Metoda tworzenia systemów dynamicznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




Metoda tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method – DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development – RAD).  
[[Metoda]] tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method – DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development – RAD).  


Do powstania tej metody przyczyniła się frustracja związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:  
Do powstania tej metody przyczyniła się [[frustracja]] związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:  
* Dostarczenie korzyści biznesowej (główny cel projektu);  
* Dostarczenie korzyści biznesowej (główny cel projektu);  
* Dostarczenie produktu na czas (jeden z głównych kryteriów sukcesu projektu zwłaszcza gdy opóźnienia mogłyby spowodować realną stratę biznesową),
* Dostarczenie produktu na czas (jeden z głównych kryteriów sukcesu projektu zwłaszcza gdy opóźnienia mogłyby spowodować realną stratę biznesową),
* Współpraca (zwiększa zrozumienie, szybkość i poczucie odpowiedzialności),
* Współ[[praca]] (zwiększa zrozumienie, szybkość i poczucie odpowiedzialności),
* Poziom jakości (powinien zostać ustalony na początku projektu),
* [[Poziom jakości]] (powinien zostać ustalony na początku projektu),
* Przyrostowy charakter pracy (umożliwia zebranie opinii, które następnie mogą zostać wdrożone, a także może prowadzić do szybkiej realizacji korzyści biznesowej),
* Przyrostowy charakter pracy (umożliwia zebranie opinii, które następnie mogą zostać wdrożone, a także może prowadzić do szybkiej realizacji korzyści biznesowej),
* Iteracyjny charakter pracy (odpowiedź na zmienne warunki otoczenia oraz niemożliwość stworzenia idealnego rozwiązania za pierwszym razem),
* Iteracyjny charakter pracy (odpowiedź na zmienne warunki otoczenia oraz niemożliwość stworzenia idealnego rozwiązania za pierwszym razem),
* Ciągła i klarowna komunikacja (zwiększa zarówno efektywność grupy jak i poszczególnych jednostek),
* Ciągła i klarowna [[komunikacja]] (zwiększa zarówno [[efektywność]] grupy jak i poszczególnych jednostek),
Kontrola (kluczowa na każdym etapie projektu).
[[Kontrola]] (kluczowa na każdym etapie projektu).
<google>t</google>
<google>t</google>
==Cykl życia projektu==
==Cykl życia projektu==
Na cykl życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:
Na [[cykl]] życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:
* I. Etap przed projektem – są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
* I. Etap przed projektem – są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
* II. Projekt właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
* II. [[Projekt]] właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
** 1. analiza wykonalności,
** 1. analiza wykonalności,
** 2. fundament biznesowy,
** 2. fundament biznesowy,
** 3. analizy,
** 3. analizy,
** 4. wykonanie,
** 4. wykonanie,
** 5. wdrożenie,
** 5. [[wdrożenie]],
* III. Etap po projekcie – są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.
* III. Etap po projekcie – są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.



Wersja z 06:21, 20 maj 2020

Metoda tworzenia systemów dynamicznych
Polecane artykuły


Metoda tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method – DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development – RAD).

Do powstania tej metody przyczyniła się frustracja związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:

  • Dostarczenie korzyści biznesowej (główny cel projektu);
  • Dostarczenie produktu na czas (jeden z głównych kryteriów sukcesu projektu zwłaszcza gdy opóźnienia mogłyby spowodować realną stratę biznesową),
  • Współpraca (zwiększa zrozumienie, szybkość i poczucie odpowiedzialności),
  • Poziom jakości (powinien zostać ustalony na początku projektu),
  • Przyrostowy charakter pracy (umożliwia zebranie opinii, które następnie mogą zostać wdrożone, a także może prowadzić do szybkiej realizacji korzyści biznesowej),
  • Iteracyjny charakter pracy (odpowiedź na zmienne warunki otoczenia oraz niemożliwość stworzenia idealnego rozwiązania za pierwszym razem),
  • Ciągła i klarowna komunikacja (zwiększa zarówno efektywność grupy jak i poszczególnych jednostek),

Kontrola (kluczowa na każdym etapie projektu).

Cykl życia projektu

Na cykl życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:

  • I. Etap przed projektem – są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
  • II. Projekt właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
    • 1. analiza wykonalności,
    • 2. fundament biznesowy,
    • 3. analizy,
    • 4. wykonanie,
    • 5. wdrożenie,
  • III. Etap po projekcie – są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.

Bibliografia

  • DSDM Consortium: DSDM Atern Handbook. UK. DSDM Consortium. 2007.
  • Lane D., Coffin R.: A Practical Guide to Seven Agile Methodologies. Part 2. Devx.com. 2006.
  • www.dsdm.org

Autor: Kamil Kozioł