Ekstrawertyk
Ekstrawertyk |
---|
Polecane artykuły |
Ekstrawertyk to człowiek, którego cechą charakterystyczną jest pozytywne ukierunkowanie w stronę subiektywnego zainteresowania podmiotem. Ma on bezpośredni i otwarty stosunek do otaczającego go świata. Dotyczy to również jego ocen i zamiarów. Ekstrawertyk ma skłonności do zawierania dużej ilości powierzchownych kontaktów i związków. Jest otwarty, przyjazny, chętnie i szybko nawiązuje znajomości, potrafi zaistnieć w każdej nowej sytuacji i bez wahania decyduje się na nowe wyzwania, nie dbając o problemy, które mogą z tego wyniknąć. Ekstrawertyk jest towarzyski, żywy, impulsywny, lubi zmiany i innowacje, jest beztroski i odznacza się ekspresją emocjonalną (Čakrt M. 1996).
„Ekstrawertyk (ekstra- + łac. vertere, versum – obrócić, skierować) to osoba, której zachowanie nacechowane jest pozytywnym zainteresowaniem światem zewnętrznym (bardziej niż własnymi przeżyciami), o aktywności skierowanej na otoczenie, prospołeczna, łatwo nawiązująca kontakty, z ogólną zaradnością i orientacją w realiach rzeczywistości. Ekstrawertycy to ludzie, którzy reagują szybko i wyraźnie. Dają odpowiedzi, zanim nad nimi pomyślą. Trudno im się skoncentrować na słuchaniu. Robią dużo szumu i zamieszania wokół siebie i dobrze się czują w takiej atmosferze. Ekstrawertyka charakteryzuje pozytywny stosunek do świata.” (E. Koniuszewska 2008, s.14)
Najważniejsze cechy ekstrawertyka to:
- zainteresowanie światem zewnętrznym,
- raczej nie zwraca uwagi na własny organizm, chyba że zaczyna coś mu dolegać,
- energiczny,
- dominujący, skory do przejmowania przywództwa,
- lubiący towarzystwo,
- mający dużo do powiedzenia,
- pozytywnie nastawiony – entuzjastyczny,
- czerpiący energię z kontaktów towarzyskich – od innych ludzi,
- otwarty,
- łatwo i szybko nawiązuje znajomości,
- potrafi się odnaleźć w nowej sytuacji, lubiący wyzwania,
- lubi wyrażać swoje emocje i robi to w sposób żywiołowy.
Zalety bycia ekstrawertykiem
Ekstrawertyk posiada następujące zalety (M. Čakrt 1996, s. 93; M. Tytuła, J. Okarmus 2010, s. 63):
- otwarty na nowe znajomości
- posiada duże grono przyjaciół
- ma podzielną uwagę
- jest towarzyski
- chętny do pracy w grupie
- dobrze odnajduje się w wystąpieniach publicznych
Wady bycia ekstrawertykiem
Ekstrawertyk posiada również wady, oto kilka z nich (M. Čakrt 1996, s. 93):
- najpierw mówi potem myśli
- jest podatny na sugestie znajomych
- brak asertywności
- ma tendencję do przerywania drugiej osobie w trakcie rozmowy
- potrzebuje być w centrum uwagi
- jest złym słuchaczem
- polega na opinii innych
Ekstrawertyk a introwertyk
Przeciwieństwem ekstrawertyka jest Introwertyk (M. Čakrt 1996, s. 89-91)
Ekstrawertyk | Introwertyk |
pozytywnie nastawiony do świata zewnętrznego | negatywnie nastawiony do świata zewnętrznego |
jest tak zaabsorbowany tym co dzieje się na zewnątrz, że nie zwraca uwagi na samego siebie | przede wszystkim kieruje się swoimi emocjami, nie zważając przy tym na to co dzieje się na zewnątrz |
przy wyborze znajomych stawia na ilość, a nie na jakość | stawia na zażyłe kontakty, nie interesują go przelotne znajomości |
koleżeński | powściągliwy w relacjach międzyludzkich |
otwarty | cichy |
łatwość w nawiązywaniu nowych kontaktów | trudno przychodzi mu nawiązywanie nowych znajomości |
potrafi odnaleźć się w każdej sytuacji, lubi ryzyko | źle odnajduje się w nowych sytuacjach |
jest bardzo ekspresyjny w wyrażaniu swoich uczuć | nie lubi obnosić się ze swoimi uczuciami |
roztargniony, chaotyczny | systematyczny, zorganizowany |
Bibliografia
- Čakrt M. (1996). Kto jest kim. Typy osobowości dla menedżerów, Wydawnictwo Helion, Gliwice
- Grabowska H.G. (2013)., Bliskość emocjonalna w tworzeniu zespołów projektowych., Zeszyty Naukowe Wydziału Informatycznych Technik Zarządzania Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania „Współczesne Problemy Zarządzania”, s. 79
- Koniuszewska E. (2008).Kontakty interpersonalne w hotelarstwie, "Turystyka i hotelarstwo", nr 13, s. 14
- Lipińska-Grobelny, A. (2001). Wybrane wymiary osobowości a style zachowań komunikacyjnych przedstawicieli handlowych, "Style zachowań komunikacyjnych przedstawicieli handlowych a osobowość w ujęciu EPQ-R H. J. Eysencka", s. 115
- Stefańczyk A. (2006). Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji, Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice
- Tytuła M., Okarmus J., (2010). Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa - Bielsko-Biała
Autor: Roksana Waligóra