Dysfunkcja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox5 upgrade)
m (Pozycjonowanie)
Linia 8: Linia 8:
==Dysfunkcja a patologia==
==Dysfunkcja a patologia==
Granica pomiędzy terminem '''dysfunkcja''' i terminem '''[[patologia]]''' jest bardzo ciężka do wykrycia. W praktyce często zdarza się, że terminy te używane są zamiennie, gdyż są one bardzo do siebie zbliżone. Trudność w znalezieniu momentu granicznego między tymi dwoma terminami posiada swoje odbicie również w sposobach definiowania.
Granica pomiędzy terminem '''dysfunkcja''' i terminem '''[[patologia]]''' jest bardzo ciężka do wykrycia. W praktyce często zdarza się, że terminy te używane są zamiennie, gdyż są one bardzo do siebie zbliżone. Trudność w znalezieniu momentu granicznego między tymi dwoma terminami posiada swoje odbicie również w sposobach definiowania.
<google>t</google>


Można to ukazać m.in. na przykładzie definiowania patologii przez Stockiego R. Uważa on, że mianem patologii określa się ''wszelkie dysfunkcje organizacyjne, które stanowią przeszkodę w zdobywaniu określonych przez nią dążeń (celów), przy ustalonym terminie i posiadanych zasobach'' (R. Stocki 2013, s. 50).
Można to ukazać m.in. na przykładzie definiowania patologii przez Stockiego R. Uważa on, że mianem patologii określa się ''wszelkie dysfunkcje organizacyjne, które stanowią przeszkodę w zdobywaniu określonych przez nią dążeń (celów), przy ustalonym terminie i posiadanych zasobach'' (R. Stocki 2013, s. 50).


Dysfunkcje są określane, jako takie zjawiska, które wywierają niekorzystny wpływ na daną zbiorowość/system społeczny. Odziaływanie dysfunkcji powoduje pewne niekorzystne, idące w niewłaściwą stronę zmiany w tymże systemie. W przypadku, ''gdy czas wpływania dysfunkcji na [[system]] znacznie się wydłuża, to taka sytuacja może spowodować powstanie stanu patologicznego w tym systemie''. To z kolei wskazuje, że dysfunkcja danej organizacji zakłóca jej prawidłowe funkcjonowanie, natomiast dysfunkcja odnosząca się do zarządzania wywołuje trudności w kierowaniu systemem tej organizacji (J. Pasieczny 2016, s. 4).
Dysfunkcje są określane, jako takie zjawiska, które wywierają niekorzystny wpływ na daną zbiorowość/system społeczny. Odziaływanie dysfunkcji powoduje pewne niekorzystne, idące w niewłaściwą stronę zmiany w tymże systemie. W przypadku, ''gdy czas wpływania dysfunkcji na [[system]] znacznie się wydłuża, to taka sytuacja może spowodować powstanie stanu patologicznego w tym systemie''. To z kolei wskazuje, że dysfunkcja danej organizacji zakłóca jej prawidłowe funkcjonowanie, natomiast dysfunkcja odnosząca się do zarządzania wywołuje trudności w kierowaniu systemem tej organizacji (J. Pasieczny 2016, s. 4).
<google>n</google>


==Obszary i źródła dysfunkcji==
==Obszary i źródła dysfunkcji==

Wersja z 18:03, 18 lis 2023

Dysfunkcja w skrócie może być określona, jako nieprawidłowe funkcjonowanie przedmiotu, urządzenia lub społeczeństwa. Sam termin dysfunkcja może być stosowany do określania wszelkich nieprawidłowości pojawiających się w różnych dziedzinach, m.in. w medycynie, psychologii, prawie i wielu innych. Jest on związany z pojęciem normy społecznej. Zatem dysfunkcja społeczna występuje w momencie, kiedy funkcjonowanie danej jednostki w grupie nie jest zgodne z normami, jakie w niej obowiązują (P. Czarnecki 2011, s. 200-203).

Dysfunkcje występują w wielu obszarach życia, posiadają różnorodne stopnie nasilenia oraz wywołują różne skale negatywnych następstw. Z kolei następstwa te wywołują skutki zarówno w życiu indywidualnym danej osoby, jak i życiu gospodarczym oraz społecznym (Z. Janowska i in. 2007, s. 9).

TL;DR

Artykuł omawia pojęcie dysfunkcji, która występuje w różnych dziedzinach życia i może prowadzić do negatywnych konsekwencji. Dysfunkcję można utożsamiać z patologią, ale granica między tymi terminami jest trudna do określenia. Dysfunkcje mogą mieć różne źródła, w tym wrodzone cechy jednostek, zachowania grupowe i kultura organizacji. W artykule omawiane są również obszary, w których często występują dysfunkcje, oraz metody przeciwdziałania im, takie jak budowanie zaufania, zarządzanie konfliktami i skoncentrowanie na rezultatach.

Dysfunkcja a patologia

Granica pomiędzy terminem dysfunkcja i terminem patologia jest bardzo ciężka do wykrycia. W praktyce często zdarza się, że terminy te używane są zamiennie, gdyż są one bardzo do siebie zbliżone. Trudność w znalezieniu momentu granicznego między tymi dwoma terminami posiada swoje odbicie również w sposobach definiowania.

Można to ukazać m.in. na przykładzie definiowania patologii przez Stockiego R. Uważa on, że mianem patologii określa się wszelkie dysfunkcje organizacyjne, które stanowią przeszkodę w zdobywaniu określonych przez nią dążeń (celów), przy ustalonym terminie i posiadanych zasobach (R. Stocki 2013, s. 50).

