Kreatywna rachunkowość: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Kreatywna rachunkowość''' to takie wykorzystanie zakresu wolności osób, które sporządzają [[sprawozdanie finansowe|sprawozdania finansowych]], który wynika z braku odpowiednich wzorców, standardów, reguł i procedur, będących podstawą przy podejmowaniu decyzji dotyczących procesu tworzenia informacji prezentowanych w sprawozdaniach finansowych przedsiębiorstw, a mianowicie uznawania, wyceny, ujawniania i prezentacji informacji.
|list1=
<ul>
<li>[[Etyka w sprawozdawczości finansowej]]</li>
<li>[[Audyt zewnętrzny]]</li>
<li>[[Zasady rachunkowości]]</li>
<li>[[Rachunkowość]]</li>
<li>[[Oszustwo finansowe]]</li>
<li>[[Rachunek kosztów jakości]]</li>
<li>[[Inwestycje społecznie odpowiedzialne]]</li>
<li>[[Opinia biegłego rewidenta]]</li>
<li>[[Zasada ostrożności]]</li>
</ul>
}}
 
 


'''Kreatywna rachunkowość''' to takie wykorzystanie zakresu wolności osób, które sporządzają [[sprawozdanie finansowe|sprawozdania finansowych]], który wynika z braku odpowiednich wzorców, standardów, reguł i procedur, będących podstawą przy podejmowaniu decyzji dotyczących procesu tworzenia informacji prezentowanych w sprawozdaniach finansowych przedsiębiorstw, a mianowicie uznawania, wyceny, ujawniania i prezentacji informacji.
==TL;DR==
Kreatywna rachunkowość to wykorzystanie swobody wyboru w tworzeniu sprawozdań finansowych. Może dotyczyć kreatywności, manipulowania wskaźnikami, ukrywania ryzyka i osiągania premii. Jest różna od rachunkowości agresywnej i oszukańczej, które mają negatywne skutki i są niezgodne z prawem.


==Zjawiska w kreatywnej rachunkowości==
==Zjawiska w kreatywnej rachunkowości==
Rachunkowość kreatywna może dotyczyć czterech grup zjawisk:
Rachunkowość kreatywna może dotyczyć czterech grup zjawisk:
* kreatywności, która jest pojmowana jako element twórczy wykorzystywany przy tworzeniu sprawozdań finansowych. Szczególnie uwzględniane jest to przy podejmowaniu decyzji co do wyboru sposobu liczenia, który pozwoli ująć w sprawozdaniu [[informacje]] jak najbardziej wiarygodne,
* kreatywności, która jest pojmowana jako element twórczy wykorzystywany przy tworzeniu sprawozdań finansowych. Szczególnie uwzględniane jest to przy podejmowaniu decyzji co do wyboru sposobu liczenia, który pozwoli ująć w sprawozdaniu [[informacje]] jak najbardziej wiarygodne,
* zastosowania takich technik aby dokonany pomiar był zgodny z interesem producenta informacji oraz unikania skutków regulacji, które obowiązują w [[zasady rachunkowości|rachunkowości]],
* zastosowania takich technik aby dokonany [[pomiar]] był zgodny z interesem producenta informacji oraz unikania skutków regulacji, które obowiązują w [[zasady rachunkowości|rachunkowości]],
* uwzględnienia w sprawozdaniach finansowych takich pozycji, które nie podlegały wcześniej regulacjom, co niesie ze sobą zmiany w stosowanych praktykach pomiaru,
* uwzględnienia w sprawozdaniach finansowych takich pozycji, które nie podlegały wcześniej regulacjom, co niesie ze sobą zmiany w stosowanych praktykach pomiaru,
* działań, które związane są z [[oszustwo|oszustwami]] np. nie ujmowanie w sprawozdaniach niektórych pozycji, prezentowanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym.
* działań, które związane są z [[oszustwo|oszustwami]] np. nie ujmowanie w sprawozdaniach niektórych pozycji, prezentowanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym.


Pierwsza grupa powyższych zagadnień związana jest z naturalną cechą pomiaru, ostatnia dotyczy zjawisk niezgodnych z prawem, czyli [[oszustwo księgowe|oszust księgowych]], zatem jedynie grupy druga i trzecia powiązane są bezpośrednio z rachunkowością kreatywną.
Pierwsza [[grupa]] powyższych zagadnień związana jest z naturalną cechą pomiaru, ostatnia dotyczy zjawisk niezgodnych z prawem, czyli [[oszustwo księgowe|oszust księgowych]], zatem jedynie grupy druga i trzecia powiązane są bezpośrednio z rachunkowością kreatywną.


<google>ban728t</google>
==Cele kreatywnej rachunkowości==
==Cele kreatywnej rachunkowości==
Podstawowymi celami kreatywnej rachunkowości są:
Podstawowymi celami kreatywnej rachunkowości są:
Linia 37: Linia 22:
* unikanie negatywnych skutków które mogą wyniknąć z przeprowadzonej bezpośrednio lub pośrednio kontroli przez [[akcjonariusz]]y,
* unikanie negatywnych skutków które mogą wyniknąć z przeprowadzonej bezpośrednio lub pośrednio kontroli przez [[akcjonariusz]]y,
* umożliwienie uzyskania [[kapitał]]u, który w innym sposób byłby niedostępny.
* umożliwienie uzyskania [[kapitał]]u, który w innym sposób byłby niedostępny.
<google>n</google>


==Rachunkowość kreatywna a agresywna i oszukańcza==
==Rachunkowość kreatywna a agresywna i oszukańcza==
W języku potocznym, w odniesieniu do rachunkowość kreatywnej, coraz częściej można spotkać się z określeniami "agresywna” i "oszukańcza”, stosowanymi zamiennie i traktowanymi jako synonimy lub pojęcia bliskoznaczne. Jest to postępowanie błędnie, gdyż wszystkie trzy określenia wykorzystywane są w odmiennych aspektach rachunkowości i służą osiąganiu różnych [[cel]].
W języku potocznym, w odniesieniu do rachunkowość kreatywnej, coraz częściej można spotkać się z określeniami "agresywna" i "oszukańcza", stosowanymi zamiennie i traktowanymi jako synonimy lub pojęcia bliskoznaczne. Jest to postępowanie błędnie, gdyż wszystkie trzy określenia wykorzystywane są w odmiennych aspektach rachunkowości i służą osiąganiu różnych [[cel]].


Rachunkowość kreatywna dopuszcza pewną swobodę wyboru w zakresie dokonywania ewidencji i obejmuje działania pozostające w obrębie prawa. Korzystając zatem z narzędzi rachunkowości oraz nieograniczonej regulacjami prawnymi swobody, możliwe przedstawienie sytuacji finansowej i majątkowej przedsiębiorstwa w sprawozdaniach finansowych na różne sposoby, pozostające w zgodzie z koncepcją rzetelnego i prawdziwego obrazu. [Gierusz, Martyniuk, 2006, s. 66]
Rachunkowość kreatywna dopuszcza pewną swobodę wyboru w zakresie dokonywania ewidencji i obejmuje działania pozostające w obrębie prawa. Korzystając zatem z narzędzi rachunkowości oraz nieograniczonej regulacjami prawnymi swobody, możliwe przedstawienie sytuacji finansowej i majątkowej przedsiębiorstwa w sprawozdaniach finansowych na różne sposoby, pozostające w zgodzie z koncepcją rzetelnego i prawdziwego obrazu [Gierusz, Martyniuk, 2006, s. 66]
Jest to negatywny aspekt rachunkowości kreatywnej, klasyfikujący ją już do rachunkowości agresywnej.
Jest to negatywny aspekt rachunkowości kreatywnej, klasyfikujący ją już do rachunkowości agresywnej.


W odróżnieniu od rachunkowości kreatywnej, która wykorzystując możliwości płynące z nieograniczonych prawem swobód, prezentuje wiarygodny i rzeczywisty obraz jednostki, rachunkowość agresywna jest celową manipulacją danymi finansowymi i wprowadzeniem w błąd odbiorców informacji.  
W odróżnieniu od rachunkowości kreatywnej, która wykorzystując możliwości płynące z nieograniczonych prawem swobód, prezentuje wiarygodny i rzeczywisty obraz jednostki, rachunkowość agresywna jest celową manipulacją danymi finansowymi i wprowadzeniem w [[błąd]] odbiorców informacji.


