Kontrahent
Kontrahent |
---|
Polecane artykuły |
Kontrahent (ang. Counter party) to druga strona transakcji. Dla osoby zajmującej się eksportem kontrahentem jest klient zagraniczny, a dla osób świadczących usługi pożyczkowe kontrahentem jest pożyczkobiorca. W dowolnej transakcji kontrahent może być narażony na ryzyko niewywiązania się przez inne strony z określonej części umowy lub nieformalnej transakcji. Istnieje jednak możliwość na wielu rynkach, aby w dowolnej transakcji zmniejszyć ryzyko dla obu stron umowy dzięki kreatorom rynku. Kreatorzy stajom się kontrahentem zarówno dla zewnętrznych sprzedawców jak i zewnętrznych nabywców. Strony biorące udział w takiej transakcji prowadzą wówczas transakcję "z rynkiem” i nie odczuwają niepokoju związanego z niewypłacalnością lub nieuczciwością konkretnego partnera.
Ryzyko kredytowe kontrahenta
Ryzyko kredytowe kontrahenta (ang. counter-party credit risk) związane jest z ryzykiem jakie pojawia się podczas sprzedaży dóbr na kredyt oraz z możliwością nieregulowania płatności w określonym terminie. Istnieją dwie możliwości ubezpieczenia się od ryzyka w zależności od okresu udzielania kredytu:
- kredyt krótkookresowy – istnieje możliwość udzielenia go pod zastaw weksla, który może podlegać dyskontowaniu. W takiej sytuacji sprzedawca otrzymuje gotówkę natychmiast, a ryzyko kredytowe przejmuje na siebie nabywca weksla,
- kredyt długookresowy – istnieje możliwość ubezpieczenia się od ryzyka m.in. dzięki specjalnym agencjom (przykładowo: w Polsce agencją taką jest Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), w Wielkiej Brytanii to Departament Gwarancji Kredytów Eksportowych (ECGD), a w Stanach Zjednoczonych to Bank Eksportu i Importu).
Sposoby weryfikacji kontrahenta
Aby ograniczyć ryzyko związane z wyborem nieuczciwego kontrahenta, należy sprawdzić poniższe elementy:
- powiązania kapitałowe,
- powiązania osobowe,
- sytuację finansową podmiotu,
- obecność kluczowych pracowników firm np. na listach sankcyjnych,
- sytuację polityczną i gospodarczą podmiotu z którego pochodzi potencjalny kontrahent,
- raporty handlowe danego podmiotu.
Przyczyny niewywiązywania się z umów przez kontrahentów
Do podstawowych przyczyn niewywiązywania się z umów przez kontrahentów zagranicznych jak i krajowych można zaliczyć:
- niewystarczająca dostępność funduszy,
- spór nad jakością dostarczonych towarów/usług,
- niezgodność parametrów dostarczonego towaru/usługi z zamówieniem,
- skomplikowane procedury związane z rozliczeniem płatności,
- nieefektywny system bankowy,
- nieprawidłowe informacje na fakturze,
- kredytowanie działalności nabywcy kosztem wykonawcy zlecenia,
- ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa nabywcy,
- wysłanie faktury do niewłaściwego odbiorcy.
Bibliografia
- Black J. (2008). Słownik Ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 177 oraz s. 426
- Grzywacz J., Dąbrowska W. (2015). Weryfikacja kontrahentów jako sposób ograniczania ryzyka transakcyjnego w handlu zagranicznym, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Nauki Ekonomiczne, t. XXI, s. 21-22
- Osiecki A. (2016). Kontrahenta zawsze warto sprawdzić, Rzeczpospolita Ekonomia i Rynek, nr 290, s.B6
- Samborski A. (2015). Zarządzanie ryzykiem kontrahenta, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 222, s. 130-135
Autor: Magdalena Sikorska