Pracowniczy program emerytalny: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 57: | Linia 57: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Brenk M., Wnuk S. (2017), ''Instrumenty gromadzenia długoterminowych, dodatkowych oszczędności emerytalnych - efektywność, koszty, aspekty prawne'', Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej - Organizacja i Zarządzanie, nr 73 | * Brenk M., Wnuk S. (2017), ''Instrumenty gromadzenia długoterminowych, dodatkowych oszczędności emerytalnych - efektywność, koszty, aspekty prawne'', Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej - Organizacja i Zarządzanie, nr 73 | ||
* Romańska-Chmielowiec W. (red.) (2010) | * Romańska-Chmielowiec W. (red.) (2010), ''Ubezpieczenia emerytalne, społeczne i metody aktuarialne'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław | ||
* Szczepański M. (2010), ''Stymulatory i bariery rozwoju zakładowych systemów emerytalnych na przykładzie Polski'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Wrocław | * Szczepański M. (2010), ''Stymulatory i bariery rozwoju zakładowych systemów emerytalnych na przykładzie Polski'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Wrocław | ||
* Szczepański M., Brzęczek T. (2016), ''Zarządzanie ryzykiem w pracowniczych programach emerytalnych. Uwarunkowania instytucjonalne,ekonomiczno-fiskalne i demograficzne'', Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Poznań | * Szczepański M., Brzęczek T. (2016), ''Zarządzanie ryzykiem w pracowniczych programach emerytalnych. Uwarunkowania instytucjonalne,ekonomiczno-fiskalne i demograficzne'', Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Poznań |
Aktualna wersja na dzień 23:36, 9 gru 2023
Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) tzw. trzeci filar został wprowadzony i uregulowany w ramach reformy systemu ubezpieczeń. Jest to dobrowolny i ogólnodostępny system gromadzenia środków przeznaczony dla osób, które chcą dodatkowo powiększyć swoją emeryturę. Program tworzony jest z inicjatywy pracodawcy, za zgodą reprezentacji pracowników.
TL;DR
Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) to dobrowolny system gromadzenia dodatkowych środków na emeryturę. Uczestnictwo w programie jest możliwe dla pracowników, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz wspólników spółek. Program tworzony jest poprzez zawarcie umowy zakładowej lub międzyzakładowej, a składki finansowane są przez pracodawcę i uczestnika. Uczestnicy PPE mają prawo zmieniać fundusz lub podzielić środki między fundusze, a programy mogą być prowadzone w różnych formach, np. przez fundusz emerytalny czy umowę ubezpieczenia na życie. Pracodawca ma obowiązek przekazywania informacji o programie i terminowego odprowadzania składek.
Uczestnictwo w programie
Prawo do uczestnictwa w programie przysługuje:
- pracownikowi, który jest zatrudniony udanego pracodawcy, nie krócej niż 3 miesiące, chyba że umowa zakładowa stanowi inaczej oraz nie ukończył 70 roku życia,
- osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą,
- wspólnikowi spółki cywilnej, jawnej, spółki partnerskiej oraz komandytowo - akcyjnej i komandytowej odpowiadającemu bez ograniczenia, który podlega obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli te osoby lub spółki prowadzą program dla swoich pracowników.
Tworzenie PPE
Program tworzony jest poprzez zawarcie umowy zakładowej lub międzyzakładowej. Następnie zawierana jest umowa z instytucją finansową albo utworzone zostaje towarzystwo emerytalne i fundusz emerytalny. Możliwe jest również nabycie przez pracodawcę akcji istniejącego towarzystwa emerytalnego. Kolejnym krokiem jest rejestracja programu przez organ nadzoru.
Umowa zakładowa zawierana jest przez pracodawcę z reprezentacją pracowników, którą tworzą zakładowe organizacje związkowe działające u danego pracodawcy.
Pracownik przystępuje do programu na podstawie pisemnej deklaracji o przystąpieniu do programu na warunkach określonych w umowie zakładowej, po upływie jednego miesiąca od złożenia tej deklaracji. Pracodawca przyjmuje deklaracji i na piśmie potwierdza jej przyjęcie. W przypadku, gdy pracownikowi nie przysługuje prawo uczestnictwa w PPE, pracodawca zwraca deklaracje wraz z pisemnym uzasadnieniem odmowy jej przyjęcia.
Podstawowa składka finansowana jest przez pracodawcę i nie może ona przekroczyć 7% wynagrodzenia uczestnika. Uczestnik może zadeklarować również składkę dodatkową jeśli nie zakazuje tego umowa[1]
Najważniejsze zasady korzystania z programu
Zasady:
- Pracownik nie może powtórnie skorzystać z programu jeśli dokonał z niego jednorazowej wypłaty albo wypłacił pierwszą ratę, w przypadku dokonywania wypłaty ratalnej. Nie dotyczy to jednak osób, które zostały do wypłaty uprawnione.
- Czas stażu pracy uprawniający do skorzystania z programu u jednego pracodawcy nie może być dłuższy niż 3 lata.
- W dniu, w którym składany jest wniosek o zarejestrowanie programu prawo do udziału w PPE musi posiadać co najmniej połowa pracowników zatrudnionych u pracodawcy, który chce uruchomić program. Jeśli pracodawca zatrudnia więcej niż 500 pracowników, prawo to musi posiadać co najmniej jedna trzecia pracowników.
- Umowa zakładowa nie może zawierać innych warunków uczestnictwa pracowników w programie niż te zawarte w ustawie.
- Pracodawca obowiązany jest do przekazywania pracownikom pisemnej informacji o warunkach funkcjonowania programu oraz o warunkach wypłaty środków gromadzonych w programie.
- Pracodawca jest obowiązany do terminowego i prawidłowego naliczania i odprowadzania składek podstawowej i dodatkowej[2]
Prawa osób uczestniczących w PPE:
- pracownik, który zatrudniony jest u kilku pracodawców prowadzących programy może uczestniczyć jednocześnie w więcej niż jednym programie,
- w przypadku, gdy umowa o wnoszenie przez pracodawcę składek pracowników do funduszu inwestycyjnego jest zawarta z różnymi funduszami inwestycyjnymi zarządzanymi przez to samo towarzystwo funduszy inwestycyjnych pracownik ma prawo zmienić fundusz lub podzielić środki znajdujące się w tych funduszach na warunkach określonych w umowie zakładowej,
Formy prowadzenia programu
Programy mogą być prowadzone w jednej z następujących form:
- funduszu emerytalnego;
- umowy o wnoszenie przez pracodawcę składek pracowników do funduszu inwestycyjnego;
- umowy grupowego ubezpieczenia na życie pracowników z zakładem ubezpieczeń w formie grupowego ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym;
- zarządzania zagranicznego[3]
Jeżeli program prowadzony jest w formie umowy grupowego ubezpieczenia na życie pracowników z zakładem ubezpieczeń, umowa powinna przewidywać:
- niepotrącanie kosztów ochrony ubezpieczeniowej ze środków zgromadzonych w ubezpieczeniowym funduszu kapitałowym w przypadku nieopłacenia składki ubezpieczenia na życie oraz związanego z ryzykiem chorobowym i wypadkowym;
- przeznaczanie co najmniej 85% każdorazowej składki podstawowej na ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy oraz co najmniej 1% składki na pokrycie kosztów ochrony ubezpieczeniowej;
- pobieranie z aktywów funduszu, o którym mowa w pkt 2, opłat związanych wyłącznie z pokryciem kosztów transakcyjnych i opłat z tytułu zarządzania funduszem;
- otrzymanie przez uczestnika ochrony ubezpieczeniowej w przypadku nieterminowego przekazania składki ubezpieczeniowej przez pracodawcę. [4]
Utrzymanie ochrony ubezpieczeniowej, o której mowa w punkcie 4, obowiązuje przez okres co najmniej 45 dni od dnia wymagalności składki. Po przekroczeniu tego terminu ochrona ubezpieczeniowa może ulec zawieszeniu pod warunkiem, że zakład ubezpieczeniowy poinformuje pracodawcę o tym fakcie przed dniem ustania ochrony. Zawieszenie tej ochrony nie może trwać dłużej niż 12 miesięcy.
Pracowniczy program emerytalny — artykuły polecane |
Pracownicze programy emerytalne — Emerytura — Pracownicze plany kapitałowe — Indywidualne konto emerytalne — Fundusz emerytalny — Ubezpieczenie emerytalne — Ubezpieczenie rentowe — Emerytura częściowa — Rozliczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych — Agencja rozwoju regionalnego |
Przypisy
- ↑ Romańska-Chmielowiec W. (red.) (2010). Ubezpieczenia emerytalne, społeczne i metody aktuarialne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław s.136
- ↑ Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1091)
- ↑ Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1091) Art. 6 pkt 1
- ↑ Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1091) Art. 6 pkt 9
Bibliografia
- Brenk M., Wnuk S. (2017), Instrumenty gromadzenia długoterminowych, dodatkowych oszczędności emerytalnych - efektywność, koszty, aspekty prawne, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej - Organizacja i Zarządzanie, nr 73
- Romańska-Chmielowiec W. (red.) (2010), Ubezpieczenia emerytalne, społeczne i metody aktuarialne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
- Szczepański M. (2010), Stymulatory i bariery rozwoju zakładowych systemów emerytalnych na przykładzie Polski, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Wrocław
- Szczepański M., Brzęczek T. (2016), Zarządzanie ryzykiem w pracowniczych programach emerytalnych. Uwarunkowania instytucjonalne,ekonomiczno-fiskalne i demograficzne, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Poznań
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych Dz.U. 2004 nr 116 poz. 1207
- Wykowska J. (2014), III filar dla początkujących. Poradnik przyszłego emeryta, KNF, Warszawa
Autor: Renata Ptaszek