Najczęściej praktyce rachunkowości agresywnej oddają się osoby dzierżące stanowiska kierownicze, które w celu poprawy swoich wyników upiększają lub zniekształcają prezentowany obraz sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Ukierunkowują one rachunkowość na sztuczne zawyżanie zysków, ukrywanie ryzyka finansowego oraz unikanie ograniczeń podczas zaciągania pożyczek, a także manipulację wskaźnikami finansowymi stosowanymi w analizach na potrzeby rynku, potencjalnych inwestorów bądź kredytodawców.  
Najczęściej praktyce rachunkowości agresywnej oddają się osoby dzierżące stanowiska kierownicze, które w celu poprawy swoich wyników upiększają lub zniekształcają prezentowany obraz sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Ukierunkowują one rachunkowość na sztuczne zawyżanie zysków, ukrywanie ryzyka finansowego oraz unikanie ograniczeń podczas zaciągania pożyczek, a także manipulację wskaźnikami finansowymi stosowanymi w analizach na [[potrzeby]] rynku, potencjalnych inwestorów bądź kredytodawców.


''Rachunkowość kreatywna'' wykorzystuje prawa wyboru polityki rachunkowości w ramach obowiązującego prawa, zgodnie z koncepcją rzetelnego i jasnego obrazu, w celu przedstawienia wizerunku przedsiębiorstwa zgodnego z założeniami postawionymi sobie przez zarządzających.
''Rachunkowość kreatywna'' wykorzystuje prawa wyboru polityki rachunkowości w ramach obowiązującego prawa, zgodnie z koncepcją rzetelnego i jasnego obrazu, w celu przedstawienia wizerunku przedsiębiorstwa zgodnego z założeniami postawionymi sobie przez zarządzających.
Linia 52: Linia 39:
''Rachunkowość agresywna'' wykorzystuje prawa wyboru polityki rachunkowości, których swoboda nie jest w żaden sposób ograniczona, w sposób prowadzący do manipulacji danymi finansowymi oraz mający na celu wprowadzenie w błąd odbiorców informacji zawartych w zniekształconym sprawozdaniu finansowym.
''Rachunkowość agresywna'' wykorzystuje prawa wyboru polityki rachunkowości, których swoboda nie jest w żaden sposób ograniczona, w sposób prowadzący do manipulacji danymi finansowymi oraz mający na celu wprowadzenie w błąd odbiorców informacji zawartych w zniekształconym sprawozdaniu finansowym.


''Rachunkowość oszukańcza'' oznacza natomiast celowe [[oszustwo księgowe]], tj. działanie niezgodne z prawem, obejmujące manipulacje danymi finansowymi, mające na celu osiągnięcie pewnych korzyści.
''Rachunkowość oszukańcza'' oznacza natomiast celowe [[oszustwo księgowe]], tj. [[działanie]] niezgodne z prawem, obejmujące manipulacje danymi finansowymi, mające na celu osiągnięcie pewnych korzyści.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Etyka w sprawozdawczości finansowej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Audyt zewnętrzny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady rachunkowości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rachunkowość]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Oszustwo finansowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rachunek kosztów jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inwestycje społecznie odpowiedzialne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Opinia biegłego rewidenta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasada ostrożności]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Gierusz B., Martyniuk T. (2007). ''Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym'' "Rachunkowość w teorii i praktyce” Tom III: "Sprawozdawczość i analiza finansowa” Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
<noautolinks>
* Maćkowiak E. (2015) ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-143.pdf Rachunkowość kreatywna a rachunkowość agresywna próba poprawy wyniku finansowego jednostki gospodarczej]'' Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 855  
* Gierusz B., Martyniuk T. (2007), ''Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
* Maślankowski K. (2004). ''Rachunkowość kreatywna a wartość informacyjna sprawozdań finansowych'' "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości” nr 81  
* Maćkowiak E. (2015), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-143.pdf Rachunkowość kreatywna a rachunkowość agresywna - próba poprawy wyniku finansowego jednostki gospodarczej]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 855
* Schneider K. (2008). ''Kreatywne i agresywne aspekty rachunkowości'' Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, nr 44
* Maślankowski K. (2004), ''Rachunkowość kreatywna a wartość informacyjna sprawozdań finansowych'', Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 81
* Schneider K. (2015). ''Przestępczość ekonomiczno-finansowa a kreatywne aspekty księgowości'' Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 390  
* Schneider K. (2008), ''Kreatywne i agresywne aspekty rachunkowości'', Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, nr 44
* Surdykowska S. (2004). ''Rachunkowość kreatywna a MSR/MSSF'' Wydawnictwo Polska Szkoła Rachunkowości, SGH Warszawa
* Schneider K. (2015), ''Przestępczość ekonomiczno-finansowa a kreatywne aspekty księgowości'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 390
* Wąsowski W. (2010) ''Kreatywna rachunkowość. Fałszowanie sprawozdań finansowych. '' Difin, Warszawa  
* Surdykowska S. (2004), ''Rachunkowość kreatywna a MSR/MSSF'' Wydawnictwo Polska Szkoła Rachunkowości, SGH Warszawa
* Wąsowski W. (2010), ''Kreatywna rachunkowość. Fałszowanie sprawozdań finansowych'', Difin, Warszawa
</noautolinks>


