Metoda tworzenia systemów dynamicznych: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
Metoda tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method – DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development – RAD). | [[Metoda]] tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method – DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development – RAD). | ||
Do powstania tej metody przyczyniła się frustracja związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami: | Do powstania tej metody przyczyniła się [[frustracja]] związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami: | ||
* Dostarczenie korzyści biznesowej (główny cel projektu); | * Dostarczenie korzyści biznesowej (główny cel projektu); | ||
* Dostarczenie produktu na czas (jeden z głównych kryteriów sukcesu projektu zwłaszcza gdy opóźnienia mogłyby spowodować realną stratę biznesową), | * Dostarczenie produktu na czas (jeden z głównych kryteriów sukcesu projektu zwłaszcza gdy opóźnienia mogłyby spowodować realną stratę biznesową), | ||
* | * Współ[[praca]] (zwiększa zrozumienie, szybkość i poczucie odpowiedzialności), | ||
* Poziom jakości (powinien zostać ustalony na początku projektu), | * [[Poziom jakości]] (powinien zostać ustalony na początku projektu), | ||
* Przyrostowy charakter pracy (umożliwia zebranie opinii, które następnie mogą zostać wdrożone, a także może prowadzić do szybkiej realizacji korzyści biznesowej), | * Przyrostowy charakter pracy (umożliwia zebranie opinii, które następnie mogą zostać wdrożone, a także może prowadzić do szybkiej realizacji korzyści biznesowej), | ||
* Iteracyjny charakter pracy (odpowiedź na zmienne warunki otoczenia oraz niemożliwość stworzenia idealnego rozwiązania za pierwszym razem), | * Iteracyjny charakter pracy (odpowiedź na zmienne warunki otoczenia oraz niemożliwość stworzenia idealnego rozwiązania za pierwszym razem), | ||
* Ciągła i klarowna komunikacja (zwiększa zarówno efektywność grupy jak i poszczególnych jednostek), | * Ciągła i klarowna [[komunikacja]] (zwiększa zarówno [[efektywność]] grupy jak i poszczególnych jednostek), | ||
Kontrola (kluczowa na każdym etapie projektu). | [[Kontrola]] (kluczowa na każdym etapie projektu). | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
==Cykl życia projektu== | ==Cykl życia projektu== | ||
Na cykl życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy: | Na [[cykl]] życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy: | ||
* I. Etap przed projektem – są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu, | * I. Etap przed projektem – są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu, | ||
* II. Projekt właściwy. Wyróżnić można 5 faz: | * II. [[Projekt]] właściwy. Wyróżnić można 5 faz: | ||
** 1. analiza wykonalności, | ** 1. analiza wykonalności, | ||
** 2. fundament biznesowy, | ** 2. fundament biznesowy, | ||
** 3. analizy, | ** 3. analizy, | ||
** 4. wykonanie, | ** 4. wykonanie, | ||
** 5. wdrożenie, | ** 5. [[wdrożenie]], | ||
* III. Etap po projekcie – są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony. | * III. Etap po projekcie – są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony. | ||
Wersja z 06:21, 20 maj 2020
Metoda tworzenia systemów dynamicznych |
---|
Polecane artykuły |
Metoda tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method – DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development – RAD).
Do powstania tej metody przyczyniła się frustracja związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:
- Dostarczenie korzyści biznesowej (główny cel projektu);
- Dostarczenie produktu na czas (jeden z głównych kryteriów sukcesu projektu zwłaszcza gdy opóźnienia mogłyby spowodować realną stratę biznesową),
- Współpraca (zwiększa zrozumienie, szybkość i poczucie odpowiedzialności),
- Poziom jakości (powinien zostać ustalony na początku projektu),
- Przyrostowy charakter pracy (umożliwia zebranie opinii, które następnie mogą zostać wdrożone, a także może prowadzić do szybkiej realizacji korzyści biznesowej),
- Iteracyjny charakter pracy (odpowiedź na zmienne warunki otoczenia oraz niemożliwość stworzenia idealnego rozwiązania za pierwszym razem),
- Ciągła i klarowna komunikacja (zwiększa zarówno efektywność grupy jak i poszczególnych jednostek),
Kontrola (kluczowa na każdym etapie projektu).
Cykl życia projektu
Na cykl życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:
- I. Etap przed projektem – są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
- II. Projekt właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
- 1. analiza wykonalności,
- 2. fundament biznesowy,
- 3. analizy,
- 4. wykonanie,
- 5. wdrożenie,
- III. Etap po projekcie – są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.
Bibliografia
- DSDM Consortium: DSDM Atern Handbook. UK. DSDM Consortium. 2007.
- Lane D., Coffin R.: A Practical Guide to Seven Agile Methodologies. Part 2. Devx.com. 2006.
- www.dsdm.org
Autor: Kamil Kozioł