Koncentracja uwagi: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 23: Linia 23:


==ADD i jego leczenie==
==ADD i jego leczenie==
ADD (skrót od angielskiego Attention Deficit Disorder) jest zaburzeniem neurologicznym, które powoduje szereg problemów związanych z zachowaniem, takich jak trudność w uczeniu się, koncentrację na zajęciach, nadążanie za zadaniami, przestrzeganie instrukcji, wykonywanie zadań i interakcję społeczną. Zazwyczaj ADD występuje u dzieci, natomiast może pojawić się również u dorosłych. Zaburzenia te powstają w wieku dziecięcym, natomiast wykryte mogą zostać dopiero w późniejszych latach. Tym samym, nie oznacza to, że dziecko wchodzące w dorosłe życie przestaje mieć dane zaburzenia.
ADD (skrót od angielskiego Attention Deficit Disorder) jest zaburzeniem neurologicznym, które powoduje szereg problemów związanych z zachowaniem, takich jak trudność w uczeniu się, koncentrację na zajęciach, nadążanie za zadaniami, przestrzeganie instrukcji, wykonywanie zadań i interakcję społeczną. Zazwyczaj ADD występuje u dzieci, natomiast może pojawić się również u dorosłych. Zaburzenia te powstają w wieku dziecięcym, natomiast wykryte mogą zostać dopiero w późniejszych latach. Tym samym, nie oznacza to, że dziecko wchodzące w dorosłe życie przestaje mieć [[dane]] zaburzenia.


Zaburzenie deficytu uwagi jest złożonym stanem z dwiema różnymi prezentacjami, które są oficjalnie znane jako ADHD. ADD to termin powszechnie używany do opisywania objawów nieuwagi, rozpraszania uwagi i słabej pamięci roboczej. ADHD jest terminem używanym do opisania dodatkowych objawów nadpobudliwości i impulsywności. Oba znajdują się w diagnostyce medycznej ADHD.
Zaburzenie deficytu uwagi jest złożonym stanem z dwiema różnymi prezentacjami, które są oficjalnie znane jako ADHD. ADD to termin powszechnie używany do opisywania objawów nieuwagi, rozpraszania uwagi i słabej pamięci roboczej. ADHD jest terminem używanym do opisania dodatkowych objawów nadpobudliwości i impulsywności. Oba znajdują się w diagnostyce medycznej ADHD.
Linia 29: Linia 29:
Dzieci z innymi dwiema prezentacjami ADHD, na przykład, mają tendencję do działania lub wykazują problemy z zachowaniem w klasie. Dzieci z ADD zazwyczaj nie przeszkadzają w szkole. Mogą nawet spokojnie siedzieć w klasie, ale to nie znaczy, że ich nieporządek nie jest problemem i że nie walczą o skupienie. Ponadto nie wszystkie dzieci z ADD są podobne.
Dzieci z innymi dwiema prezentacjami ADHD, na przykład, mają tendencję do działania lub wykazują problemy z zachowaniem w klasie. Dzieci z ADD zazwyczaj nie przeszkadzają w szkole. Mogą nawet spokojnie siedzieć w klasie, ale to nie znaczy, że ich nieporządek nie jest problemem i że nie walczą o skupienie. Ponadto nie wszystkie dzieci z ADD są podobne.


Istnieją leki, które mogą pomóc dzieciom z ADD pozostać w zadaniach i skupić się, jednak niektóre zostały powiązane z poważnymi działaniami niepożądanymi. Niezależnie od tego, czy rodzice zdecydują się leczyć swoje dzieci, większość lekarzy i psychologów dziecięcych zasugeruje, że należy opracować plan interwencji behawioralnej, aby pomóc dzieciom w nauce adaptacyjnych zachowań i zredukować poza zadaniowe i nieuważne zachowania. (Russel A. Barkley 1989, s. 203-233)
Istnieją leki, które mogą pomóc dzieciom z ADD pozostać w zadaniach i skupić się, jednak niektóre zostały powiązane z poważnymi działaniami niepożądanymi. Niezależnie od tego, czy rodzice zdecydują się leczyć swoje dzieci, większość lekarzy i psychologów dziecięcych zasugeruje, że należy opracować [[plan]] interwencji behawioralnej, aby pomóc dzieciom w nauce adaptacyjnych zachowań i zredukować poza zadaniowe i nieuważne zachowania. (Russel A. Barkley 1989, s. 203-233)


==Przyczyny problemów z koncentracją==
==Przyczyny problemów z koncentracją==
* niskie zainteresowanie daną tematyką nauki
* niskie zainteresowanie daną tematyką nauki
* niskie aspiracje  
* niskie aspiracje  
* niewielka motywacja do nauki
* niewielka [[motywacja]] do nauki
* niski poziom uzdolnienia
* niski poziom uzdolnienia
* brak wytrwałości w pokonywaniu trudności
* brak wytrwałości w pokonywaniu trudności
Linia 42: Linia 42:
*Środowisko, w którym człowiek się znajduje
*Środowisko, w którym człowiek się znajduje
* Odpowiednie nastawienie
* Odpowiednie nastawienie
* Dieta – najważniejszym czynnikiem poprawy koncentracji jest dobrze zbilansowana dieta. Dostarczając organizmowi odpowiednich makroskładników poprawiamy jego zdolność do zapamiętywania oraz dajemy energię niezbędną do nauki. Należy również pamiętać o nawodnieniu organizmu, ponieważ odpowiednia ilość płynów pozwala na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, tzn umożliwia przesyłanie impulsów nerwowych. Odwodnienie sprzyja obniżeniu zdolności koncentracji uwagi
* Dieta – najważniejszym czynnikiem poprawy koncentracji jest dobrze zbilansowana dieta. Dostarczając organizmowi odpowiednich makroskładników poprawiamy jego [[zdolność]] do zapamiętywania oraz dajemy energię niezbędną do nauki. Należy również pamiętać o nawodnieniu organizmu, ponieważ odpowiednia ilość płynów pozwala na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, tzn umożliwia przesyłanie impulsów nerwowych. Odwodnienie sprzyja obniżeniu [[zdolności]] koncentracji uwagi
* Sen – wielce istotny jest on do regeneracji ciała oraz świadomości. Poprzez niedosypianie obniżamy zdolność koncentracji za czym idzie problem z przyswajaniem informacji
* Sen – wielce istotny jest on do regeneracji ciała oraz świadomości. Poprzez niedosypianie obniżamy zdolność koncentracji za czym idzie problem z przyswajaniem informacji
* Przerwy – podczas nauki należy robić krótkie przerwy, aby dotlenić mózg i przygotować go na kolejną ilość materiału do przyswojenia (SODMIDN Kielce)
* Przerwy – podczas nauki należy robić krótkie przerwy, aby dotlenić mózg i przygotować go na kolejną ilość materiału do przyswojenia (SODMIDN Kielce)
Linia 54: Linia 54:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Anna Chmielak (1998). [http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171337725 ''Problemy badawcze teorii trwałego i zrównoważonego rozwoju''] "Ekonomia i środowisko" nr 2 (13)
* Anna Chmielak (1998). [http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171337725 ''Problemy badawcze teorii trwałego i zrównoważonego rozwoju''] "[[Ekonomia]] i środowisko" nr 2 (13)
* Brzezińska A. I. (2012). [https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=471250 ''Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły''] Instytut Badań Edukacyjnych
* Brzezińska A. I. (2012). [https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=471250 ''Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły''] Instytut Badań Edukacyjnych
* [http://sodmidn.kielce.eu/sites/sodmidn.kielce.eu/files/biuletyny/biuletyn%20koncentracja.pdf ''Koncentracja uwagi. Niezbędnik nauczyciela''] SODMIDN Kielce
* [http://sodmidn.kielce.eu/sites/sodmidn.kielce.eu/files/biuletyny/biuletyn%20koncentracja.pdf ''Koncentracja uwagi. Niezbędnik nauczyciela''] SODMIDN Kielce

Wersja z 01:50, 20 maj 2020

Koncentracja uwagi
Polecane artykuły


Koncentracja uwagi jest to intensywne skupienie, ześrodkowanie (w domyśle świadomości), uwagi na określoną sytuację, myśl, przedmiot, zagadnienie czy zjawisko i utrzymywanie tego w czasie. Pełni funkcję wykonania określonego zadania, zrozumienie zagadnienia, dojścia do rozwiązania problemu czy osiągniecie postanowionego wcześniej celu.

Rozwój koncentracji u człowieka

Koncentracja uwagi rozwija się już od najmłodszych lat i jest to umiejętność, która zmienia się na przestrzeni lat. U najmłodszych dzieci mamy do czynienia z uwagą mimowolną, czyli wywoływaną bez ich woli pod wpływem różnych bodźców, np. głośny dźwięk, jaskrawy kolor lub ruch. Uwaga dowolna natomiast rozwija się od ok. 3. roku życia przez wiek przedszkolny i młodszy szkolny. Dzięki niej stajemy się zdolni do kierowania naszej uwagi, dostrzegania i robienia istotnych w danym momencie rzeczy, czyli wysłuchania poleceń i wykonanie zadań zgodnie z nimi. Wtedy też najczęściej ujawniają się pierwsze problemy z koncentracją. Dzieci w ostatniej grupie przedszkolnej (5 – 6 lat) wykorzystują swoją uwagę dowolną podczas zajęć przez ok. 20 minut, natomiast ich zabawa w skupieniu może trwać nawet 40 minut. (SODMIDN Kielce)

ADD i jego leczenie

ADD (skrót od angielskiego Attention Deficit Disorder) jest zaburzeniem neurologicznym, które powoduje szereg problemów związanych z zachowaniem, takich jak trudność w uczeniu się, koncentrację na zajęciach, nadążanie za zadaniami, przestrzeganie instrukcji, wykonywanie zadań i interakcję społeczną. Zazwyczaj ADD występuje u dzieci, natomiast może pojawić się również u dorosłych. Zaburzenia te powstają w wieku dziecięcym, natomiast wykryte mogą zostać dopiero w późniejszych latach. Tym samym, nie oznacza to, że dziecko wchodzące w dorosłe życie przestaje mieć dane zaburzenia.

