Trybunał obrachunkowy
Trybunał obrachunkowy |
---|
Polecane artykuły |
Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO), zwany również Trybunałem Audytorów, Trybunałem Rewidentów Księgowych oraz Trybunałem Kontroli Budżetowej [1], zajmujący się nadzorowaniem "zgodności z prawem wszystkich przychodów i rozchodów UE" [2] został utworzony na mocy II traktatu brukselskiego (w sprawie zmiany określonych przepisów finansowych) zawartego między rządami państw członkowskich Wspólnot Europejskich 22 lipca 1975 roku. Utworzony został w 1977 roku w miejsce Komitetu Audytowego z siedzibą w Luksemburgu. W 1992 roku, po podpisaniu Traktatu z Maastricht, status Trybunału Obrachunkowego został podniesiony do instytucji wspólnotowej, umacniając w ten sposób swoją niezależność. [3]
TL;DR
Trybunał Obrachunkowy to instytucja kontrolująca finanse Unii Europejskiej. Został powołany w 1977 roku i zastąpił Komisję Obrachunkową. Trybunał składa się z kolegium i pięciu izb, które odpowiadają za różne sektory finansowe. Przeprowadza kontrole finansowe, zgodności i wykonywania zadań, a wyniki przedstawia w sprawozdaniach rocznych. Trybunał ma także funkcje nadzorcze, opiniodawcze, promocyjne i informacyjne.
Skład
Zgodnie z traktatem nicejskim (podpisanym 26 lutego 2001 r.) [4] w skład Trybunału Obrachunkowego wchodzi po jednym członku z każdego państwa członkowskiego, mianowanych przez Radę, spośród kandydatów przedstawionych przez państwa członkowskie. Rada działa w tej kwestii jednomyślnie, po uprzednim zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego. Kadencja członków Trybunału trwa sześć lat i może być odnawialna. Każdy członek Trybunału, z wyjątkiem przewodniczącego, jest odpowiedzialny za powierzone mu sektor kontroli. Ponadto tworzy się grupy kontrolne, które opracowują wstępne wyjaśnienia, potrzebne do podjęcia decyzji przez kolegium.
Zadania Trybunału Obrachunkowego
Zgodnie z art. 248 ust. 1 TWE: "Trybunał Obrachunkowy kontroluje rachunki wszystkich dochodów i wydatków Wspólnoty. Kontroluje także rachunki wszystkich dochodów i wydatków wszystkich organów ustanowionych przez Wspólnotę, jeżeli odpowiedni dokument założycielski nie wyklucza takiej kontroli".
Ponadto, zgodnie z traktatem o Unii Europejskiej oraz z traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał Obrachunkowy:
- poświadcza wobec Parlamentu Europejskiego oraz Rady wiarygodność rachunków oraz rzetelność i przede wszystkim legalność operacji, które do nich prowadzą,
- obligatoryjnie opracowuje roczne sprawozdanie finansowe każdorazowo na koniec roku budżetowego, które po wprowadzeniu uwag przez instytucje Unii Europejskiej jest zamieszczane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
- nadzoruje prawidłowość i legalność dochodów oraz wydatków Unii Europejskiej, a także sposób zarządzania finansami,
- posiada prawo do sporządzania sprawozdań specjalnych (ang. Special Reports) uwzględniających uwagi Trybunału Obrachunkowego istotnych z punktu widzenia dla kształtowania polityki finansowej Unii Europejskiej,
- zawiadamia instytucje właściwe jeśli w czasie kontroli wykryte zostaną nieprawidłowości i możliwe przypadki nadużyć,
- przekazuje oficjalne opinie odnośnie prawodawstwa Unii Europejskiej, które dotyczy zagadnień finansowych oraz jest ich konsultantem w czasie trwania procesu projektowania,
- stanowi wsparcie dla Parlamentu Europejskiego i Rady w realizowaniu powierzonych im zadań (np. poprzez publikowanie wykonanych sprawozdań oraz ocen z przeprowadzonych kontroli). [5]
Bibliografia
- Doliwa - Klepacki Z., (2003), Integracja Europejska, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości, Białystok
- Marszałek A., (2004), Integracja Europejska, PWE, Warszawa
- Mitrowski S., (2012), Europejski Trybunał Obrachunkowy - zewnętrzny kontroler Unii Europejskiej, "Studia Europejskie", Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, nr 2
- Ostrowska D., (2013), Unia Europejska jako instytucja społeczna, "Ekonomia społeczna dla rozwoju społeczności lokalnych", red. Ejsmont A., Ruszewski J., Centrum Aktywności Społecznej PRYZMAT, Suwałki
- Sołtysiak M., (2006), Edukacyjne aspekty kontroli Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, red. Bednarczyk H., "Edukacja ustawnicza dorosłych", Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, nr 1
Przypisy
- ↑ Ostrowska D., (2013), Unia Europejska jako instytucja społeczna, "Ekonomia społeczna dla rozwoju społeczności lokalnych", red. Ejsmont A., Ruszewski J., Centrum Aktywności Społecznej PRYZMAT, Suwałki, s. 58
- ↑ Sołtysiak M., (2006), Edukacyjne aspekty kontroli Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, red. Bednarczyk H., "Edukacja ustawnicza dorosłych", Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, nr 1, s. 82
- ↑ Sołtysiak M., (2006), Edukacyjne aspekty kontroli Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, red. Bednarczyk H., "Edukacja ustawnicza dorosłych", Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, nr 1, s. 82
- ↑ Sołtysiak M., (2006), Edukacyjne aspekty kontroli Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, red. Bednarczyk H., "Edukacja ustawnicza dorosłych", Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, nr 1, s. 82
- ↑ Mitrowski S., (2012), Europejski Trybunał Obrachunkowy - zewnętrzny kontroler Unii Europejskiej, "Studia Europejskie", Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, nr 2, s. 74-75
Autor: Mateusz Folwarski, Katarzyna Morga