M-handel: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 34: | Linia 34: | ||
*''pojemność'' – ograniczona moc pamięci RAM, typowe urządzenia mobilne nie są przystosowane do intensywnego i ciągłego przetwarzania w przeciwieństwie do laptopów i komputerów, | *''pojemność'' – ograniczona moc pamięci RAM, typowe urządzenia mobilne nie są przystosowane do intensywnego i ciągłego przetwarzania w przeciwieństwie do laptopów i komputerów, | ||
*''dodatkowe funkcje'' – urządzenia mobilne posiadają rozbudowane funkcje, których nie posiadają laptopy jak na przykład globalne systemy pozycjonowania (GPS), komunikacja bliskiego zasięgu (NFC), wiadomości SMS i połączenia głosowe a także możliwość zainstalowania różnorodnych aplikacji. | *''dodatkowe funkcje'' – urządzenia mobilne posiadają rozbudowane funkcje, których nie posiadają laptopy jak na przykład globalne systemy pozycjonowania (GPS), komunikacja bliskiego zasięgu (NFC), wiadomości SMS i połączenia głosowe a także możliwość zainstalowania różnorodnych aplikacji. | ||
==Główne czynniki wpływające na dynamiczny rozwój== | ==Główne czynniki wpływające na dynamiczny rozwój== | ||
Linia 42: | Linia 41: | ||
#Rosnąca popularność i wykorzystanie transmisji danych, | #Rosnąca popularność i wykorzystanie transmisji danych, | ||
#Upowszechnienie urządzeń typu PDA, stanowiących funkcjonalny odpowiednik klasycznego stacjonarnego komputera. | #Upowszechnienie urządzeń typu PDA, stanowiących funkcjonalny odpowiednik klasycznego stacjonarnego komputera. | ||
==Korzyści i bariery handlu mobilnego== | |||
Fakt, że ludzie chętnie sięgają po tego typu rozwiązanie ma swoje odzwierciedlenie w korzyściach z niego płynących. Do podstawowych korzyści można zaliczyć: | |||
*możliwość szybkiego porównywania cen produktów czy usług, | |||
*łatwy dostęp do opinii kupowanych produktów czy usług, | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 19:57, 23 kwi 2021
M-handel |
---|
Polecane artykuły |
M-handel (m-commerce) jest szczególną formą handlu elektronicznego wyróżniająca się zastosowaniem urządzeń mobilnych i nowej technologii komunikacyjnej przy zawieraniu transakcji biznesowych.
Za pomocą dostępnych technologii informatycznych m-handel umożliwia dokonywanie wszelakich transakcji, zakupu dóbr i usług, pozyskiwanie informacji niezależnie od czasu i miejsca. Nie ma wymogów stałego łącza internetowego, jest wysoka jakość bezpieczeństwa dzięki temu mamy możliwość identyfikacji oraz lokalizacji użytkownika.
M-handel historycznie związany był z powstaniem protokołu (Wireless Application Protocol) dla uzyskaniu dostępu do internetu, współcześnie jednak został on wyparty przez klasyczne protokoły internetowe HTML, DHTML wspomagane szybką łącznością bezprzewodową WiFi, UMTS, EDGE, i in.
Segmenty rynku
Handel mobilny występuję w czterech następujących modelach:
- Business to Customer (B2C)– jest to dominującym modelem, który umożliwia wprowadzenie biznesów nie występujących w standardowym handlu online. Sprzedaż różnorodnych towarów cyfrowych jest znacznie skuteczniejsza w tej formie handlu a także otwiera perspektywy w grach, muzyce, filmach, rozrywce czy pośród aplikacji edukacyjnych. Ponadto model B2C za pomocą urządzeń mobilnych może korzystać z funkcji GPS czy wiadomości push,
- Consumer to Consumer (C2C)– stanowi znaczącą część m-handlu ze względu na fakt, iż więcej niezależnych konsumentów jest w stanie sprzedawać między sobą za pomocą urządzeń mobilnych. Stało się to za przyczyną przekształcenia tradycyjnych modeli e-commerce w aplikacje,
- Business to Business (B2B)– dedykowane aplikacje stworzone tak aby częściowo zamienić niektóre narzędzia internetowe i przyspieszyć przetwarzanie zamówień, śledzenie dostaw oraz informowanie partnerów biznesowych o najnowszych usługach czy produktach,
- Government to Customer (G2C)– obecnie rządy zdają sobie sprawę z coraz częstszego wykorzystywania urządzeń mobilnych. Dlatego też popularne staje się dostosowywanie się na przykład poprzez wykorzystanie urządzeń mobilnych do płatności za podatki lokalne, opłaty za usługi, kary drogowe czy kalkulatory podatkowe.
Ten rodzaj handlu od znanego wszystkim e-commerce odróżnia się za pomocą odbiorców i branż, w których występuje. Ponadto do różnic między e-handlem a m-handlem można zaliczyć:
- wielkość urządzeń – urządzenia mobilne zajmują znacznie miejsca od komputerów czy laptopów używanych przy e-commerce,
- długość pracy – urządzenia mobilne mogą pracować znacznie dłużej bez podłączenia do ładowania, jest to niezbędna funkcja, która wyróżnia te urządzenia właśnie jako prawdziwie mobilne,
- pojemność – ograniczona moc pamięci RAM, typowe urządzenia mobilne nie są przystosowane do intensywnego i ciągłego przetwarzania w przeciwieństwie do laptopów i komputerów,
- dodatkowe funkcje – urządzenia mobilne posiadają rozbudowane funkcje, których nie posiadają laptopy jak na przykład globalne systemy pozycjonowania (GPS), komunikacja bliskiego zasięgu (NFC), wiadomości SMS i połączenia głosowe a także możliwość zainstalowania różnorodnych aplikacji.
Główne czynniki wpływające na dynamiczny rozwój
- Stale rosnąca liczba urządzeń mobilnych i smartfonów na rynku,
- Mobilność czyli zdolność do zawierania transakcji w każdym miejscu,
- Możliwość wykorzystania aplikacji przeznaczonych do płatności elektronicznych,
- Rosnąca popularność i wykorzystanie transmisji danych,
- Upowszechnienie urządzeń typu PDA, stanowiących funkcjonalny odpowiednik klasycznego stacjonarnego komputera.
Korzyści i bariery handlu mobilnego
Fakt, że ludzie chętnie sięgają po tego typu rozwiązanie ma swoje odzwierciedlenie w korzyściach z niego płynących. Do podstawowych korzyści można zaliczyć:
- możliwość szybkiego porównywania cen produktów czy usług,
- łatwy dostęp do opinii kupowanych produktów czy usług,
Bibliografia
- Celina M. Olszak, Ewa Ziemba., Strategie i modele gospodarki elektronicznej, str. 106
- Włodzimierz Szpringer, E-commerce, str. 63
Autor: Krzysztof Woźniak
To jest zalążek artykułu. |