Sanatorium
Sanatorium |
---|
Polecane artykuły |
Sanatorium to "zakład lecznictwa uzdrowiskowego, działający na obszarze uzdrowiska, utworzone w celu udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego, w ramach kierunków leczniczych i przeciwwskazań ustalonych dla danego uzdrowiska, w szczególności wykorzystującym warunki naturalne przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych" (D. Kotarski 2012, s. 313). Usługi oferowane przez sanatorium są elementem leczenia uzdrowiskowego wykorzystującego cechy i właściwości lecznicze klimatu, naturalnych surowców, a także specjalistycznych urządzeń.
Usługi lecznicze oraz profilaktyczne w sanatorium oferowane są osobom sprawnym lub o małym stopniu niepełnosprawności. Opieka lekarska jest dostosowana do rodzaju schorzeń pacjentów oraz charakteryzuje ją niska intensywność. Badania diagnostyczne przeprowadzane są rzadko. Osoba będąca ordynatorem oddziału sanatoryjnego powinna ukończyć specjalizację z balneologii i medycyny fizykalnej.
Najczęściej z usług sanatorium korzystają pacjenci przewlekle chorzy, których ogólny stan jest dobry i pozwala na samodzielne poruszanie się. Kierowani są tam zwykle przez lekarza rodzinnego lub po pobycie w szpitalu. W celu rekonwalescencji i poprawy stanu zdrowia korzystają z zabiegów balneofizykalnych (H. Makała 2016, s. 126). Skierowanie na leczenie uzdrowiskowe wystawione przez lekarza pozwala korzystać z usług sanatoryjnych refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Osoby, które nie otrzymały skierowania, mogą skorzystać z usług na zasadach pełnej odpłatności, jeśli nie ma przeciwwskazań do zastosowania takiej formy leczenia.
Podstawowe zadania sanatorium
Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz w gminach uzdrowiskowych stanowi, że głównymi zadaniami sanatorium uzdrowiskowego są:
- zapewnienie pacjentom całodobowej opieki zdrowotnej w formie stacjonarnej
- świadczenie całodobowej opieki lekarskiej oraz pielęgniarskiej
- wykonywanie zabiegów leczniczych wykorzystujących naturalne surowce oraz urządzenia lecznicze, przewidziane w programie leczenia pacjenta
- udzielanie informacji, edukowanie o zdrowiu
- pełnienie świadczeń profilaktycznych
Do świadczenia całodobowych usług sanatoryjnych niezbędne jest posiadanie zaplecza noclegowego i gastronomicznego, co często wymaga prowadzenia dodatkowej działalności gospodarczej. Jej funkcjonowanie określa się w statucie uzdrowiska. W ramach wspomnianych zadań sanatorium można wyróżnić następujące działania (D. Kotarski 2012, s. 313):
Zadanie | Przykładowe działania |
---|---|
Leczenie | Przeprowadzanie badań, rehabilitowanie, zapewnienie opieki pacjentowi, wypis |
Zaopatrzenie w materiały medyczne i niemedyczne | Składanie zamówienia do aptek i hurtowni, transport, przechowywanie, kontrolowanie terminów ważności |
Transport pacjentów | Transportowanie pacjentów do ośrodka |
Zachowanie czystości | Zakup i magazynowanie środków czystości, sprzątanie, robienie prania, utylizacja odpadów |
Żywienie | Inwentarz zapasów, zakup żywności, przygotowywanie i dystrybucja posiłków, ustalanie diety |
Prowadzenie dokumentacji medycznej | Gromadzenie i przechowywanie danych o pacjentach, odbytych badaniach oraz zabiegach, aktualizowanie komputerowych baz danych, prowadzenie statystyk medycznych, analiz |
Przepływ informacji w organizacji | Wprowadzanie systemów informatycznych oraz oprogramowań zabezpieczających, administrowanie sieci, gromadzenie i przechowywanie danych |
Marketing | Prowadzenie badań rynku, zwiększanie popytu na usługi sanatorium, kontrolowanie satysfakcji kuracjuszy |
Sanatorium jako przedsiębiorstwo uzdrowiskowe
Za przedsiębiorstwo uzdrowiskowe uznaje się podmiot gospodarczy działający w miejscowości uzdrowiskowej, oferujący zabiegi lecznicze i terapie bazujące na naturalnych surowcach. W Polsce działa ponad 200 zakładów lecznictwa uzdrowiskowego, podmioty prywatne stanowią ponad połowę z nich (B. Mazur 2017). Większość przedsiębiorstw uzdrowiskowych w kraju finansowane jest przez Narodowy Fundusz Zdrowia i Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Według danych GUS pacjenci pełnopłatni stanowią około 35% wszystkich osób korzystających z usług zakładów lecznictwa uzdrowiskowego. Coraz więcej osób uznaje uzdrowiska, w tym sanatoria, za alternatywę dla ośrodków wypoczynkowych. Walory przyrodnicze oraz historyczne miejscowości uzdrowiskowych Polski przyciągają również turystów zagranicznych, którzy doceniają stosunek jakości leczenia do ceny usługi (J. Tutaj 2018, s. 349).
Innowacje w przedsiębiorstwach uzdrowiskowych
Innowacyjność staje się coraz ważniejszym elementem strategii przedsiębiorstw, często warunkującym jego funkcjonowanie na rynku. Głównym źródłem potrzeby wprowadzania innowacji w przedsiębiorstwach uzdrowiskowych jest zmienna w czasie motywacja kuracjuszy do korzystania z usług sanatoryjnych. Celami wprowadzania zmian i ulepszeń są m.in. wzrost jakości zarządzania, powiększenie oferty, redukcja kosztów oraz zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów oraz personelu.
Innowacyjność w turystyce uzdrowiskowej może odnosić się do takich obszarów jak (J. Tutaj 2018 s. 351):
- innowacyjność produktowa obejmująca np. zmiany w pakietach zabiegów leczniczych, nowe formuły kosmetyków, szerszą ofertę diagnostyczną
- innowacyjność procesowa dotycząca zakupu nowej aparatury medycznej i sprzętu, zmiany oprogramowania, skrócenia czasu oczekiwania na leczenie
- innowacyjność organizacyjna uwzględniająca zmiany własnościowe, prywatyzację, modyfikacje w systemach motywacji pracowników, wprowadzenie rezerwacji elektronicznej
- innowacyjność marketingowa mogąca polegać na wprowadzeniu programów lojalnościowych, zastosowaniu nowych metod oceny satysfakcji kuracjuszy, wykorzystaniu nowych kanałów dystrybucji i promocji
Bibliografia
- GUS (2019), Działalność lecznicza zakładów lecznictwa uzdrowiskowego i stacjonarnych zakładów rehabilitacji leczniczej w 2018 roku
- Kotarski D. (2012), Określanie celów i zadań sanatorium uzdrowiskowego na potrzeby kontroli zarządczej, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia.", nr 53, s. 313-320
- Makała H. (2016), Turystyka uzdrowiskowa w Polsce, "Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja", nr 2 (18), s. 119-130
- Mazur B. (2017). Zarządzanie humanistyczne i ekonomiczne – przegląd stanowisk., w: L. Kiełtyka, P. Kobis (red.), "Wybrane zagadnienia zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami", Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa
- Opolski K., Dykowska G., Możdzonek M. (2003), Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka., CeDeWu, Warszawa
- Ponikowska I., Ferson D. (2009), Nowoczesna medycyna uzdrowiskowa, Medi Press, Warszawa
- Suchecka J., Jaworska R. (2015) Finansowanie publiczne i realizacja świadczeń lecznictwa uzdrowiskowego w Polsce w latach 2003-2014, "Problemy zarządzania", nr 2, s. 216-230
- Tutaj J. (2018) Innowacje w przedsiębiorstwie uzdrowiskowym, "Przedsiębiorczość - Edukacja", Instytut Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, nr 14, s. 345-358
- Ustawa o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, (2005), Dz.U. nr 167 poz. 1399
Autor: Natalia Stefańczyk, Oliwia Wilk
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |