Jednoznaczność informacji
Jednoznaczność informacji |
---|
Polecane artykuły |
Jednoznaczność informacji jest istotna dla kierowników organizacji, gdyż pozwala im na szybkie i trafne podejmowanie decyzji. Jednoznaczne informacje są także niezbędne w celu określenia celów i strategii biznesowych, a także w celu identyfikacji i wyeliminowania przeszkód w osiąganiu założonych celów. Poprzez jednoznaczne informacje, kierownicy są w stanie zrozumieć ryzyko i przewidywać prawdopodobne wyniki, co pozwala im na wybór najbardziej optymalnego rozwiązania.
Jednoznaczność określa występowanie możliwości różnych interpretacji danej kategorii informacji. Informacje powinny być zawsze dobrane pod kątem charakterystyki opisywanego problemu i stosowanych metod zarządzania. Wymagana jest jednoznaczność informacji zarówno rzeczowa jak i podmiotowa.
Zapewnienie jednoznaczności informacji
Wyróżnić można następujące sposoby zachowania jednoznaczności informacji:
- Używanie jasnych i zrozumiałych terminów
- Używanie odpowiednich jednostek miary
- Utrzymywanie jednolitego formatu danych
- Unikanie nadużywania skrótów
- Używanie standardowych zasad gramatycznych
- Używanie ustalonych formuł, założeń i definicji.
Skutki braku jednoznaczności informacji
Skutkami posługiwania się niejednoznacznymi inforamacjami w przedsiębiorstwie mogą być:
- Spowolnienie procesu decyzyjnego
- Niezgodne wyniki analiz i nieskuteczne działania podejmowane w ich wyniku
- Nieprawidłowe przypisywanie odpowiedzialności za błędy i rezultaty
- Niewłaściwe wykorzystywanie zasobów
- Wyciąganie błędnych wniosków z dostarczonej informacji
Bibliografia
- Flakiewicz W., Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania, PWE, Warszawa 1990
- Informatyka ekonomiczna, pod red. E. Niedzielskiej, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
- O'Brien J.A., Management Information Systems, A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak