Zasada proporcjonalności: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Zasada proporcjonalności w Unii Europejskiej: Clean up, replaced: →) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
==Zasada proporcjonalności w Unii Europejskiej== | ==Zasada proporcjonalności w Unii Europejskiej== | ||
Zgodnie z '''artykułem 5 Traktatu o Unii Europejskiej''' zasada proporcjonalności określa kompetencję wszystkich instytucji działających w jej zakresie (Jakimowicz W., 2016). “1. Granice kompetencji Unii wyznacza zasada przyznania. Wykonywanie tych kompetencji podlega zasadom pomocniczości i proporcjonalności. (...) 4. '''Zgodnie z zasadą proporcjonalności''' [[zakres]] i forma działania Unii '''nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów Traktatów'''. Instytucje Unii stosują zasadę proporcjonalności zgodnie z Protokołem w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności. | Zgodnie z '''artykułem 5 Traktatu o Unii Europejskiej''' zasada proporcjonalności określa kompetencję wszystkich instytucji działających w jej zakresie (Jakimowicz W., 2016). “1. Granice kompetencji Unii wyznacza zasada przyznania. Wykonywanie tych kompetencji podlega zasadom pomocniczości i proporcjonalności. (...) 4. '''Zgodnie z zasadą proporcjonalności''' [[zakres]] i forma działania Unii '''nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów Traktatów'''. Instytucje Unii stosują zasadę proporcjonalności zgodnie z Protokołem w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności". (TUE art. 5). | ||
Zgodnie z podaną zasadą [[działanie]] Unii nie może wykraczać poza działania konieczne by osiągnąć założone [[cele]] traktatów. Dzięki temu określona jest granica ingerencji Unii Europejskiej w [[prawo]] i politykę wewnętrzną państw członkowskich (Ura E., 2015). | Zgodnie z podaną zasadą [[działanie]] Unii nie może wykraczać poza działania konieczne by osiągnąć założone [[cele]] traktatów. Dzięki temu określona jest granica ingerencji Unii Europejskiej w [[prawo]] i politykę wewnętrzną państw członkowskich (Ura E., 2015). | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
# w trakcie wyborów, wyborca może wyrazić głównie preferencje programowe, a tylko w szczególnych przypadkach preferencje osobowe, ponieważ według obowiązujących zasad oznacza się preferowaną listę, z której do parlamentu wchodzi przeważnie więcej niż jeden kandydat, więc głos wyborcy nie decyduje o przyznaniu mandatu wybranej osobie, lecz danej partii, | # w trakcie wyborów, wyborca może wyrazić głównie preferencje programowe, a tylko w szczególnych przypadkach preferencje osobowe, ponieważ według obowiązujących zasad oznacza się preferowaną listę, z której do parlamentu wchodzi przeważnie więcej niż jeden kandydat, więc głos wyborcy nie decyduje o przyznaniu mandatu wybranej osobie, lecz danej partii, | ||
# konsekwencją zasady proporcjonalności są '''listy wyborcze i wielomandatowe okręgi wyborcze''', ponieważ w innej sytuacji nie mogłaby ona być stosowana. W przypadku '''jednomandatowych okręgów wyborczych''' zagwarantowanie proporcjonalnej reprezentacji różnym partiom, przedstawiającym konkurencyjne programy, stanowiska czy postawy, byłoby niemożliwe. W niektórych wypadkach możliwe jest stosowanie zarówno wielo-, jak i związanych z nimi, jednomandatowych okręgów wyborczych, istotny w takiej sytuacji jest jednak cel, któremu służyć ma [[dane]] rozwiązanie i czy nie pomija ono działania zasady proporcjonalności, | # konsekwencją zasady proporcjonalności są '''listy wyborcze i wielomandatowe okręgi wyborcze''', ponieważ w innej sytuacji nie mogłaby ona być stosowana. W przypadku '''jednomandatowych okręgów wyborczych''' zagwarantowanie proporcjonalnej reprezentacji różnym partiom, przedstawiającym konkurencyjne programy, stanowiska czy postawy, byłoby niemożliwe. W niektórych wypadkach możliwe jest stosowanie zarówno