Zasady sporządzania dowodów księgowych

Z Encyklopedia Zarządzania
Zasady sporządzania dowodów księgowych
Polecane artykuły

Wszystkie operacje gospodarcze powinny być udokumentowana na podstawie prawidłowo sporządzonych dowodów księgowych.

Dowody księgowe (ang. Source documents, niem. Quelldokumente, fr. Documents de source) to dokumenty stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem.

Zasady

Dowody księgowe powinny być sporządzane:

  • w języku polskim, chyba że stroną operacji gospodarczej jest kontrahent zagraniczny,
  • w walucie polskiej, posiadając dowód sporządzony w walucie obcej należy przeliczyć wartość waluty obcej na walutę polską po obowiązującym w dniu przeprowadzenia operacji gospodarczej kursie. Wynik przeliczenia powinien być umieszczony w wolnym polu dowodu lub w załączniku,
  • w sposób staranny i czytelny,
  • w sposób trwały (pismem ręcznym, maszynowym, wydruk komputerowy),
  • w sposób jasny i zrozumiały (pełna i zrozumiała treść odzwierciedlająca przebieg operacji gospodarczej).

Zgodnie ze znowelizowaną Ustawą o Rachunkowości (Dz. U. z 2000r. Art. 22) dowody księgowe powinny być:

  • rzetelne, czyli odzwierciedlające rzeczywisty przebieg operacji gospodarczej,
  • kompletne, czyli muszą zawierać wszystkie niezbędne elementy zgodnie z obowiązującymi wymogami,
  • wolne od błędów rachunkowych.

Sporządzanie elektronicznych dowodów księgowych

Wraz z wejściem w życie Ustawy o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej w 2016 r. ulega rozpowszechnieniu przejście z papierowej na elektroniczną obsługę dowodów księgowych.

Bibliografia

Autor: Justyna Chruślicka

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.