Decyzje operacyjne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
mNie podano opisu zmian
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Decyzje operacyjne''' to decyzje dotyczące codziennych działań i zadań przedsiębiorstwa, które pozwalają na realizację celów strategicznych. Są one podejmowane przez kierownictwo operacyjne i dotyczą konkretnych obszarów działalności, takich jak produkcja, logistyka, zarządzanie zasobami ludzkimi itp. Celem decyzji operacyjnych jest poprawienie efektywności i rentowności przedsiębiorstwa poprzez lepsze zarządzanie jego zasobami.


Są to decyzje zdecentralizowane - podejmowane najczęściej przez [[kierownik]]ów średniego i niższego szczebla zarządzania. Często są one powtarzalne, występujące w dużej liczbie oraz zróżnicowane. Zwrócić należy także uwagę na dużą częstotliwość ich występowania.
Są to decyzje zdecentralizowane - podejmowane najczęściej przez [[kierownik]]ów średniego i niższego szczebla zarządzania. Często są one powtarzalne, występujące w dużej liczbie oraz zróżnicowane. Zwrócić należy także uwagę na dużą częstotliwość ich występowania.


==Rodzaj problemów operacyjnych==
==Zakres podejmowanych decyzji==
Szereg różnorodnych problemów we wszystkich obszarach działalności. Najczęściej ich zadaniem jest [[optymalizacja]] wykorzystania zasobów instytucji
 
==Istota problemu==
Problemy operacyjne związane są z wykorzystaniem zasobów; nadzorem i kontrolą. Jednym z narzędzi wspomagających [[podejmowanie decyzji]] operacyjnych jest [[sztuczna inteligencja]].
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Decyzje operacyjne dotyczą najczęściej różnych aspektów codziennej działalności przedsiębiorstwa, takich jak:
* Produkcja: decyzje dotyczące zarządzania procesami produkcyjnymi, wyboru technologii, planowania i kontrolowania produkcji.
* Logistyka: decyzje dotyczące zarządzania dostawami, magazynowaniem, transportem i dystrybucją towarów.
* Zarządzanie zasobami ludzkimi: decyzje dotyczące rekrutacji, szkoleń, motywowania i zarządzania pracownikami.
* Finanse: decyzje dotyczące budżetowania, planowania finansów, kontrolowania kosztów i generowania przychodów.
* Marketing: decyzje dotyczące segmentacji rynku, komunikacji z klientami, promocji i reklamy.
* IT: decyzje dotyczące zarządzania systemami informatycznymi, bezpieczeństwem danych, rozwijaniem nowych rozwiązań technologicznych.
* Projekty: decyzje dotyczące planowania, realizacji i kontrolowania projektów.
* Inne: decyzje dotyczące zarządzania ryzykiem, ciągłego doskonalenia, jakości


==Najważniejsze cele==
==Decydenci==
[[Cele]] i zadania operatywne, [[organizacja]] zaopatrzenia produkcji i zbytu, [[kontrola]] [[proces]]ów
Decyzje operacyjne podejmuje zazwyczaj zarząd lub kierownictwo danej organizacji lub firmy. Mogą to być również specjaliści z danej dziedziny, tacy jak menedżerowie produkcji lub dyrektorzy operacyjni.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Czermiński A., Czapiewski M., ''Organizacja procesów decyzyjnych'', Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995
* Czermiński A., Czapiewski M., ''Organizacja procesów decyzyjnych'', Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
{{msg:stub}}


{{aa||Krzysztof Woźniak}}
[[Kategoria:Podejmowanie decyzji]]
[[Kategoria:Podejmowanie decyzji]]
[[en:Operational decision]]
[[en:Operational decision]]

Wersja z 23:57, 20 sty 2023

Decyzje operacyjne
Polecane artykuły

Decyzje operacyjne to decyzje dotyczące codziennych działań i zadań przedsiębiorstwa, które pozwalają na realizację celów strategicznych. Są one podejmowane przez kierownictwo operacyjne i dotyczą konkretnych obszarów działalności, takich jak produkcja, logistyka, zarządzanie zasobami ludzkimi itp. Celem decyzji operacyjnych jest poprawienie efektywności i rentowności przedsiębiorstwa poprzez lepsze zarządzanie jego zasobami.

Są to decyzje zdecentralizowane - podejmowane najczęściej przez kierowników średniego i niższego szczebla zarządzania. Często są one powtarzalne, występujące w dużej liczbie oraz zróżnicowane. Zwrócić należy także uwagę na dużą częstotliwość ich występowania.

Zakres podejmowanych decyzji

Decyzje operacyjne dotyczą najczęściej różnych aspektów codziennej działalności przedsiębiorstwa, takich jak:

  • Produkcja: decyzje dotyczące zarządzania procesami produkcyjnymi, wyboru technologii, planowania i kontrolowania produkcji.
  • Logistyka: decyzje dotyczące zarządzania dostawami, magazynowaniem, transportem i dystrybucją towarów.
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi: decyzje dotyczące rekrutacji, szkoleń, motywowania i zarządzania pracownikami.
  • Finanse: decyzje dotyczące budżetowania, planowania finansów, kontrolowania kosztów i generowania przychodów.
  • Marketing: decyzje dotyczące segmentacji rynku, komunikacji z klientami, promocji i reklamy.
  • IT: decyzje dotyczące zarządzania systemami informatycznymi, bezpieczeństwem danych, rozwijaniem nowych rozwiązań technologicznych.
  • Projekty: decyzje dotyczące planowania, realizacji i kontrolowania projektów.
  • Inne: decyzje dotyczące zarządzania ryzykiem, ciągłego doskonalenia, jakości

Decydenci

Decyzje operacyjne podejmuje zazwyczaj zarząd lub kierownictwo danej organizacji lub firmy. Mogą to być również specjaliści z danej dziedziny, tacy jak menedżerowie produkcji lub dyrektorzy operacyjni.

Bibliografia

  • Czermiński A., Czapiewski M., Organizacja procesów decyzyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995
  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005