Szum: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 33: | Linia 33: | ||
[[Kategoria:Ergonomia]] | [[Kategoria:Ergonomia]] | ||
[[Kategoria:Leksykon]] | [[Kategoria:Leksykon]] | ||
{{#metamaster:description|Szum w kontekście informacji i komunikacji. Zakłóca przekazywanie komunikatu. W marketingu to szum medialny, czyli sprzeczne komunikaty reklamowe. W psychologii - szum wywoływany przez urządzenia.}} |
Wersja z 10:35, 13 paź 2023
Szum |
---|
Polecane artykuły |
Szum w kontekście informacji i komunikacji jest to każdy czynnik, który zakłóca przekazywaniu komunikatu lub go zniekształca. Źródłami szumu mogą być sygnały akustyczne z otoczenia (w przypadku komunikacji werbalnej) albo zakłócenia elektromagnetyczne zniekształcające przekaz informacji w sieciach komputerowych.
W marketingu występuje także pojęcie szumu medialnego lub szum reklamowy związanego z generowaniem szeregu często sprzecznych komunikatów reklamowych lub promocyjnych w mediach społecznego przekazu, mającego na celu wywołanie zainteresowania danym produktem lub marką.
W psychologii pracy i ergonomii zjawisko szumu wywoływanego przez urządzenia (np. wentylatory komputerów) lub instalacje (np. klimatyzacja) mogą powodować nadmierne znużenie i prowadzić do spadku wydajności pracy. Można wyróżnić następujące rodzaje szumu:
- szumy wewnętrzne, będące cechą samego procesu, jak: rozgrzanie maszyny w czasie pracy, zużycie łożysk i powierzchni trących, zmiany własności smarów w czasie, zmienności materiałów wyjściowych itd.
- szumy zewnętrzne, wywoływane czynnikami zewnętrznymi wobec procesu, jak: zmiany w otoczeniu (temperatura, wilgotność itp.), różnice między wykonawcami, różnice między źródłami materiałów, fluktuacje zasilania energetycznego itd.
Bibliografia
- Cieślakowski, S., & Rudzki, P. (2016). Zagadnienia ergonomii miejsc pracy w przemyśle maszynowym. Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 17.
- Król, K. (2018). Marketing treści w promocji gospodarstw agroturystycznych. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie, 29, 175-185.
- Lock D., Podręcznik zarządzania jakością., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
- Wolska, A., & Najmiec, A. (2009). Wymagania bhp na stanowiskach komputerowych-potrzeba zmian. Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka, (10), 18-21.