[[Kategoria:Rachunkowość]]
[[Kategoria:Prawo karne]]
{{a|Agnieszka Miszczyszyn, Ilona Durał}}
{{a|Agnieszka Miszczyszyn, Ilona Durał}}
{{#metamaster:description|Kreatywna rachunkowość - wykorzystanie wolności w tworzeniu sprawozdań finansowych, brak standardów i reguł. Uznawanie, wycena, ujawnianie i prezentacja informacji.}}

Aktualna wersja na dzień 20:01, 17 gru 2023

Kreatywna rachunkowość to takie wykorzystanie zakresu wolności osób, które sporządzają sprawozdania finansowych, który wynika z braku odpowiednich wzorców, standardów, reguł i procedur, będących podstawą przy podejmowaniu decyzji dotyczących procesu tworzenia informacji prezentowanych w sprawozdaniach finansowych przedsiębiorstw, a mianowicie uznawania, wyceny, ujawniania i prezentacji informacji.

TL;DR

Kreatywna rachunkowość to wykorzystanie swobody wyboru w tworzeniu sprawozdań finansowych. Może dotyczyć kreatywności, manipulowania wskaźnikami, ukrywania ryzyka i osiągania premii. Jest różna od rachunkowości agresywnej i oszukańczej, które mają negatywne skutki i są niezgodne z prawem.

Zjawiska w kreatywnej rachunkowości

Rachunkowość kreatywna może dotyczyć czterech grup zjawisk:

  • kreatywności, która jest pojmowana jako element twórczy wykorzystywany przy tworzeniu sprawozdań finansowych. Szczególnie uwzględniane jest to przy podejmowaniu decyzji co do wyboru sposobu liczenia, który pozwoli ująć w sprawozdaniu informacje jak najbardziej wiarygodne,
  • zastosowania takich technik aby dokonany pomiar był zgodny z interesem producenta informacji oraz unikania skutków regulacji, które obowiązują w rachunkowości,
  • uwzględnienia w sprawozdaniach finansowych takich pozycji, które nie podlegały wcześniej regulacjom, co niesie ze sobą zmiany w stosowanych praktykach pomiaru,
  • działań, które związane są z oszustwami np. nie ujmowanie w sprawozdaniach niektórych pozycji, prezentowanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym.

Pierwsza grupa powyższych zagadnień związana jest z naturalną cechą pomiaru, ostatnia dotyczy zjawisk niezgodnych z prawem, czyli oszust księgowych, zatem jedynie grupy druga i trzecia powiązane są bezpośrednio z rachunkowością kreatywną.

Cele kreatywnej rachunkowości

Podstawowymi celami kreatywnej rachunkowości są:

  • zmniejszanie strat lub zwiększanie zysku,
  • manipulowanie wskaźnikami, które są używane podczas analizy finansowej,
  • przekonanie innych o swojej wiarygodności np. partnerów handlowych, pożyczkodawców, kredytodawców,
  • ukrywanie ryzyka finansowego,
  • sterowanie osiągnięciami menedżerów aby możliwe było osiąganie premii za wyniki,
  • unikanie negatywnych skutków które mogą wyniknąć z przeprowadzonej bezpośrednio lub pośrednio kontroli przez akcjonariuszy,
  • umożliwienie uzyskania kapitału, który w innym sposób byłby niedostępny.

