Administracja zespolona: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Administracja]] zespolona''' - element terenowej administracji rządowej, której zwierzchnikiem jest '''[[wojewoda]]'''. Pojęcie administracji zespolonej do polskiego prawa zostało wprowadzone w Ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie. Obecnie formę administracji zespolonej określa [[Ustawa]] z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie<ref>Kucharski W.S.(2013), Terenowe [[organy administracji publicznej]], Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, nr 3, s. 139</ref>. Zespolenie administracji rządowej w województwie to koncepcja, która zakłada skoncentrowanie organów sprawujących władze na szczeblu wojewódzkim w jednym urzędzie, pod jednym zwierzchnictwem. Ujęcie modelowe koncepcji zespolenia uwzględnia zespolenie osobowe, finansowe oraz kompetencyjne. W rzeczywistości dopuszczalna jest jednak okoliczność, kiedy nie wszystkie te elementy występują jednocześnie<ref>Stahl M. (red.) (2013), [[Prawo]] administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, s. 352</ref>. | '''[[Administracja]] zespolona''' - element terenowej administracji rządowej, której zwierzchnikiem jest '''[[wojewoda]]'''. Pojęcie administracji zespolonej do polskiego prawa zostało wprowadzone w Ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie. Obecnie formę administracji zespolonej określa [[Ustawa]] z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie<ref>Kucharski W.S.(2013), Terenowe [[organy administracji publicznej]], Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, nr 3, s. 139</ref>. Zespolenie administracji rządowej w województwie to koncepcja, która zakłada skoncentrowanie organów sprawujących władze na szczeblu wojewódzkim w jednym urzędzie, pod jednym zwierzchnictwem. Ujęcie modelowe koncepcji zespolenia uwzględnia zespolenie osobowe, finansowe oraz kompetencyjne. W rzeczywistości dopuszczalna jest jednak okoliczność, kiedy nie wszystkie te elementy występują jednocześnie<ref>Stahl M. (red.) (2013), [[Prawo]] administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, s. 352</ref>. | ||
Linia 23: | Linia 9: | ||
* Służba Ochrony Zabytków, | * Służba Ochrony Zabytków, | ||
* Kuratorium Oświaty, | * Kuratorium Oświaty, | ||
* Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna, | * Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna, | ||
* Inspekcja Nadzoru Budowlanego, | * Inspekcja Nadzoru Budowlanego, | ||
Linia 34: | Linia 19: | ||
* Inspekcja Transportu Drogowego, | * Inspekcja Transportu Drogowego, | ||
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego do realizacji zadań większości wyżej wymienionych organów możliwe jest utworzenie odrębnego aparatu pomocniczego (np. komend, inspektoratów), funkcjonujących poza urzędem wojewódzkim. W sytuacji, w której organy rządowej administracji zespolonej, nie posiadają dedykowanego aparatu pomocniczego, może zajść [[potrzeba]] wydzielenia osobnej komórki organizacyjnej w urzędzie wojewódzkim<ref>Stahl M. (red.) (2013), [[Prawo administracyjne]]. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, s. 352-353</ref>. | W celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego do realizacji zadań większości wyżej wymienionych organów możliwe jest utworzenie odrębnego aparatu pomocniczego (np. komend, inspektoratów), funkcjonujących poza urzędem wojewódzkim. W sytuacji, w której organy rządowej administracji zespolonej, nie posiadają dedykowanego aparatu pomocniczego, może zajść [[potrzeba]] wydzielenia osobnej komórki organizacyjnej w urzędzie wojewódzkim<ref>Stahl M. (red.) (2013), [[Prawo administracyjne]]. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, s. 352-353</ref>. | ||
<google>n</google> | |||
==Funkcje wojewody== | ==Funkcje wojewody== | ||
Linia 49: | Linia 36: | ||
* Podmioty administracji rządowej, takie jak: Policja, Państwowa Straż Pożarna, powiatowe inspektoraty weterynarii oraz państwowe inspektoraty nadzoru budowlanego. | * Podmioty administracji rządowej, takie jak: Policja, Państwowa Straż Pożarna, powiatowe inspektoraty weterynarii oraz państwowe inspektoraty nadzoru budowlanego. | ||
* Podmioty administracji samorządowej, takie jak: [[starostwo powiatowe]] oraz powiatowy [[urząd pracy]], który jest jednostką organizacyjną powiatu, | * Podmioty administracji samorządowej, takie jak: [[starostwo powiatowe]] oraz powiatowy [[urząd pracy]], który jest jednostką organizacyjną powiatu, | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Administracja rządowa]]}} — {{i5link|a=[[Miasto na prawach powiatu]]}} — {{i5link|a=[[Administracja]]}} — {{i5link|a=[[Urząd marszałkowski]]}} — {{i5link|a=[[Starostwo powiatowe]]}} — {{i5link|a=[[Źródła prawa]]}} — {{i5link|a=[[Naczelny Sąd Administracyjny]]}} — {{i5link|a=[[Sąd administracyjny]]}} — {{i5link|a=[[Urząd patentowy]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 55: | Linia 44: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Kucharski W | * Kucharski W. (2013), ''Terenowe organy administracji publicznej'', Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, nr 3 | ||
