M-handel

Z Encyklopedia Zarządzania
M-handel
Polecane artykuły


M-handel (m-commerce) jest szczególną formą handlu elektronicznego wyróżniająca się zastosowaniem urządzeń mobilnych i nowej technologii komunikacyjnej przy zawieraniu transakcji biznesowych.

Za pomocą dostępnych technologii informatycznych m-handel umożliwia dokonywanie wszelakich transakcji, zakupu dóbr i usług, pozyskiwanie informacji niezależnie od czasu i miejsca. Nie ma wymogów stałego łącza internetowego, jest wysoka jakość bezpieczeństwa dzięki temu mamy możliwość identyfikacji oraz lokalizacji użytkownika.

M-handel historycznie związany był z powstaniem protokołu (Wireless Application Protocol) dla uzyskaniu dostępu do internetu, współcześnie jednak został on wyparty przez klasyczne protokoły internetowe HTML, DHTML wspomagane szybką łącznością bezprzewodową WiFi, UMTS, EDGE, i in.

Segmenty rynku

Handel mobilny występuję w czterech następujących modelach:

  • Business to Customer (B2C)– jest to dominującym modelem, który umożliwia wprowadzenie biznesów nie występujących w standardowym handlu online. Sprzedaż różnorodnych towarów cyfrowych jest znacznie skuteczniejsza w tej formie handlu a także otwiera perspektywy w grach, muzyce, filmach, rozrywce czy pośród aplikacji edukacyjnych. Ponadto model B2C za pomocą urządzeń mobilnych może korzystać z funkcji GPS czy wiadomości push,
  • Consumer to Consumer (C2C)– stanowi znaczącą część m-handlu ze względu na fakt, iż więcej niezależnych konsumentów jest w stanie sprzedawać między sobą za pomocą urządzeń mobilnych. Stało się to za przyczyną przekształcenia tradycyjnych modeli e-commerce w aplikacje,
  • Business to Business (B2B)– dedykowane aplikacje stworzone tak aby częściowo zamienić niektóre narzędzia internetowe i przyspieszyć przetwarzanie zamówień, śledzenie dostaw oraz informowanie partnerów biznesowych o najnowszych usługach czy produktach,
  • Government to Customer (G2C)– obecnie rządy zdają sobie sprawę z coraz częstszego wykorzystywania urządzeń mobilnych. Dlatego też popularne staje się dostosowywanie się na przykład poprzez wykorzystanie urządzeń mobilnych do płatności za podatki lokalne, opłaty za usługi, kary drogowe czy kalkulatory podatkowe.

Główne czynniki wpływające na dynamiczny rozwój

  1. Stale rosnąca liczba urządzeń mobilnych i smartfonów na rynku,
  2. Mobilność czyli zdolność do zawierania transakcji w każdym miejscu,
  3. Możliwość wykorzystania aplikacji przeznaczonych do płatności elektronicznych,
  4. Rosnąca popularność i wykorzystanie transmisji danych,
  5. Upowszechnienie urządzeń typu PDA, stanowiących funkcjonalny odpowiednik klasycznego stacjonarnego komputera.

Bibliografia

  • Celina M. Olszak, Ewa Ziemba., Strategie i modele gospodarki elektronicznej, str. 106
  • Włodzimierz Szpringer, E-commerce, str. 63

Autor: Krzysztof Woźniak

At work.png

To jest zalążek artykułu.
Jeśli posiadasz kompetencje i uprawnienia, możesz go rozbudować.
Usuń tę informację po rozbudowie hasła