Sektor: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
|||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Sektor''' - (ang. Sector) to część gospodarki. "To ogół przedsiębiorstw, które z reguły prowadzą tę samą działalność podstawową, to znaczy wytwarzają [[wyroby]] lub [[usługi]] o podobnym przeznaczeniu" (Smid W., 2010, s. 216). | '''Sektor''' - (ang. Sector) to część gospodarki. "To ogół przedsiębiorstw, które z reguły prowadzą tę samą działalność podstawową, to znaczy wytwarzają [[wyroby]] lub [[usługi]] o podobnym przeznaczeniu" (Smid W., 2010, s. 216). | ||
Wielkość sektora jest wyznaczana przez sumę dochodów ze sprzedaży wyrobów na danym obszarze, w określonym czasie. | Wielkość sektora jest wyznaczana przez sumę dochodów ze sprzedaży wyrobów na danym obszarze, w określonym czasie. | ||
Linia 30: | Linia 15: | ||
'''3. Sektor trzeci''' (usługowy) - obejmujący szeroko rozumiane usługi (1. Usługi materialne - związane z produktami, naprawami przedmiotów; 2. Usługi niematerialne - to usługi świadczone przez jedną osobę drugiej osobie, np. lekarz, prawnik, [[audytor]]). Materialne i niematerialne usługi były ważne dla gospodarki planowej, ponieważ w ówczesnej gospodarce usługi materialne tworzyły [[dochody]] narodowe, a usługi niematerialne nie tworzyły dochodu narodowego. | '''3. Sektor trzeci''' (usługowy) - obejmujący szeroko rozumiane usługi (1. Usługi materialne - związane z produktami, naprawami przedmiotów; 2. Usługi niematerialne - to usługi świadczone przez jedną osobę drugiej osobie, np. lekarz, prawnik, [[audytor]]). Materialne i niematerialne usługi były ważne dla gospodarki planowej, ponieważ w ówczesnej gospodarce usługi materialne tworzyły [[dochody]] narodowe, a usługi niematerialne nie tworzyły dochodu narodowego. | ||
W różnych źródłach możemy także znaleźć dodatkowy podział sektora gospodarki na sektor czwarty: | W różnych źródłach możemy także znaleźć dodatkowy podział sektora gospodarki na sektor czwarty: | ||
Linia 37: | Linia 21: | ||
Wydzielanie sektorów gospodarki służy aktualnie do do porównywania stopnia rozwoju gospodarczego społeczeństwa różnych regionów czy krajów. O wysokości osiągniętego poziomu gospodarczego oraz wzrastającej urbanizacji informuje nas malejący [[udział]] zatrudnienia w sektorze pierwszym oraz drugim a wzrastający poziom w sektorze trzecim (Runge A., 2008, s. 292). | Wydzielanie sektorów gospodarki służy aktualnie do do porównywania stopnia rozwoju gospodarczego społeczeństwa różnych regionów czy krajów. O wysokości osiągniętego poziomu gospodarczego oraz wzrastającej urbanizacji informuje nas malejący [[udział]] zatrudnienia w sektorze pierwszym oraz drugim a wzrastający poziom w sektorze trzecim (Runge A., 2008, s. 292). | ||
<google>n</google> | |||
==Teoria trzech sektorów według J. Fourastie’go== | ==Teoria trzech sektorów według J. Fourastie’go== | ||
Linia 62: | Linia 48: | ||
[[Metoda]] ta służy do oceny atrakcyjności sektora. Metoda ta pozwala na precyzyjną ocenę i porównanie atrakcyjności dowolnej liczby sektorów. Ocena ta wyrażona jest w punktach lub procentach. | [[Metoda]] ta służy do oceny atrakcyjności sektora. Metoda ta pozwala na precyzyjną ocenę i porównanie atrakcyjności dowolnej liczby sektorów. Ocena ta wyrażona jest w punktach lub procentach. | ||
Przy porównywaniu sektorów należy pamiętać o zachowaniu tego samego kryterium i zasad dla każdego porównywanego sektora. Przy założeniu, iż modelowy sektor jest w 100% idealny, można obliczyć, o ile wybrany sektor odchyla się od ideału. Wadą tego modelu jest trudność w opracowaniu kryteriów oraz przypisaniu im wag odpowiadających znaczeniu każdemu z kryteriów. Dlatego też wykorzystywanie tej metody wymaga doświadczenia i precyzji w tworzeniu wag dla danego kryterium (Romanowska M. 2004, s. 470). | Przy porównywaniu sektorów należy pamiętać o zachowaniu tego samego kryterium i zasad dla każdego porównywanego sektora. Przy założeniu, iż modelowy sektor jest w 100% idealny, można obliczyć, o ile wybrany sektor odchyla się od ideału. Wadą tego modelu jest trudność w opracowaniu kryteriów oraz przypisaniu im wag odpowiadających znaczeniu każdemu z kryteriów. Dlatego też wykorzystywanie tej metody wymaga doświadczenia i precyzji w tworzeniu wag dla danego kryterium (Romanowska M. 2004, s. 470). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wzrost gospodarczy]]}} — {{i5link|a=[[Ocena atrakcyjności sektora]]}} — {{i5link|a=[[Macierz McKinsey]]}} — {{i5link|a=[[Macierz BCG]]}} — {{i5link|a=[[Indeks]]}} — {{i5link|a=[[Analiza sytuacji przedsiębiorstwa]]}} — {{i5link|a=[[Mapa grup strategicznych]]}} — {{i5link|a=[[Segmentacja rynku]]}} — {{i5link|a=[[Otoczenie bliższe]]}} — {{i5link|a=[[Model HERMIN]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Puzio-Wacławik B. 2006 | * Puzio-Wacławik B. (2006), ''Trójsektorowa struktura zatrudnienia w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej'', Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, nr 4 | ||
* Romanowska M. (2004), ''Leksykon zarządzania'', Difin, Warszawa | * Romanowska M. (2004), ''Leksykon zarządzania'', Difin, Warszawa | ||
* Runge A., | * Runge A. (2008), ''Słownik pojęć z geografii społeczno-ekonomicznej'', Videograf Edukacja | ||
* Sadowski A. 2007 | * Sadowski A. (2007), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.hdl_11089_7501/c/53-61.pdf Przemysł wiedzy jako sektor gospodarki]'', Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 210 | ||
* Smid W. (2010), ''Leksykon przedsiębiorcy'', Wydawnictwo Poltext, Warszawa | * Smid W. (2010), ''Leksykon przedsiębiorcy'', Wydawnictwo Poltext, Warszawa | ||
* Wróbel A. (2004), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-02ac1209-cfd5-4320-a085-02e240d675ea Rola sektora usług w rozwoju społeczno-gospodarczym i kształtowaniu gospodarki opartej na wiedzy w Polsce]''. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 37 | * Wróbel A. (2004), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-02ac1209-cfd5-4320-a085-02e240d675ea Rola sektora usług w rozwoju społeczno-gospodarczym i kształtowaniu gospodarki opartej na wiedzy w Polsce]''. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 37 |
Aktualna wersja na dzień 19:56, 17 gru 2023
Sektor - (ang. Sector) to część gospodarki. "To ogół przedsiębiorstw, które z reguły prowadzą tę samą działalność podstawową, to znaczy wytwarzają wyroby lub usługi o podobnym przeznaczeniu" (Smid W., 2010, s. 216). Wielkość sektora jest wyznaczana przez sumę dochodów ze sprzedaży wyrobów na danym obszarze, w określonym czasie.
TL;DR
Artykuł omawia sektor gospodarki i jego klasyfikację. Wyróżniane są trzy główne sektory (rolnictwo, przemysł, usługi) oraz możliwość podziału na sektor czwarty (zaawansowane usługi). Teoria trzech sektorów według J. Fourastie'go opisuje zmiany w roli poszczególnych sektorów w procesie rozwoju gospodarek. Artykuł omawia także model "pięciu sił" M.E.Portera do oceny atrakcyjności sektorów oraz punktową ocenę atrakcyjności sektora.
Sektor gospodarki i jego klasyfikacja
Sektor gospodarki - (ang. Economic sector) to jeden z trzech podstawowych segmentów spodarki, które zostały wykształcone w historycznym rozwoju cywilizacji człowieka (Runge A., 2008, s. 292).
Wyróżniamy trzy główne sektory gospodarki (Runge A., 2008, s. 292):
1. Sektor pierwszy (rolniczy) - obejmujący rolnictwo, leśnictwo, myślistwo, rybołówstwo i przemysł wydobywczy;
2. Sektor drugi (przemysłowy) - obejmujący przemysł przetwórczy, górnictwo i budownictwo
3. Sektor trzeci (usługowy) - obejmujący szeroko rozumiane usługi (1. Usługi materialne - związane z produktami, naprawami przedmiotów; 2. Usługi niematerialne - to usługi świadczone przez jedną osobę drugiej osobie, np. lekarz, prawnik, audytor). Materialne i niematerialne usługi były ważne dla gospodarki planowej, ponieważ w ówczesnej gospodarce usługi materialne tworzyły dochody narodowe, a usługi niematerialne nie tworzyły dochodu narodowego.
W różnych źródłach możemy także znaleźć dodatkowy podział sektora gospodarki na sektor czwarty:
4. Sektor czwarty (usługi zaawansowane) - obejmuje usługi zaawansowane, które w dużym stopniu skierowane są dla przedsiębiorstw. Mogą to być usługi np.: związane z reklamą, z IT, usługi bankowe, finansowe, ubezpieczeniowe, doradcze oraz szkolnictwo wyższe. Sektor czwarty to zdobywanie, przetwarzanie i dostarczanie informacji.
Wydzielanie sektorów gospodarki służy aktualnie do do porównywania stopnia rozwoju gospodarczego społeczeństwa różnych regionów czy krajów. O wysokości osiągniętego poziomu gospodarczego oraz wzrastającej urbanizacji informuje nas malejący udział zatrudnienia w sektorze pierwszym oraz drugim a wzrastający poziom w sektorze trzecim (Runge A., 2008, s. 292).
Teoria trzech sektorów według J. Fourastie’go
Koncepcja trójsektorowej struktury gospodarczej została opracowana w latach trzydziestych XX wieku i znana jest pod nazwą jako "Teoria trzech sektorów". Jej twórcami są ekonomiści A.B.G. Fisher, C. Clark oraz J. Fourasti. Podstawową tezą tej teorii jest koncepcja o zmieniającej się roli poszczególnych sektorów w historycznie ujmowanym procesie rozwoju gospodarek.
Teoria ta zakłada zmniejszenie się znaczenia sektora pierwszego (rolniczego), następnie jego wzrost i stabilizacja, a następnie także zmniejszanie się udziału sektora drugiego (przemysłowego), oraz ciągły wzrost roli sektora trzeciego (usługowego), związany z rozwojem gospodarczym. Zmienna pozycja któregoś z sektorów klasyfikowana jest w klasycznym ujęciu, jak i zarówno w następnych jego modyfikacjach. Głównie to poprzez analizę udziału poszczególnych sektorów w ogólnym bilansie przystosowania siły roboczej. Praktyczne znaczenie teorii trójsektorowej gospodarki jest związane z ukierunkowaniem badań procesów rozwoju społeczno-ekonomicznego, między innymi na modyfikowanie struktur zatrudnienia (Zejdel M., s. 340).
Ocena atrakcyjności sektora
- Model "pięciu sił" M.E.Portera
Do analizy strukturalnej i oceny atrakcyjności sektorów może posłużyć model "pięciu sił" M.E.Portera. Model ten określa również szanse i zagrożenia związane z faktem działania przedsiębiorstwa w określonej branży i na określonym rynku. Model ten jest przykładem analizy jakościowej i nie powinno go się używać do porównywania kilku sektorów.
W modelu wyróżniamy pięć sił konkurencji (Romanowska M. 2004, s. 333):
- Rywalizację pomiędzy firmami działającymi w tym samym sektorze,
- Ryzyko pojawienia się konkurencji w sektorze,
- Liczbę występujących substytutów i perspektyw ich rozwoju,
- Siłę przetargową dostawców (oraz sposób. w jaki wpływają na możliwości rozwoju sektora),
- Siłę przetargową nabywców (oraz sposób, w jaki wpływają na możliwości rozwoju sektora).
Ocena atrakcyjności wybranego sektora jest tym większa, im mniejsza rywalizacji występuje w tym sektorze, im mniejsza jest możliwość pojawienia się nowych przedsiębiorstw konkurencyjnych czy zamienników naszych produktów. Również ocena atrakcyjności sektora jest większa, im mniejsza jest siła przetargowa dostawców i konkurentów w sektorze. Oceny atrakcyjności sektora w modelu pięciu sił Portera dokonuje się poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania związane z pięcioma siłami konkurencji (Romanowska M. 2004, s. 333).
- Punktowa ocena atrakcyjności sektora
Metoda ta służy do oceny atrakcyjności sektora. Metoda ta pozwala na precyzyjną ocenę i porównanie atrakcyjności dowolnej liczby sektorów. Ocena ta wyrażona jest w punktach lub procentach. Przy porównywaniu sektorów należy pamiętać o zachowaniu tego samego kryterium i zasad dla każdego porównywanego sektora. Przy założeniu, iż modelowy sektor jest w 100% idealny, można obliczyć, o ile wybrany sektor odchyla się od ideału. Wadą tego modelu jest trudność w opracowaniu kryteriów oraz przypisaniu im wag odpowiadających znaczeniu każdemu z kryteriów. Dlatego też wykorzystywanie tej metody wymaga doświadczenia i precyzji w tworzeniu wag dla danego kryterium (Romanowska M. 2004, s. 470).
Sektor — artykuły polecane |
Wzrost gospodarczy — Ocena atrakcyjności sektora — Macierz McKinsey — Macierz BCG — Indeks — Analiza sytuacji przedsiębiorstwa — Mapa grup strategicznych — Segmentacja rynku — Otoczenie bliższe — Model HERMIN |
Bibliografia
- Puzio-Wacławik B. (2006), Trójsektorowa struktura zatrudnienia w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, nr 4
- Romanowska M. (2004), Leksykon zarządzania, Difin, Warszawa
- Runge A. (2008), Słownik pojęć z geografii społeczno-ekonomicznej, Videograf Edukacja
- Sadowski A. (2007), Przemysł wiedzy jako sektor gospodarki, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 210
- Smid W. (2010), Leksykon przedsiębiorcy, Wydawnictwo Poltext, Warszawa
- Wróbel A. (2004), Rola sektora usług w rozwoju społeczno-gospodarczym i kształtowaniu gospodarki opartej na wiedzy w Polsce. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 37
- Zajdel M. (2011). Trójsektorowa struktura gospodarcza w Polsce jako miernik rozwoju, wybrane aspekty. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, nr 18
Autor: Magdalena Chaberka