wielo-, jak i związanych z nimi, jednomandatowych okręgów wyborczych, istotny w takiej sytuacji jest jednak cel, któremu służyć ma [[dane]] rozwiązanie i czy nie pomija ono działania zasady proporcjonalności, | ||
# opierający się na matematycznym sposobie obliczania [[system]] wyborczy decyduje o relacji między liczbą głosów i mandatów. Taka podstawa zasady proporcjonalności umożliwia ustawodawcy dużą swobodę. Zasada proporcjonalności nie jest | # opierający się na matematycznym sposobie obliczania [[system]] wyborczy decyduje o relacji między liczbą głosów i mandatów. Taka podstawa zasady proporcjonalności umożliwia ustawodawcy dużą swobodę. Zasada proporcjonalności nie jest “absolutna" i może zostać ograniczona w obliczu ważnych społecznie i ustrojowo wartości. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
* Kasiewicz S., Kurkliński L., Szpringer W. (2013), ''Zasada proporcjonalności, a polski sektor bankowy'', "Miesięcznik finansowy Bank|BANK", grudzień 2013 | * Kasiewicz S., Kurkliński L., Szpringer W. (2013), ''Zasada proporcjonalności, a polski sektor bankowy'', "Miesięcznik finansowy Bank|BANK", grudzień 2013 | ||
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | * ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | ||
* Lipniewicz R. (2015), [https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rpeis/article/view/4276/4345 ''Zasada proporcjonalności, a ograniczenia swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej'' | * Lipniewicz R. (2015), [https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rpeis/article/view/4276/4345 ''Zasada proporcjonalności, a ograniczenia swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej]'', "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny" Rok LXXVII - zeszyt 4-2015 | ||
* Stępkowski A. (2010), [https://books.google.pl/books?id=RAuC8UyppUoC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false ''Zasada proporcjonalności w europejskiej kulturze prawnej'' | * Stępkowski A. (2010), [https://books.google.pl/books?id=RAuC8UyppUoC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false ''Zasada proporcjonalności w europejskiej kulturze prawnej]'', Liber, Warszawa | ||
* ''Traktat o Unii Europejskiej'' (1992), dostęp sip.lex.pl | * ''Traktat o Unii Europejskiej'' (1992), dostęp sip.lex.pl | ||
* Ura E. (2015), ''Prawo administracyjne'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl | * Ura E. (2015), ''Prawo administracyjne'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
{{a|Monika Bzdyk}} | {{a|Monika Bzdyk}} | ||
{{law}} | {{law}} | ||
[[Kategoria:Prawo]] | [[Kategoria:Prawo]] | ||
{{#metamaster:description|Zasada proporcjonalności - gwarantuje demokratyczną reprezentację partii politycznych w parlamencie, uwzględniając proporcjonalność ich poparcia w wyborach. Ograniczenia w wolności i prawach zgodne z istotą.}} | {{#metamaster:description|Zasada proporcjonalności - gwarantuje demokratyczną reprezentację partii politycznych w parlamencie, uwzględniając proporcjonalność ich poparcia w wyborach. Ograniczenia w wolności i prawach zgodne z istotą.}} |
Wersja z 14:15, 2 lis 2023
Zasada proporcjonalności |
---|
Polecane artykuły |
Zasada proporcjonalności - wprowadzana jest, by zapewnić partiom politycznym, które biorą udział w wyborach, liczbę reprezentantów w parlamencie, która będzie proporcjonalna co do uzyskanego przez nie poparcia. Równocześnie gwarantuje demokratyczną reprezentację grupom wyborców przedstawiającym różne postawy i poglądy polityczne (Banaszak B., 2012). Przyjęte zostało, że zasadę proporcjonalności wyraża art. 31 ust. 3 Konstytucji, który głosi: “Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanowione tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia, moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw" (Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, 1997).
