Jednoznaczność informacji

Z Encyklopedia Zarządzania
Jednoznaczność informacji
Polecane artykuły

Jednoznaczność informacji jest istotna dla kierowników organizacji, gdyż pozwala im na szybkie i trafne podejmowanie decyzji. Jednoznaczne informacje są także niezbędne w celu określenia celów i strategii biznesowych, a także w celu identyfikacji i wyeliminowania przeszkód w osiąganiu założonych celów. Poprzez jednoznaczne informacje, kierownicy są w stanie zrozumieć ryzyko i przewidywać prawdopodobne wyniki, co pozwala im na wybór najbardziej optymalnego rozwiązania.

Jednoznaczność określa występowanie możliwości różnych interpretacji danej kategorii informacji. Informacje powinny być zawsze dobrane pod kątem charakterystyki opisywanego problemu i stosowanych metod zarządzania. Wymagana jest jednoznaczność informacji zarówno rzeczowa jak i podmiotowa.

Zapewnienie jednoznaczności informacji

Wyróżnić można następujące sposoby zachowania jednoznaczności informacji:

  • Używanie jasnych i zrozumiałych terminów
  • Używanie odpowiednich jednostek miary
  • Utrzymywanie jednolitego formatu danych
  • Unikanie nadużywania skrótów
  • Używanie standardowych zasad gramatycznych
  • Używanie ustalonych formuł, założeń i definicji.

Skutki braku jednoznaczności informacji

Skutkami posługiwania się niejednoznacznymi inforamacjami w przedsiębiorstwie mogą być:

  • Spowolnienie procesu decyzyjnego
  • Niezgodne wyniki analiz i nieskuteczne działania podejmowane w ich wyniku
  • Nieprawidłowe przypisywanie odpowiedzialności za błędy i rezultaty
  • Niewłaściwe wykorzystywanie zasobów
  • Wyciąganie błędnych wniosków z dostarczonej informacji

Bibliografia

  • Flakiewicz W., Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania, PWE, Warszawa 1990
  • Informatyka ekonomiczna, pod red. E. Niedzielskiej, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998
  • Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
  • O'Brien J.A., Management Information Systems, A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Krzysztof Woźniak