Dysfunkcje są określane, jako takie zjawiska, które wywierają niekorzystny wpływ na daną zbiorowość/system społeczny. Odziaływanie dysfunkcji powoduje pewne niekorzystne, idące w niewłaściwą stronę zmiany w tymże systemie. W przypadku, gdy czas wpływania dysfunkcji na system znacznie się wydłuża, to taka sytuacja może spowodować powstanie stanu patologicznego w tym systemie. To z kolei wskazuje, że dysfunkcja danej organizacji zakłóca jej prawidłowe funkcjonowanie, natomiast dysfunkcja odnosząca się do zarządzania wywołuje trudności w kierowaniu systemem tej organizacji (J. Pasieczny 2016, s. 4).

Obszary i źródła dysfunkcji

Twierdzi się, że korzenie szkodliwych i niewłaściwych zachowań mogą występować na trzech płaszczyznach (M. Laszczak 1999, s. 101-130):

  1. całej organizacji,
  2. poszczególnych zespołów,
  3. poszczególnych pracowników - traktowanych (rozpatrywanych) w sposób indywidualny.

Rozwijając ostatnią płaszczyznę (indywidualnych pracowników), za źródła pojawienia się dysfunkcji przyjmuje się m.in.:

  • wrodzone cechy poszczególnych osób,
  • brak zaistnienia zgodności pomiędzy tym, jaki rodzaj pracy osoba wykonuje, a jakie posiada psychologiczne skłonności.

W drugim przypadku powodami są m.in.:

  • tkwiące w grupie sposoby zachowywania się,
  • posiadane przez tą grupę określone wzorce.

Natomiast w pierwszej płaszczyźnie odnoszącej się do organizacji jako całości, za przyczynę uznaje się kulturę organizacji (E. Robak i in. 2015, s. 20).

Kulturą o charakterze dysfunkcyjnym będzie każda, która odbiega od obecnych albo przyszłych uwarunkowań funkcjonowania danej organizacji. Mowa o uwarunkowaniach (A. Pietruszka-Ortyl 2016, s. 5):

  • wewnętrznych i/bądź,
  • zewnętrznych.

Nawiązując do warunków zewnętrznych do obszarów, w których mogą pojawić się dysfunkcje zalicza się m.in.:

  • złe rozumienie wizji raz misji przedsiębiorstwa przez pracowników,
  • niezintegrowanie organizacji i jej interesariuszy,
  • brak sprecyzowanego planu wdrażania zmian i ciągłego usprawniania i rozwijania organizacji,
  • niesprecyzowanie metod oraz kryteriów oceniania efektów.

Do warunków wewnętrznych zalicza się:

  • mało widoczne rozgraniczenie poszczególnych grup w organizacji,
  • nieposiadanie przez grupę jednolitego języka i zasobu pojęć dla niej charakterystycznych,
  • niejednoznaczne podstawy oraz reguły władzy.

Za jeden z głównych obszarów, w którym bardzo często dochodzi do powstania pewnych nieprawidłowości - dysfunkcji uważany jest obszar społeczny w danej organizacji. Chodzi tutaj głównie o charakter relacji zachodzących wśród członków tej społeczności. Do źródeł tych niesprawności można zaliczyć (E. Robak 2015, s. 19-20):

  • bycie zamkniętym na idee zgłaszane przez innych,
  • uporczywe dążenie do zdobycia władzy,
  • nieufność w stosunku do innych osób (współpracowników),
  • udawane zachowania (sztuczne zachowywanie się),
  • przyjmowanie agresywnego nastawienia do innych
  • manipulowanie informacjami,
  • i inne.

Wśród innych obszarów znacznie narażonych na dysfunkcje występuje (Z. Janowska i in. 2007, s. 11):

  1. obszar planowania zasobów ludzkich
  2. obszar rekrutowania i selekcji
  3. obszar adaptacji
  4. obszar motywowania
  5. obszar oceniania
  6. obszar wynagradzania
  7. obszar szkolenia i rozwoju
  8. obszar zwalniania pracowników

Przeciwdziałanie dysfunkcjom w zespole

Pomocnymi sposobami radzenia sobie z dysfunkcjami, zapobiegania im, może być stosowanie metod polegających na (P. Lencioni 2012, s. 20-71):

  • budowaniu wśród członków zespołu zaufania
  • usprawnianiu zarządzania konfliktami
  • kreacji zaangażowania
  • skoncentrowaniu na rezultatach
  • przyjmowaniu odpowiedzialności


Dysfunkcjaartykuły polecane
PatologiaWarunki pracy - społeczneKultura organizacyjnaNegocjacje w ZZL - rodzajeHumanizacja pracyKonfliktDyskomfortCzarna owcaBiurokracja

Bibliografia

  • Czarnecki P. (2011). Dysfunkcja społeczna i pojęcia pokrewne w pracy socjalnej "Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne", nr 7(2)
  • Janowska Z. (red.) (2007). Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
  • Laszczak M. (1999). Patologie w organizacji: mechanizmy powstawania, zwalczanie, zapobieganie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków
  • Lencioni P. (2012). Przezwyciężanie pięciu dysfunkcji pracy zespołowej, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa
  • Pasieczny J. (2016). Źródła patologii organizacyjnych "Zarządzanie i Finanse", t. 14, nr 3, cz. 2
  • Pietruszka-Ortyl A. (2016). Dysfunkcje i patologie kultury organizacyjnej w Perspektywie Polski, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 46
  • Robak E. (red.) (2015). Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa
  • Stocki R. (2013). Diagnoza Organizacji od A do Z, Wolters Kulwer, Warszawa


Autor: Patrycja Nowak