Koszt informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
Nie podano opisu zmian
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Koszt informacji''' jest związany z kosztem pozyskania, przetwarzania i przekazywania informacji w przedsiębiorstwie. Może to obejmować koszty związane z zatrudnieniem pracowników do pozyskiwania i przetwarzania informacji, koszty związane z oprogramowaniem i sprzętem do przetwarzania informacji oraz koszty związane z komunikacją i przekazywaniem informacji między poszczególnymi działami i pracownikami w przedsiębiorstwie.


Koszt informacji najczęściej związany jest z kosztami eksploatacji systemu informacyjnego. Spełnia ono funkcję optymalizatora ekonomicznego.
Można go również odnieść do kosztu pozyskania danej informacji w przypadku konieczności zakupu danych, [[koszt]]ów przeprowadzania we własnym zakresie badań marketingowych, itp.
Ponoszenie kosztów związanych z informacją jest konieczne, ponieważ informacja jest ważnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji biznesowych oraz w działaniach operacyjnych. Informacja pozwala na lepsze zrozumienie rynku, klientów i konkurencji, co pozwala na lepsze planowanie i podejmowanie decyzji.
==Optymalizacja kosztów informacji==
Istnieje kilka sposobów na ograniczanie kosztów informacji w firmie:
* Automatyzacja procesów: zastosowanie automatyzacji w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji pozwala na zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów realizacji procesów przetwarzania informacji.
* Wirtualizacja: przechowywanie i przetwarzanie informacji w chmurze pozwala na zredukowanie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów i sprzętu.
* Centralizacja: centralizacja procesów pozyskiwania, przetwarzania i przekazywania informacji pozwala na lepszą koordynację i kontrolę kosztów.
* Outsourcing: outsourcing części procesów związanych z informacją pozwala na redukcję kosztów związanych z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników.
* Analiza danych: analiza danych pozwala na lepsze poznanie potrzeb informacyjnych firmy, co pozwala na lepsze planowanie i kontrolowanie kosztów.
* Minimalizacja duplikacji danych: unikanie duplikacji danych pozwala na redukcję kosztów związanych z przechowywaniem i przetwarzaniem niepotrzebnych informacji.


Najczęściej związany jest z kosztami eksploatacji systemu informacyjnego. Spełnia ono funkcję optymalizatora ekonomicznego.


Można go również odnieść do kosztu pozyskania danej informacji w przypadku konieczności zakupu danych, [[koszt]]ów przeprowadzania we własnym zakresie badań marketingowych, itp.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 25: Linia 38:
* Kisielnicki J., Sroka H., ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
* Kisielnicki J., Sroka H., ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
* O'Brien J.A., ''Management Information Systems, A Managerial End User Perspective'', Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
* O'Brien J.A., ''Management Information Systems, A Managerial End User Perspective'', Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
* Rutkowski, I. P. (1997). System informacji marketingowej-wartość i koszt informacji. Zeszyty Naukowe. Seria 1/Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, (242), 45-62.
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005



Wersja z 21:43, 24 sty 2023

Koszt informacji
Polecane artykuły

Koszt informacji jest związany z kosztem pozyskania, przetwarzania i przekazywania informacji w przedsiębiorstwie. Może to obejmować koszty związane z zatrudnieniem pracowników do pozyskiwania i przetwarzania informacji, koszty związane z oprogramowaniem i sprzętem do przetwarzania informacji oraz koszty związane z komunikacją i przekazywaniem informacji między poszczególnymi działami i pracownikami w przedsiębiorstwie.

Koszt informacji najczęściej związany jest z kosztami eksploatacji systemu informacyjnego. Spełnia ono funkcję optymalizatora ekonomicznego.

Można go również odnieść do kosztu pozyskania danej informacji w przypadku konieczności zakupu danych, kosztów przeprowadzania we własnym zakresie badań marketingowych, itp.

Ponoszenie kosztów związanych z informacją jest konieczne, ponieważ informacja jest ważnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji biznesowych oraz w działaniach operacyjnych. Informacja pozwala na lepsze zrozumienie rynku, klientów i konkurencji, co pozwala na lepsze planowanie i podejmowanie decyzji.

Optymalizacja kosztów informacji

Istnieje kilka sposobów na ograniczanie kosztów informacji w firmie:

  • Automatyzacja procesów: zastosowanie automatyzacji w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji pozwala na zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów realizacji procesów przetwarzania informacji.
  • Wirtualizacja: przechowywanie i przetwarzanie informacji w chmurze pozwala na zredukowanie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów i sprzętu.
  • Centralizacja: centralizacja procesów pozyskiwania, przetwarzania i przekazywania informacji pozwala na lepszą koordynację i kontrolę kosztów.
  • Outsourcing: outsourcing części procesów związanych z informacją pozwala na redukcję kosztów związanych z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników.
  • Analiza danych: analiza danych pozwala na lepsze poznanie potrzeb informacyjnych firmy, co pozwala na lepsze planowanie i kontrolowanie kosztów.
  • Minimalizacja duplikacji danych: unikanie duplikacji danych pozwala na redukcję kosztów związanych z przechowywaniem i przetwarzaniem niepotrzebnych informacji.


Bibliografia

  • Flakiewicz W., Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania, PWE, Warszawa 1990
  • Informatyka ekonomiczna, pod red. E. Niedzielskiej, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998
  • Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
  • O'Brien J.A., Management Information Systems, A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
  • Rutkowski, I. P. (1997). System informacji marketingowej-wartość i koszt informacji. Zeszyty Naukowe. Seria 1/Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, (242), 45-62.
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Krzysztof Woźniak