Zasada proporcjonalności w Unii Europejskiej
Zgodnie z artykułem 5 Traktatu o Unii Europejskiej zasada proporcjonalności określa kompetencję wszystkich instytucji działających w jej zakresie (Jakimowicz W., 2016). “1. Granice kompetencji Unii wyznacza zasada przyznania. Wykonywanie tych kompetencji podlega zasadom pomocniczości i proporcjonalności. (...) 4. Zgodnie z zasadą proporcjonalności zakres i forma działania Unii nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów Traktatów. Instytucje Unii stosują zasadę proporcjonalności zgodnie z Protokołem w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności". (TUE art. 5).
Zgodnie z podaną zasadą działanie Unii nie może wykraczać poza działania konieczne by osiągnąć założone cele traktatów. Dzięki temu określona jest granica ingerencji Unii Europejskiej w prawo i politykę wewnętrzną państw członkowskich (Ura E., 2015).
Cele realizowane według zasady proporcjonalności
Cele realizowane według zasady proporcjonalności to (Banaszak B., 2012):
- uniemożliwienie zmiany proporcji pomiędzy liczbą oddanych głosów a liczbą wynikających z tego mandatów (np. zakaz tzw. geografii wyborczej),
- to nie dany kandydat, lecz reprezentowana przez niego partia, jest podmiotem prawa, której przysługuje reprezentacja proporcjonalna,
- w trakcie wyborów, wyborca może wyrazić głównie preferencje programowe, a tylko w szczególnych przypadkach preferencje osobowe, ponieważ według obowiązujących zasad oznacza się preferowaną listę, z której do parlamentu wchodzi przeważnie więcej niż jeden kandydat, więc głos wyborcy nie decyduje o przyznaniu mandatu wybranej osobie, lecz danej partii,
- konsekwencją zasady proporcjonalności są listy wyborcze i wielomandatowe okręgi wyborcze, ponieważ w innej sytuacji nie mogłaby ona być stosowana. W przypadku jednomandatowych okręgów wyborczych zagwarantowanie proporcjonalnej reprezentacji różnym partiom, przedstawiającym konkurencyjne programy, stanowiska czy postawy, byłoby niemożliwe. W niektórych wypadkach możliwe jest stosowanie zarówno wielo-, jak i związanych z nimi, jednomandatowych okręgów wyborczych, istotny w takiej sytuacji jest jednak cel, któremu służyć ma dane rozwiązanie i czy nie pomija ono działania zasady proporcjonalności,
- opierający się na matematycznym sposobie obliczania system wyborczy decyduje o relacji między liczbą głosów i mandatów. Taka podstawa zasady proporcjonalności umożliwia ustawodawcy dużą swobodę. Zasada proporcjonalności nie jest “absolutna" i może zostać ograniczona w obliczu ważnych społecznie i ustrojowo wartości.
Bibliografia
- Banaszak B. (2012), Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl
- Jakimowicz W. (2016), Przewodnik po prawie administracyjnym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl
- Kasiewicz S., Kurkliński L., Szpringer W. (2013), Zasada proporcjonalności, a polski sektor bankowy, "Miesięcznik finansowy Bank|BANK", grudzień 2013
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Lipniewicz R. (2015), Zasada proporcjonalności, a ograniczenia swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, "Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny" Rok LXXVII - zeszyt 4-2015
- Stępkowski A. (2010), Zasada proporcjonalności w europejskiej kulturze prawnej, Liber, Warszawa
- Traktat o Unii Europejskiej (1992), dostęp sip.lex.pl
- Ura E. (2015), Prawo administracyjne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, dostęp sip.lex.pl
Autor: Monika Bzdyk
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |