Koszt informacji: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Koszt informacji''' jest związany z kosztem pozyskania, przetwarzania i przekazywania informacji w przedsiębiorstwie. Może to obejmować koszty związane z zatrudnieniem pracowników do pozyskiwania i przetwarzania informacji, koszty związane z oprogramowaniem i sprzętem do przetwarzania informacji oraz koszty związane z komunikacją i przekazywaniem informacji między poszczególnymi działami i pracownikami w przedsiębiorstwie. | |||
Koszt informacji najczęściej związany jest z kosztami eksploatacji systemu informacyjnego. Spełnia ono funkcję optymalizatora ekonomicznego. | |||
Można go również odnieść do kosztu pozyskania danej informacji w przypadku konieczności zakupu danych, [[koszt]]ów przeprowadzania we własnym zakresie badań marketingowych, itp. | |||
Ponoszenie kosztów związanych z informacją jest konieczne, ponieważ informacja jest ważnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji biznesowych oraz w działaniach operacyjnych. Informacja pozwala na lepsze zrozumienie rynku, klientów i konkurencji, co pozwala na lepsze planowanie i podejmowanie decyzji. | |||
==Optymalizacja kosztów informacji== | |||
Istnieje kilka sposobów na ograniczanie kosztów informacji w firmie: | |||
* Automatyzacja procesów: zastosowanie automatyzacji w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji pozwala na zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów realizacji procesów przetwarzania informacji. | |||
* Wirtualizacja: przechowywanie i przetwarzanie informacji w chmurze pozwala na zredukowanie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów i sprzętu. | |||
* Centralizacja: centralizacja procesów pozyskiwania, przetwarzania i przekazywania informacji pozwala na lepszą koordynację i kontrolę kosztów. | |||
* Outsourcing: outsourcing części procesów związanych z informacją pozwala na redukcję kosztów związanych z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników. | |||
* Analiza danych: analiza danych pozwala na lepsze poznanie potrzeb informacyjnych firmy, co pozwala na lepsze planowanie i kontrolowanie kosztów. | |||
* Minimalizacja duplikacji danych: unikanie duplikacji danych pozwala na redukcję kosztów związanych z przechowywaniem i przetwarzaniem niepotrzebnych informacji. | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 25: | Linia 38: | ||
* Kisielnicki J., Sroka H., ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999 | * Kisielnicki J., Sroka H., ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999 | ||
* O'Brien J.A., ''Management Information Systems, A Managerial End User Perspective'', Irwin, Homewood Ill, Boston 1990 | * O'Brien J.A., ''Management Information Systems, A Managerial End User Perspective'', Irwin, Homewood Ill, Boston 1990 | ||
* Rutkowski, I. P. (1997). System informacji marketingowej-wartość i koszt informacji. Zeszyty Naukowe. Seria 1/Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, (242), 45-62. | |||
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005 | * Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005 | ||
Wersja z 20:43, 24 sty 2023
Koszt informacji |
---|
Polecane artykuły |
Koszt informacji jest związany z kosztem pozyskania, przetwarzania i przekazywania informacji w przedsiębiorstwie. Może to obejmować koszty związane z zatrudnieniem pracowników do pozyskiwania i przetwarzania informacji, koszty związane z oprogramowaniem i sprzętem do przetwarzania informacji oraz koszty związane z komunikacją i przekazywaniem informacji między poszczególnymi działami i pracownikami w przedsiębiorstwie.
Koszt informacji najczęściej związany jest z kosztami eksploatacji systemu informacyjnego. Spełnia ono funkcję optymalizatora ekonomicznego.
Można go również odnieść do kosztu pozyskania danej informacji w przypadku konieczności zakupu danych, kosztów przeprowadzania we własnym zakresie badań marketingowych, itp.
Ponoszenie kosztów związanych z informacją jest konieczne, ponieważ informacja jest ważnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji biznesowych oraz w działaniach operacyjnych. Informacja pozwala na lepsze zrozumienie rynku, klientów i konkurencji, co pozwala na lepsze planowanie i podejmowanie decyzji.
Optymalizacja kosztów informacji
Istnieje kilka sposobów na ograniczanie kosztów informacji w firmie:
- Automatyzacja procesów: zastosowanie automatyzacji w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji pozwala na zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów realizacji procesów przetwarzania informacji.
- Wirtualizacja: przechowywanie i przetwarzanie informacji w chmurze pozwala na zredukowanie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów i sprzętu.
- Centralizacja: centralizacja procesów pozyskiwania, przetwarzania i przekazywania informacji pozwala na lepszą koordynację i kontrolę kosztów.
- Outsourcing: outsourcing części procesów związanych z informacją pozwala na redukcję kosztów związanych z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników.
- Analiza danych: analiza danych pozwala na lepsze poznanie potrzeb informacyjnych firmy, co pozwala na lepsze planowanie i kontrolowanie kosztów.
- Minimalizacja duplikacji danych: unikanie duplikacji danych pozwala na redukcję kosztów związanych z przechowywaniem i przetwarzaniem niepotrzebnych informacji.
Bibliografia
- Flakiewicz W., Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania, PWE, Warszawa 1990
- Informatyka ekonomiczna, pod red. E. Niedzielskiej, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
- O'Brien J.A., Management Information Systems, A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston 1990
- Rutkowski, I. P. (1997). System informacji marketingowej-wartość i koszt informacji. Zeszyty Naukowe. Seria 1/Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, (242), 45-62.
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak