Internet mobilny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Pozycjonowanie)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 36: Linia 36:
* Pasqua R., Elkin N. (2013). ''Godzina dziennie z mobile marketingiem'', Helion, Gliwice
* Pasqua R., Elkin N. (2013). ''Godzina dziennie z mobile marketingiem'', Helion, Gliwice
* Pearce J. (2013). ''Programowanie mobilnych stron internetowych z wykorzystaniem systemów CMS'', Helion, Gliwice
* Pearce J. (2013). ''Programowanie mobilnych stron internetowych z wykorzystaniem systemów CMS'', Helion, Gliwice
* Syguła A. (2012). [https://e-edukacja.net/dziewiata/referaty/Sesja_2b_1.pdf ''Smartfon jako narzędzie w procesie edukacji w szkole wyższej - możliwości i perspektywy zastosowania''], Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu
* Syguła A. (2012), ''Smartfon jako narzędzie w procesie edukacji w szkole wyższej - możliwości i perspektywy zastosowania'', Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu
* Zieliński A. (2010), ''[http://dlibra.itl.waw.pl/dlibra-webapp/Content/804/TITI-2010_1-2_17.pdf Niektóre aspekty rozwoju telekomunikacji w Polsce w 2009 roku]'', Telekomunikacja i techniki informacyjne, nr 1-2
* Zieliński A. (2010), ''[http://dlibra.itl.waw.pl/dlibra-webapp/Content/804/TITI-2010_1-2_17.pdf Niektóre aspekty rozwoju telekomunikacji w Polsce w 2009 roku]'', Telekomunikacja i techniki informacyjne, nr 1-2
* Zieliński A. (2012), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BATA-0018-0011/c/httpwww_itl_waw_plczasopismatiti20121-23.pdf O procesach konsolidacji na rynku komunikacji elektronicznej w Polsce]'', Telekomunikacja i techniki informacyjne, nr 1-2
* Zieliński A. (2012), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BATA-0018-0011/c/httpwww_itl_waw_plczasopismatiti20121-23.pdf O procesach konsolidacji na rynku komunikacji elektronicznej w Polsce]'', Telekomunikacja i techniki informacyjne, nr 1-2

Wersja z 21:54, 4 gru 2023

Internet mobilny - to urządzenie, które pozwala na łączenie się z siecią bez kabla, właściwie w każdym miejscu, gdzie tylko jest wystarczająco dobry zasięg. Jest to dobre rozwiązanie dla osób bardzo często podróżujących. Jednak nie wszędzie jest wystarczająco dobra jakość sygnału i uniemożliwi to szybkie otwieranie stron czy pobieranie poczty (T. Bonek, M. Smaga 2014, s. 15)

Płatności poprzez sieć mobilną stają się wraz z rozwojem przeglądarek mobilnych coraz bardziej powszechniejsze. Darmowe koszyki zakupów, zwłaszcza te oferowane przez Google’a i PayPal, obsługują technologię mobilną. Bardziej zaawansowane możliwości, związane ze sklepowymi koszykami, czy hostowanymi, czy na licencji, gwarantują mobilne wsparcie dla poszczególnych przypadków (R. Pasqua, N. Elkin 2013, s. 335)

Wykorzystanie internetu mobilnego rośnie od 2008 roku średnio o milion użytkowników rocznie - w 2012 będzie ich 5,19 miliona, a w 2015 ponad 7 milionów . Powyższe dane wskazują na trendy w rozwoju smartfonów: rosnące możliwości techniczne urządzeń, coraz szybszy dostęp do sieci internet oraz popularność i powszechność w użytkowaniu (A. Syguła 2012, s. 4)

Internet mobilny

  • usługi internetowe oparte na różnorodnych sieciach, główny nacisk na bezprzewodowość, niepotrzebne logowanie przy zmianie sieci, wszystko odbywa się płynnie
  • naturalna mobilność sieciowa oparta na zaawansowanych protokołach internetowych
  • technologia zapewnia i gwarantuje bezawaryjne i ciągłe świadczenie usług podczas przemieszczania się. (A. Nowicki i in. 2007, s. 139)

TL;DR

Artykuł opisuje rozwój i popularność internetu mobilnego w Polsce. Wraz z postępem technologicznym i pojawieniem się nowych terminali, takich jak smartfony i tablety, internet mobilny zyskuje coraz większą popularność. Użytkownicy korzystają z niego głównie w domu, zastępując tradycyjny internet stacjonarny. Internet mobilny umożliwia udostępnianie materiałów nowym użytkownikom, zwiększa możliwości rozwoju biznesu poprzez targetowane reklamy mobilne i jest traktowany jako osobiste źródło łączności i dostępu do internetu.

Era internetu mobilnego

Dynamika rozwoju internetu mobilnego w Polsce jest większa niż stacjonarnego. Do niedawna internet mobilny traktowany był jako rozwiązanie zastępcze wobec braku szerokopasmowego internetu stacjonarnego i połączenie bezprzewodowe często nie miało cech mobilności, a urządzenie odbiorcze, w postaci notebooka, było przenoszone z miejsca na miejsce i wykorzystywane najczęściej jako urządzenie stacjonarne. Jednak mniej więcej od dwóch, trzech lat sytuacja zmieniła się w wyniku pojawienia się nowych technologii systemowych, na początku HSPA, potem HSPA+, a niedawno LTE, a także technologii dotyczących terminali. Notebook przestał być jedynym rozwiązaniem dającym mobilność usług internetowych. Na rynek, obok notebooków, weszły tablety, wielką popularność, zyskują smartfony. Różnorodność i popularność tych nowych terminali jest znaczna i przewiduje się, że wkrótce zdominują one rynek telekomunikacji komórkowej i prawdopodobnie zmienią strukturę rynku dostępu do internetu szerokopasmowego na korzyść rozwiązań mobilnych. W efekcie wkraczamy w rzeczywistą erę internetu mobilnego, który skutecznie i wszechstronnie wykorzystać może szerokopasmowy LTE, tym charakterystyczny, że obok funkcji komunikacyjnych i typowych komputerowych daje także możliwość pozyskiwania transmisji wideo, w tym telewizyjnych (A.Zieliński 2012, s. 6)

Gdzie użytkownicy korzystają z mobilnego internetu

40% użytkowników korzysta z internetu mobilnego w domu, 10% w pracy, 10% w podróży służbowej, 12% na wakacjach, 8% w autobusie/pociągu, 12% na spacerze i 8% w innych sytuacjach. Skoro najczęściej użytkownicy korzystają w domu, to znaczy, że mobilny internet jest zamiennikiem internetu stacjonarnego. Na razie internet mobilny nie oferuje takich samych szybkości jak stacjonarny, jednak do przeglądania stron internetowych i obsługi poczty elektronicznej w zupełności wystarcza. W krajach rozwiniętych internet mobilny uzupełnia stacjonarny. W Polsce, jak dotąd, brak dostatecznych inwestycji w infrastrukturze kablowej powoduje, że dla wielu użytkowników internet mobilny jest podstawowym sposobem dostępu do sieci (A. Zieliński 2010, s. 26)

Aspekty internetu mobilnego

  • Internet mobilny umożliwia udostępnianie materiałów zupełnie nowym użytkownikom. Może się wydawać, że wszyscy mają regularny dostęp do komputera podłączonego do internetu, w krajach rozwiniętych i w pewnych grupach demograficznych jest to prawdą. Jednak liczba użytkowników ze stałym stacjonarnym dostępem do internetu już jest mniejsza od liczby osób z dostępem do internetu poprzez urządzenia przenośne.
  • Kolejnym aspektem internetu mobilnego jest to że zapewnia nowy sposób dostępu do potencjalnych i obecnych klientów, może to zwiększyć możliwości rozwoju biznesu. Przez lokalizowanie geograficzne i targetowane reklamy mobilne można dotrzeć do większej ilości użytkowników.
  • Często przeoczony zostaje fakt, że internet mobilny to środek przekazu odbierany poprzez urządzenia elektroniczne traktowane w bardzo osobisty sposób. Ponieważ ludzie noszą je ze sobą przez cały czas, a ponadto zwykle blisko siebie, telefony komórkowe uważane są za coś więcej niż tylko kolejny gadżet. Jest to podstawowe źródło łączności ze znajomymi, rodzinami i życiem w Internecie (J. Pearce 2013, s. 33)


Internet mobilnyartykuły polecane
Blokowanie reklamSerwis transakcyjnyPoczta elektronicznaM-handelBankowość elektronicznaBlockchainSklep internetowyKomunikator internetowyMarketing mobilny

Bibliografia

  • Bonek T., Smaga M. (2014), Internet dla seniora, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Nowicki A. (red.) (2007). Charakterystyka usług dostępnych w handlu mobilnym (M-commerce), "Informatyka ekonomiczna 10", Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław
  • Pasqua R., Elkin N. (2013). Godzina dziennie z mobile marketingiem, Helion, Gliwice
  • Pearce J. (2013). Programowanie mobilnych stron internetowych z wykorzystaniem systemów CMS, Helion, Gliwice
  • Syguła A. (2012), Smartfon jako narzędzie w procesie edukacji w szkole wyższej - możliwości i perspektywy zastosowania, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu
  • Zieliński A. (2010), Niektóre aspekty rozwoju telekomunikacji w Polsce w 2009 roku, Telekomunikacja i techniki informacyjne, nr 1-2
  • Zieliński A. (2012), O procesach konsolidacji na rynku komunikacji elektronicznej w Polsce, Telekomunikacja i techniki informacyjne, nr 1-2


Autor: Paulina Nowak