdzie '''najczęściej jest ono udzielane pełnomocnikowi do reprezentowania mocodawcy przed organami podatkowymi lub składania deklaracji podatkowych w jego imieniu.'''  
Zgodnie z art. 138a ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ordynacja podatkowa, pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne i do doręczeń (Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa).
Zgodnie z art. 138a ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. [[ordynacja podatkowa]], pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne i do doręczeń (Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa).


'''Ustanowienie pełnomocnika może polegać:'''
'''Ustanowienie pełnomocnika może polegać:'''
Linia 64: Linia 64:
Pełnomocnictwo szczególne może zostać udzielone: na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub ustnie do protokołu.   
Pełnomocnictwo szczególne może zostać udzielone: na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub ustnie do protokołu.   


Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa szczególnego wywiera skutek od dnia zawiadomienia organu podatkowego. Pełnomocnictwo szczególne, które zostało udzielone na piśmie wraz z zawiadomieniem o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu, składa się do akt sprawy w oryginale lub jego notarialnie poświadczony odpis (I. Nowak i in. s. 198).  
Ustanowienie, [[zmiana]] zakresu, [[odwołanie]] lub wypowiedzenie pełnomocnictwa szczególnego wywiera skutek od dnia zawiadomienia organu podatkowego. Pełnomocnictwo szczególne, które zostało udzielone na piśmie wraz z zawiadomieniem o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu, składa się do akt sprawy w oryginale lub jego notarialnie poświadczony odpis (I. Nowak i in. s. 198).  
Jak widać '''pełnomocnictwo szczególne jest wykorzystywane często w obrocie gospodarczym''', do prowadzenia spraw w szeroko pojętym obszarze zarządzania i współpracy z administracją państwową.
Jak widać '''pełnomocnictwo szczególne jest wykorzystywane często w obrocie gospodarczym''', do prowadzenia spraw w szeroko pojętym obszarze zarządzania i współpracy z administracją państwową.


Linia 70: Linia 70:
* Kućka M. (2019), ''O pełnomocnictwie. Przyczynek do analizy podstawowych konstrukcji cywilistycznych'', "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, Rok LXXXI", zeszyt 4, s. 99
* Kućka M. (2019), ''O pełnomocnictwie. Przyczynek do analizy podstawowych konstrukcji cywilistycznych'', "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, Rok LXXXI", zeszyt 4, s. 99
* Nowak I (red.) (2014) [https://www.researchgate.net/profile/Ireneusz_Nowak2/publication/338409483_Pelnomocnictwo_w_swietle_Ordynacji_podatkowej_-_stan_obecny_a_planowane_zmianyPower_of_attorney_in_the_light_of_the_Tax_Ordinance_Act_-_current_status_and_planned_amendments/links/5e1344bda6fdcc28375a1e73/Pelnomocnictwo-w-swietle-Ordynacji-podatkowej-stan-obecny-a-planowane-zmiany-Power-of-attorney-in-the-light-of-the-Tax-Ordinance-Act-current-status-and-planned-amendments.pdf ''Pełnomocnictwo w świetle ordynacji podatkowej – stan obecny a planowane zmiany''], "Toruński Rocznik Podatkowy", s. 185 - 186
* Nowak I (red.) (2014) [https://www.researchgate.net/profile/Ireneusz_Nowak2/publication/338409483_Pelnomocnictwo_w_swietle_Ordynacji_podatkowej_-_stan_obecny_a_planowane_zmianyPower_of_attorney_in_the_light_of_the_Tax_Ordinance_Act_-_current_status_and_planned_amendments/links/5e1344bda6fdcc28375a1e73/Pelnomocnictwo-w-swietle-Ordynacji-podatkowej-stan-obecny-a-planowane-zmiany-Power-of-attorney-in-the-light-of-the-Tax-Ordinance-Act-current-status-and-planned-amendments.pdf ''Pełnomocnictwo w świetle ordynacji podatkowej – stan obecny a planowane zmiany''], "Toruński Rocznik Podatkowy", s. 185 - 186
* Postuła I. (2017), ''Prawo cywilne w zarządzaniu i działalności gospodarczej'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 59
* Postuła I. (2017), ''[[Prawo]] cywilne w zarządzaniu i działalności gospodarczej'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 59
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640430296/U/D19640296Lj.pdf ''Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. kodeks postępowania cywilnego''] Dz.U. z 2014 r., poz. 101 ze zm.
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640430296/U/D19640296Lj.pdf ''Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. kodeks postępowania cywilnego''] Dz.U. z 2014 r., poz. 101 ze zm.
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000121/U/D20140121Lj.pdf ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny''] Dz.U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000121/U/D20140121Lj.pdf ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny''] Dz.U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.

Wersja z 02:15, 21 maj 2020

Pełnomocnictwo szczególne - to upoważnienie pełnomocnika do działania w określonym zakresie udzielone przez mocodawcę w konkretnej sprawie. Jest to jeden z rodzajów pełnomocnictwa opisywany w polskim prawie.

Do najważniejszych ustaw, z których wywodzimy, czym jest pełnomocnictwo oraz jakie może ono mieć rodzaje należą:

  • ustawa Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r.
  • oraz ustawa Kodeks postępowania cywilnego z 17 listopada 1964 r.

Obydwa dokumenty pochodzą z 1964r. Oczywiście, od tamtego czasu wielokrotnie były nowelizowane. Pomimo obecności w literaturze przedmiotu i prawie tego zagadnienia od dawna, jak podkreśla M. Kućka, „dyskusja nad tym zjawiskiem zdaje się nie gasnąć” (2019, s. 99).

Zastosowanie instytucji

Pełnomocnictwo stosuje się wówczas, gdy osoby fizyczne lub prawne nie musząc wykonywać danych czynności prawnych osobiście czynią to przez swoich przedstawicieli. Wykonana przez przedstawiciela czynność prawna powoduje skutki w sferze praw i obowiązków mocodawcy. Brak obowiązku osobistego działania w niektórych czynnościach i stosunkach prawnych wpisuje się w potrzeby rynku i obrotu prawnego, nie tylko ze względu na preferencje uczestników tego rynku, ale też ze względu na mogące się pojawić obiektywne okoliczności (I. Nowak i in. 2014, s. 185 - 186)

Dwa źródła umocowania

Ustawodawca przewiduje dwa źródła umocowania dla przedstawiciela:

  • przepis ustawy
  • oraz oświadczenie samego reprezentowanego.

W kodeksie cywilnym w art. 95 ust. 1 mamy zapis, który mówi, iż „z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela” (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny).

Z kolei ust. 2 tego artykułu mówi, iż „czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.” (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny).

„W praktyce największe znaczenie ma pełnomocnictwo rozumiane jako jednostronna czynność prawna mocodawcy o charakterze upoważniającym, „mocą której upoważnia on inną osobę (pełnomocnika) do dokonywania czynności prawnych w swoim imieniu i ze skutkiem bezpośrednim dla siebie"" (I. Nowak i in. 2014, s. 187).

Pojęcie „pełnomocnictwa” ma dwojakie znaczenie,

  1. z jednej strony oznacza pochodzące od mocodawcy umocowanie pełnomocnika do działania w imieniu mocodawcy,
  2. z drugiej strony – dokument obejmujący (stwierdzający) to umocowanie”. (I. Nowak i in. 2014, s. 187).

Z uwagi na zakres umocowania pełnomocnika pełnomocnictwo dzielimy na:

  • pełnomocnictwo ogólne,
  • pełnomocnictwo rodzajowe,
  • pełnomocnictwo szczególne.

Najszerszy zakres umocowania obejmuje pełnomocnictwo ogólne, przyznające kompetencje do dokonywania czynności tzw. zwykłego zarządu. Reguluje to art. 98 kodeksu postępowania cywilnego (I. Postuła (red.) 2017, s. 59).

Charakter pełnomocnictwa szczególnego

„Pełnomocnictwo rodzajowe obejmuje umocowanie od czynności prawnych określonego typu. Wskazuje na rodzaj i przedmiot czynności prawnych, do dokonywania których umocowany jest pełnomocnik”. „Pełnomocnictwo rodzajowe może obejmować czynności zwykłego zarządu oraz czynności przekraczające zakres zwykłych czynności” (I. Postuła (red.), s. 60).

Pełnomocnictwo szczególne charakteryzuje się tym, że jest udzielane w celu dokonania przez pełnomocnika konkretnie wskazanej w nim czynności. Treść oświadczenia o udzieleniu pełnomocnictwa powinna wyraźnie wskazywać czynność, do której pełnomocnik został upoważniony.

O ile pełnomocnictwo rodzajowe mogłoby być udzielone np. do sprzedaży rowerów konkretnej marki, o tyle pełnomocnictwo szczególne mogłoby dotyczyć sprzedaży konkretnego roweru. W przypadku pełnomocnictwa szczególnego „mocodawca może udzielić pełnomocnictwa zarówno do dokonania czynności przekraczającej zwykły zarząd, jak i czynności zwykłego zarządu” (I. Postuła (red.) s.60). Wartym podkreślenia jest też fakt, iż przepisy prawa nie definiują ani pojęcia czynności zwykłego zarządu, ani pojęcia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu. Rozumienie tych określeń powinno być określane za każdym razem w sposób indywidualny, w stosunku do danej sprawy (I. Postuła (red.) s.60).

Mocne powiązania pełnomocnictwa szczególnego z pozostałymi

Jednym z często spotykanych w praktyce w obszarze pełnomocnictwa szczególnego, a jednocześnie opisanym w ustawie kodeks postępowania cywilnego jest pełnomocnictwo procesowe, gdzie w art. 88 jest napisane, iż „pełnomocnictwo może być albo procesowe – bądź to ogólne, bądź do prowadzenia poszczególnych spraw – albo do niektórych tylko czynności procesowych”. (Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. kodeks postępowania cywilnego) Art. 91 tej samej ustawy mówi, iż (Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. kodeks postępowania cywilnego) „pełnomocnictwo procesowe obejmuje z samego prawa umocowanie do:

  • wszystkich łączących się ze sprawą czynności procesowych, nie wyłączając powództwa wzajemnego, skargi o wznowienie postępowania i postępowania wywołanego ich wniesieniem, jako też wniesieniem interwencji głównej przeciwko mocodawcy;
  • wszelkich czynności dotyczących zabezpieczenia i egzekucji;
  • udzielenia dalszego pełnomocnictwa procesowego adwokatowi lub radcy prawnemu;
  • zawarcia ugody, zrzeczenia się roszczenia albo uznania powództwa, jeżeli czynności te nie zostały wyłączone w danym pełnomocnictwie;
  • odbioru kosztów procesu od strony przeciwnej”.

Pełnomocnictwo szczególne obecne w ordynacji podatkowej

W praktyce gospodarczej z pełnomocnictwem szczególnym często spotykamy się też w prawie podatkowym, gdzie najczęściej jest ono udzielane pełnomocnikowi do reprezentowania mocodawcy przed organami podatkowymi lub składania deklaracji podatkowych w jego imieniu. Zgodnie z art. 138a ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ordynacja podatkowa, pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne i do doręczeń (Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa).

Ustanowienie pełnomocnika może polegać:

  • zarówno na udzieleniu pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania strony we wszystkich kategoriach spraw podatkowych,
  • jak i na udzieleniu pełnomocnictwa do konkretnej sprawy (określonej kategorii spraw), jak i do doręczeń (I. Nowak i in. 2014, s. 194).

Pełnomocnictwo szczególne, analogicznie jak w obowiązującej Ordynacji Podatkowej, będzie upoważniało do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej należącej do właściwości organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej (Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa). Pełnomocnictwo szczególne może zostać udzielone: na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub ustnie do protokołu.

Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa szczególnego wywiera skutek od dnia zawiadomienia organu podatkowego. Pełnomocnictwo szczególne, które zostało udzielone na piśmie wraz z zawiadomieniem o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu, składa się do akt sprawy w oryginale lub jego notarialnie poświadczony odpis (I. Nowak i in. s. 198). Jak widać pełnomocnictwo szczególne jest wykorzystywane często w obrocie gospodarczym, do prowadzenia spraw w szeroko pojętym obszarze zarządzania i współpracy z administracją państwową.

Bibliografia

Autor: Jakub Filas

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.