Rachunkowość kreatywna a agresywna i oszukańcza

W języku potocznym, w odniesieniu do rachunkowość kreatywnej, coraz częściej można spotkać się z określeniami "agresywna" i "oszukańcza", stosowanymi zamiennie i traktowanymi jako synonimy lub pojęcia bliskoznaczne. Jest to postępowanie błędnie, gdyż wszystkie trzy określenia wykorzystywane są w odmiennych aspektach rachunkowości i służą osiąganiu różnych cel.

Rachunkowość kreatywna dopuszcza pewną swobodę wyboru w zakresie dokonywania ewidencji i obejmuje działania pozostające w obrębie prawa. Korzystając zatem z narzędzi rachunkowości oraz nieograniczonej regulacjami prawnymi swobody, możliwe przedstawienie sytuacji finansowej i majątkowej przedsiębiorstwa w sprawozdaniach finansowych na różne sposoby, pozostające w zgodzie z koncepcją rzetelnego i prawdziwego obrazu [Gierusz, Martyniuk, 2006, s. 66] Jest to negatywny aspekt rachunkowości kreatywnej, klasyfikujący ją już do rachunkowości agresywnej.

W odróżnieniu od rachunkowości kreatywnej, która wykorzystując możliwości płynące z nieograniczonych prawem swobód, prezentuje wiarygodny i rzeczywisty obraz jednostki, rachunkowość agresywna jest celową manipulacją danymi finansowymi i wprowadzeniem w błąd odbiorców informacji.

Najczęściej praktyce rachunkowości agresywnej oddają się osoby dzierżące stanowiska kierownicze, które w celu poprawy swoich wyników upiększają lub zniekształcają prezentowany obraz sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Ukierunkowują one rachunkowość na sztuczne zawyżanie zysków, ukrywanie ryzyka finansowego oraz unikanie ograniczeń podczas zaciągania pożyczek, a także manipulację wskaźnikami finansowymi stosowanymi w analizach na potrzeby rynku, potencjalnych inwestorów bądź kredytodawców.

Rachunkowość kreatywna wykorzystuje prawa wyboru polityki rachunkowości w ramach obowiązującego prawa, zgodnie z koncepcją rzetelnego i jasnego obrazu, w celu przedstawienia wizerunku przedsiębiorstwa zgodnego z założeniami postawionymi sobie przez zarządzających.

Rachunkowość agresywna wykorzystuje prawa wyboru polityki rachunkowości, których swoboda nie jest w żaden sposób ograniczona, w sposób prowadzący do manipulacji danymi finansowymi oraz mający na celu wprowadzenie w błąd odbiorców informacji zawartych w zniekształconym sprawozdaniu finansowym.

Rachunkowość oszukańcza oznacza natomiast celowe oszustwo księgowe, tj. działanie niezgodne z prawem, obejmujące manipulacje danymi finansowymi, mające na celu osiągnięcie pewnych korzyści.


Kreatywna rachunkowośćartykuły polecane
Etyka w sprawozdawczości finansowejAudyt zewnętrznyZasady rachunkowościRachunkowośćOszustwo finansoweRachunek kosztów jakościInwestycje społecznie odpowiedzialneOpinia biegłego rewidentaZasada ostrożności

Bibliografia

  • Gierusz B., Martyniuk T. (2007), Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
  • Maćkowiak E. (2015), Rachunkowość kreatywna a rachunkowość agresywna - próba poprawy wyniku finansowego jednostki gospodarczej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 855
  • Maślankowski K. (2004), Rachunkowość kreatywna a wartość informacyjna sprawozdań finansowych, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 81
  • Schneider K. (2008), Kreatywne i agresywne aspekty rachunkowości, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, nr 44
  • Schneider K. (2015), Przestępczość ekonomiczno-finansowa a kreatywne aspekty księgowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 390
  • Surdykowska S. (2004), Rachunkowość kreatywna a MSR/MSSF Wydawnictwo Polska Szkoła Rachunkowości, SGH Warszawa
  • Wąsowski W. (2010), Kreatywna rachunkowość. Fałszowanie sprawozdań finansowych, Difin, Warszawa

Autor: Agnieszka Miszczyszyn, Ilona Durał