SaaS
SaaS |
---|
Polecane artykuły |
SaaS (Software as a Service), czyli "oprogramowanie jako usługa”. Jest to najbardziej powszechny i prężnie rozwijający się model biznesowy w postaci odpłatnych e-usług IT. Stosowanie tego modelu polega na sprzedaży oprogramowania jako usługi, a nie produktu. Oprogramowanie dostarczane jest klientowi poprzez chmurę obliczeniową za pomocą sieci Internet, tak więc klient nie staje się właścicielem danego systemu, a jedynie jego dzierżawcą. W literaturze można spotkać określenie modelu Saas jako "świadczenia usługi dostępu do specjalizowanych aplikacji na zasadach subskrypcji.".(H.Sroka i in. 2010, s. 103)
W zależności od potrzeb, Saas może być uzupełnieniem lub alternatywą dla systemów informatycznych będących już w posiadaniu przedsiębiorstwa. Użytkownik może także dopasować model adekwatnie do stopnia zaawansowania oraz zastosowanego już w organizacji modelu biznesowego. W efekcie kontrola i odpowiedzialność za działanie oprogramowania spoczywa na dostawcy.
Kwestie prawne
Zgodnie z art. 74 ust. 4 pkt. 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, użytkowanie aplikacji / oprogramowania za pomocą modelu Saas odbywa się najczęściej bez konieczności zawierania umów licencjackich, ponieważ klient nie wkracza w obszar praw autorskich. Sytuacja taka ma miejsce, gdy podczas udostępniania oprogramowania / aplikacji na komputerze klienta nie dochodzi do jego kopiowania. W przypadku, gdy dochodzi do takiego zdarzenia, zostają naruszone prawa autorskie i konieczny jest zakup licencji. (S. Cieśla 2010)
Opłata za użytkowanie
Korzystanie z systemu w ramach modelu SaaS cechuje się korzystnym stosunkiem ceny do jakości i pozwala przedsiębiorcy na obniżenie aktywności w obszarze teleinformatycznym. Opłata za dostęp do aplikacji jest zazwyczaj w formie miesięcznego abonamentu, bez konieczności zakupu licencji. Wysokość opłaty zależy zwykle od liczby użytkowników oraz czasu korzystania z oprogramowania. Warunkiem użytkowania danego systemu jest posiadanie komputera z dostępem do Internetu. (P. Waszczuk 2007)
Model Saas a usługi
Model Saas najczęściej wykorzystywany jest przez małe przedsiębiorstwa, które otrzymują dostęp do specjalistycznych funkcjonalności, będących wcześniej do dyspozycji tyko dużych organizacji. Z Saas coraz częściej korzystają także duże firmy, które wydzielają określone elementy przedsiębiorstwa poza jej granice, w celu zmniejszenia kosztów. Model Saas wykorzystywany jest do świadczenia wielu rodzajów usług, między innymi:
- systemu księgowe i finansowe,
- edytory tekstu i arkusze kalkulacyjne,
- systemy zarządzania relacjami z klientem,
- systemy analityczne,
- systemy zarządzania zasobami ludzkimi,
- systemy zarządzania pocztą i treścią.
(M. Małyszko 2008, s. 11)
Korzyści z zastosowania modelu Saas
Stosowanie modelu Saas niesie za sobą szereg korzyści dla obu stron transakcji. Możemy podzielić je na:
(M. Małyszko 2008, s. 8)
Korzyści dla dystrybutora:
- brak kosztów związanych z fizyczną dystrybucja oprogramowania,
- niski koszt obsługi klienta ze względu na brak koniecznośći przeprowadzania procesów wdrożeniowych,
- możliwość natychmiastowej likwidacji błędów dzięki centralnemu zarządzaniu,
- brak konieczności zatrudniania personelu sprzedażowego (aplikacja sprzedawana i obsługiwana jest przez serwer),
- dzięki umieszczeniu oprogramowania wyłącznie na serwerze, unika się nielegalnych kopii,
- możliwość ciągłego udoskonalania oprogramowania, dzięki możliwości prowadzenia zaawansowanych statystyk.
Korzyści dla klienta:
- możliwość natychmiastowego korzystania z oprogramowania bez konieczności zakupu dodatkowego sprzętu i serwerów,
- brak długiego procesu implementowania aplikacji,
- łatwość korzystania z aplikacji,<br
- zapewnienie klientowi wsparcia i pomoyc technicznej w zakresie użytkowania oprogramowania,
- korzystanie z oprogramowania, które jest na bieżąco aktualizowane przez dostawcę,
- niskie koszty utrzymania aplikacji,
- niskie koszty wdrożenia aplikacji i systemu,
- stała, miesięczna i przewidywana kwota opłaty za oprogramowanie,
- gwarancja bezpieczeństwa,
- dostępność aplikacji bez ograniczeń czasowych (aplikacja działa całodobowo).
Wady modelu Saas
Mimo licznych korzyści jakie niesie za sobą stosowanie modelu Saas, można dostrzec również trzy główne wady: (M. Małyszko 2008, s. 10)
- korzystanie z oprogramowania uzależnione jest od dostępu do Internetu,
- klienci mogą czuć obawę o bezpieczeństwo danych, które znajdują się na serwerze dostawcy; dzieje się tak w przypadku braku zaufania klienta do dostawcy, np. w sytuacji, gdy firma jest nowa na rynku,
- ograniczony wpływ klientów na kształtowanie oprogramowania (wygląd, funkcje).
Ryzyko w modelu Saas
W związku z tym, że realizacji jakiejkolwiek działalności nieodłącznie towarzyszy ryzyko, również stosując model Saas należy liczyć się z ryzykiem. Czynniki ryzyka modelu Saas możemy podzielić ze względu na: (D. Dziembek 2014, s. 105)
1. Miejsce powstania:
- Czynniki zewnętrzne – otoczenie dostawcy i klienta,
- Czynniki wewnętrzne – dotyczące zawartej umowy o usługę w ramach modelu Saas,
2. Sfera powstania:
- Makroekonomiczne – zmiany w gospodarce państwa, np. zmiany aktów prawnych, zmiany w stopie inflacji, wzrost podatków, zmiana kursów walut,
- Mikroekonomiczne – zmiany w obszarze rynku IT, np. mała liczba dostawców na rynku IT, zależne i niezależne od dostawców awarie podczas świadczenia usług IT, zmiany w jakości usług IT itp.,
- Pozaekonomiczne – powódź, pożar, katastrofy, ataki terrorystyczne.
3. Obszar:
- Organizacyjno – zarządcze (zły wybór dostawcy, brak personelu, niekorzystne umowy),
- Techniczno – technologiczne (brak wiedzy w obszarze technologicznym, niedopasowanie technologii do potrzeb, wyciek danych),
- Rynkowo – branżowe (niski popyt lub podaż usług Saas, utrata płynności dostawców Saas, bankructwo dostawców Saas),
- Prawno – polityczne (niekorzystna polityka rządu, wahania prawne, odmienne regulacje prawne w różnych krajach, zmiany kursów walut),
- Pozostałe (nieoczekiwane zdarzenia losowe, np. pożar, powódź, katastrofy itp.).
4. Fazy umowy outsourcingowej:
- Przed transakcją (związane z popełnianiem błędów w czynnościach przygotowujących do zawarcia umów)
- Związane z transakcją (związane z popełnianiem błędów podczas wypełniania umowy, np. nierealny harmonogram zadań, niska jakość usług, niekorzystne warunki umowy)
- Po transakcji (niespełnienie warunków umowy, trudności w rozwiązywaniu problemów, kryzys na rynku IT, zła jakość współpracy z odbiorcami usług, brak elastyczności dostawcy do pojawiających się potrzeb odbiorców).
5. Kluczowe elementy umowy Saas:
- Dostawca (błędne lub nieprawdziwe informacje podawane przez dostawcę odnośnie danych, jakości usług, wiedzy, zasobów itp.),
- Odbiorca (brak dostatecznej wiedzy na temat Saas, brak personelu odpowiedzialnego za wdrożenie Saas, wysokie koszty stosowania modelu Saas itp.),
- Transakcja (np. brak określonych celów stosowania modelu, niekorzystne zapisy w umowie, generowanie zbyt wysokich kosztów w stosunku do jakości).
Bibliografia
- Chomiak – Orsa I., Sroka H., Sobieska – Karpińska J., (2010) Informatyka ekonomiczna 18. Systemy informacyjne w zarządzaniu. Zastosowania praktyczne., wyd. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław
- Dyduch W., Pańkowska M.,(2014) Economics and Business Communications Challenges. International Week., Publisher of the University of Economics, Katowice
- Cieśla S.,(2010), Czy Saas to usługa?
- Dziembek D., (2014) System ERP w modelu SAAS w działalności przedsiębiorstw
- Królewski J., Sala P.,(2016) E-marketing. Współczesne trendy. pakiet startowy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Ma D., (2007) The Business Model of “Software-As-A-Service Research Collection School Of Information Systems, Singapore Management University
- Małyszko M., (2008) Saas jako metoda świadczenia e-usług, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
- Nowak E., Kowalewski M., Nieplowicz M., (2016) Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 440. Rachunkowość a controlling., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
- Nowicki A, Chomiak – Orsa I, Sroka H., (2010) Informatyka ekonomiczna 17. Systemy informacyjne w zarządzaniu. Przegląd naukowo - dydaktyczny., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
- Torbacki W., (2010), Modelowanie procesów, CRM, DMS i SAAS - kierunki rozwoju systemów informatycznych dla branży TSL, czasopismologistyka.pl, nr 2, Artykuły na płycie CD
- Śledziński P., (2015) Model Saas - zaety i wady, Dobry lepszy najlepszy
- Waszczuk P., (2007) SaaS: 9 faktów o oprogramowaniu jako usłudze, COMPUTERWORD from IDG News Service
Autor: Karolina Węgrzyn