Koszt informacji

Z Encyklopedia Zarządzania
Koszt informacji
Polecane artykuły

Koszt informacji jest związany z kosztem pozyskania, przetwarzania i przekazywania informacji w przedsiębiorstwie. Może to obejmować koszty związane z zatrudnieniem pracowników do pozyskiwania i przetwarzania informacji, koszty związane z oprogramowaniem i sprzętem do przetwarzania informacji oraz koszty związane z komunikacją i przekazywaniem informacji między poszczególnymi działami i pracownikami w przedsiębiorstwie.

Koszt informacji najczęściej związany jest z kosztami eksploatacji systemu informacyjnego. Spełnia ono funkcję optymalizatora ekonomicznego.

Można go również odnieść do kosztu pozyskania danej informacji w przypadku konieczności zakupu danych, kosztów przeprowadzania we własnym zakresie badań marketingowych, itp.

Ponoszenie kosztów związanych z informacją jest konieczne, ponieważ informacja jest ważnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji biznesowych oraz w działaniach operacyjnych. Informacja pozwala na lepsze zrozumienie rynku, klientów i konkurencji, co pozwala na lepsze planowanie i podejmowanie decyzji.

Optymalizacja kosztów informacji

Istnieje kilka sposobów na ograniczanie kosztów informacji w firmie:

  • Automatyzacja procesów: zastosowanie automatyzacji w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji pozwala na zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów realizacji procesów przetwarzania informacji.
  • Wirtualizacja: przechowywanie i przetwarzanie informacji w chmurze pozwala na zredukowanie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów i sprzętu.
  • Centralizacja: centralizacja procesów pozyskiwania, przetwarzania i przekazywania informacji pozwala na lepszą koordynację i kontrolę kosztów.
  • Outsourcing: outsourcing części procesów związanych z informacją pozwala na redukcję kosztów związanych z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników.
  • Analiza danych: analiza danych pozwala na lepsze poznanie potrzeb informacyjnych firmy, co pozwala na lepsze planowanie i kontrolowanie kosztów.
  • Minimalizacja duplikacji danych: unikanie duplikacji danych pozwala na redukcję kosztów związanych z przechowywaniem i przetwarzaniem niepotrzebnych informacji.


Bibliografia

  • Flakiewicz W., Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania, PWE, Warszawa 1990
  • Informatyka ekonomiczna, pod red. E. Niedzielskiej, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998
  • Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
  • O'Brien J.A., Management Information Systems, A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
  • Rutkowski, I. P. (1997). System informacji marketingowej-wartość i koszt informacji. Zeszyty Naukowe. Seria 1/Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, (242), 45-62.
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Krzysztof Woźniak