Zaburzenie deficytu uwagi jest złożonym stanem z dwiema różnymi prezentacjami, które są oficjalnie znane jako ADHD. ADD to termin powszechnie używany do opisywania objawów nieuwagi, rozpraszania uwagi i słabej pamięci roboczej. ADHD jest terminem używanym do opisania dodatkowych objawów nadpobudliwości i impulsywności. Oba znajdują się w diagnostyce medycznej ADHD.

Dzieci z innymi dwiema prezentacjami ADHD, na przykład, mają tendencję do działania lub wykazują problemy z zachowaniem w klasie. Dzieci z ADD zazwyczaj nie przeszkadzają w szkole. Mogą nawet spokojnie siedzieć w klasie, ale to nie znaczy, że ich nieporządek nie jest problemem i że nie walczą o skupienie. Ponadto nie wszystkie dzieci z ADD są podobne.

Istnieją leki, które mogą pomóc dzieciom z ADD pozostać w zadaniach i skupić się, jednak niektóre zostały powiązane z poważnymi działaniami niepożądanymi. Niezależnie od tego, czy rodzice zdecydują się leczyć swoje dzieci, większość lekarzy i psychologów dziecięcych zasugeruje, że należy opracować plan interwencji behawioralnej, aby pomóc dzieciom w nauce adaptacyjnych zachowań i zredukować poza zadaniowe i nieuważne zachowania. (Russel A. Barkley 1989, s. 203-233)

Przyczyny problemów z koncentracją

  • niskie zainteresowanie daną tematyką nauki
  • niskie aspiracje
  • niewielka motywacja do nauki
  • niski poziom uzdolnienia
  • brak wytrwałości w pokonywaniu trudności

Metody oraz czynniki poprawy koncentracji uwagi

  • Odpowiednie ćwiczenia poprawiające poziom koncentracji uwagi
  • Środowisko, w którym człowiek się znajduje
  • Odpowiednie nastawienie
  • Dieta – najważniejszym czynnikiem poprawy koncentracji jest dobrze zbilansowana dieta. Dostarczając organizmowi odpowiednich makroskładników poprawiamy jego zdolność do zapamiętywania oraz dajemy energię niezbędną do nauki. Należy również pamiętać o nawodnieniu organizmu, ponieważ odpowiednia ilość płynów pozwala na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, tzn umożliwia przesyłanie impulsów nerwowych. Odwodnienie sprzyja obniżeniu zdolności koncentracji uwagi
  • Sen – wielce istotny jest on do regeneracji ciała oraz świadomości. Poprzez niedosypianie obniżamy zdolność koncentracji za czym idzie problem z przyswajaniem informacji
  • Przerwy – podczas nauki należy robić krótkie przerwy, aby dotlenić mózg i przygotować go na kolejną ilość materiału do przyswojenia (SODMIDN Kielce)

Nauka koncentracji

Koncentracja jest umiejętnością, polegającą na świadomym ukierunkowaniu myśli na konkretną rzecz. Jest więc możliwym nauczenie się sterowania uwagą poprzez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń. Korzyści, które wynosi się z nauki koncentracji uwagi to między innymi lepsza pamięć czy szybsza nauka, która staje się coraz bardziej wydajna. Poprzez szybszą naukę można zaoszczędzić dużo czasu, pieniędzy oraz starań. Poprawia ona również samopoczucie oraz samoocenę. (A. Chmielak 1998)

Odpowiednie ćwiczenia

  • Mapy myśli - tworzenie mapy myśli oraz pisanie streszczeń znacznie ułatwia koncentrację, łatwość w przyswajaniu informacji oraz umiejętność łatwego przekazywania treści
  • Wizualizacja - dobrym sposobem na poprawę koncentracji uwagi jest tworzenie wizualizacji obrazów poprzez kilka sekund. Na początku powinny być to łątwe do zapamiętania obrazy, natomiast później w stanie będziemy zapamiętywać te bardziej skomplikowane. Należy zwiększać czas wizualizacji oraz warto dodawać do tego również inne zmysły (SODMIDN Kielce)

Bibliografia

Autor: Karolina Stepnowska