Średnia harmoniczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Średnią harmoniczną''' należy do miar klasycznych. Używana jest w [[Statystyka|statystyce]] (dla danych różnych od zera), stanowi odwrotność średniej arytmetycznej odwrotności danych statystycznych. [[Średnia]] ta, stosowana jest w przypadkach, gdy wartości danych są wyrażone w jednostkach w postaci względnej np. jednostka prędkości (km/h), [[gęstość zaludnienia]] (ilość osób/km<math>^2</math>), [[pracochłonność]] lub w wyrażeniu [[Cena jednostkowa|ceny jednostkowej]] za 1 godzinę pracy (zł/h) (Fałda B., Zając J. 2017, s. 238).


'''Średnią harmoniczną''' należy do miar klasycznych. Używana jest w [[Statystyka|statystyce]] (dla danych różnych od zera), stanowi odwrotność średniej arytmetycznej odwrotności danych statystycznych. [[Średnia]] ta, stosowana jest w przypadkach, gdy wartości danych są wyrażone w jednostkach w postaci względnej np. jednostka prędkości (km/h), [[gęstość zaludnienia]] (ilość osób/km<math>^2</math>), [[pracochłonność]] lub w wyrażeniu [[Cena jednostkowa|ceny jednostkowej]] za 1 godzinę pracy (zł/h) (Fałda B., Zając J. 2017, s. 238).
Wykorzystanie średniej harmonicznej daje równą wagę każdej danej. Zastosowanie w tym przypadku średniej arytmetycznej dawałoby większą wagę danym o wyższej wartości, a przez to, średnia byłaby zawyżana.
Wykorzystanie średniej harmonicznej daje równą wagę każdej danej. Zastosowanie w tym przypadku średniej arytmetycznej dawałoby większą wagę danym o wyższej wartości, a przez to, średnia byłaby zawyżana.
==Wzory ==
==Wzory ==
Linia 26: Linia 25:
* '''Szeregi rozdzielcze''' dzielimy na '''punktowe''' i '''przedziałowe'''. Przy obliczaniu średniej harmonicznej z szeregów rozdzielczych punktowych należy skorzystać ze wzoru:
* '''Szeregi rozdzielcze''' dzielimy na '''punktowe''' i '''przedziałowe'''. Przy obliczaniu średniej harmonicznej z szeregów rozdzielczych punktowych należy skorzystać ze wzoru:
:<math> \bar x_h = \frac{\sum\limits_{i=1}^k \frac1{n_i}}{\sum\limits_{i=1}^k \frac{n_i}{x_i}}.</math>
:<math> \bar x_h = \frac{\sum\limits_{i=1}^k \frac1{n_i}}{\sum\limits_{i=1}^k \frac{n_i}{x_i}}.</math>
gdzie <math>\ n_i</math> to liczebność i-tej próby, <math> x_i </math> to wartość badanej cechy w i-tej klasie, <math>\ k</math> stanowi liczbę klas (przedziałów klasowych).  
gdzie <math>\ n_i</math> to liczebność i-tej próby, <math> x_i </math> to wartość badanej cechy w i-tej klasie, <math>\ k</math> stanowi liczbę klas (przedziałów klasowych).
 
W przypadku szeregów '''rozdzielczych przedziałowych''', należy dodatkowo wyznaczyć środki przedziałów klasowych <math>\dot x_i</math>, które wstawiamy do powyższego wzoru w miejsce konkretnych wariantów cechy <math>\ x_i</math>.
W przypadku szeregów '''rozdzielczych przedziałowych''', należy dodatkowo wyznaczyć środki przedziałów klasowych <math>\dot x_i</math>, które wstawiamy do powyższego wzoru w miejsce konkretnych wariantów cechy <math>\ x_i</math>.
Należy również pamiętać o odpowiednim doborze jednostek tj. liczebności klas (wag). Wagę stanowi licznik jednostki natężenia np. dla cen (zł/kg) – wagą jest zł, dla [[Produktywność|produktywności]] (szt/h) – wagą jest ilość wytworzonych wyrobów (Michalski T. 2004, s. 104-105).
Należy również pamiętać o odpowiednim doborze jednostek tj. liczebności klas (wag). Wagę stanowi licznik jednostki natężenia np. dla cen (zł/kg) – wagą jest zł, dla [[Produktywność|produktywności]] (szt/h) – wagą jest ilość wytworzonych wyrobów (Michalski T. 2004, s. 104-105).
Linia 33: Linia 32:
==Przykładowe zadania ==
==Przykładowe zadania ==
'''[[Zadanie]] 1.'''
'''[[Zadanie]] 1.'''
[[Pracownik|Pracownicy]] produkcyjni wykonują zlecenie w 3 godziny. W tym czasie dwóch pracowników potrzebuje 20 minut na wykonanie [[Wyrób gotowy|wyrobu gotowego]], a dwóch pozostałych odpowiednio 15 minut i 10 minut. Należy obliczyć '''średni czas wykonania jednego wyrobu gotowego.'''  
[[Pracownik|Pracownicy]] produkcyjni wykonują zlecenie w 3 godziny. W tym czasie dwóch pracowników potrzebuje 20 minut na wykonanie [[Wyrób gotowy|wyrobu gotowego]], a dwóch pozostałych odpowiednio 15 minut i 10 minut. Należy obliczyć '''średni czas wykonania jednego wyrobu gotowego.'''
:<math> \bar x_h = \frac{4}{\frac1{20} + \frac1{20} + \frac1{15} + \frac1{10}} = 15 minut</math>
:<math> \bar x_h = \frac{4}{\frac1{20} + \frac1{20} + \frac1{15} + \frac1{10}} = 15 minut</math>
 
Wykonanie jednego [[Wyrób gotowy|wyrobu gotowego]] zajmuje '''średnio 15 minut.'''
Wykonanie jednego [[Wyrób gotowy|wyrobu gotowego]] zajmuje '''średnio 15 minut.'''
 
Sprawdzenia poprawności wyniku można dokonać poprzez obliczenie ilości sztuk wyrobu gotowego wytworzonego przez każdego pracownika w danym czasie. I tak, w ciągu 3 godzin, czyli 180 minut, dwóch pracowników wykonało po 9 sztuk wyrobu gotowego, trzeci – 12 sztuk, zaś ostatni – 18 sztuk. Łącznie wykonali 48 sztuk wyrobu gotowego w ciągu 720 minut. Średni czas wykonania tego wyrobu obliczymy:
Sprawdzenia poprawności wyniku można dokonać poprzez obliczenie ilości sztuk wyrobu gotowego wytworzonego przez każdego pracownika w danym czasie. I tak, w ciągu 3 godzin, czyli 180 minut, dwóch pracowników wykonało po 9 sztuk wyrobu gotowego, trzeci – 12 sztuk, zaś ostatni – 18 sztuk. Łącznie wykonali 48 sztuk wyrobu gotowego w ciągu 720 minut. Średni czas wykonania tego wyrobu obliczymy:
:<math> \bar t = \frac{720min.}{48szt.} = 15 minut</math>
:<math> \bar t = \frac{720min.}{48szt.} = 15 minut</math>
 
'''Zadanie 2.'''
'''Zadanie 2.'''
Na targowisku sprzedano za 100zł jabłka w cenie 2zł/kg oraz za 300zł jabłka w cenie 1,50zł/kg. Należy obliczyć przeciętną cenę jabłek na targowisku.  
Na targowisku sprzedano za 100zł jabłka w cenie 2zł/kg oraz za 300zł jabłka w cenie 1,50zł/kg. Należy obliczyć przeciętną cenę jabłek na targowisku.
 
W zadaniu mamy do czynienia z '''jednostkami względnymi''' (zł/kg), zatem zastosuje się średnią harmoniczną dla szeregu rozdzielczego punktowego. Wyróżnia się dwie klasy - jedna 1,50zł/kg mierzona wartością 300zł, druga – 2zł/kg mierzona wartością 100zł. Obliczenia prezentują się następująco:
W zadaniu mamy do czynienia z '''jednostkami względnymi''' (zł/kg), zatem zastosuje się średnią harmoniczną dla szeregu rozdzielczego punktowego. Wyróżnia się dwie klasy - jedna 1,50zł/kg mierzona wartością 300zł, druga – 2zł/kg mierzona wartością 100zł. Obliczenia prezentują się następująco:
:<math> \bar x_h = \frac{300+100}{\frac1{1{,}5}\cdot 300 + \frac1{2}\cdot 100} = \frac{400}{200+50}= 1{,}6 zl/kg</math>
:<math> \bar x_h = \frac{300+100}{\frac1{1{,}5}\cdot 300 + \frac1{2}\cdot 100} = \frac{400}{200+50}= 1{,}6 zl/kg</math>
 
Średnia cena jabłek na targowisku wyniosła 1,6zł/kg (Michalski T. 2004, s. 105).
Średnia cena jabłek na targowisku wyniosła 1,6zł/kg (Michalski T. 2004, s. 105).
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Antoniewicz R. (2005). ''O średnich i przeciętnych.'' Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław
* Antoniewicz R. (2005). ''O średnich i przeciętnych.'' Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław
* Fałda B., Zając J. (2017) [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9a550d0a-a556-4ddc-aba7-a1a082285568/c/MIBE_T18_z2_07.pdf''Uwagi na temat średnich w ekonomii''], Metody ilościowe w badaniach ekonomicznych Tom XVIII/2, 2017, s. 232 – 241, Instytut Matematyki i Informatyki PWSZ w Chełmie
* Fałda B., Zając J. (2017) [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9a550d0a-a556-4ddc-aba7-a1a082285568/c/MIBE_T18_z2_07.pdf''Uwagi na temat średnich w ekonomii''], Metody ilościowe w badaniach ekonomicznych Tom XVIII/2, 2017, s. 232 – 241, Instytut Matematyki i Informatyki PWSZ w Chełmie
* Kowalski J. (2006). ''Podstawy statystyki opisowej dla ekonomistów'', Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
* Kowalski J. (2006). ''Podstawy statystyki opisowej dla ekonomistów'', Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
* Michalski T. (2004). [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=_xA5XTtvkHcC&oi=fnd&pg=PA5&dq=%C5%9Brednia+harmoniczna&ots=EshaJRpgBY&sig=H3mQZOUNJcPl84bM8BhS_GGRKfw&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false'' Statystyka''], WSiP, Warszawa
* Michalski T. (2004). [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=_xA5XTtvkHcC&oi=fnd&pg=PA5&dq=%C5%9Brednia+harmoniczna&ots=EshaJRpgBY&sig=H3mQZOUNJcPl84bM8BhS_GGRKfw&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false'' Statystyka''], WSiP, Warszawa
* Tadeusiewicz R. (1993). [http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/biometria/biometria.pdf '' Bankowa obsługa państwowych funduszy celowych w Polsce''], Wydawnictwa AGH, Kraków  
* Tadeusiewicz R. (1993). [http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/biometria/biometria.pdf '' Bankowa obsługa państwowych funduszy celowych w Polsce''], Wydawnictwa AGH, Kraków
</noautolinks>
[[Kategoria:Statystyka i Ekonometria]]
[[Kategoria:Statystyka i Ekonometria]]
{{a|Piotr Wyżga}}
{{a|Piotr Wyżga}}


{{#metamaster:description|Średnia harmoniczna - miara klasyczna w statystyce. Wykorzystuje się ją, gdy wartości są wyrażone w jednostkach względnych. Unika zawyżania średniej.}}
{{#metamaster:description|Średnia harmoniczna - miara klasyczna w statystyce. Wykorzystuje się ją, gdy wartości są wyrażone w jednostkach względnych. Unika zawyżania średniej.}}

Wersja z 10:28, 25 paź 2023

Średnia harmoniczna
Polecane artykuły

Średnią harmoniczną należy do miar klasycznych. Używana jest w statystyce (dla danych różnych od zera), stanowi odwrotność średniej arytmetycznej odwrotności danych statystycznych. Średnia ta, stosowana jest w przypadkach, gdy wartości danych są wyrażone w jednostkach w postaci względnej np. jednostka prędkości (km/h), gęstość zaludnienia (ilość osób/km), pracochłonność lub w wyrażeniu ceny jednostkowej za 1 godzinę pracy (zł/h) (Fałda B., Zając J. 2017, s. 238).

Wykorzystanie średniej harmonicznej daje równą wagę każdej danej. Zastosowanie w tym przypadku średniej arytmetycznej dawałoby większą wagę danym o wyższej wartości, a przez to, średnia byłaby zawyżana.

Wzory

W zależności od wybranego kryterium uporządkowania zebranych danych tj. szeregów statystycznych wyróżnia się dwie formuły do obliczenia średniej harmonicznej:

  • Dla szeregu szczegółowego dla liczb średnia jest wyrażona wzorem:

gdzie to liczebność cech próby, zaś to wartość badanej cechy (Tadeusiewicz R. 1993, s. 32-33).

  • Szeregi rozdzielcze dzielimy na punktowe i przedziałowe. Przy obliczaniu średniej harmonicznej z szeregów rozdzielczych punktowych należy skorzystać ze wzoru:

gdzie to liczebność i-tej próby, to wartość badanej cechy w i-tej klasie, stanowi liczbę klas (przedziałów klasowych).

W przypadku szeregów rozdzielczych przedziałowych, należy dodatkowo wyznaczyć środki przedziałów klasowych , które wstawiamy do powyższego wzoru w miejsce konkretnych wariantów cechy . Należy również pamiętać o odpowiednim doborze jednostek tj. liczebności klas (wag). Wagę stanowi licznik jednostki natężenia np. dla cen (zł/kg) – wagą jest zł, dla produktywności (szt/h) – wagą jest ilość wytworzonych wyrobów (Michalski T. 2004, s. 104-105).

Przykładowe zadania

Zadanie 1. Pracownicy produkcyjni wykonują zlecenie w 3 godziny. W tym czasie dwóch pracowników potrzebuje 20 minut na wykonanie wyrobu gotowego, a dwóch pozostałych odpowiednio 15 minut i 10 minut. Należy obliczyć średni czas wykonania jednego wyrobu gotowego.

Wykonanie jednego wyrobu gotowego zajmuje średnio 15 minut.

Sprawdzenia poprawności wyniku można dokonać poprzez obliczenie ilości sztuk wyrobu gotowego wytworzonego przez każdego pracownika w danym czasie. I tak, w ciągu 3 godzin, czyli 180 minut, dwóch pracowników wykonało po 9 sztuk wyrobu gotowego, trzeci – 12 sztuk, zaś ostatni – 18 sztuk. Łącznie wykonali 48 sztuk wyrobu gotowego w ciągu 720 minut. Średni czas wykonania tego wyrobu obliczymy:

Zadanie 2. Na targowisku sprzedano za 100zł jabłka w cenie 2zł/kg oraz za 300zł jabłka w cenie 1,50zł/kg. Należy obliczyć przeciętną cenę jabłek na targowisku.

W zadaniu mamy do czynienia z jednostkami względnymi (zł/kg), zatem zastosuje się średnią harmoniczną dla szeregu rozdzielczego punktowego. Wyróżnia się dwie klasy - jedna 1,50zł/kg mierzona wartością 300zł, druga – 2zł/kg mierzona wartością 100zł. Obliczenia prezentują się następująco:

Średnia cena jabłek na targowisku wyniosła 1,6zł/kg (Michalski T. 2004, s. 105).

Bibliografia

  • Antoniewicz R. (2005). O średnich i przeciętnych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław
  • Fałda B., Zając J. (2017) Uwagi na temat średnich w ekonomii, Metody ilościowe w badaniach ekonomicznych Tom XVIII/2, 2017, s. 232 – 241, Instytut Matematyki i Informatyki PWSZ w Chełmie
  • Kowalski J. (2006). Podstawy statystyki opisowej dla ekonomistów, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
  • Michalski T. (2004). Statystyka, WSiP, Warszawa
  • Tadeusiewicz R. (1993). Bankowa obsługa państwowych funduszy celowych w Polsce, Wydawnictwa AGH, Kraków

Autor: Piotr Wyżga