* Stahl M. (red.) (2013), | * Stahl M. (red.) (2013), ''Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* ''Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20090310206 Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206] | * ''Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20090310206 Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206] | ||
* ''Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20090310206 Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206] | * ''Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20090310206 Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206] |
Aktualna wersja na dzień 23:54, 10 gru 2023
Administracja zespolona - element terenowej administracji rządowej, której zwierzchnikiem jest wojewoda. Pojęcie administracji zespolonej do polskiego prawa zostało wprowadzone w Ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie. Obecnie formę administracji zespolonej określa Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie[1]. Zespolenie administracji rządowej w województwie to koncepcja, która zakłada skoncentrowanie organów sprawujących władze na szczeblu wojewódzkim w jednym urzędzie, pod jednym zwierzchnictwem. Ujęcie modelowe koncepcji zespolenia uwzględnia zespolenie osobowe, finansowe oraz kompetencyjne. W rzeczywistości dopuszczalna jest jednak okoliczność, kiedy nie wszystkie te elementy występują jednocześnie[2].
Organy rządowej administracji zespolonej
W skład rządowej administracji zespolonej wchodzą organy takie jak, wojewoda oraz inne organy, w tym kierownicy wojewódzkich zespolonych służb, straży i inspekcji. Są to między innymi:
- Policja,
- Państwowa Straż Pożarna,
- Państwowa Straż Rybacka,
- Inspekcja Handlowa,
- Służba Ochrony Zabytków,
- Kuratorium Oświaty,
- Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna,
- Inspekcja Nadzoru Budowlanego,
- Inspekcja Sanitarna,
- Inspekcja Weterynaryjna,
- Inspekcja Ochrony Środowiska,
- Inspekcja Farmaceutyczna,
- Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa,
- Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych,
- Inspekcja Transportu Drogowego,
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego do realizacji zadań większości wyżej wymienionych organów możliwe jest utworzenie odrębnego aparatu pomocniczego (np. komend, inspektoratów), funkcjonujących poza urzędem wojewódzkim. W sytuacji, w której organy rządowej administracji zespolonej, nie posiadają dedykowanego aparatu pomocniczego, może zajść potrzeba wydzielenia osobnej komórki organizacyjnej w urzędzie wojewódzkim[3].
Funkcje wojewody
Wojewoda na podstawie art. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie pełni funkcje[4]:
- Przedstawiciela Rady Ministrów w województwie,
- Zwierzchnika rządowej administracji zespolonej w województwie,
- Organu rządowej administracji zespolonej w województwie,
- Organu nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego i ich związków pod względem legalności,
- Organu administracji rządowej w województwie, do którego właściwości należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone w odrębnych ustawach do właściwości innych organów tej administracji,
- Reprezentanta Skarbu Państwa, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach,
- Organu wyższego stopnia w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Powiatowa administracja zespolona
W przeciwieństwie do administracji zespolonej na szczeblu wojewódzkim, w powiatach administracja zespolona obejmuje zarówno podmioty administracji rządowej jak i administracji samorządowej[5]:
- Podmioty administracji rządowej, takie jak: Policja, Państwowa Straż Pożarna, powiatowe inspektoraty weterynarii oraz państwowe inspektoraty nadzoru budowlanego.
- Podmioty administracji samorządowej, takie jak: starostwo powiatowe oraz powiatowy urząd pracy, który jest jednostką organizacyjną powiatu,
Administracja zespolona — artykuły polecane |
Administracja rządowa — Miasto na prawach powiatu — Administracja — Urząd marszałkowski — Starostwo powiatowe — Źródła prawa — Naczelny Sąd Administracyjny — Sąd administracyjny — Urząd patentowy |
Przypisy
- ↑ Kucharski W.S.(2013), Terenowe organy administracji publicznej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, nr 3, s. 139
- ↑ Stahl M. (red.) (2013), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, s. 352
- ↑ Stahl M. (red.) (2013), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, s. 352-353
- ↑ Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie](2009), Dz.U. Nr 31, Poz. 206, art 3.
- ↑ Zimmerman J. (2014), Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 253
Bibliografia
- Kucharski W. (2013), Terenowe organy administracji publicznej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, nr 3
- Stahl M. (red.) (2013), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Wolters Kluwer, Warszawa
- Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206
- Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206
- Zimmermann J. (2018), Prawo Administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa
Autor: Damian Juszczynka
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |