Metody porównawcze: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Metoda]] porównawcza''' często nazywana przez Patena analizą porównawczą bądź wyceną metody rynkowej (Patena 2011, s. 210), służy do ukazania wartości danej spółki poprzez porównanie jej do innych spółek notowanych na giełdzie o podobnej działalności.
|list1=
<ul>
<li>[[Mieszane metody wyceny przedsiębiorstw]]</li>
<li>[[Wskaźnik Altmana]]</li>
<li>[[Analiza fundamentalna]]</li>
<li>[[Ocena punktowa]]</li>
<li>[[Macierz BCG]]</li>
<li>[[Ocena atrakcyjności sektora]]</li>
<li>[[Metoda XYZ]]</li>
<li>[[Centrum przychodów i jego kontrola]]</li>
<li>[[System wczesnego ostrzegania G Weinricha]]</li>
</ul>
}}


==TL;DR==
Metoda porównawcza, zwana również analizą porównawczą lub wyceną metody rynkowej, polega na porównaniu wartości spółki z innymi podobnymi spółkami notowanymi na giełdzie. Jest to popularna metoda wyceny przedsiębiorstw, ponieważ jest łatwa do zrozumienia i nie wymaga skomplikowanych analiz dotyczących ryzyka. Jednak analiza porównawcza ma pewne wady, takie jak ukazywanie tylko obecnej wartości spółki i możliwość manipulowania wynikami. W celu przeprowadzenia analizy porównawczej należy wybrać grupę porównawczą, wybrać cechy do porównywania i określić wzorcowe wskaźniki. Następnie można przystąpić do wyceny spółki na podstawie tych wskaźników.


'''[[Metoda]] porównawcza''' często nazywana przez Patena analizą porównawczą bądź wyceną metody rynkowej (Patena 2011, s. 210), służy do ukazania wartości danej spółki poprzez porównanie jej do innych spółek notowanych na giełdzie o podobnej działalności.
==Zalety i wady metody porównawczej==
==Zalety i wady metody porównawczej==
Wycena przedsiębiorstwa jest często wykonywana za pomocą metody rynkowej. Metoda ta jest najczęściej stosowana ponieważ:
Wycena przedsiębiorstwa jest często wykonywana za pomocą metody rynkowej. Metoda ta jest najczęściej stosowana ponieważ:
Linia 22: Linia 9:
* są akceptowane przez potencjalnych klientów, sprzedających określone spółki,
* są akceptowane przez potencjalnych klientów, sprzedających określone spółki,
* ukazują obecną sytuację na rynku
* ukazują obecną sytuację na rynku
* nie trzeba angażować rzeczoznawców majątkowych  
* nie trzeba angażować rzeczoznawców majątkowych
* prawidłowo ukazuje nastroje na rynku poprzez uzyskaną wycenę,  
* prawidłowo ukazuje nastroje na rynku poprzez uzyskaną wycenę,
* [[wycena]] jest łatwa do zrozumienia
* [[wycena]] jest łatwa do zrozumienia
Wady analizy porównawczej:
Wady analizy porównawczej:
Linia 29: Linia 16:
* [[spółka]] musi spełniać warunki niezbędne do przeprowadzenia wyceny
* [[spółka]] musi spełniać warunki niezbędne do przeprowadzenia wyceny
* możliwość łatwego manipulowania wynikami
* możliwość łatwego manipulowania wynikami
<google>t</google>


==Przykładowy wzór analizy porównawczej==
==Przykładowy wzór analizy porównawczej==
Etap 1 metody porównawczej- wybór grupy porównawczej
Etap 1 metody porównawczej - wybór grupy porównawczej
 
<google>n</google>


Jako pierwszą należy wykonać odpowiednią selekcję grup. Przy tym etapie należy zwrócić uwagę na:
Jako pierwszą należy wykonać odpowiednią selekcję grup. Przy tym etapie należy zwrócić uwagę na:
Linia 40: Linia 28:
* czy spółki cechują się podobnym poziomem dynamiki rozwoju
* czy spółki cechują się podobnym poziomem dynamiki rozwoju
Kryteria wyboru spółki podobnej:
Kryteria wyboru spółki podobnej:
Według Rączki (2009, s. 88–91), jeśli posłuży się niżej wymienionym zestawem kryteriów, jest wysoce prawdopodobne, że odnajdzie się spółkę podobną do wycenianej:
Według Rączki (2009, s. 88-91), jeśli posłuży się niżej wymienionym zestawem kryteriów, jest wysoce prawdopodobne, że odnajdzie się spółkę podobną do wycenianej:
* "[[branża]],
* "[[branża]],
* wielkość sprzedaży,
* wielkość sprzedaży,
* rozmiar i segment rynku,
* rozmiar i segment rynku,
* struktura właścicielska,  
* struktura właścicielska,
* [[rentowność]],
* [[rentowność]],
* stadium rozwoju spółki "(2009, s. 88–91)
* stadium rozwoju spółki "(2009, s. 88-91)
Paten stwierdza, że poza poszczególnymi kategoriami należy nadać im stopnie podobieństwa, poprzez czterostopniową skalę:
Paten stwierdza, że poza poszczególnymi kategoriami należy nadać im stopnie podobieństwa, poprzez czterostopniową skalę:
* "0 brak podobieństwa,  
* "0 - brak podobieństwa,
* 1 niski stopień podobieństwa,  
* 1 - niski stopień podobieństwa,
* 2 średni stopień podobieństwa,  
* 2 - średni stopień podobieństwa,
* 3 wysoki stopień podobieństwa" (2011, s. 236)
* 3 - wysoki stopień podobieństwa" (2011, s. 236)
Podobieństwo spółek porównywanych <sup>1</sup>:
Podobieństwo spółek porównywanych <sup>1</sup>:
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
Linia 77: Linia 65:
Od rodzaju wycenianej spółki zależy dobór niżej wymienionych wskaźników rynkowych. Mnożniki dzielimy na dwa rodzaje:
Od rodzaju wycenianej spółki zależy dobór niżej wymienionych wskaźników rynkowych. Mnożniki dzielimy na dwa rodzaje:
1) Mnożniki oparte na wartości rynkowej kapitału własnego według Beccalliego i Frantza:
1) Mnożniki oparte na wartości rynkowej kapitału własnego według Beccalliego i Frantza:
* [[wskaźnik]] C/Z "(ang. Price/Earnings ratio, P/E), będący ilorazem ceny rynkowej jednej akcji przedsiębiorstwa oraz jego rocznego zysku netto przypadającego na jedną akcję" (Beccalli i Frantz 2011, s. 137–150)
* [[wskaźnik]] C/Z "(ang. Price/Earnings ratio, P/E), będący ilorazem ceny rynkowej jednej akcji przedsiębiorstwa oraz jego rocznego zysku netto przypadającego na jedną akcję" (Beccalli i Frantz 2011, s. 137-150)


:<math>c/z = k_A \frac{l_A}{z_N}</math>
:<math>c/z = k_A \frac{l_A}{z_N}</math>


gdzie:
gdzie:
*<math>\ k_{A} </math> to [[kurs]] akcji,
* <math>\ k_{A} </math> to [[kurs]] akcji,
*<math>\ l_{A} </math> to liczba akcji,
* <math>\ l_{A} </math> to liczba akcji,
*<math>\ z_{N} </math> to [[zysk]] netto,
* <math>\ z_{N} </math> to [[zysk]] netto,
* wskaźnik C/WK "(ang. Price/Book Value ratio, P/BV), będący ilorazem ceny rynkowej jednej akcji przedsiębiorstwa oraz jego wartości księgowej przypadającej na jedną akcję" (Beccalli i Frantz 2011, s. 137–150)
* wskaźnik C/WK "(ang. Price/Book Value ratio, P/BV), będący ilorazem ceny rynkowej jednej akcji przedsiębiorstwa oraz jego wartości księgowej przypadającej na jedną akcję" (Beccalli i Frantz 2011, s. 137-150)


:<math>c/wk = k_A \frac{l_A}{w_K}</math>
:<math>c/wk = k_A \frac{l_A}{w_K}</math>


gdzie:
gdzie:
*<math>\ w_{K} </math> to wartość księgowa
* <math>\ w_{K} </math> to wartość księgowa


2) Mnożniki oparte na wycenie rynkowej całego przedsiębiorstwa według Roja:
2) Mnożniki oparte na wycenie rynkowej całego przedsiębiorstwa według Roja:
Linia 98: Linia 86:


gdzie:
gdzie:
*"<math>\ k_{R} </math> to [[kapitalizacja]] rynkowa,
* "<math>\ k_{R} </math> to [[kapitalizacja]] rynkowa,
*<math>\ Z </math> to [[zobowiązania]] oprocentowane,
*<math>\ Z </math> to [[zobowiązania]] oprocentowane,
*<math>\ s_{P} </math> to środki pieniężne i ich ekwiwalenty,
*<math>\ s_{P} </math> to środki pieniężne i ich ekwiwalenty,
*<math>\ ZOWP </math> to wartość zysku operacyjnego wycenianego przedsiębiorstwa,
*<math>\ ZOWP </math> to wartość zysku operacyjnego wycenianego przedsiębiorstwa,
*<math>\ AWP </math> to to [[amortyzacja]] wycenianego przedsiębiorstwa " (Roj, 2012)
*<math>\ AWP </math> to to [[amortyzacja]] wycenianego przedsiębiorstwa " (Roj, 2012)
* mnożnik EV/S"(ang. Enterprise Value/Sale), będący stosunkiem sumy wartości rynkowej i długu odsetkowego pomniejszonej o wolne środki finansowe przedsiębiorstwa do sprzedaży” (Roj 2012)
* mnożnik EV/S"(ang. Enterprise Value/Sale), będący stosunkiem sumy wartości rynkowej i długu odsetkowego pomniejszonej o wolne środki finansowe przedsiębiorstwa do sprzedaży" (Roj 2012)


:<math>ev/s=\frac{k_{R}+z+s_{P}}{s}</math>
:<math>ev/s=\frac{k_{R}+z+s_{P}}{s}</math>
Linia 109: Linia 97:
gdzie:
gdzie:
* <math>\ S </math> to [[sprzedaż]]
* <math>\ S </math> to [[sprzedaż]]
Etap 3 wybór wskaźników wzorcowych
Etap 3 - wybór wskaźników wzorcowych


W momencie wybrania grup porównawczych oraz wskaźników, nadszedł czas na określenie wzorcowego wskaźnika dla grupy. Wyróżniamy dwie metody określania wzorcowego wskaźnika. Pierwsza metoda to wyliczenie średniej np. średniej ważonej dla danego sektora. Lepszym wyborem jest jednak [[mediana]], która pozwala określić wartość centralną w grupie.  
W momencie wybrania grup porównawczych oraz wskaźników, nadszedł czas na określenie wzorcowego wskaźnika dla grupy. Wyróżniamy dwie metody określania wzorcowego wskaźnika. Pierwsza metoda to wyliczenie średniej np. średniej ważonej dla danego sektora. Lepszym wyborem jest jednak [[mediana]], która pozwala określić wartość centralną w grupie.
Na medianę nie oddziałuje wpływ jednej zmiennej, więc gdy spółka wykazuje wysoki wskaźnik C/Z może to mieć wpływ na średnią, lecz nie na medianę.  
Na medianę nie oddziałuje wpływ jednej zmiennej, więc gdy spółka wykazuje wysoki wskaźnik C/Z może to mieć wpływ na średnią, lecz nie na medianę.


Etap 4 [[wycena]]
Etap 4 - [[wycena]]


W chwili, gdy wartości wzorcowe wskaźników są wyznaczone, wystarczy przemnożyć [[dane]] wartości wycenianej spółki przez wartości wzorcowych składników.
W chwili, gdy wartości wzorcowe wskaźników są wyznaczone, wystarczy przemnożyć [[dane]] wartości wycenianej spółki przez wartości wzorcowych składników.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Mieszane metody wyceny przedsiębiorstw]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wskaźnik Altmana]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza fundamentalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ocena punktowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Macierz BCG]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ocena atrakcyjności sektora]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda XYZ]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centrum przychodów i jego kontrola]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System wczesnego ostrzegania G Weinricha]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Beccalli E. Frantz P. (2011). ''Valuation and securities analysis'', University of London International Programmes Publications Office, London
<noautolinks>
* Czopek A. (2013). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-6594cbe4-c90e-4d4d-83ed-36f2b2550d3d ''Analiza porównawcza efektywności metod redukcji zmiennych - analiza składowych głównych i analiza czynnikowa''], Studia Ekonomiczne Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, v.132, s. 7-23
* Beccalli E., Frantz P. (2011), ''Valuation and securities analysis'', University of London International Programmes Publications Office, London
* Dunal P. (2014).[https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/foe/article/download/95/25 ''Rynkowe metody wyceny przedsiębiorstwa''], Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 300
* Czopek A. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-6594cbe4-c90e-4d4d-83ed-36f2b2550d3d Analiza porównawcza efektywności metod redukcji zmiennych - analiza składowych głównych i analiza czynnikowa]'', Studia Ekonomiczne Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, v.132
* Książek M. (2011). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBA-0013-0019 ''Analiza porównawcza wybranych metod wielokryterialnych oceny przedsięwzięć inwestycyjnych''], Budownictwo i Inżynieria Środowiska, Vol. 2, no. 4, s. 555-561
* Dunal P. (2014), ''[https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/foe/article/download/95/25 Rynkowe metody wyceny przedsiębiorstwa]'', Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 300
* Nowak A. Wasilewicz J.(2014). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/67-2014/FRFU-67-439.pdf ''Propozycja doboru spółki podobnej w wycenie metodą porównawczą - studium przypadku''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 67 Narzędzia zarządzania finansami, s. 439-448
* Książek M. (2011), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBA-0013-0019 Analiza porównawcza wybranych metod wielokryterialnych oceny przedsięwzięć inwestycyjnych]'', Budownictwo i Inżynieria Środowiska, Vol. 2, no. 4
* Patena W. (2011). ''W poszukiwaniu wartości przedsiębiorstwa'', Wolters Kluwer SP. z.o.o., Warszawa, s. 210-236
* Nowak A. Wasilewicz J. (2014), ''Propozycja doboru spółki podobnej w wycenie metodą porównawczą - studium przypadku'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 67
* Rączka P. (2009). '' Wycena biznesu w praktyce", Poltext, Warszawa, s. 88-91
* Patena W. (2011), ''W poszukiwaniu wartości przedsiębiorstwa'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Roj M. (2012). ''[[Case study]] – Wycena przedsiębiorstwa metodą rynkową'', [[Grupa]] Gumułka [[Audyt]] Sp. z o. o.
* Rączka P. (2009), ''Wycena biznesu w praktyce'', Poltext, Warszawa
* Roj M. (2012), ''Case study - Wycena przedsiębiorstwa metodą rynkową'', Grupa Gumułka Audyt
</noautolinks>


{{a|Ewelina Niedojadło}}
{{a|Ewelina Niedojadło}}
[[Kategoria:Podejmowanie decyzji]]
[[Kategoria:Podejmowanie decyzji]]
[[en:Metoda porównawcza]]
[[en:Metoda porównawcza]]
{{#metamaster:description|Metody porównawcze to narzędzie analizy rynkowej, które pozwala ocenić wartość spółki poprzez porównanie jej do innych podobnych firm notowanych na giełdzie.}}

Aktualna wersja na dzień 20:27, 7 sty 2024

Metoda porównawcza często nazywana przez Patena analizą porównawczą bądź wyceną metody rynkowej (Patena 2011, s. 210), służy do ukazania wartości danej spółki poprzez porównanie jej do innych spółek notowanych na giełdzie o podobnej działalności.

TL;DR

Metoda porównawcza, zwana również analizą porównawczą lub wyceną metody rynkowej, polega na porównaniu wartości spółki z innymi podobnymi spółkami notowanymi na giełdzie. Jest to popularna metoda wyceny przedsiębiorstw, ponieważ jest łatwa do zrozumienia i nie wymaga skomplikowanych analiz dotyczących ryzyka. Jednak analiza porównawcza ma pewne wady, takie jak ukazywanie tylko obecnej wartości spółki i możliwość manipulowania wynikami. W celu przeprowadzenia analizy porównawczej należy wybrać grupę porównawczą, wybrać cechy do porównywania i określić wzorcowe wskaźniki. Następnie można przystąpić do wyceny spółki na podstawie tych wskaźników.

Zalety i wady metody porównawczej

Wycena przedsiębiorstwa jest często wykonywana za pomocą metody rynkowej. Metoda ta jest najczęściej stosowana ponieważ:

  • nie trzeba stosować skomplikowanych analiz związanych z wyceną ryzyka
  • są akceptowane przez potencjalnych klientów, sprzedających określone spółki,
  • ukazują obecną sytuację na rynku
  • nie trzeba angażować rzeczoznawców majątkowych
  • prawidłowo ukazuje nastroje na rynku poprzez uzyskaną wycenę,
  • wycena jest łatwa do zrozumienia

Wady analizy porównawczej:

  • wynik ukazuje wartość przedsiębiorstwa wyłącznie na moment wyceny, analiza porównawcza nie ukazuje wartości w przyszłości
  • spółka musi spełniać warunki niezbędne do przeprowadzenia wyceny
  • możliwość łatwego manipulowania wynikami

Przykładowy wzór analizy porównawczej

Etap 1 metody porównawczej - wybór grupy porównawczej

Jako pierwszą należy wykonać odpowiednią selekcję grup. Przy tym etapie należy zwrócić uwagę na:

  • czy grupy porównawcze mają podobny profil działalności jak spółka wyceniana
  • czy grupy mają podobną wielkość
  • czy spółki z grupy mają podobny poziom zadłużenia
  • czy spółki cechują się podobnym poziomem dynamiki rozwoju

Kryteria wyboru spółki podobnej: Według Rączki (2009, s. 88-91), jeśli posłuży się niżej wymienionym zestawem kryteriów, jest wysoce prawdopodobne, że odnajdzie się spółkę podobną do wycenianej:

  • "branża,
  • wielkość sprzedaży,
  • rozmiar i segment rynku,
  • struktura właścicielska,
  • rentowność,
  • stadium rozwoju spółki "(2009, s. 88-91)

Paten stwierdza, że poza poszczególnymi kategoriami należy nadać im stopnie podobieństwa, poprzez czterostopniową skalę:

  • "0 - brak podobieństwa,
  • 1 - niski stopień podobieństwa,
  • 2 - średni stopień podobieństwa,
  • 3 - wysoki stopień podobieństwa" (2011, s. 236)

Podobieństwo spółek porównywanych 1:

Obszar podobieństwa do spółki wycenianej Spółka podobna 1 Spółka podobna 2 Spółka podobna 3 Spółka podobna 4
Udział w rynku 1 1 3 1
Rozmiar spółki 3 1 3 2

1.↑ Źródło: Opracowanie własne na podstawie Patena (2011, s. 236)

Etap 2 - wybór cech do porównywania Od rodzaju wycenianej spółki zależy dobór niżej wymienionych wskaźników rynkowych. Mnożniki dzielimy na dwa rodzaje: 1) Mnożniki oparte na wartości rynkowej kapitału własnego według Beccalliego i Frantza:

  • wskaźnik C/Z "(ang. Price/Earnings ratio, P/E), będący ilorazem ceny rynkowej jednej akcji przedsiębiorstwa oraz jego rocznego zysku netto przypadającego na jedną akcję" (Beccalli i Frantz 2011, s. 137-150)

gdzie:

  • to kurs akcji,
  • to liczba akcji,
  • to zysk netto,
  • wskaźnik C/WK "(ang. Price/Book Value ratio, P/BV), będący ilorazem ceny rynkowej jednej akcji przedsiębiorstwa oraz jego wartości księgowej przypadającej na jedną akcję" (Beccalli i Frantz 2011, s. 137-150)

gdzie:

  • to wartość księgowa

2) Mnożniki oparte na wycenie rynkowej całego przedsiębiorstwa według Roja:

  • mnożnik EV/EBITDA "(ang. Enterprise Value/Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization), będący ilorazem sumy wartości rynkowej kapitału własnego i długu odsetkowego pomniejszonego o wolne środki pieniężne i ich ekwiwalenty, oraz sumy zysku operacyjnego i amortyzacji" (Roj, 2012)

gdzie:

  • " to kapitalizacja rynkowa,
  • to zobowiązania oprocentowane,
  • to środki pieniężne i ich ekwiwalenty,
  • to wartość zysku operacyjnego wycenianego przedsiębiorstwa,
  • to to amortyzacja wycenianego przedsiębiorstwa " (Roj, 2012)
  • mnożnik EV/S"(ang. Enterprise Value/Sale), będący stosunkiem sumy wartości rynkowej i długu odsetkowego pomniejszonej o wolne środki finansowe przedsiębiorstwa do sprzedaży" (Roj 2012)

gdzie:

Etap 3 - wybór wskaźników wzorcowych

W momencie wybrania grup porównawczych oraz wskaźników, nadszedł czas na określenie wzorcowego wskaźnika dla grupy. Wyróżniamy dwie metody określania wzorcowego wskaźnika. Pierwsza metoda to wyliczenie średniej np. średniej ważonej dla danego sektora. Lepszym wyborem jest jednak mediana, która pozwala określić wartość centralną w grupie. Na medianę nie oddziałuje wpływ jednej zmiennej, więc gdy spółka wykazuje wysoki wskaźnik C/Z może to mieć wpływ na średnią, lecz nie na medianę.

Etap 4 - wycena

W chwili, gdy wartości wzorcowe wskaźników są wyznaczone, wystarczy przemnożyć dane wartości wycenianej spółki przez wartości wzorcowych składników.


Metody porównawczeartykuły polecane
Mieszane metody wyceny przedsiębiorstwWskaźnik AltmanaAnaliza fundamentalnaOcena punktowaMacierz BCGOcena atrakcyjności sektoraMetoda XYZCentrum przychodów i jego kontrolaSystem wczesnego ostrzegania G Weinricha

Bibliografia


Autor: Ewelina Niedojadło