Targi pracy
Targi pracy przedsięwzięcie organizowane najczęściej przez m.in. urzędy pracy, agencje zatrudnienia, firmy lub organizacje studenckie mające na celu stworzenie mniej formalnych warunków bezpośredniego kontaktu pracodawców z osobami ubiegającymi się o zatrudnienie. Kandydatami mogą być studenci, absolwenci oraz osoby z doświadczeniem. Podczas spotkania prezentowana jest oferta oraz miejsce zatrudnienia w celu pozyskania odpowiednich kandydatów, którzy spełnią wymagania poszczególnych pracodawców. Udział w targach przeważnie jest bezpłatny, lecz wymaga wcześniejszej rejestracji. Dla pracodawców targi pracy są nie tylko okazją do przyciągnięcia jak największej liczby kandydatów, ale także sposobem na zebranie pierwszych ocen i weryfikacji potencjalnych kandydatów.
Targi pracy mogą zostać zorganizowane przez powiatowy urząd pracy - samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami. Osoba zarejestrowana może zostać skierowana do udziału w targach przez ten urząd lub przez wojewódzki urząd pracy.
Korzyści z udziału w targach pracy
Odwiedzenie targów pracy daje także możliwość porównania różnych organizacji pod względem atrakcyjności oferowanej pracy. W pewnych przypadkach możliwe jest także złożenie własnej aplikacji u wybranych przedstawicieli firm. W Polsce organizowane są targi pracy o charakterze międzynarodowym. Za ich pomocą możemy uzyskać kontakt z firmami operującymi na europejskim lub międzynarodowym rynku. Również to idealny moment na uzyskaniu informacji o warunkach, możliwościach i procedurach związanych z pracą w wybranym kraju za granicą.
Aktywne uczestnictwo w targach - zdobywanie informacji
Szczegółowe informacje możemy pozyskać za pomocą:
- ulotek informacyjnych
- broszur wydawanych przez organizatorów
- bezpośrednia rozmowa z pracodawcą
Najlepszą z wymienionych możliwości jest bezpośrednia rozmowa z osobą z działu zarządzania zasobami ludzkimi, która może zaowocować poznaniem klimatu i kultury danej organizacji, szczegółów dotyczących pracy. Finalnie jesteśmy w stanie ocenić, czy zespół składający się z danych osób będzie nam odpowiadał podczas dalszego rozwoju naszej kariery zawodowej. Publikowane specjalnie z okazji targów biuletyny dają możliwość zgromadzenia w krótkim czasie dużej bazy danych potencjalnych pracodawców [1].
Formy prezentacji podczas targów pracy
Inną formą często wykorzystywaną podczas targów pracy są prezentacje firm, konferencje, a także warsztaty i szkolenia. Korzyść, jaką może otrzymać uczestnik targów, to przede wszystkim otrzymanie profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku pracy. Głównie omawiane tematy, to:
- informacje na temat pracodawców (m.in. prezentacje wybranych firm, branż lub programów rekrutacyjnych, edukacyjnych i motywacyjnych poszczególnych firm)
- informacje na temat metod i narzędzi ułatwiających poruszanie się po rynku pracy i uzyskiwanie zatrudnienia
Tego typu spotkania mają często charakter interaktywny, co obu stronom stwarza okazję do poznania wzajemnych oczekiwań i możliwości [1].
Internetowe targi pracy
Targi pracy organizowane są również w internecie. Wówczas, nie wychodząc z domu, można sprawdzić informacje o rynku pracy, poznać potencjalnych pracodawców, zapoznać się z przygotowanymi przez nich prezentacjami, zadać pytania - wysyłając maila pod wskazany adres konsultanta. Jest to wygodna opcja dla kandydatów, którzy np. interesują się pracą w innej części Polski lub w innym kraju i nie muszą organizować specjalnego wyjazdu, w celu wzięcia aktywnego udziału w wydarzeniu. Co istotne – często można też od razu wysłać aplikację na wybrane stanowisko [1].
Odpowiednie przygotowanie się do udziału w targach
Każda zainteresowana osoba powinna zwrócić uwagę na to, aby [1]:
- wziąć ze sobą kilka egzemplarzy CV oraz listu motywacyjnego
- dostosować ubiór do potencjalnych rekrutacji
- przygotować się do odbycia kilku mniej lub bardziej formalnych rozmów, których celem powinno być zachęcenie pracodawcy do podjęcia dalszych kontaktów
Przypisy
Bibliografia
- Gębarowski M. (2010)., Współczesne targi.: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej Regan Press, s. 22
- Polczyk M. (2007)., Jak i gdzie skutecznie szukać pracy? Biblioteka Gazety Wyborczej (2), s. 75-77
- Tabisz A. (2013)., Praca dla absolwenta Złote Myśli & Anna Tabisz, s. 69
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy., (2014) Na podstawie art. 35 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U.z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.2), Poz. 667
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2011 r zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy, (2011) Na podstawie art. 35 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.2), Poz. 1641
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, (2004) Opracowano na podstawie t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1409, 2023, 2369, 2400.
Autor: Gabriela Macięga
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |